Pohdin vain mielessäni kysymystä UMK:n budjetista. Tarvitsemmeko tosiaan 18 esikatseluvideota vai pitäisikö esimerkiksi videoiden kuluista karsia, jotta lavaesitykseen saataisiin enemmän ytyä esimerkiksi parempien koreografioiden muodossa, eikä lavalle roudata pelkästään "vähän erikoisempia mikkitelineitä". Esitysten pitäisi olla valmiita kansainväliseen finaaliin jo Suomen finaalissa.
Vai voitaisiinko satsata nimenomaan siihen, että biisit käytetään suomalaisten huipputuottajien (Hank Solo, Jurek, Jukka, Chisu...) hyppysissä demovaiheen jälkeen. Kenties kilpailussa voisi olla vähemmän kappaleita, mutta näille kilpailuun valituille kappaleille annetaan paremmat resurssit luoda *myyvä* kokonaisuus. Ylläolevat kommentit Chisun Tipitiistä ovat kuin märkä päiväuni. Miettikää, jos tuollainen esitys olisi meidän karsinnassamme?
![Love at the first sight :rakkaus:](./../images/smilies/rakkaus3.gif)
Sivennoinen taisi mainita lauantaina, että tulevan UMK-kauden säännöt julkaistaan jo tällä viikolla. UMK:n tuottajan viime viikkoisten kommenttien perusteella suuria muutoksia formaattiin ei olisi ensi vuonna tulossa.
Toivoisin kuitenkin, että YLE skarppaisi ensi vuonna ja pitäisi kirkkaana mielessä sen tärkeän pointin, että karsinnoissa ei etsitä edustajaa pelkästään suomen kansalle, vaan etenkin YLElle itselleen. Jos euroviisut olisivat EBUn markkinointimessut, Suomen edustaja olisi YLEn "ständi". Siinä missä levy-yhtiön tehtävä on tukea artistia hänen urallaan, YLEn tehtävä on tukea valittua artistia sen kolme minuuttia pitkän kappaleen ajan, jolloin valittu artisti toimii Yleisradion käyntikorttina näillä Euroviisut -nimisillä messuilla. Asenne pitäisi olla se, että "Katsokaa, näin tämä tehdään meillä."