The reputation and popularity of Eurovision and UMK among audiences as well as artists have increased year by year, and our next season will be bigger than ever. If you are interested in submitting a new song, start writing it right now!
Olen kärsimätön ja mietin, milloin Yle julkaisee tiedotteen ensi vuoden UMK:sta. Viime vuonna säännöt julkaistiin näin viisujen jälkeisenä maanantaina.
Ainakin tämän katsojalukuja käsittelevän uutisen mukaan ensi vuoden UMK tulee olemaan isompi kuin koskaan. Onko luvassa siis yli 40 kisaajaa, kun eikös vuonna 2012 ollut sen verran kappaleita?! No leikki sikseen, toivottavasti tuolla viitattaisiin ennemmin kisapaikkaan (Nokia Areena! ), sillä tämä seitsemän kappaleen systeemi on toiminut ihan hyvin, enkä itse välttämättä siihen enää muutosta kaipaile.
ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro
Kaipaisin UMK:hon muutosta siihen, että ehdokkaiden live-esitykset olisi mahdollista nähdä ennen finaalia.
Se varmaankin tarkoittaisi, että olisi semifinaalit.
Näin pystyisi paremmin arvioimaan ehdokkaiden tasoa ja pärjäämistä lavalla.
Moni videolla nähtävä esitys ei toimikaan aina hyvin lavalla. Sehän on nähty monta kertaa.
Tällaiset voisi karsia jo alkumittelöissä pois ja jäljelle jäöneille tulisi vielä mahdollisuus parantaa esitystään finaaliin.
Nyt aikaa kappaleiden lopulliseen arviointiin ei kunnolla jää, vaan pitää finaalissa hätäisesti päättää ketä äänestää.
Tämä on ärsyttävää varsinkin, jos on ollut lähes varma siitä ketä äänestää, mutta tämä osoittautuukin täysin flopiksi livenä. Sitten vaan pitää äkkiä valita joku muu.
Teräsbekoni kirjoitti: ↑16 Touko 2022, 18:24
No leikki sikseen, toivottavasti tuolla viitattaisiin ennemmin kisapaikkaan (Nokia Areena! ), sillä tämä seitsemän kappaleen systeemi on toiminut ihan hyvin, enkä itse välttämättä siihen enää muutosta kaipaile.
Tätä minäkin toivon. En näe mitään järkeä kasvattaa kappaleiden määrää, ainakaan ihan kauheasti, koska oma luotto ei vaan riitä siihen, että Suomesta kovin montaa laadukasta kappaletta mukaan saataisiin.
Nokia Areena olisi aikamoinen hyppy isompaan areenaan, mutta sopisi itselle erittäin hyvin.
^^ Joo minä olen huomannut saman ongelman, että nyt liveonnistumiset tulee ihan puskista yllätyksenä ja heti pitää vain päättää äänestäminen kun finaaliesitykset on nopeasti ohi.
Toisaalta UMK:n kiinnostavuus oli vähäistä siihen aikaan, kun semifinaaleja pitkitettiin. Pääseeköhän Suomi koskaan Mellojen tasolle, jossa hyviä olisi niin paljon?
Voishan kappaleita olla muutama enempi, että saataisiin ensiksi yksi semifinaali pidettyä ja nähtyä miten kappaleet toimivat livenä. Ehkäpä kymmenen kappaletta joista viisi tai kuusi pääsisi finaaliin?
Puutarhuri kirjoitti: ↑16 Touko 2022, 18:59
Pääseeköhän Suomi koskaan Mellojen tasolle, jossa hyviä olisi niin paljon?
Mellojenkin, kuten viisujen ja muiden karsintojen taso oli parhaimmillaan vanhalla vuosituhannella eikä 2000-luvulla, joskin nyt on tullut kyllä nousua 2010-luvun heikoimmista vuosista.
Voin kuvitella miten Nelonen ja Sanoma Media himoitsee tätä suureen suosioon noussutta musiikkikisaa itselleen. Voisiko muuten käytännössä olla mahdollista sellainen järjestely, että vaikkapa Nelonen järjestäisi UMK:n, mutta Yle hoitaisi loput, eli näyttäisi viisut ja viisuoheisohjelmat?
”Isompi kuin koskaan” on toki tulkinnan varainen ilmaisu, mutta voisin uskoa sen tarkoittavan sekä osallistuvien artistien että finaalin yleisökapasiteetin kasvattamista.
Liput UMK22-finaaliin myytiin loppuun noin kahdessa viikossa ilman, että yhtäkään artistia, biisiä tai väliaikanumeroa oli julkistettu. Tosin tuolloin pohjalla oli BC:n 6. sija finaalissa. Kuvittelisin, että hyppäys Logomosta Nokia Arenalle olisi liian suuri kertarysäyksellä. Esim. Helsingin jäähalli voisi olla sopivampi välietappi, mutta senkin täyttäminen edellyttäisi samanlaista UMK-hypeä kuin tänä vuonna.
Osallistuvien artistien määrää on perusteltu sillä, että kilpailun laatu on haluttu pitää tasokkaana. Veikkaan, että ensi kaudella on mukana vähintään kymmenen kilpailevaa sävellystä, mikäli vain osallistuvien kappaleiden laatu sen sallii.
Kaipaisin uusia tuulia koreografioiden suhteen. Uptempo-pop-kappaleiden lavaylöspanot eivät ole UMK-tiimin vahvuus ja jo senkin takia olen päätynyt viime vuosina äänestämään kappaleita, joissa ei tanssita vaivaannuttavasti. Kaikki ei voi olla chaneleita, mutta kunhan nyt ei pyllistettäis ja kurkattais haaravälistä kameralle.
Viimeksi muokannut Speed, 16 Touko 2022, 20:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Edwina kirjoitti: ↑16 Touko 2022, 18:46
Kaipaisin UMK:hon muutosta siihen, että ehdokkaiden live-esitykset olisi mahdollista nähdä ennen finaalia.
Se varmaankin tarkoittaisi, että olisi semifinaalit.
Jos semit joskus kilpailuun halutaan mukaan, ehkä kilpailua voisi venyttää siten, että olisi joku Benidorm Festin tai Sanremon tapaan joku "UMK-viikko". Semit voisi käydä samalla areenalla esim. tiistaina ja torstaina, jonka jälkeen lauantaina olisi finaali. Ei ainakaan tarvitsisi venyttää kilpailua monelle viikolle turhaan.
Vähän luulen silti, että ensi vuonna mennään yhtenä päivänä isolle areenalle ja finalisteja on vain enemmän.
^ tuo UMK viikko olisi hyvä ajatus. Toisaalta semit voisivat olla vain Areenassa lyhyenä lisäohjelmana, jossa esityksen ei tarvitse olla valmis. Voisi ainakin viisufanit ja kiinnostuneet spekuloida laulua ja lavakarismaa vähän etukäteen.
Sanon ei semifinaaleille. Pitkin hampain voisin hyväksyä tuollaisen UMK-viikon, mutta venyttäminen usealle viikolle ei ole hyvä ajatus.
On ymmärrettävä myös, että UMKlla on rajallinen budjetti. Jokainen lisäosallistuja ja semifinaali tietää kuluerää. Jostain se on pois.
Mielummin satsataan vähempään määrään ja äärimmäiseen laatuun kuin aletaan säätämään liian isoilla määrillä. Yli kymmenen ehdokkaan kattauksella saadaan vain sutta ja sekundaa näin pienessä maassa.
UMK on kuin maraton. Jos joka vuosi pystytään rakentamaan esimerkiksi seitsemälle artistille nykyisen kaltaiset puitteet, saadaan jossain vaiheessa täysosuma.
Natisija kirjoitti: ↑16 Touko 2022, 19:18
Voin kuvitella miten Nelonen ja Sanoma Media himoitsee tätä suureen suosioon noussutta musiikkikisaa itselleen. Voisiko muuten käytännössä olla mahdollista sellainen järjestely, että vaikkapa Nelonen järjestäisi UMK:n, mutta Yle hoitaisi loput, eli näyttäisi viisut ja viisuoheisohjelmat?
Periaatteessa kyllä. Viisun valitsemisen tapa on vapaa eli sen voinee tehdä myös ei EBU jäsenenä olevan mediatalon kanssa.
Aikaisempina vuosina olisi ollut teoreettinen mahdollisuus, että MTV ja Yle olisivat vaikka vuorotelleet viisujen suhteen Suomessa, mutta MTV luopui EBU:ssa olosta Telian omistukseen siirtyessään. Olen pohtinut vaihtoehtohistoriaa Suomelle tällä malilla, tiedä vaikka juuri MTV olisi oman tallinsa artisteilla onnistunut voitossa jo 90-luvulla.
Omia ajatuksiani semifinaalien lisäämisestä UMK:hon. Semifinaaleille olen varovaisen vastustava. Niissä on se vaara, että joku "iso" nimi ei selviä finaaliin ja finaalista tulee "suurelle yleisölle" epäkiinnostavampi. Lopulta isot nimet saattavat alkaa kiertämään UMK:ta kaukaa.
Nyt on paljon mehukkaampaa seurata isoja nimiä yhdessä ja samassa lähetyksessä tuntemattomampien artistien kanssa. Samalla isojen "floppaus" yhden illan aikana ei ehkä tunnu niin pahalta, koska automaattisesti suuri yleisö ja media kiinnittää huomiota voittajaan kisan jälkeen.
klaus-12 kirjoitti: ↑16 Touko 2022, 20:45
Olen pohtinut vaihtoehtohistoriaa Suomelle tällä malilla, tiedä vaikka juuri MTV olisi oman tallinsa artisteilla onnistunut voitossa jo 90-luvulla.
MTV:llä oli tosiaan 1990-luvulla oma levy-yhtiönsä nimeltään MTV-Musiikki (vuodesta 1999 Suomen Mediamusiikki Oy), tälle merkille olivat levyttäneet muutamat Suomen viisukarsinnoista tutut artistit, kuten Eija Kantola, Jari Sillanpää ja Nylon Beat.
Onkohan joitakin artisteja jo valittu ensi vuoden UMK:hon. Ainakin joinakin vuosina näin on tehty. Ehkä tämän vuoksi uskalletaan jo nyt sanoa, että kilpailu kasvaa. Olikos ensi vuonna jokin juhlavuosi? Suomen 60. osallistuminen tai jotakin? Voisiko sellainen liittyä (hetkelliseen?) kasvattamiseen? Ehkä budjetti on poikkeuksellisen suuri juhlavuoden takia (jos sellainen on)?
Puutarhuri kirjoitti: ↑16 Touko 2022, 18:59
Pääseeköhän Suomi koskaan Mellojen tasolle, jossa hyviä olisi niin paljon?
Ihmettelen tätä suomalaisten Mello-ihannointia. Omaan korvaan suurin osa Mellojen biiseistä on hyvinkin keskinkertaisia. Hyviä on juuri sen verran, että saadaan tasokas finaali aikaan.
Natisija kirjoitti: ↑16 Touko 2022, 19:18
Voin kuvitella miten Nelonen ja Sanoma Media himoitsee tätä suureen suosioon noussutta musiikkikisaa itselleen. Voisiko muuten käytännössä olla mahdollista sellainen järjestely, että vaikkapa Nelonen järjestäisi UMK:n, mutta Yle hoitaisi loput, eli näyttäisi viisut ja viisuoheisohjelmat?
Pliis, en halua näitä kisoja missään nimessä Sanoma Mafialle. Ärsyttää heidän asemansa niin paljon.
iiiduli kirjoitti: ↑16 Touko 2022, 21:45
Ihmettelen tätä suomalaisten Mello-ihannointia. Omaan korvaan suurin osa Mellojen biiseistä on hyvinkin keskinkertaisia.
Jep, tuntuu että Mellojen taso vaan laskee vuosi vuodelta.
Korona tulee kyllä, mutta minä määrään päivän. -Corona-chan
Joo ja Neloselle täältäkin jyrkkä ei. Vain Elämät sun muut julkkisten kierrätykset riittävät. Pitäkööt näppinsä erossa viisuista. Tapio Hakanen ja muu UMKn tiimi tekee niin hienolla visiolla töitä, että vastaavaan ei Sanoman sedät kykenisi ikinä.
Puutarhuri kirjoitti: ↑16 Touko 2022, 18:59
Pääseeköhän Suomi koskaan Mellojen tasolle, jossa hyviä olisi niin paljon?
Onhan Suomen karsinnoissa ollutkin. Harmi vaan, että juurikin silloin, kun muu porukka ei ole niistä tykännyt.
Ruotsilla nyt vaan on kyky luoda laadukasta musiikkia vuodesta toiseen. On silti tosiaan nähty hieman tason laskua huippujen määrässä, mutta toisaalta niitä kikkareitakin on kovin vähän.
iiiduli kirjoitti: ↑16 Touko 2022, 21:45
Omaan korvaan suurin osa Mellojen biiseistä on hyvinkin keskinkertaisia.
Olen varsin paljon samaa mieltä kanssasi.
Keskustelin Melloista yhden ruotsalaisen muusikon kanssa. Hän opettaa myös musiikin tekemisen ja keikkojen lisäksi. Hän sanoi, että Melloihin ei pääse vaikka olisi kuinka hyvä kappale jos ei tunne oikeita henkilöitä ja suostu muoviseen muottiin.
Toki Mellot ovat oma tuotteensa Ruotsissa kuin O’boy tai Marabou. Ei kannata ajatella Mellojen edustavan kaikkea ruotsalaista musiikkielämää.
Yle voisi kyllä antaa yleisön osallistua viisuedustajan etsimiseen siten, että nämä kisaan osallistuvat biisit olisivat ihan saatavilla ja kuunneltavissa. Sitten äänestys vaikka 10 ääntä/puhelinliittymä. Kaikista mielenkiintoisinta olisi se, ettei olisi esittäjän/esittäjien nimiä vaan numero ja lyriikat oheistiedostona.
murka kirjoitti: ↑16 Touko 2022, 23:52
Yle voisi kyllä antaa yleisön osallistua viisuedustajan etsimiseen siten, että nämä kisaan osallistuvat biisit olisivat ihan saatavilla ja kuunneltavissa.
Huono puoli tuossa olis se, että satoja biisejä menisi hukkaan kun ne julkaistaisiin, eikä niitä vois ilmoittaa uudelleen kisaan.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin
murka kirjoitti: ↑16 Touko 2022, 23:52
Yle voisi kyllä antaa yleisön osallistua viisuedustajan etsimiseen siten, että nämä kisaan osallistuvat biisit olisivat ihan saatavilla ja kuunneltavissa.
Huono puoli tuossa olis se, että satoja biisejä menisi hukkaan kun ne julkaistaisiin, eikä niitä vois ilmoittaa uudelleen kisaan.
Eikös ne mene joka tapauksessa hukkaan? Onko Yle muuttanut sääntöjä?
Ei kai niillä ole muuta estoa ilmoittaa biisejä uudelleen kisaan kunhan eivät ole aikaisemmin julkaistuja. Näinhän Oliverakin teki kun ekalla kerralla joutui jättäytymään pois UMK:sta, mutta yritti seuraavana vuonna uudelleen. Vai muistanko väärin?
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin
Yksi asia mielestäni on UMKissa onnistunut: lyriikkavideot. Mieluummin lyriikkavideot kuin jokin huonolla äänellä oleva kisaesitys ESCin sivulle. Monet eivät ymmärrä, että Suomessa on tuo standardiperuna käytössä.