Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan! (Pisteidenlasku sivulta 10 alkaen!)

Een speeldoos - foorumin omat levyraadit
Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37188
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

No minä ainakin olen varastanut biisejä kaikista bileistä ja yhteisistä illanistujaisista. :heh:
And when I cry I cry for both of us.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12020
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja sziget »

Tero Pitkämäki Antti Ruuskaselle: "Voitko heittää mun puolesta, kun laiskottaa ja käsi on kipeä. Tarjoan mitalikahvit, jos mä voitan."
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30897
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Jufo kirjoitti: 21 Kesä 2021, 11:45 Jos sitä ei ole erikseen kielletty niin sitten se on sallittu :twisted: Mielestäni tällaisessa tapauksessa kappaleen lainaajan ei tulisi kuitenkaan antaa itse sille pisteitä koska se näyttää vähän rumalta.
Piti tarkistaa yleiset säännöt. Ajattelin, että siellä toki kielletään kertomasta kaverille, millä kappaleella kilpailee. Eipä siellä sellaista kielletäkään. :heh: Sopupeliäkään ei kielletä. Jos ainoastaan sääntöjen kirjoitettu sisältö ratkaisee, kaverin kanssa saa sopia täysien pisteiden vaihtamisesta.

Joitakin asioita saattaa puuttua säännöistä siksi, että niitä on pidetty liian itsestäänselvinä auki kirjoitettaviksi. Ehkä tämä on niitä. On tilanteita, joissa kaverin lähettämän kappaleen voi arvata, jos sitä on kuunneltu yhdessä. Niissä on silti jokin nollasta poikkeava todennäköisyys, että kappaleen on lähettänyt joku aivan muu. Sallitun ja kielletyn raja ylitetään minusta siinä kohtaa, kun joku kertoo kaverilleen lähettäneensä sen yhdessä kuunnellun kappaleen juuri tähän raatiin, vink vink. :vonkaus: Kappaleen ruinaaminen kaverilta jotakin tiettyä raatia varten menee samaan sarjaan.

Päädyn siis samaan loppupäätelmään kuin Jufo. Lainata saa, mutta lainanantajan ei pidä antaa kappaleelle pisteitä.

Osallistujan motiiveja kummastelen, jos pitää osallistua muilta pummatuilla jämillä. Miten biisi ja valinta ja sillä mahdollisesti tullut menestys voi tuntua omalta silloin? Samasta syystä ihmettelen nopeuskilpailuja toisaan menestyskappaleista. Niitäkin tapahtuu, joten motiiveja on monia.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Taikahuilu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2111
Liittynyt: 27 Helmi 2018, 20:22

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Taikahuilu »

Eikö olisi mielenkiintoisempaa vaikka arpoa omaa biisiä kuin pyytää sitä joltain toiselta :mitvit:
(jotenkin musta nyt vaan tuntuu tältä...)

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4702
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Timoteus kirjoitti: 21 Kesä 2021, 14:08 Osallistujan motiiveja kummastelen, jos pitää osallistua muilta pummatuilla jämillä. Miten biisi ja valinta ja sillä mahdollisesti tullut menestys voi tuntua omalta silloin? Samasta syystä ihmettelen nopeuskilpailuja toisaan menestyskappaleista. Niitäkin tapahtuu, joten motiiveja on monia.
No onhan kaikki ns. omatkin biisit alunperin kuultu jotain kautta niin onko sillä oikeasti mitään eroa? Hiekkis lähetti mulle 32 kappaleen soittolistan yhdestä noista viidestä maasta. Koen että teen yksilöllisen valinnan valitsemalla yhden tuosta joukosta ja valinta tuntuu omalta. Voi myös hyvin olla että mikään noista 32 tarjokkaasta ei edes kelpaa mulle.kuva

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30897
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

^ On siinä minusta oleellinen ero, pyydetäänkö biisivaihtoehdot raadin auettua toiselta samaan raatiin osallistuvalta vai onko kappale löydetty kirjaimellisesti millä tahansa muulla tavalla.

Rinnastus. Usein vitsinä ja joskus puolitosissaan ehdotetaan, että Suomen kannattaisi valita Euroviisuihin Ruotsin karsinnan kakkonen. Se olisi täysin sallittua. Yle saa tilata säännöt täyttävän biisin keneltä ja mistä tahansa tai "löytää" sellaisen mistä tahansa, mukaan lukien naapurimaan karsinnasta. Olisipa tulos tällä valintatavalla miten hyvä tahansa, en pitäisi sitä Ylen onnistumisena, koska oleellisen työn on tehnyt joku muu.

Jos raatiosallistuja ei tunne mieluisaa teemaan sopivaa biisiä valmiiksi mutta haluaa osallistua, hänen on jollakin tapaa etsittävä biisi. Etsintään on monia tapoja. Luonnollisesti myös henkilöresursseja voi käyttää (vrt. Yle voi hyödyntää ja varmasti hyödyntääkin kontaktejaan levy-yhtiöissä ja musiikkialalla etsiessään esittäjiä ja lauluntekijöitä UMK:hon). Mutta jos henkilöresurssi on kanssakilpailija, jolta saadaan valmis vaihtoehtoluettelo, ollaan "Yle valitsee MF:n kakkosen" -tilanteessa.

Jos tätä eroa ei sinusta ole tai pidät sitä merkityksettömänä, antaa palaa. Mitään sääntöä ei rikota. Saan myös ihmetellä, miksi joku haluaa riistää itseltään erään raatiharrastuksen parhaista puolista: etsimisen ilon. Maailmaan mahtuu ihmettelyä.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4702
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Timoteus kirjoitti: 21 Kesä 2021, 16:17 Jos tätä eroa ei sinusta ole tai pidät sitä merkityksettömänä, antaa palaa. Mitään sääntöä ei rikota. Saan myös ihmetellä, miksi joku haluaa riistää itseltään erään raatiharrastuksen parhaista puolista: etsimisen ilon. Maailmaan mahtuu ihmettelyä.
Niin, etsimisen ilon vai etsimisen tuskan. :miettii: Jos ei ole mitään tietoa että mistä suunnasta lähtee etsimään niin se voi olla turhauttavaa. En myöskään usko että pystyn viikossa millään kuromaan kiinni heitä jotka harrastavat näiden maiden musiikkia, koen että takamatkani on liian pitkä. Jos siis löytyy raatiteeman asiantuntija niin miksi ei oikaisisi vähän ja hyödyntäisi hänen resurssejaan? Voi myös olla että olen laiscistunut kun lähes jokaiseen raatiin on ollut biisi valmiina :heh:

Mut siis: aion kyllä käyttää tämän viikon myös kappaleen etsimiseen itsenäisesti. Nyt en kuitenkaan ole ihan hukassa jos mitään ei löydy.

Avatar
Teräsbekoni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11352
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:59

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Teräsbekoni »

Yksi mainio keino löytää uutta musiikkia on muuten myös Spotifyn kappaleradiot. Monesti jos kaverini on linkannut minulle potentiaalisen biisin, käyn tsekkaamassa, osaisiko algoritmi suositella minulle sen pohjalta jotain vielä parempaa. Muutama viimeaikainen levyraatibiisinikin on tainnut löytyä tällä menetelmällä.

Peten esimerkin innoittamana tämänkertaiseksi väliaikanumeron esittäjäksi on pestattu vuonna 2018 Puolan karsinnoissa ihastuttanut Happy Prince. <3

ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42822
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Jufo kirjoitti: 21 Kesä 2021, 16:55 Niin, etsimisen ilon vai etsimisen tuskan. :miettii: Jos ei ole mitään tietoa että mistä suunnasta lähtee etsimään niin se voi olla turhauttavaa.
Olen ratkaissut asian yksinkertaisesti niin, että jos mitään ei valmiiksi tule mieleen ja etsiminen tuntuu tuskalliselta, en vain osallistu raatiin. Tai korkeintaan ulpparoin. Eihän nämä raadit mikään pakollinen velvoite ole.

Yleensä kyllä keksin, mistä lähteä etsimään, mutta aina ei mitään löydy, ja aina ei ole aikaa etsiä, vaikka mieli tekisi.
Jufo kirjoitti: 21 Kesä 2021, 16:55 En myöskään usko että pystyn viikossa millään kuromaan kiinni heitä jotka harrastavat näiden maiden musiikkia, koen että takamatkani on liian pitkä.
"Kuromaan kiinni"? Siis esim. minä tunnen kyllä nyt kysymyksessä olevien maiden ns. klassista musiikkia aika lailla, eli "etumatkaa" olisi, mutta eihän se tarkoita, että jotakin siitä valikoimasta raatiin iskemällä pärjäisin hyvin. Eli mitä väliä etu- tai takamatkalla? Toissa viisuraatiin en voinut mitään tuosta klasarivalikoimasta lähettää, joten käytin muutaman tunnin perehtyäkseni minulle täysin tuntemattomaan itävaltalaiseen nykymusaskeneen, ja tadaa, sieltähän löytyi "takamatkasta" huolimatta ihan menestyksekäs kisakappale!
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2227
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

Tulin muuten myös siihen lopputulokseen et joudun kuluttamaan tunnin pari uudempien biisien etsintään, kun vaikka paukutinkin henkseleitä et omilta listoilta löytyy, niin tajusin et uusimmatkin edes semi-järkevät biisit on 5v tms vanhoja.

Itsellä on siis tapana shazamilla jne napsia biisejä talteen leffoista jne, ja aina kun kieli on muu kuin suomi tai englanti laitan biisin myös kielilistalle. Listoja on esim saksa, espanja, ranska jne. Esim saksa ja espanja listat täydentyy koko ajan koska jo Netflixistä voi kuulla musiikkia noilla kielillä. Tämän raadin mailla ja kielillä itävaltaa lukuunottamatta asia on eri lailla. Esim tsekin tai slovakian musiikkia lienee aika vaikea kuulla vahingossa suomessa.

Joku neuvoi soittolistaradiosta - se on juu hyvä alku jos sulla on tuore alkupiste. Mut jos tarjoat sille spottarille näin suomiesimerkissä Dingon musiikkia, tarjoaa se Kaija Koota, Irinaa, Ressu Redfordia ja Yötä. Jos haluaisin kuulla tuoretta suomalaista tyyliin Litku Klemetti, ei sitä voi löytää tuota kautta. Pitää olla joku tuoreempi lähtökohta jotta spottari tietää mitä tarjota.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17365
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Happy »

Saanko tarjota Jufolle myös kappaleita? :uujee:
Olis vaikka mitä Happymusiikkia/bekonimusiikkia joita en itse kehtaa nyt vähään aikaan laittaa :hiips:
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
S-Tyyppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1056
Liittynyt: 25 Loka 2012, 18:26

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja S-Tyyppi »

Unihiekkamyrsky kirjoitti: 21 Kesä 2021, 21:16 niin tajusin et uusimmatkin edes semi-järkevät biisit on 5v tms vanhoja.
Minulle ainakin kelpaa vanhempikin muziikki, toki jos itse ei koe mielekkääksi lähettää sellaista niin :peukku:

Avatar
Teräsbekoni
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11352
Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:59

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Teräsbekoni »

Happy kirjoitti: 21 Kesä 2021, 22:51 Saanko tarjota Jufolle myös kappaleita? :uujee:
Olis vaikka mitä Happymusiikkia/bekonimusiikkia joita en itse kehtaa nyt vähään aikaan laittaa :hiips:
No jos totta puhutaan, niin minullakin olisi tähän raatiin paljon paljon ylimääräistä tarjota. :vonkaus: Yksi kuuntelemani kappale tuntui myös aika jufomaiselta. Miten on, laitetaanko huutokauppa pystyyn? :hihi: No joo, oon varmaan isäntänä jäävi.
ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2227
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

Mites ois julkinen karsinta Jufon kappaleesta :puspus:

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4179
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

Teräsbekoni kirjoitti: 21 Kesä 2021, 23:02 No jos totta puhutaan, niin minullakin olisi tähän raatiin paljon paljon ylimääräistä tarjota.
Niin minullakin, mutta luulen että mun pitäisi luvata maksuksi melkoinen tukku pisteitä että joku niitä huolisi :mrgreen:
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
Taikahuilu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2111
Liittynyt: 27 Helmi 2018, 20:22

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Taikahuilu »

Näyttää kyllä siltä että täältäkin löytyisi aika montaki jufo-ehokasta....meinaan että nopea googlaus on tuottanut osumia useamman, etten nyt oikein osaa päättää minkä näistä itselleni poimisin :surrur:

Toi Unihiekan ehdotus omasta jufo-raadista taitaisi ratkaista ongelman :mrgreen:

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30897
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Pian raadeissa on varmaan kestomenestyjien farminimimerkkejä. Jos joku ei ole tulostasoonsa tyytyväinen, ei muuta kuin rustaamaan farmisopimus UFOPOLIn tai Happyn kanssa. Emonimimerkki sitoutuu tarjoamaan farminimimerkin käyttöön sellaisia kappaleita, jotka eivät ole aivan riittävän hyviä edustamaan emonimimerkkiä itseään.
Jufo kirjoitti: 21 Kesä 2021, 16:55 Niin, etsimisen ilon vai etsimisen tuskan. :miettii:
En ymmärrä, miksi etsiminen olisi tuskallista. Musiikin kuuntelu on kivaa. Suurin osa olemassaolevasta musiikista on ainakin jossakin määrin miellyttävää tai mielenkiintoista. Kaikki musiikki ei tietenkään kolahda sillä tapaa, että sitä tekisi mieli raatiuttaa, mutta eihän se tee kuuntelukokemuksesta turhaa.

Etsinnän ei pitäisi olla tuloksetontakaan, kunhan löytää itselleen sopivan etsintästrategian eikä ole kohtuuttoman nirso. Tarvittaessa suuren määrän musiikkia ehtii käydä läpi melko lyhyessäkin ajassa. Jos kuuntelee keskimäärin minuutin per biisi, sata biisiä on seulottu läpi alle kahdessa tunnissa. Jos sadassa biisissä ei ole yhtäkään raatiuttamisen arvoista, strategia on väärä.
Jufo kirjoitti: 21 Kesä 2021, 16:55Jos ei ole mitään tietoa että mistä suunnasta lähtee etsimään niin se voi olla turhauttavaa.
Monenkin raadin yhteydessä on esitetty erilaisia hakuvinkkejä. Kolme kuukautta sitten sinulla oli varaa ylenkatsoa annettuja vinkkejä. Siihen nähden on yllättävää, ettei sinulla ole hakustrategiaa konseptiltaan täsmälleen samanlaiseen raatiin.
Unihiekkamyrsky kirjoitti: 21 Kesä 2021, 21:16 Tulin muuten myös siihen lopputulokseen et joudun kuluttamaan tunnin pari uudempien biisien etsintään, kun vaikka paukutinkin henkseleitä et omilta listoilta löytyy, niin tajusin et uusimmatkin edes semi-järkevät biisit on 5v tms vanhoja.
Öööh... mitä vikaa viisi vuotta vanhoissa biiseissä on?
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Requel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7677
Liittynyt: 29 Syys 2016, 13:32

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Requel »

Timoteus kirjoitti: 21 Kesä 2021, 14:08
Jufo kirjoitti: 21 Kesä 2021, 11:45 Jos sitä ei ole erikseen kielletty niin sitten se on sallittu :twisted: Mielestäni tällaisessa tapauksessa kappaleen lainaajan ei tulisi kuitenkaan antaa itse sille pisteitä koska se näyttää vähän rumalta.
Piti tarkistaa yleiset säännöt. Ajattelin, että siellä toki kielletään kertomasta kaverille, millä kappaleella kilpailee. Eipä siellä sellaista kielletäkään. :heh: Sopupeliäkään ei kielletä. Jos ainoastaan sääntöjen kirjoitettu sisältö ratkaisee, kaverin kanssa saa sopia täysien pisteiden vaihtamisesta.
Kappaleen antaminen toiselle osallistujalle rikkoo anonymiteettisääntöä eikä sitä tulisi ehdoin tahdoin hyväksyä. :tosion:

"Levyraadit käydään lähtökohtaisesti anonyymeinä, ellei raadin teema muuta vaadi"

Ja vaikkei asiaa erikseen lukisikaan, niin Timoteuksen jo esille tuoma pointti siitä ettei siellä sääntökirjassa ole montaa muutakaan asiaa ei mielestäni tee niiden toteuttamisesta yhtään oikeutetumpaa. Tosin tässä tapauksessa tuskin voidaan puhua täysin itsestäänselvästä normista, joten en näe tätä pahana rikkeenä. Eli sinällään kaikki fine, kunhan "Suomi on vapaa maa" -ilmaus ei tule käytöntöön asti eli jää jatkossakin sinne ala-asteelle. :mrgreen:
DöNT jy KNooYH???????
THat JY GÄT mIiiIIih??????????
That jy GÄT MiIIii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Je Miii mIi mIIi EeeeHH???????!?!?!?!?!?

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4702
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Timoteus kirjoitti: 22 Kesä 2021, 08:41 En ymmärrä, miksi etsiminen olisi tuskallista. Musiikin kuuntelu on kivaa. Suurin osa olemassaolevasta musiikista on ainakin jossakin määrin miellyttävää tai mielenkiintoista. Kaikki musiikki ei tietenkään kolahda sillä tapaa, että sitä tekisi mieli raatiuttaa, mutta eihän se tee kuuntelukokemuksesta turhaa.
Mä olen vähän huono kuuntelemaan uusia biisejä. Vuodenvaihteessa mulla oli Juutubessa 400 biisin lista läpikuunneltavana sellaisia joita olin poiminut talteen eri paikoista. Nyt listan pituus on edelleen sama 400. 100 biisiä olen jaksanut kuunnella läpi mutta lista on pidentynyt saman verran. Ja esimerkiksi Afrikka-raadissa pystyin kuuntelemaan noin 10 biisiä kerrallaan kunnes tuli tuskastunut olo ja oli pakko luukuttaa pari tuntia omia lempibiisejä että jaksoi taas kahlata seuraavat 10 biisiä läpi. Eli mulla on aika rajallinen kyky ottaa vastaan uutta musiikkia ilman että ylikuormitun.
Timoteus kirjoitti: 22 Kesä 2021, 08:41 Etsinnän ei pitäisi olla tuloksetontakaan, kunhan löytää itselleen sopivan etsintästrategian eikä ole kohtuuttoman nirso. Tarvittaessa suuren määrän musiikkia ehtii käydä läpi melko lyhyessäkin ajassa. Jos kuuntelee keskimäärin minuutin per biisi, sata biisiä on seulottu läpi alle kahdessa tunnissa. Jos sadassa biisissä ei ole yhtäkään raatiuttamisen arvoista, strategia on väärä.
Tässä raadissa olen poikkeuksellinen nirso koska tämä on Mr. Bekonin järjestämä raati eikä hänelle kehtaa lähettää mitään kädenlämpöistä. Ja tämä on raatikauden päättävä raati ennen seuraavaa ranking-päivitystä. Panokset ovat siis korkealla!

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2227
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

^ en ymmärrä miksi joku biisi pitäisi kuunnella läpi jos ei kiinnosta? Siis poislukien nää raatibiisit.

Jos joku kaveri linkkaa mulle biisin saatesanoilla ”tä on maailman parhain biisi” niin jos se ei 10 sekunnissa sytytä, eikä loppuun kelaamallakaan paremmaksi muutu, en kuuntele sitä.

Sama on et jos etsin raateihin vaikka spottarista musaa, keskimäärin kuuntelen yhtä biisiä 5-10 sekuntia ennen kuin skippaan.

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4702
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Jufo »

^ Minusta tuossa on aika iso riski että joku hyvä tulee vahingossa skipattua. Moni biisihän aukeaa vasta usealla kuuntelulla.

Itse mielummin käyn pienen joukon biisejä huolella läpi kuin satoja biisejä kuuntelemalla 10 sek pätkät.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12020
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja sziget »

Queen kirjoitti: 22 Kesä 2021, 09:37 Kappaleen antaminen toiselle osallistujalle rikkoo anonymiteettisääntöä eikä sitä tulisi ehdoin tahdoin hyväksyä. :tosion:

"Levyraadit käydään lähtökohtaisesti anonyymeinä, ellei raadin teema muuta vaadi"
Pitää paikkansa. "Peliä täytyy pelata rehellisesti" -tyyppisiä sääntöjä ei aina kirjoiteta auki, koska niitä on mahdotonta valvoa. Joku voisi ottaa ne yllytyksenä: meitsihän pelaa niin kuin meitsiä huvittaa. Järjestäjällä ei ole juuri keinoja estää huijausta ja sabotointia.

Raatikaverilta saadulla biisillä osallistuminen on tietysti väärin (rumempiakin sanoja tulee mieleen). Ongelmaa ei ole, jos henkilö jättää soittolistan tässä raadissa käyttämättä. Tosin siitähän ei kai ole tällä hetkellä mitään takeita.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30897
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Queen kirjoitti: 22 Kesä 2021, 09:37 Kappaleen antaminen toiselle osallistujalle rikkoo anonymiteettisääntöä eikä sitä tulisi ehdoin tahdoin hyväksyä. :tosion:

"Levyraadit käydään lähtökohtaisesti anonyymeinä, ellei raadin teema muuta vaadi"
Ah. Nyt kun sanot, niin tottahan tuo. En huomannut tai sisäistänyt tuota pykälää.

Tulkitsisin silti pykälää sen tarkoituksen kautta. Anonymiteetin tarkoitus on estää pärstäkerrointa vaikuttamasta pisteytykseen. Ilman anonymiteettiä olisi riski, että mukavalle tyypille tulisi annettua enemmän pisteitä kuin biisi ansaitsisi ja ikävälle tyypille vähemmän, eikä tämä ole äänestäjän puolelta välttämättä edes tietoista. Anonymiteetti suojelee sekä osallistujaa että äänestäjää.

Anonymiteetin tarkoitus toteutuu, jos biisinlainaustapauksessa lainanantaja jäävää itsensä arvioimasta lainaksi antamaansa kappaletta, siis jättää sen pisteittä.

Jyrkempi tulkinta on mahdollinen. Yleistyessään lainailutapa tekisi koko levyraatikonseptista aika erikoisen, vrt. farminimimerkkikärjistykseni. Hämärtyisi, mikä oikeastaan on osallistuvan nimimerkin ja kappalevalinnan yhteys, jos osallistujan ei tarvitse valita kappaletta raatiin itsenäisesti (= muista raatiosallistujista riippumattomasti). Jos jotakin asiaa ei voida sallia useiden nimimerkkien säännöllisesti tekemänä, sitä ei kai pidä sallia yhden nimimerkin kerran tekemänä.

Pyöritelläänpä ajatusta vielä askel pitemmälle. Jos biisinhankintansa voi ulkoistaa, miksei äänestämistä? Kauhea vaiva kuunnella niin monta biisiä. Saako raatiin osallistuvan kaverin antaa äänestää puolestaan, jos kaveri joka tapauksessa kuuntelee kaikki biisit?
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2227
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

Huomasin sellaisenkin että vaikka Jufo ei nyt käyttäisi mitään biisiä siltä laittamaltani listalta, niin jos kuka tahansa muu postaa jonkun biisin siltä listalta, niin joudun kysymään Jufolta "Hei Jufo, onko tuo x sun laittama biisi?" jotta en vahingossa äänestä linkkaamaani biisiä. Et parempi ku Jufo ettii jatkossa itte biisit, tai jos ei löydy niin ei osallistu sit.

Pahoittelut aiheuttamastani draamasta.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17365
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Happy »

^ Tai sitten annat vain pisteesi ihan normalisti mieltymyksien mukaan, tuskin tuo nyt maailmanloppu on :mrgreen:
Ja jos soittolistallasi oli jotain 30 biisiä niin tuskin ne kaikki sulla 10/10 asteikossa on..

Esim jos joku ettii Afrikkaraatiin biisei ja joku heittää tääl forkalla että "kannattaa katsoa tuo Etiopia pop hits 2019"-lista (jossa noin 30 biisiä) niin eikö se tavallaan oo sama asia ku soittolistan antaminen kaverille?
Timoteus kirjoitti: 22 Kesä 2021, 08:41 Pian raadeissa on varmaan kestomenestyjien farminimimerkkejä. Jos joku ei ole tulostasoonsa tyytyväinen, ei muuta kuin rustaamaan farmisopimus UFOPOLIn tai Happyn kanssa. Emonimimerkki sitoutuu tarjoamaan farminimimerkin käyttöön sellaisia kappaleita, jotka eivät ole aivan riittävän hyviä edustamaan emonimimerkkiä itseään.

Kannatetaan :uujee:
Viimeksi muokannut Happy, 22 Kesä 2021, 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Never miss a good chance to shut up.

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4702
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Jufo »

^^ Jos joku biisi soittolistaltasi raadissa olisi niin turvallisinta olisi vain jättää se pisteittä.

Se olisi myös harmillista, että jos päädyn löytämään raatibiisin ihan omin päin niin ilmassa leijuisi kuitenkin epäilys että se on Hiekkikseltä saatu.

Vaikka en kyseiseltä soittikselta biisiä valitsisikaan niin mielestäni on kuitenkin ok käyttää sitä inspiraation lähteenä raatibiisin haussa.

Kyllä se draama tuli ihan muualta kuin sieltä suunnalta joten ei sinun tarvitse sitä pahoitella :hali:

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17365
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Happy »

Jufo kirjoitti: 22 Kesä 2021, 23:02
Se olisi myös harmillista, että jos päädyn löytämään raatibiisin ihan omin päin niin ilmassa leijuisi kuitenkin epäilys että se on Hiekkikseltä saatu.

Ei sillä että tämä aihe itseäni erityisemmin koskettaisi, mut tää hymyilytti hieman: eikö periaatteessa tuo riski epäilyksistä syttynyt juuri sillä samalla hetkellä kun kysyit julkisesti biisejä? :heh:
Never miss a good chance to shut up.

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4702
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Jufo »

^

Kuva

Avatar
Requel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7677
Liittynyt: 29 Syys 2016, 13:32

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja Requel »

Unihiekkamyrsky kirjoitti: 22 Kesä 2021, 22:19 Huomasin sellaisenkin että vaikka Jufo ei nyt käyttäisi mitään biisiä siltä laittamaltani listalta, niin jos kuka tahansa muu postaa jonkun biisin siltä listalta, niin joudun kysymään Jufolta "Hei Jufo, onko tuo x sun laittama biisi?" jotta en vahingossa äänestä linkkaamaani biisiä. Et parempi ku Jufo ettii jatkossa itte biisit, tai jos ei löydy niin ei osallistu sit.

Pahoittelut aiheuttamastani draamasta.
Kieltämättä hankala tilanne, mutta onneksi samojen artistien tai varsinkaan samojen biisien eksyminen raatiin kuulostaa jo valmiiksi epätodennäköiseltä (mikäli soittolista ei ollut kooltaan ylisuuri). Jos maito on jo läikkynyt, niin ehkä Jufon olisi tosiaan hyvä kertoa siitä mihin ratkaisuun päätyi, varsinkin jos koet päätöksen vaikuttavan pisteisiisi.

Eiköhän tässä draamassa ole useampi lusikka mukana, jos sitä edes sellaiseksi haluaa kutsua. Keskustelu on hyvästä. :peukku:

Happy kirjoitti: 22 Kesä 2021, 22:58 Esim jos joku ettii Afrikkaraatiin biisei ja joku heittää tääl forkalla että "kannattaa katsoa tuo Etiopia pop hits 2019"-lista (jossa noin 30 biisiä) niin eikö se tavallaan oo sama asia ku soittolistan antaminen kaverille?
En näe yhteyttä ainakaan tähän tapaukseen rinnastettuna. On eri asia kertoa julkisesti satunnaisia biisinhakuvinkkejä kuin antaa erikseen kaverille soittolista enemmän tai vähemmän tarkoin sinne valituista biiseistä.

Jufo kirjoitti: 22 Kesä 2021, 23:02 Se olisi myös harmillista, että jos päädyn löytämään raatibiisin ihan omin päin niin ilmassa leijuisi kuitenkin epäilys että se on Hiekkikseltä saatu.
Epäilysten tappamiseksi riittää varmastikin totuuden kertominen siitä mihin ratkaisuun päädyttiin. Tuskin kellään on syytä epäillä muutakaan kuin mitä sanot. Ja vaikka valehtelisitkin - missä en näe järkeä - niin sehän on vain oma häpeä. :mrgreen:
DöNT jy KNooYH???????
THat JY GÄT mIiiIIih??????????
That jy GÄT MiIIii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Je Miii mIi mIIi EeeeHH???????!?!?!?!?!?

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12020
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyraati 75: Kesäretki Keski-Eurooppaan!

Viesti Kirjoittaja sziget »

Näillä helteillä on turha kuumentua pienistä. En tiedä, mikä osa Jufon viesteistä oli huumoria ja mikä tahallista provoilua. Todesta otettuna olisi melko hävytöntä, ettei joku viitsi panna tikkua ristiin, mutta osallistumisputken täytyy silti jatkua, raatiranking saisi mielellään nousta ja isännyyskin ehkä kelpaisi, jos kaverilta pummattu biisi sattuisi voittamaan. :heh:
Jufo kirjoitti: 22 Kesä 2021, 23:02 Vaikka en kyseiseltä soittikselta biisiä valitsisikaan niin mielestäni on kuitenkin ok käyttää sitä inspiraation lähteenä raatibiisin haussa.
Ilman muuta. Vaikka hakisit joltain listan artistilta toisen biisin, sekin olisi oma löytö. Tai jos listalla ollut kappale kelpaisi johonkin tulevaan raatiin, voisit silloin jo pitää sitä omanasi. Laiska saa olla, kappaleen saa vaikka arpoa, kuten Taikahuilu ehdotti. Pois saa jättäytyä, jos mikään sallittu ratkaisu ei maistu. Keksimäsi pummausmalli oli lähes ainoa, joka ei käy. Anonymiteetti voi vuotaa eri tavoilla tahattomasti, vain sen tietoinen murtaminen oman laiskuuden takia pomppasi yli.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Vastaa Viestiin