Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Een speeldoos - foorumin omat levyraadit
Avatar
Tegu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5599
Liittynyt: 08 Helmi 2019, 00:44

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja Tegu »

klaus-12 kirjoitti: 10 Maalis 2022, 22:58 //Totean tässä samalla, että vetäydyn tämän jälkeen koko levyraatitoiminasta. Tämän raadin houstaaminen oli alusta loppuun suoraan sanoen ihan :moon: . Raadin taso oli mainio, mutta kaikki tämä säätäminen on vienyt motivaationi ihan nolliin. :niinpa:
Äläs nyt! Ymmärrän hyvin kaikenlaisen raatisäätämisen aiheuttamat fiilikset, etenkin kun ne ovat juuri nyt pinnalla (myös itselläni), mutta kivastihan tämä raati meni. Tykkäsin raadin aikana nostetuista videopätkistä. Niin, ja tämmöisen numerokasan kanssa pikkuhuteja sattuu kaikille, vieläpä kun eräät äänestävät ihan viime tipassa. :-* :hiips:

Pakko siis kompata Teräsbekonia, turha sen takia on osallistumista lopettaa.

Avatar
Tegu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5599
Liittynyt: 08 Helmi 2019, 00:44

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja Tegu »

Unihiekkamyrsky kirjoitti: 10 Maalis 2022, 20:44 Ilman tuota Avaimen biisiä en muuten tietäisi kuka on Arndt Pekurinen, wiki-sivu on mielenkiintoinen lukemisto:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Arndt_Pekurinen
Kannattaa tutustua joo! Ihan mielenkiinnosta, kuulitko biisin nyt vai jo joskus muinoin? Meinaan vähän toivoin, että joku kenties kuulisi ekaa kertaa ja ottaisi selvää tyypistä. :mrgreen:

Hiljattain YLE näytti myös Pekurisesta kertovan dokkarin, joka oli ihan mielenkiintoinen: Ikuiseen rauhaan


Avainta/Asaa mun on pitänyt lähettää raateihin jo aika pitkään jollain biisillä. Ensimmäisen kerran muistan harkinneeni 21-raatiin, mutta biisi olisi ollut tylsästi varmaan tunnetuin hittinsä Punainen tiili.. Onneksi valitsin sittenkin Steen1:n kappaleen. Tämän raadin Ruoaa ei aseita muuten on samalta albumilta, jota olen luukutellut läpi ties kuinka monia kertoja vuosien varrella.

Aika pian sen jälkeen meinasin laittaa eläinraatiin (25) Leijonaa metsästän, mutta leijona ehti mennä, joten piti miettiä muuta. Sitten taisikin tulla aika pitkä väli.

Ruokaa ei aseita on ollut albumilta erilliskuuntelussa jo jonkin aikaa, ja aloinkin ehkä nimenomaan sitä harkita raateihin. Ihan vaan sisällön takia, mun suomiräpit kun on melko tasaisesti tainneet napsia pohjasijoja muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. :heh:

Tähän raatiin biisi nyt sitten lopulta päätyi, kenties vähemmän yllättäen pari viikkoa sitten torstaina, kun se vaan tuntui sopivan tilanteeseen kuin nakutettu, ja vaikka se herättääkin nyt aavistuksen ristiriitaisia fiiliksiä, niin biisi toimii täpöllä edelleen.

Pisteiden alussa totesin, että pohjaviisikko kutsuu jälleen, mutta olipa seassa muutama kappaleesta erityisesti pitänyt. Kiitos siis kovasti kaikille ruoan, ei aseiden ystäville! :hali:

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16669
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Toiseksi paras voitti :tapu: Oli hyvin lähellä saada täydetkin, sillä puntaroin pitkään Katrin ja Nomin välillä.
akuankka13 kirjoitti: 10 Maalis 2022, 21:53 Kati Rán: UFOPOLI
Miten ihmeessä tiesit? :shock: Kenties siten, että olen julistanut tyypilliseksi periaatteekseni erottua, ja tämä erottui aivan ainutlaatuisella tavalla?

Tämä tuli muistaakseni Tuubin suositteluissa etsiessäni kappaa jotain noin vuosi sitten ollutta kisaa varten. En todellakaan ennen muistuttamista muistanut, että Happy oli tyrkyttänyt tätä korinoihin, mikä on yllättävää ottaen huomioon, että suomen ehdottaminen uhanalaiseksi kieleksi oli kohtalaisen eeppistä :rofl:
ESC Addict 98 kirjoitti: 10 Maalis 2022, 22:18 Virhe tuli varmaan tehtyä, kun en itse laittanut mukaan alla olevaa, jonka nimen edessä olisi komeillut Kreikan lippu:
akuankka13 kirjoitti: 10 Maalis 2022, 22:20 :joojoo: Harkitsin myös kisailemista Liettuan lipun alla:
Teidän virheenne koituivat minun edukseni, ja sain yksin olla erilainen nuori :mrgreen:

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11937
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja sziget »

Mahtavaa! En tuntenut Idols-historiaa enkä Nomia, mutta voitti puolelleen. Keltainen huivi taas on yksi Leevi-suosikeistani eikä liian hitti. Melissa Horn ja Avain valloittivat kumpikin tavallaan. Raadin hienoin löytö oli Stormin enkä käsittänyt, miksi Timoteus jätti sen nollille - oli tietysti hänen biisinsä. Onkohan Storminin sanoitusta julkaistu missään?
Palikka kirjoitti: 02 Maalis 2022, 10:24
klaus-12 kirjoitti: 01 Maalis 2022, 20:02 [*] | 🇫🇮 Tomas Ek - Tuhlaajapoika
Eikös tämä ollut Suomen Euroviisujen alkukarsinnoissa vuonna 1981?
Iso kiitos Palikalle että huomasi virheen! Luulin muistavani, että Tuhlaajapoika olisi ollut jossain OIRT-maiden jutussa eikä viisukarsinnoissa. Luulo oli niin vahva, etten tarkistanut. Ja Interviisuihin oli lähdössä Mikko Alatalo, kunnes kilpailu peruttiin Puolan tilanteen takia. Oliko OIRT-mailla muita rientoja kuin Interviisut, joihin Tuhlaajapoika voisi liittyä? Mihin OIRT-festariin romualdo mahtaa viitata historia-alueella, vai onko hänkin keksinyt sen tyhjästä? ???

Vuosi 1981 on petollinen, koska Yle kadotti alkukarsintojen tallenteen. Tunsin karsituista lisäksi vain Leevin kappaleen, jota yhtye ei koskaan levyttänyt. Aarne Tenkasen levytys löytyy (1996). Eräs tuttu hahmo on koonnut soittolistaksi koko kadonneen seitsikon tai sen mitä siitä on jäljellä. Eija Ahvon Allegro oli yksi ja uskokaa tai älkää, en tiennyt sitäkään lähettäessäni Lasisen vuoren (1989) Tomas Ekin tilalle. :shock: - Harkitsin kappaletta saturaatiin, mutta rusalkat ja undiinit olivat silloin tärkeämpiä.
ESC Addict 98 kirjoitti: 10 Maalis 2022, 22:06 Tämä Hectorin tulos oli kyllä synneistä suurimpia. :draamaa:
Hyvän albumin erinomainen nimibiisi heijastaa aikansa uhkia. Tuttuuden takia vain kuutonen. En antanut plussaa siitä, että moni kappale "kommentoi" Ukrainan sotaa, joka kyllä muuten pyörii mielessä alinomaa.
Tegu kirjoitti: 10 Maalis 2022, 22:14 Hollannin lippu oli kyllä pienoinen yllätys raadissa! :mrgreen:
Päinvastoin yllätyin että kolmansien maiden lippuja oli vain yksi.

Järjestäjä hoiti hylkäystapaukset ja koko raadin mallikkaasti. :peukku:
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
S-Tyyppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1056
Liittynyt: 25 Loka 2012, 18:26

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja S-Tyyppi »

Låistava voittaja! :rakkaus: En tiedä olinko aiemmin neidosta kuullutkaan, mutta raikasta "uplifting" poppia, haikeilla sanoilla. Sillä mentiin tuttujen Choralen ja Basshunterin ohi (kaikki nämä kolme muuten suosikkini nimimerkeiltänsä!). Digin kyllä enemmän tuosta Camillasta engelska versiosta.
Tuloksissa toiseksi tullut on myös hyvä (Hanhiksen biisi). Raadin taso kokonaisuutena ihan mojova. Kiitos myös Auriumia pisteyttäneille!

Ja joo, ei tässä minustakaan ollut edes kovin paljoa säätämisiä. Pikku huilit jos niin sitten taas eiks jeh? :rok: Ihan hyvä vaihtelu myös tuo että omistajuudet paljastui tulosten jälkeen.
Viimeksi muokannut S-Tyyppi, 11 Maalis 2022, 02:59. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17008
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja Happy »

UFOPOLI kirjoitti: 11 Maalis 2022, 01:23
Tämä tuli muistaakseni Tuubin suositteluissa etsiessäni kappaa jotain noin vuosi sitten ollutta kisaa varten. En todellakaan ennen muistuttamista muistanut, että Happy oli tyrkyttänyt tätä korinoihin, mikä on yllättävää ottaen huomioon, että suomen ehdottaminen uhanalaiseksi kieleksi oli kohtalaisen eeppistä :rofl:
:violette:
No voihan se tulevaisuudessa olla aika uhanalainen :heh:

Uhanalaisraati on varmaan raati jossa olen eniten sekoillut biisivaihtojen/tai hylkyjen kanssa: sori siitä Ufopolille. En edes kehtaa mennä katsomaan niitä yksityisviestei :hiips:
Lähettäessäni tähän raatiin biisiä mietin myös Katia ja mainitsin biisistä houstille osallistumisviestissäni: tässä vajaassa kolmessa vuodessa folkahtavat biisit on kuitenkin menettäny itessäni tietyn mielenkiinnon: joten siksi ei tuntunu enää luonollisesti osallistua sillä vaikka halusinkin osallistua erottuvalla maalla. Sare tuntui lopulta ainoalta oikealta valinnalta: ainoana miinuksena oli se että se on kisannut toisaalla toisaalla & sitä olen hehkuttanut myös kuppilan parin vuoden takaisessa raatiketjussa. No lopulta en välittänyt tästä sillä biisi on soinut itelläni tasaisin väliajoin tässä yhdeksän vuoden aikana: kiitos kaikille pisteistä :rakkaus:
Raadin avaaminen omalla biisivalinnalla on myös aina mieltä lämmittävää sillä se luo omanlaisensa tunnelman :peukku:
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Hanhis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6557
Liittynyt: 30 Tammi 2010, 22:04

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja Hanhis »

klaus-12 kirjoitti: 10 Maalis 2022, 22:58 02| 214| 🇸🇪 Melissa Horn - Mardrömmar | Hanhis
:rakkaus: :kups: Tulipas näin korkea sijoittuminen puskista. En odottanut top-kymppisijoitusta saati hopeaa. DenEuroviselta taisin saada ensimmäistä kertaa koskaan pisteitä ja heti tuli täyspotti, ja Aleksiltakin napsahti poikkeuksellisesti kärkipisteet. :surrur: Kiitos myös kaikille muille, jotka muistivat kappalettani pisteillä! Ihanaa että hyvälle musiikille löytyy arvostusta. Ajattelin, että Mardrömmar olisi jäänyt monen korvissa liian pikkusieväksi esitykseksi, eikä sen musiikillista arvoa tunnistettaisiin. Väärässä olin (jälleen kerran).

Melissa Horn on lukioaikaisen minäni musiikkia. Varsinkin ennen ruotsin yo-kokeita kuuntelin paljon Hornin musiikkia siinä luulossa, että siitä olisi jotain hyötyä ruotsin taidolleni. Ehkä siitä olikin, mutta ruotsin kuuntelukokeesta saamissani yhdeksässä pisteessä se ei juuri näkynyt (maksimipistemäärä oli muistaakseni yhdeksänkymmentä). :heh:

Lukion jälkeen en ole erityisen paljon Melissa Hornin musiikkia kuunnellut, mutta se on kuitenkin jäänyt takaraivooni uinumaan. Tämän raadin teeman nähdessäni Horn tuli ruotsinkielisenä artistina nopeasti mieleeni, ja lumipyryisen kävelylenkin aikana kuuntelin pari hänen levyään läpi. Levyiltä löytyi paljon hyvää musiikkia, mutta Mardrömmarin valitseminen oli silti helppoa. Suruisuus ja lempeys sointuvat vaivatta yhteen kappaleen sisällä ja lopputulosta on vaikea ohittaa. Kaunista vivahteellista haikeutta! 🍂
Teräsbekoni kirjoitti: 10 Maalis 2022, 21:45 Itselleni Nomin musiikki ei ole kyllä oikein koskaan auennut. Pidän häntä hieman epäkarismaattisena, tai jotain.
Näin minäkin kuvittelin ennen tätä raatia, mutta mitä vielä: Pienestä kii on ihan älyttömän kova suomipopbiisi! Olen niin helppo kohde tällaisille suomenkielisille voimabiiseille, jos ne tehdään näin oikein. Eihän kappaleessa sinänsä ole mitään erityistä, mutta sanoituksesta löytyy juuri sopiva määrä self-help-oppeja, itkemistä ja rakkautta, ja tuotannollisesti biisi puskee täyttävästi eteenpäin. Ehdottomasti paras kappale, jonka olen Nomilta kuullut. Huikeaa että Pienestä kii voitti koko raadin! :surrur:

Olisi myös pitänyt hoksata, että kappale on Requelin lähettämä (olisin veikannut Peteä tai UFOPOLIa), koska Pienestä kiin pianomelodia muistuttaa varsin paljon P!nkin kappaletta What about us. :mrgreen:

Kiitos Klausille raadin järjestämisestä! Pidän yleensä suomenkieliseen musiikkiin painottuvista raadeista ja pidin tästäkin! Requelin suunnitelma hieman vapaammasta teemasta kuulostaa myös hyvältä, joten sitä kohti. :surrur:

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2136
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

Tegu kirjoitti: 11 Maalis 2022, 00:05
Unihiekkamyrsky kirjoitti: 10 Maalis 2022, 20:44 Ilman tuota Avaimen biisiä en muuten tietäisi kuka on Arndt Pekurinen, wiki-sivu on mielenkiintoinen lukemisto:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Arndt_Pekurinen
Kannattaa tutustua joo! Ihan mielenkiinnosta, kuulitko biisin nyt vai jo joskus muinoin? Meinaan vähän toivoin, että joku kenties kuulisi ekaa kertaa ja ottaisi selvää tyypistä. :mrgreen:
En valitettavasti ole kuullut juuri tuota biisiä ennen tätä raatia. Tiedän kyllä että kyseinen levy on suomi hiphopin merkkiteos, tai näin olen kuullut, mutta julkaisun aikoihin 10. syyskuuta 2001 olin niin pieni että en olisi ymmärtänyt teemoja vaikka olisin levyn kuullutkin.

Pitääkin paikata aukko historiatietämyksessä ja tänään etäpäivän aikana kuunnella tuo levy läpi Spotifystä.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36925
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Ooh, sain puuttuvan 28. sijani. :surrur:

Runoilen myöhemmin lisää.
Meow cat, please meow back.

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1599
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio/Joensuu

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

Kiitän jälleen äänestäneitä ja onnittelen Requelia voitosta. 😊 Kappaleeni näyttää saaneen tällä kertaa aika kaksijakoista suosiota. Joko tuli korkeat pisteet tai ei pisteitä ollenkaan. Oli ilahduttavaa nähdä oma kappale taistelemassa suosikkieni kanssa voitosta ja mitaleista äänestyksen alkuvaiheissa. Sitten upposinkin kärkiporukasta kuin kivi, enkä pystynyt edes parantamaan parasta sijoitustani eli 22:a sijaa. 😅

SVENSKFINLAND oli minulle lopulta selvä ja helppo valinta tähän raatiin. Halusin lähettää jotain suomenruotsalaista. Olenhan suomenruotsalaiseen kulttuuriin viime vuosina pyrkinyt sukeltamaan, ja arvostan ruotsin kieltä sekä maamme kaksikielisyyttä suuresti. Mikä olisikaan siis ollut parempi valinta tähän kansallisten kielten raatiin kuin suomenruotsalainen kappale, jossa käsitellään suomenkielisten ja ruotsinkielisten suhdetta Suomessa? Myös kivaa itseironiaa ja Uudenkaarlepyyn seudun pohjalaismurretta sanoituksesta löytyy. Suosittelen kuuntelemaan sanat tarkalla korvalla. 👌🏻 Olipa kappale toisaalta genreltään hyvin epätyypillistä minua, sillä rap-musiikkia en juuri kuuntele. Seesarin musiikki on kuitenkin miellyttävää ja mielenkiintoista kuultavaa. Mukava, että sain jälleen lähetettyä jotain aika erilaista aiempiin raateihin verrattuna, ja että kappale iski joihinkin.

Minulla olisi tosiaan ollut myös toinen artisti mielessäni tähän raatiin, jonka musiikista pidän syvästi. Sekin olisi sopinut tähän raatiin kuin nenä päähän, mutta SVENSKFINLANDIN sopiessa vielä paremmin jää se odottelemaan toisia raateja. 😁

Mardrömmar ja Natalia olivat minulle aivan selvä kärkikaksikko. Pyörittelin niiden välillä, kummalle antaisin täydet. Mardrömmar on juuri sellaista ruotsipoppia, johon pari vuotta sitten ihastuin, ja joka minut siivitti pidemmällekin Ruotsin musiikkimarkkinoille. Yksinkertaista ja nättiä, jossa on jokin oma persoonallinen soundinsa. Tämä kappale ei ollut entuudestaan tuttu vaan todella ilahduttava uusi löytö. 😊

Natalia sen sijaan ihastuttaa minua luultavasti siksi, että minut on kasvatettu pitämään Ultra Bran musiikista, joka on ammentanut musiikkiinsa juuri vasemmistolaisesta lauluperinteestä ja Agit-Propista. Itse Agit-Propin musiikkiin en ollut tutustunut, mutta jos se on näin hienoa, niin otan ja tutustun pian aivan varmasti. 😁 Ansaittu menestys kumpaisellekin kappaleelle.

Kiitos kivasta raadista järjestäjälle ja osallistujille.
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
klaus-12
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7511
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 19:01

Re: Levyraati 93 - Talar du finska?

Viesti Kirjoittaja klaus-12 »

Bongaamani virheet.

Edellisessä kortissa oli Hyvästi huomiselle kirjattu 43 pistettä. Tässä kortisessa sen tulisi siis olla 48.
klaus-12 kirjoitti: 10 Maalis 2022, 20:48 Taikahuilu (9/38)
08| 047| 🇫🇮 Katri Metso - Hyvästi huominen 5p.
Edellisessä kortissa oli Hyvästi huomiselle kirjattu 54 pistettä. Tässä kortissa sen tulisi siis olla 64.
klaus-12 kirjoitti: 10 Maalis 2022, 20:56 Viiksivallu (13/38)
10| 063| 🇫🇮 Katri Metso - Hyvästi huominen 10p.
Edellisessä kortissa oli Hyvästi huomiselle kirjattu 63 pistettä, korjattuna 64. Tässä kortissa sen tulisi siis olla 73.
klaus-12 kirjoitti: 10 Maalis 2022, 20:58 Celda (14/38)
08| 072| 🇫🇮 Katri Metso - Hyvästi huominen 9p.
Edellisessä kortissa oli Hyvästi huomiselle kirjattu 72 pistettä, korjattuna 73. Tässä kortissa sen tulisi siis olla 88.
klaus-12 kirjoitti: 10 Maalis 2022, 21:02 jiiii (16/38)
03| 087| 🇫🇮 Katri Metso - Hyvästi huominen 15p.
Edellisessä kortissa oli Hyvästi huomiselle kirjattu 87 pistettä, korjattuna 88. Tässä kortissa sen tulisi siis olla 96.
klaus-12 kirjoitti: 10 Maalis 2022, 21:04 jdjj22 (17/38)
03| 095| 🇫🇮 Katri Metso - Hyvästi huominen 8p.
Olen nyt käynyt läpi 20 ensimmäistä taulua, valitettavasti pakko mennä tekemään muita juttuja. :tajuton: Palaan asiaan vielä tänään.
Žvižej fucked up the solo

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4621
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja Jufo »

DenEurovise kirjoitti: 11 Maalis 2022, 09:17 Natalia sen sijaan ihastuttaa minua luultavasti siksi, että minut on kasvatettu pitämään Ultra Bran musiikista, joka on ammentanut musiikkiinsa juuri vasemmistolaisesta lauluperinteestä ja Agit-Propista. Itse Agit-Propin musiikkiin en ollut tutustunut, mutta jos se on näin hienoa, niin otan ja tutustun pian aivan varmasti. 😁 Ansaittu menestys kumpaisellekin kappaleelle.
Joo, kannattaa tutustua. Agit Prop on se poliittisempi Ultra Bran edeltäjä. Ultra Brassa politiikka on häivytetty pois vaikka tausta on vasemmistolainen.

Natalia on niitä kappaleita, joita meillä kotona paljon soitettiin. Itse tosiaan yritin ilmoittaa tähän raatiin Haluavatko venäläiset sotaa? ja oli yllätys että Agit Prop oli jo viety koska sitä ei ollut kukaan koskaan raatiuttanut ennen minua (raati 44). Syy myöhästymiselleni oli, että ennen tuon kappaleen ilmoittamista jäin odottamaan, että aloittaako Venäjä hyökkäyksen vai ei ja siinä välissä se oli mennyt. Mutta erittäin hyvä valinta ja sanoitukseltaan ajankohtainen Nataliakin toki on :peukku:

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11549
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja romualdo »

mitä se arvon nimimerkki Zigetti siellä urputtaa !????? !!!! :shock: :niinpa: :surrur: :vonkaus:




----





Unohdatko että olen Keski-Pohjanmaalta, ja Pohjanmaalla asuwat rehellisimmät, (musikaalisimmat ja kauneimmat/komeimmat) ihmiset ... (siis wauuuuuu (Paula Koivuniemen käheällä äänellä, hänkin Seinäjoelta, mistäs muualtakaan! siis.... wauuuuu mikä heimo!) joista mm. Tangokuningas Jaska Mäkynen mainitsee laulussa Kotikoivu (tms. en ny tietenkään voi muistaa tarkkaa...n... Laatu Lakeuden, joo, tulihan se laulun oikea nimi... siinä hän, jonkun mestari sanoittajan tekstillä laulaa...

"muualla ei luvattu sana paina... kuten on huomattu, mutta pohjanmaalla miehen sanaan voi luottaa..." erittäin wapaa ja pelkän, hataran, muistisairaan muistin mukaan mukaeltu, tekstin pätkä...

Eli, summa summarum, mulla on tuokin nauhoite jollain c- kasetilla, joita on siis kasautunut vuosikymmenien warrella noin 500 kpl ... (!!!!????) ja lupaan palata tähänkin aiheeseen vielä ao. ketjussa, siis -81 ev-semifinaali- osastolla, joten pidä silmällä, sitäkin ... Toimittaja (nainen, Raila Halmetoja !?) haastatteli Thomasia, kisojen jälkeen ... joten ...

Luottakaa Romualdoon. Tämän Kuppilan Nimimuistihirviöön... kukaan tuskin tietää Iskelmä- ja Euroviisujenkin historiasta niin paljon kuin mä, nohh... ehkä 2-4 muutakin henkilöä mukaan lukien ... jos vaihteeksi valehtelisin tai mielistelisin .... !???

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4102
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

Jufo kirjoitti: 11 Maalis 2022, 09:44 Natalia on niitä kappaleita, joita meillä kotona paljon soitettiin. Itse tosiaan yritin ilmoittaa tähän raatiin Haluavatko venäläiset sotaa? ja oli yllätys että Agit Prop oli jo viety koska sitä ei ollut kukaan koskaan raatiuttanut ennen minua (raati 44). Syy myöhästymiselleni oli, että ennen tuon kappaleen ilmoittamista jäin odottamaan, että aloittaako Venäjä hyökkäyksen vai ei ja siinä välissä se oli mennyt. Mutta erittäin hyvä valinta ja sanoitukseltaan ajankohtainen Nataliakin toki on :peukku:
Minulla tosiaan oli tuo sinun tarjokkaasi vahvasti ehdolla, mutta päädyin sitten Nataliaan, joka käsittelee asiaa hyökkäyksen uhrin näkökulmasta. Molemmat kappaleet ovat erittäin kauniita ja sovitukset upeita. Kiitän äänestäjiä - sijoituksestani en vielä ole ihan varma :heh: , mutta etukäteen odotin, että parhaimmillaan olisin vähän puolivälin yläpuolella.

70-luvun nuorelle Agit Propin musiikki on tuttua, vaikka meillä kotona aikoinaan yhtye oli ehdoton nounou, kuten muukin vasemmistokulttuuri. Ymmärrettävistä syistä - isäni pakeni 15-vuotiaana perheineen Karjalasta talvisodan sytyttyä, koti poltettiin (olen siellä myöhemmin käynyt, ihana paikka kilometrin mittaisen hiekkarannan äärellä), ja jatkosodassa isä haavoittui pahasti.

Minua kiehtovat kappaleet, joiden sanoitukset tulevat yhä uudelleen ajankohtaisiksi, vähän eri konteksteissa. Ne omalta osaltaan osoittavat, miten historia toistaa itseään. Natalia on hyvä esimerkki, samoin Hectorin upea Eurooppa. Sen sanat kannattaa kuunnella tarkasti. Koska Eurooppa oli ennestään tuttu, täydet pisteet sai yhtä ajankohtainen Njet, Vlad!, jonka raivokkuus kuvastaa hyvin omia tuntojani sodan mielettömyyttä kohtaan.

Onnittelut voittajalle :peukku: - kappale täytyi kuunnella vielä uudestaan, koska en muistanut siitä mitään :heh: Yllätysvoittaja jälleen.

Klaus, minäkin toivon, ettet jätä raateiluja. Isännöinti sujui ihan mallikkaasti, ja kappalevalintasi ovat tuoneet raateihin persoonallisuutta :peukku:
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4621
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Koirankuonolainen kirjoitti: 11 Maalis 2022, 10:53 70-luvun nuorelle Agit Propin musiikki on tuttua, vaikka meillä kotona aikoinaan yhtye oli ehdoton nounou, kuten muukin vasemmistokulttuuri. Ymmärrettävistä syistä - isäni pakeni 15-vuotiaana perheineen Karjalasta talvisodan sytyttyä, koti poltettiin (olen siellä myöhemmin käynyt, ihana paikka kilometrin mittaisen hiekkarannan äärellä), ja jatkosodassa isä haavoittui pahasti.
Ahaa kiinnostavaa, meillä taas oli kotona ihan päinvastoin kun oli aatteeltaan taistolaisperhe niin nämä biisit soi aamusta iltaan :heh: Mutta mutta, oli poliittinen tausta mikä tahansa niin näitä voi mielestäni kuunnella ja arvostaa ihan puhtaasti musiikkina.

Avatar
Aleksi
Majakanvartija
Majakanvartija
Viestit: 20525
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Hanhis kirjoitti: 11 Maalis 2022, 02:22Aleksiltakin napsahti poikkeuksellisesti kärkipisteet. :surrur:
Ehdottomasti parasta sinua hetkeen. Onnittelut, ansaittu menestys! :tapu:
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
klaus-12
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7511
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 19:01

Re: Levyraati 93 - Talar du finska?

Viesti Kirjoittaja klaus-12 »

Hyvästi juomisen toinen kadonnut piste on MIH96 pistetaulussa. Siitä puuttuu jo valmiiksi yksi piste. 126+13 on minun matematiikalla ollut 138. Oikea lukema tulisi olla 140.
klaus-12 kirjoitti: 10 Maalis 2022, 21:24 MIH96 (27/38)
04| 138| 🇫🇮 Katri Metso - Hyvästi huominen 13p.
Timoteus kirjoitti: 10 Maalis 2022, 22:16 Löysin kolme virhettä. MuumiAnkka on antanut kahdesti 5 pistettä (4 pistettä käyttämättä).
klaus-12 kirjoitti: 10 Maalis 2022, 21:34 MuumiAnkka (32/38)

02| 190| 🇸🇪 Melissa Horn - Mardrömmar 5p.
12| 129| 🇫🇮 Leevi And The Leavings - Keltainen huivi 5p.
Requel antoi Katri Metsolle 20 pistettä, mutta Katrin pistemäärä kasvoi vain kymmenellä. Edellinen pistemäärä oli 172.
klaus-12 kirjoitti: 10 Maalis 2022, 21:43 Requel (36/38)

04| 182| 🇫🇮 Katri Metso - Hyvästi huominen 20p.
Sitten Tegu antoi Titiyolle 17 pistettä, mutta pistemäärä kasvoikin 20:llä. Edellinen pistemäärä oli 154.
klaus-12 kirjoitti: 10 Maalis 2022, 21:45 Tegu (37/38)

08| 174| 🇸🇪 Titiyo - Solna 17p.
Myös nämä on korjattu tauluihin.

Tuloksen tulisi nyt olla oikein. Taulukko.

//Enempiä tuntoja tästä raadista. Näin yksinkertaiseen raatiin saatiin näin paljon käänteitä. :heh: Vaikka negatiivinen fiilis jäi järjestämisestä, niin kiitos kaikille jotka olivat mukana. :surrur: Tack! :tanssi: Jättäydyn pois raateilusta määrittelemättömäksi ajaksi. Raatikrapula on sen verran pahana tämän jäljiltä. Pitäis euroviisujakin kuunnella jossain välissä.

Tuo kappaleiden lähettäjien paljastus erissä oli muuten imporivisoitu Tegun ehdotuksesta. Minulla oli valmiina koko lista, jonka olin suunnitellut vain läväyttäväni esille, mutta olihan se näin paljon viihdyttävämpää.
Žvižej fucked up the solo

Avatar
Kuolonkurki
Vielä yhdet
Vielä yhdet
Viestit: 983
Liittynyt: 23 Huhti 2015, 23:28
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja Kuolonkurki »

Omastakin puolesta klausille kiitos raadista! Tuollaisia kömmähdyksiä sattuu moisen datamäärän kanssa kyllä herkästi, eikä niistä liikaa kannata hermostua. :hali: Ja onnittelut Requelille voitosta, ihan kohtuullinen voittaja tähänkin raatiin saatiin. Kelpo radiopoppis, herättää enemmän positiivisia kuin negatiivisia tunteita. :peukku:

-

Vaikka kävikin kuin Max Verstappenille konsanaan ja pronssi vietiin jäähdyttelyhuoneessa niin pakko olla tyytyväinen sijoitukseen. :mrgreen: En odottanut Adonikselle mitään erityistä menestystä, ja vaikka arvelinkin että muutamalle kolahtaisi, niin oli kyllä yllättävää edes käydä noinkin ylivoimaisessa johdossa. Vaikka johto murenikin niin ehdottomasti positiivinen yllätys 4. sija. Kiitos kaikille pisteitä antaneille. :hali:

Valinta oli itselleni tietyllä tapaa itselleni erilainen ja jopa historiallinen, sillä...
Timoteus raadin 79 ketjussa kirjoitti: 27 Elo 2021, 23:44 Vain viisitoista nimimerkkiä ei ole koskaan kilpaillut raadissa Suomen lipun alla; heistä Kuolonkurjella on eniten osallistumisia.
[...]
Kuolonkurki (10 + 3)
[...]
Happy valitsi ensimmäisen kerran teeman pakottamatta suomalaista musaa raatiin 44, joka oli hänen 48. osallistumiskertansa oheisraadit mukaan luettuna. Tuohon lukuun on Kuolonkurjella vielä matkaa.
...tämä oli ensimmäinen kerta kun lähetin musiikkia Suomesta. :mrgreen: Lopulliseksi lukemaksi ennen suomettumista (:heh:) taisi pikaisella matikalla jäädä 24 + 3. Tuohon viestiin asti, ja hieman sen jälkeenkin suomettomuus oli ollut täysin tahatonta, eikä raatijonossani ollut tuossa vaiheessa vielä ollutkaan mitään harkinnanarvoista suomalaista. Pikku hiljaa alkoi kuitenkin suomen kielistä materiaalia kertymään jonoon, ja välttelystä tuli tarkoituksellista. Alun perin tarkoituksena oli tehdä Suomidebyytti 50. osallistumisessani, mutta halu lähettää suomalaista oli kasvanut raati raadilta. Heti teeman nähtyäni oli selvää että myönnän tappioni, vaikka ruotsalaistakin olisi löytynyt. :heh:

Itse kappale taisi joskus löytyä Spotifyn Suomalaista outoilua -listalta. Heti ensimmäisellä kuuntelulla hömppä kiinnitti välittömän huomioni, ja jäi vaivaamaan. Sitä piti kuunnella lisää, ja lisää, ja lisää. Kaikkinensa aivan järkyttävän koukuttava kappale, ja silloin oli heti selvää että tämä olisi myös ensimmäinen suomenkielinen kappaleeni raadeissa. :surrur:

-
Unihiekkamyrsky kirjoitti: 07 Maalis 2022, 20:42 Kuuntelen täällä tarjontaa, ja nauratti tuo 'Pavlovin Kissa - Adonis' kun tunnistan videon kuvauspaikan :rofl:

Kyseessä siis Haagan Alppiruusupuisto :heh:
Pakko myöntää, että tämä nauratti vähän itseänikin. Asun siis ko. paikasta kävelymatkan päässä, enkä tiennyt ennen kuin rupesin kaivamaan YT-linkkiä raatia varten, että tälle on tämmöinen videokin tehty. Hauska sattuma. :mrgreen:

-

Erityiskiitos vielä Tegulle Ruokaa ei aseita -kappaleen lähettämisestä. Erittäin ajankohtainen ja varsinkin henkilökohtaisesti tosi kovaa kolahtava teksti. Kappale, artisti, ja erityisesti albumi ovat jo vanhoja tuttuja, mutta toimivat edelleen kovaa, ja varsinkin nykyiseen maailmantilanteeseen hyvä nosto. Itselläkin kävi hiukan jossain vaiheessa mielessä ajatus, että voisin lähettää jotain Punaiselta tiileltä, mutta Adonis oli niin varmasti lukittuna, joten oli hyvä että Tegu sen teki sijastani. :peukku:

-

Puntari:
(xx. 🇫🇮 Pavlovin Kissa - Adonis [4,9])
1. 🇫🇮 Avain - Ruokaa ei aseita [4,8]
2. 🇫🇮 Chorale - Retroperjantai [4,7]

3. 🇫🇮 Månskensbonden med Iiris Viljanen - Stormin [4,5]
4. 🇫🇮 Kolibre - Purppura [4,4]
5. 🇸🇪 Petra Marklund - Händerna mot himlen [4,3]
6. 🇫🇮 Klaus Thunder & Ukkosmaine - 80200 [4,2]
7. 🇫🇮 Aurium - Pakoon [4,1]
8. 🇫🇮 Sås och Kopp - Traktor Alban [4,1]
9. 🇸🇪 Melissa Horn - Mardrömmar [4,0]
10. 🇫🇮 Vilma Alina - Jäljillä [3,9]
11. 🇫🇮 Frillan & Prillan - Vi skall inte dö idag [3,9]
12. 🇫🇮 Liila Jokelin - Kuolleiden puolue [3,8]
13. 🇫🇮 Huora - Njet, Vlad! [3,8]
14. 🇫🇮 Nomi - Pienestä kii [3,8]
15. 🇸🇪 Basshunter - Camilla (Swedish version) [3,7]
16. 🇫🇮 Lumo - Onnelliset [3,6]

17. 🇫🇮 Raptori - Oi beibi [3,5]
18. 🇫🇮 Faija - Suomalaisen miehen kyyneleet [3,4]
19. 🇫🇮 Jenni Vartiainen - Junat ja naiset [3,3]
20. 🇫🇮 Leevi And The Leavings - Keltainen huivi [3,3]
21. 🇫🇮 Raya - Harhaa [3,3]
22. 🇫🇮 Verjnuarmu - Laalavat jouset [3,2]
23. 🇫🇮 Sare - Rakkaus ei riitä [3,2]
24. 🇸🇪 Charlotte Perrelli - Här Står Jag [3,1]
25. 🇫🇮 Hector - Eurooppa [3,1]
26. 🇫🇮 Fake - Kylmä [2,9]
27. 🇫🇮 Katri Metso - Hyvästi huominen [2,9]
28. 🇫🇮 Heinäsirkka - Julista rauhaa [2,8]

29. 🇳🇱 Kati Rán - Suurin [2,3]
30. 🇸🇪 Titiyo - Solna [2,0]
31. 🇫🇮 Tabula Rasa - Gryf [1,9]
32. 🇫🇮 Chisu - Kolmas pyörä [1,9]
33. 🇫🇮 Eija Ahvo - Lasinen vuori [1,8]
34. 🇫🇮 Agit Prop - Natalia [1,7]

35. 🇫🇮 Jamppa Kääriäinen - Sinä läksit poes [1,5]
36. 🇫🇮 Seesar XL - SVENSKFINLAND [1,0]
37. 🇫🇮 Kiki - 666 [0,6]
bye bye fool

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30539
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

klaus-12 kirjoitti: 10 Maalis 2022, 22:58 12| 159| 🇫🇮 Månskensbonden med Iiris Viljanen - Stormin | Timoteus
Paras normaaliraatisijoitukseni sitten raadin 80. Pitänee olla tyytyväinen. Pisteitä tuli ilahduttavan monelta, peräti 18:lta. Täydetkin kahdesti, mistä kiitokset szigetille ja raati-isännälle.

Iiris Viljanen on melkein kilpaillut raadeissa aiemmin. Hän on Levyraadissa 17 kilpailleen Vasas flora och fauna -yhtyeen alkuperäinen laulaja. Viljanen jätti yhtyeen sen esikoisalbumin äänityksen jälkeen. TomBoi valitsi raatiin esikoisalbumilta löytyvän kappaleen Leevi & the Leavings live-esityksen, jossa lauloi Tina Kärkinen.

Månskensbonden (Markus Bergfors) ei ole ollut niinkään lähellä raatiuttamista aiemmin.
sziget kirjoitti: 11 Maalis 2022, 01:54 Raadin hienoin löytö oli Stormin enkä käsittänyt, miksi Timoteus jätti sen nollille - oli tietysti hänen biisinsä. Onkohan Storminin sanoitusta julkaistu missään?
Sanoitus löytyy Soundcloudista. Kappale lauletaan Pohjanmaan murteella, josta on kouluruotsin pohjalta hieman hankala saada selvää. Kirjoitettua asua on helpompi ymmärtää.

Tarina alkaa Suomen sisällissodasta, jossa Bergforsin sukua taisteli molemmilla puolilla ja jossa hänen punaisten puolella taistellut isoisoisänsä teloitettiin. Teksti luo siltaa menneisyydestä nykyisyyteen ja erilaisten kansaa erottavien jakolinjojen yli.
sziget kirjoitti: 11 Maalis 2022, 01:54En antanut plussaa siitä, että moni kappale "kommentoi" Ukrainan sotaa, joka kyllä muuten pyörii mielessä alinomaa.
Kahden kappaleen kohdalla "ajankohtaisuus" saattoi vaikuttaa pisteisiini jopa negatiivisesti.

Natalian nimihenkilö ei suinkaan unelmoinut itsenäisestä, venäläisvalloittajasta vapaasta Ukrainasta. Tarinan miehittäjä on natsi-Saksa ja vapauttaja neuvostoarmeija. Natsien kukistaminen on nostettu keskeiseksi osaksi Venäjän kansallista identiteettiä, ja nyky-Venäjä varjonyrkkeilee samaa vastustajaa vastaan kuin 1940-luvulla, kun hyväksyttävää syytä sotaan ei ole. Mietin t-o-d-e-l-l-a pitkään, haluanko antaa pistettäkään kappaleelle, jossa toivotaan venäläisten vapauttavan Ukrainan natseista, maailmantilanteessa, jossa Venäjä on omien sanojensa mukaan vapauttamassa Ukrainaa natseista.

Kappale ansaitsi pisteitä musiikillisesti, joten jotakin oli annettava, mutta jossakin toisessa maailmantilanteessa olisin voinut antaa enemmän. Pidin toki selvänä, että ilmoittaja ei valinnut kappaletta Kremlin linjaa tukeakseen. Arvioinnin kannalta se oli kuitenkin epäoleellista.

Ruokaa, ei aseita oli toinen muuttuneesta turvallisuuspoliittisesta tilanteesta kärsinyt. Aseistakieltäytymislaulut tuntuvat kovin naiiveilta nyt. Tekijän unelmissa siintää kai valtioton maailma, jossa kenelläkään ei ole aseita. Kaunis utopia, mutta ei siihen yksipuolisella pasifismilla päästä.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4102
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

Timoteus kirjoitti: 11 Maalis 2022, 20:57 Natalian nimihenkilö ei suinkaan unelmoinut itsenäisestä, venäläisvalloittajasta vapaasta Ukrainasta. Tarinan miehittäjä on natsi-Saksa ja vapauttaja neuvostoarmeija. Natsien kukistaminen on nostettu keskeiseksi osaksi Venäjän kansallista identiteettiä, ja nyky-Venäjä varjonyrkkeilee samaa vastustajaa vastaan kuin 1940-luvulla, kun hyväksyttävää syytä sotaan ei ole. Mietin t-o-d-e-l-l-a pitkään, haluanko antaa pistettäkään kappaleelle, jossa toivotaan venäläisten vapauttavan Ukrainan natseista, maailmantilanteessa, jossa Venäjä on omien sanojensa mukaan vapauttamassa Ukrainaa natseista.

Kappale ansaitsi pisteitä musiikillisesti, joten jotakin oli annettava, mutta jossakin toisessa maailmantilanteessa olisin voinut antaa enemmän. Pidin toki selvänä, että ilmoittaja ei valinnut kappaletta Kremlin linjaa tukeakseen. Arvioinnin kannalta se oli kuitenkin epäoleellista.
Kappaleen taustan ja Elvi Sinervon runon innoittaneen henkilön toki tiesin, kuten varmasti ymmärrätkin. Kuten edellä totesin, minua kiehtovat kappaleet, joiden sanoma tulee uudelleen ajankohtaiseksi eri kontekstissa (ja toisella tavalla kuin alkuperäinen tekijä on ajatellut). Historia toistaa itseään, vaikka roolit muuttuvat. N-liitto oli alkuperäisen tarinan vapauttaja, tänä päivänä Venäjä on laulun vieras, joka hävittää ja kylvää tuhoa. Mutta tätä ei tietenkään voinut tuoda esiin raadin aikana - saatoin vain toivoa, mutta en toki edellyttää, että kappaleen taustan tuntevat ajattelevat samoin.
Viimeksi muokannut Koirankuonolainen, 11 Maalis 2022, 22:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4621
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Minäkin, kun Agit Propia harkitsin raatiin, mietin että pidetäänkö Neuvostoliittomielistä sanoitusta kovin provosoivana tämänhetkisessä tilanteessa (ja siksi viivyttelin ilmoittautumisen kanssa seuratakseni alkaako sota). Mutta itseäni kanssa kiehtoi tuo että aikoinaan sanottu merkitys näyttäytyy tällä hetkellä eri valossa. Joku voi esimerkiksi nyt ilkkua, että siinäs näette miten pihalla nuo taistolaiset olivat. Mutta tuskin 50 vuotta sitten tehtyä poliittista kannanottoa voi pitää tilivelvollisena enää 50 vuotta myöhemmin, korkeintaan voi ehkä syyttää naiiviudesta. Ei kai Tarja Halosta ja Tuomiojaakaan pidä halveksia siitä, että ovat olleet joskus venäjämielisiä.

Aiheesta (maksumuuri)

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36925
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Tasoltaan yksi huonoimmista raadeista miesmuistiin.

🇦🇽🇦🇽🇦🇽🇦🇽🇦🇽

1. | 🇫🇮 Tabula Rasa - Gryf (4,7)
2. | 🇫🇮 Agit Prop - Natalia (4,5)
3. | 🇫🇮 Frillan & Prillan - Vi skall inte dö idag (4,5)
4. | 🇫🇮 Faija - Suomalaisen miehen kyyneleet (4,5)
5. | 🇫🇮 Avain - Ruokaa ei aseita (4,4)

🇦🇽🇦🇽🇦🇽🇦🇽

6. | 🇫🇮 Chorale - Retroperjantai (4,2)
7. | 🇫🇮 Raptori - Oi beibi (4,2)
8. | 🇫🇮 Jenni Vartiainen - Junat ja naiset (3,9)
9. | 🇫🇮 Kiki - 666 (3,8)
10. | 🇸🇪 Basshunter - Camilla (Swedish version) (3,8)
11. | 🇸🇪 Petra Marklund - Händerna mot himlen (3,6)
12. | 🇫🇮 Aurium - Pakoon (3,6)
13. | 🇳🇱 Kati Rán - Suurin (3,5)
14. | 🇫🇮 Seesar XL - SVENSKFINLAND (3,3)

🇦🇽🇦🇽🇦🇽

15. | 🇸🇪 Charlotte Perrelli - Här Står Jag (3,1)
16. | 🇫🇮 Huora - Njet, Vlad! (2,9)
17. | 🇸🇪 Melissa Horn - Mardrömmar (2,9)
18. | 🇫🇮 Eija Ahvo - Lasinen vuori (2,9)
19. | 🇫🇮 Katri Metso - Hyvästi huominen (2,8)
20. | 🇸🇪 Titiyo - Solna (2,8)
21. | 🇫🇮 Pavlovin Kissa - Adonis (2,8)
22. | 🇫🇮 Chisu - Kolmas pyörä (2,8)
23. | 🇫🇮 Verjnuarmu - Laalavat jouset (2,7)
24. | 🇫🇮 Sare - Rakkaus ei riitä (2,6)
25. | 🇫🇮 Vilma Alina - Jäljillä (2,6)
26. | 🇫🇮 Nomi - Pienestä kii (2,5)
27. | 🇫🇮 Kolibre - Purppura (2,5)

🇦🇽🇦🇽

28. | 🇫🇮 Lumo - Onnelliset (2,1)
29. | 🇫🇮 Klaus Thunder & Ukkosmaine - 80200 (2,0)
30. | 🇫🇮 Raya - Harhaa (2,0)
31. | 🇫🇮 Leevi And The Leavings - Keltainen huivi (1,9)
32. | 🇫🇮 Hector - Eurooppa (1,7)
33. | 🇫🇮 Fake - Kylmä (1,6)
34. | 🇫🇮 Månskensbonden med Iiris Viljanen - Stormin (1,4)

🇦🇽

35. | 🇫🇮 Heinäsirkka - Julista rauhaa (1,1)
36. | 🇫🇮 Sås och Kopp - Traktor Alban (1,1)
37. | 🇫🇮 Jamppa Kääriäinen - Sinä läksit poes (0,6)
38. | 🇫🇮 Liila Jokelin - Kuolleiden puolue (0,5)
Meow cat, please meow back.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30539
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Koirankuonolainen kirjoitti: 11 Maalis 2022, 21:27 Kappaleen taustan ja Elvi Sinervon runon innoittaneen henkilön toki tiesin, kuten varmasti ymmärrätkin. Kuten edellä totesin, minua kiehtovat kappaleet, joiden sanoma tulee uudelleen ajankohtaiseksi eri kontekstissa (ja toisella tavalla kuin alkuperäinen tekijä on ajatellut). Historia toistaa itseään, vaikka roolit muuttuvat. N-liitto oli alkuperäisen tarinan vapauttaja, tänä päivänä Venäjä on laulun vieras, joka hävittää ja kylvää tuhoa. Mutta tätä ei tietenkään voinut tuoda esiin raadin aikana - saatoin vain toivoa, mutta en toki edellyttää, että kappaleen taustan tuntevat ajattelevat samoin.
Ymmärsin kyllä, ja hahmotin äänestysaikana, miksi kappale on valittu. En vain pystynyt ajattelemaan samoin.

Teoksen uudelleentulkinta muuttuneessa kontekstissa tulee minusta mielekkääksi vasta, jos konteksti todella on kaikkien oleellisten tahojen mielestä muuttunut. Putinin historiallisten tulkintojen ja Venäjän valtiopropagandan perusteella näin ei ole. Venäjä hakee oikeutuksensa nykyisille toimilleen siitä samasta sodasta, josta laulu kertoo. Siksi kappale kylmäsi tässä raadissa.
Jufo kirjoitti: 11 Maalis 2022, 21:45 Joku voi esimerkiksi nyt ilkkua, että siinäs näette miten pihalla nuo taistolaiset olivat. Mutta tuskin 50 vuotta sitten tehtyä poliittista kannanottoa voi pitää tilivelvollisena enää 50 vuotta myöhemmin, korkeintaan voi ehkä syyttää naiiviudesta.
Yleisesti pidän ansiona sitä, että kappaleessa sanotaan jotakin. On toissijaista, olenko samaa mieltä siitä, mitä sanotaan, tai miten viesti on kestänyt aikaa. Siis yleisesti. Juuri nyt Ukrainan tilanteen vuoksi en pysty tai välttämättä edes pyri pitämään tästä periaatteesta kiinni. Haluavatko venäläiset sotaa? ei olisi kuitenkaan herättänyt minussa sellaista torjuvaa reaktiota kuin Natalia herätti, koska teksti on nykytilanteessa niin selvästi puuta heinää.

Taistolaisilla oli hyvää musiikkia kyllä. Harkitsin nolousraatiin (Levyraati 12) aikanaan. Olen varttunut niin porvarillisessa kodissa, etten olisi kehdannut kuunnella kotona kaiuttimista mitään taistolaislauluja. Valitsin kuitenkin jotakin muuta. Hyvä niin, koska raatitililläni on edelleenkin vain yksi suomenkielinen biisi – raadissa, johon muu ei käynyt. :violette: Yritän väistellä suomea jatkossakin, ettei hyvä putki katkea.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
granaattiomena
Press
Press
Viestit: 5322
Liittynyt: 27 Helmi 2016, 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja granaattiomena »

Onnittelut Requelille raadin voitosta! Raati oli heikkotasoisin niistä, joihin olen itse osallistunut. :draamaa: Väsäsin tuohon nyt alas puntarin, vaikka en ole sellaista muistaakseni yhteenkään raatiin aiemmin tehnyt. Ehkä nämä nyt vaan oli niin helppo puntaroida, kun ei tarvinnut paljon tähtiä jaella. :heh: Oma kappaleeni Händerna mot himlen soi joskus vuonna nakki ja miekka Radio Novalla ja on sitä kautta päätynyt omallekin soittolistalleni. En edes oikein tiedä miksi juuri tuo biisi kaikesta ruotsalaisesta musiikista on itselleni niin kovaa kolahtanut, mutta onhan se kaunis ja ilmava kappale. Kiva, että pääsin käyttämään sen tähän raatiin. :mrgreen:

*****
01. Petra Marklund - Händerna mot himlen (OMA)
02. Titiyo - Solna

****
03. Liila Jokelin - Kuolleiden puolue
04. Melissa Horn - Mardrömmar
05. Agit Prop - Natalia

***
06. Månskensbonden med Iiris Viljanen - Stormin
07. Eija Ahvo - Lasinen vuori
08. Kati Rán - Suurin
09. Lumo - Onnelliset
10. Hector - Eurooppa
11. Chisu - Kolmas pyörä
12. Avain - Ruokaa ei aseita
13. Tabula Rasa - Gryf
14. Jenni Vartiainen - Junat ja naiset

**
15. Kolibre - Purppura
16. Huora - Njet, Vlad!
17. Klaus Thunder & Ukkosmaine - 80200
18. Fake - Kylmä
19. Seesar XL - SVENSKFINLAND
20. Kiki - 666
21. Raya - Harhaa
22. Nomi - Pienestä kii
23. Verjnuarmu - Laalavat jouset
24. Leevi And The Leavings - Keltainen huivi
25. Vilma Alina - Jäljillä

*
26. Frillan & Prillan - Vi skall inte dö idag
27. Pavlovin Kissa - Adonis
28. Sare - Rakkaus ei riitä
29. Raptori - Oi beibi
30. Basshunter - Camilla (Swedish version)
31. Katri Metso - Hyvästi huominen
32. Aurium - Pakoon
33. Faija - Suomalaisen miehen kyyneleet
34. Jamppa Kääriäinen - Sinä läksit poes
35. Heinäsirkka - Julista rauhaa
36. Sås och Kopp - Traktor Alban
37. Charlotte Perrelli - Här Står Jag
666. Chorale - Retroperjantai
It's better to pee in the sink
Than sink in the pee

:vessa:

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11937
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja sziget »

romualdo kirjoitti: 11 Maalis 2022, 10:17 Eli, summa summarum, mulla on tuokin nauhoite jollain c- kasetilla, joita on siis kasautunut vuosikymmenien warrella noin 500 kpl ... (!!!!????) ja lupaan palata tähänkin aiheeseen vielä ao. ketjussa, siis -81 ev-semifinaali- osastolla, joten pidä silmällä, sitäkin ... Toimittaja (nainen, Raila Halmetoja !?) haastatteli Thomasia, kisojen jälkeen ... joten ...
Selvä, seurataan. Jos Tuhlaajapojan OIRT-yhteys olisi vain oman muistini varassa, voisin luulla nähneeni unta. Hulluinta on, että Euroviisuista löytyy nippelitietoa loputtomasti sitä janoaville. OIRT-kisoista tiedetään yleensä Sopot ja Interviisut ja siihen se jää. Koottua historiaa ei tunnu olevan olemassakaan tai en tiedä mistä hakea. Siis että mitä kilpailuja oli, missä ja milloin, esiintyjät, kappaleet, Suomen edustajat, tv-lähetykset, tulokset ja niin edelleen.

Mari Pajalalta löytyy akateeminen kirjoitus "Intervision Song Contests and Finnish Television between East and West", julkaistu teoksessa Airy Curtains in the European Ether: Broadcasting and the Cold War (2013), mutta enemmän kaivataan.
https://www.academia.edu/5775175/Interv ... t_and_West
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4102
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

Timoteus kirjoitti: 11 Maalis 2022, 23:06
Koirankuonolainen kirjoitti: 11 Maalis 2022, 21:27 Kappaleen taustan ja Elvi Sinervon runon innoittaneen henkilön toki tiesin, kuten varmasti ymmärrätkin. Kuten edellä totesin, minua kiehtovat kappaleet, joiden sanoma tulee uudelleen ajankohtaiseksi eri kontekstissa (ja toisella tavalla kuin alkuperäinen tekijä on ajatellut). Historia toistaa itseään, vaikka roolit muuttuvat. N-liitto oli alkuperäisen tarinan vapauttaja, tänä päivänä Venäjä on laulun vieras, joka hävittää ja kylvää tuhoa. Mutta tätä ei tietenkään voinut tuoda esiin raadin aikana - saatoin vain toivoa, mutta en toki edellyttää, että kappaleen taustan tuntevat ajattelevat samoin.
Ymmärsin kyllä, ja hahmotin äänestysaikana, miksi kappale on valittu. En vain pystynyt ajattelemaan samoin.

Teoksen uudelleentulkinta muuttuneessa kontekstissa tulee minusta mielekkääksi vasta, jos konteksti todella on kaikkien oleellisten tahojen mielestä muuttunut. Putinin historiallisten tulkintojen ja Venäjän valtiopropagandan perusteella näin ei ole. Venäjä hakee oikeutuksensa nykyisille toimilleen siitä samasta sodasta, josta laulu kertoo. Siksi kappale kylmäsi tässä raadissa.

Yleisesti pidän ansiona sitä, että kappaleessa sanotaan jotakin. On toissijaista, olenko samaa mieltä siitä, mitä sanotaan, tai miten viesti on kestänyt aikaa. Siis yleisesti. Juuri nyt Ukrainan tilanteen vuoksi en pysty tai välttämättä edes pyri pitämään tästä periaatteesta kiinni. Haluavatko venäläiset sotaa? ei olisi kuitenkaan herättänyt minussa sellaista torjuvaa reaktiota kuin Natalia herätti, koska teksti on nykytilanteessa niin selvästi puuta heinää..
Näen itse asian toisin päin. Haluavatko venäläiset sotaa tuntui lopulta sopimattomalta, koska teksti on tässä tilanteessa mainitsemaasi puuta heinää ja siinä joku voisi jopa nähdä pikimustaa huumoria. Natalian teksti pelkkänä tekstinä istuu - kylmäävästi kyllä - täysin nykytilanteeseen. Mikäli Sinervo olisi runossaan maininnut natsit, asia olisi toinen.

Ymmärrän kyllä näkökantasi ja osasin vastaavia näkemyksiä muilta käyttäjiltä odottaakin.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4621
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Tällaisen kappalevalinnan on mielestäni tarkoituskin herättää ristiriitaisia tunteita ja pohdintoja, juuri sellaisia joita se Timoteuksessa aiheutti. Olisi kiinnostavaa tietää, kävivätkö muut läpi samanlaisia pohdintoja. Mikäli Timppa oli ainoa niin se ei anna kovin mairittelevaa kuvaa raatilaisten perehtymisen tasosta.

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4102
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

^ Olet oikeassa, että odotin kappaleen aiheuttavan reaktioita puoleen ja toiseen. Mutta en myöskään tarkoittanut asettaa käyttäjille mitään ansaa tai tietoisuustestiä. Kappale on kuitenkin jo niin vanha, että ei voi edellyttää kaikkien tuntevan sen taustaa.

Laulun Natalia oli Elvi Sinervon vankilatoveri, jonka henkilöllisyydestä on liikkeellä erilaisia näkemyksiä. Yhden selityksen mukaan hän oli vakoilusta tuomittu suomalainen nainen, joka oli nuoruudessaan asunut joitakin vuosia Ukrainassa. Eli hän toimi enemmän runon inspiraationa kuin todellisuuspohjana.

Kappaleen taustasta huolimatta - minulle laulun huippukohta, valittava "Oi Ukraina!" huudahdus on todella riipaiseva ja heijastaa omia tuntemuksiani. Raunioissa samoavat koirat ovat venäläisiä ja rakentajat maanpaosta - toivottavasti - palaavia ukrainalaisia sitten, kun Ukraina - toivottavasti - on taas vapaa. Mikä on vaihtoehto - sitä en uskalla edes ajatella.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
Zera
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3738
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Levyraati 93 - Talar du finska? (Tuloksia sivulta 4 alkaen!)

Viesti Kirjoittaja Zera »

Raadin taso oli tosiaan ihan hyvä, parempi kuin odotin. On myös kiva, ettei oma kappaleeni ollut taaskaan paras, koska minulle raatien 'tarkoitus' on löytää uutta hyvää musiikkia. Muutenkin tässä oli mukana vain pari biisiä, jotka olin itse lähettämäni Kolmannen pyörän lisäksi kuullut aikaisemmin (Oi beibi, Retroperjantai ja Junat ja naiset), joten sekin oli miellyttävää. Tässä vielä puntari:

:tyhja: :tyhja: :tyhja: :tyhja: :tyhja:
01. :flag_nl: Kati Rán - Suurin (9,0)
02. :flag_fi: Chisu - Kolmas pyörä (9,0)
03. :flag_fi: Faija - Suomalaisen miehen kyyneleet (8,5)
04. :flag_fi: Seesar XL - SVENSKFINLAND (8,5)
05. :flag_fi: Aurium - Pakoon (8,5)

:tyhja: :tyhja: :tyhja: :tyhja:
06. :flag_se: Basshunter - Camilla (Swedish version) (8,0)
07. :flag_fi: Verjnuarmu - Laalavat jouset (8,0)
08. :flag_fi: Frillan & Prillan - Vi skall inte dö idag (7,5)
09. :flag_fi: Chorale - Retroperjantai (7,5)
10. :flag_se: Petra Marklund - Händerna mot himlen (7,5)
11. :flag_fi: Katri Metso - Hyvästi huominen (7,5)
12. :flag_fi: Nomi - Pienestä kii (7,5)
13. :flag_fi: Eija Ahvo - Lasinen vuori (7,5)
14. :flag_fi: Liila Jokelin - Kuolleiden puolue (7,5)
15. :flag_fi: Agit Prop - Natalia (7,5)
16. :flag_se: Charlotte Perrelli - Här står jag (7,0)
17. :flag_fi: Sås och Kopp - Traktor Alban (6,5)
18. :flag_fi: Kiki - 666 (6,5)
19. :flag_fi: Raptori - Oi beibi (6,5)

:tyhja: :tyhja: :tyhja:
20. :flag_fi: Lumo - Onnelliset (6,0)
21. :flag_fi: Leevi and the Leavings - Keltainen huivi (6,0)
22. :flag_fi: Sare - Rakkaus ei riitä (5,5)
23. :flag_fi: Pavlovin Kissa - Adonis (5,5)
24. :flag_se: Titiyo - Solna (5,5)
25. :flag_fi: Tabula Rasa - Gryf (5,5)
26. :flag_fi: Klaus Thunder & Ukkosmaine - 80200 (5,5)
27. :flag_fi: Jamppa Kääriäinen - Sinä läksit poes (5,5)
28. :flag_fi: Månskensbonden med Iiris Viljanen - Stormin (5,0)
29. :flag_fi: Vilma Alina - Jäljillä (5,0)
30. :flag_fi: Hector - Eurooppa (5,0)
31. :flag_se: Melissa Horn - Mardrömmar (5,0)
32. :flag_fi: Fake - Kylmä (5,0)
33. :flag_fi: Huora - Njet, Vlad! (4,5)

:tyhja: :tyhja:
34. :flag_fi: Kolibre - Purppura (3,5)
35. :flag_fi: Raya - Harhaa (3,5)
36. :flag_fi: Heinäsirkka - Julista rauhaa (3,5)
37. :flag_fi: Jenni Vartiainen - Junat ja naiset (3,0)
38. :flag_fi: Avain - Ruokaa ei aseita (2,5)

Avatar
CottonJoel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5192
Liittynyt: 17 Heinä 2016, 13:13

Re: Levyraati 93 - Talar du finska?

Viesti Kirjoittaja CottonJoel »

Onnittelut Requelille

*****
-

****½
-

****
1. 🇫🇮 Kolibre - Purppura
2. 🇫🇮 Tabula Rasa - Gryf
3. 🇫🇮 Raya - Harhaa
4. 🇳🇱 Kati Rán - Suurin
5. 🇫🇮 Agit Prop - Natalia
6. 🇫🇮 Pavlovin Kissa - Adonis
7. 🇫🇮 Eija Ahvo - Lasinen vuori
8. 🇫🇮 Liila Jokelin - Kuolleiden puolue

***½
9. 🇫🇮 Klaus Thunder & Ukkosmaine - 80200
10. 🇫🇮 Huora - Njet, Vlad!
11. 🇫🇮 Verjnuarmu - Laalavat jouset
12. 🇸🇪 Titiyo - Solna
13. 🇫🇮 Vilma Alina - Jäljillä
14. 🇫🇮 Månskensbonden med Iiris Viljanen - Stormin
15. 🇫🇮 Hector - Eurooppa
16. 🇫🇮 Kiki - 666
17. 🇸🇪 Melissa Horn - Mardrömmar
18. 🇫🇮 Lumo - Onnelliset
19. 🇫🇮 Avain - Ruokaa ei aseita
20. 🇫🇮 Heinäsirkka - Julista rauhaa
21. 🇫🇮 Leevi And The Leavings - Keltainen huivi
22. 🇫🇮 Jamppa Kääriäinen - Sinä läksit poes
23. 🇫🇮 Chisu - Kolmas pyörä
24. 🇫🇮 Frillan & Prillan - Vi skall inte dö idag
25. 🇫🇮 Fake - Kylmä
26. 🇫🇮 Jenni Vartiainen - Junat ja naiset
27. 🇸🇪 Petra Marklund - Händerna mot himlen
28. 🇫🇮 Raptori - Oi beibi
29. 🇫🇮 Sare - Rakkaus ei riitä
30. 🇫🇮 Sås och Kopp - Traktor Alban
31. 🇫🇮 Katri Metso - Hyvästi huominen

***
32. 🇫🇮 Seesar XL - SVENSKFINLAND
33. 🇫🇮 Chorale - Retroperjantai
34. 🇸🇪 Basshunter - Camilla (Swedish version)
35. 🇫🇮 Nomi - Pienestä kii
36. 🇫🇮 Aurium - Pakoon
37. 🇫🇮 Faija - Suomalaisen miehen kyyneleet

**½
38. 🇸🇪 Charlotte Perrelli - Här står jag

**
-


-

*
-

Vastaa Viestiin