Tässä mun ajatuksia tässä samalla kun yritän saada pisteet kasaan!
1. Diskoria, Laleilmanino, Eva Celia – C.H.R.I.S.Y.E.
Ensimmäisellä kuuntelulla tämä ei jäänyt mulle juuri lainkaan mieleen, mutta sitten toisella kuuntelulla löysin itseni fiilistelemästä tätä. Joku vannoutunut Aasia-lortto on sisäistänyt miten tässäkin raadissa voi toteuttaa itseään?
2. Pendhoza Resiko – Orang Setia
Mulle tulee tästä väärällä tavalla halpa vaikutelma ja halvalla on koukutkin tähän rakennettu. Piristävä löytö joltain raatilaiselta ja tällaisille on kyllä paikkansa raadeissa. Nyt tässä punnitsen mikä vaa’assa painaa eniten.
3. Lorde – Green Light
Uskoisin tässä olevan yksi voitosta taisteleva ehdokas ja top10-sijoituksen uskoisin olevan melko varma. Kappale on tarttuva ja helppo, eikä siksi sulje pois niitä pisteyttäjiä jotka nauttivat helposti pureskeltavista kappaleista. Samalla tämä on myös tarpeeksi laadukas oman elämänsä musiikkikriitikoille.
Riskinä on tietysti se, että jopa minä arvasin Lorden olevan raadissa mukana, joten syytöksiä saattaa tulla laiskasta valinnasta – varsinkin jos tämä tosiaan on joku tunnettukin biisi häneltä.
4. Stan Walker – I AM
Mä jotenkin ihan aktiivisesti epätykkäsin tästä. Onneksi tämä ei ole puntaripukellusputiikki niin kappale ei kärsi mun olemassaolosta ihan niin rajusti.
5. Leah Haywood – Takin' Back What's Mine
Oi, miten en ole tähän mimmiin aiemmin törmännyt? Olisin ollut onnessani joskus 2000-luvun alkupuolella/puolivälissä kaikesta tällaisesta.
Kappale on kiva Pirkka-/Rainbow-versio Britneystä ja hänen toisen albuminsa timanttisista kappaleista, enkä ole tainnut keneltäkään muulta kuulla näin britneymäistä tuotantoa. Musiikkivideo taas on hämmentävänkin moderni ja jopa futuristinen kun katsoo esimerkiksi asuja. Olen vähän innoissani että joku on lähettänyt tämän!
6. Matt Corby – Untitled
Arvostan! Haluaisin tykätä paljonkin ja valitettavasti se tykkääminen jää hiukan vajaaksi. En kuitenkaan osaa sanoittaa millä keinolla tästä olisi saanut upean, eli me ei ehkä vaan biisintekijän (ja ehkä lähettäjänkään?) kanssa olla nyt ihan samalla laivalla seilailemassa!
7. SKYND – Bianca Devins
Kiinnostuin tästä kun biisi alkoi, mutta lopulta koin tämän jos jonkun olevan puhdas esimerkki melusaasteesta.
8. Samantha Jade – What You've Done to Me
Tällaisella on vaikea tehdä muhun vaikutusta, eikä nytkään onnistunut. Missään nimessä ei silti epämiellyttävä tai huono!
9. Alain Ramanisum – Bat séga
Mun on vaikea tykästyä liveihin ja välttäisin itse sellaisen lähettämistä. Itse kappale on kumminkin kiva! Jossain päin se tällainenkin on ihan tavallista musiikkia ja kyllä mäkin haluaisin esim. raateihin mieluummin tätä kuin vaikkapa Vilma Alinaa.
10. Nisea – Elo be
Nyt mennään todella kauas mun nykyisestä musiikkimausta. Olisin teininä tykännyt tästä, mutta olen tosiaan alkanut kyllästyä tällaisiin ja koen nämä usein tunkkaisiksi.
Väittäisin kuitenkin että yksi raadin hienoimpia löytöjä on tässä. Harvinaisesta maasta näinkin hyvin tuotettu kappale, joka varmasti vetoaa moneen kuulijaan. Olisiko tässä yksi voittokamppailuun osallistuva?
11. Nawal – Hima
Objektiivisesti katsottuna (tai no kuunneltuna) yksi raadin tyylikkäimpiä ja hienoimpia kappaleita. Erottuuko massasta tarpeeksi kerätäkseen suurempaa suosiota?
12. Jan Bloukaas – Boerseun
Olen ymmärtänyt inhoavani Aviciin musiikkia ja tämä toi mieleen sen. Ei kiitos!
13. Shane Cooper & MABUTA - Beneath the Waves
Laadukas ja hieno. Ehkä hiukan olen kyllästynyt näihin tällaisiin raatikappaleisiin, kun vaikka miten kovasti niiden hienouksia arvostankin, en kuitenkaan koskaan löydä itseäni vapaaehtoisesti kuuntelemasta näitä. Mitähän kaikkea soittolistoilleni raadeista jatkuvasti löytäisinkään jos nämä laaturaateilijat lähettäisivät vähemmän tällaisia ja enemmän jotain hahmoisempaa matskua?
14. Mahlathini & The Mahotella Queens – Lilizela mlilizeli
Tästä tuli todella hyvä mieli!
15. Heinz Winckler – Next Stop Happiness
Ei ihan sitä poikapoppia mitä kaikista mieluiten kuuntelisin, mutta biisihän se tämäkin oli.
16. Chiwoniso – Kurima
Aika saman tyyppinen kuin tuo Hima!
Erottuisi ehkä jossain toisessa raadissa paremmin edukseen, mutta tyylikäs ja laadukas kokonaisuus ei nytkään jää huomaamatta.
17. Chuzhe Int ft. Chef 187 – Ichakaniko
No nyt oli sellainen bängeri mitä odotinkin tästä raadista löytyvän! Valitettavasti kappale jää toistamaan itseään eikä siksi saavuta potentiaaliaan. Mikä sääli – olin alkupuolella niin innoissani ihan kaikesta tässä!
18. WITCH – Waile
Tällaista vanhempaa rockia jota moni raatilainen varmaan arvostaa, mutta koska tämä ei ole mikään Matti Järvinen niin suurempaan menestykseen en jaksa uskoa. Jotain omaleimaisuutta tästä kappaleesta kyllä löytyy ja huomasin kuuntelevani tätä useampaan kertaan kuin montaa muuta kappaletta.
19. Cometa Sucre – Todo bien
Helposti pureskeltava ja tyypillinen kappale. Yksi tällainen mahtuu lähes jokaiseen raatiin ja siellähän se ihan mukavasti soi!
20. Indiogenes – The Last of the Mohicans
En mä pysty kirjoittamaan tästä kommenttia joka kuvaisi kuuntelukokemustani paremmin kuin tuo Hanhiksen kommentti tästä. Mäkin vaivaannuin.
21. Daniela Mercury – Rapunzel
Taas live – sehän ei lähtökohtaisesti tunnu positiiviselta asialta. Kappale alkoi, jatkui ja sitten se loppui.
22. Secos & Molhados – Rosa de Hiroshima
Tässä raadissa oli kaksi minuuttia joita rakastin ja ne minuutit olivat tässä kappaleessa. Mutta onko tämä edes mikään varsinainen kappale sitten alkuunkaan? Tuntuu enemmän joltain elokuvamusiikilta joka siirtää kohtauksen edellisestä seuraavaan, mutta itsenäiseksi teokseksi tämä on riittämätön.
23. Fresno – Quebre as Correntes
Brasseilla tuntuu olevan kyky miellyttää mun makuhermojani (ja tämä on nähty myös Pasilassa sijaitsevassa lounasbuffetissa!) ja olenhan myös aikoinaan ollut emo joten siinäkin mielessä löydän tästä jotain kotoista! Usein nämä tämän genren biisit ei ole täysin iskeneet muhun raadeissa, mutta tämä onnistui siinä paremmin. Hurmasiko mua kuitenkaan pyörryksiin asti?
24. Juan Guiã – Despacho
Tässä on sitä hahmoisuutta jota kaipaan ja arvostan. Ei tämä sellaista taidetta ole jota jaksaisin kuluttaa enää raadin jälkeen ja koska kilpailu mun pisteissä on kovaa (kun pidän niin monesta mutta en suuremmin rakasta juuri mitään) niin tätä täytyy ihan erikseen kuunnella vielä pariin otteeseen jotta löydän lopullisen kantani.
25. Sandy e Junior – A Lenda
Söpö poika tällä videolla ainakin on. DenEurovise varmaan antaa tälle valtavan suuret pisteet!
26. Milton Nascimento – Travessia
Pidän tätä valtavan tyylikkäänä ja taidokkaana kappaleena, josta kuitenkin jään jotenkin ulkopuoliseksi. Tämä on sitä musiikkia jota voisin jossain ravintolassa kuulla ja se loisi mukavan tunnelman, mutta en saa tästä oikein sellaista tarttumapintaa kuin haluaisin. Taidanpa olla liian halpa pojalle mahtavalle ja turhan juntti kuuntelemaan tällaista!
27. S3BZS, MC GW, MC Menor do Alvorada – MONTAGEM - PR FUNK
Tässä oli iskevyyttä ja persoonaa. Harmi kun oli niin lyhyt että siinä ajassa täytyi pystyä tekemään se vaikutus mihin monella muulla oli moninkertainen aika.
28. Bandana – Doce horas
Tämäkin on kiinnostava löytö joltain! Annoin monta mahdollisuutta ja odotin kolahtaisiko kunnolla. Pisteissä se sitten nähdään kolahtiko vai ei!
29. Perotá Chingó – Anhelando iruya
Olisin kaivannut hypnoottisuutta ja eteerisyyttä tähän. Nyt jäi vähän turhan harmittomaksi ja neutraaliksi mun makuun, vaikka sinänsä laadukas olikin.
30. LiL CaKe, Luck Ra, Oscu – MAR
Tästä on vähän samaa sanottavaa kuin tuosta Ichakanikosta, eli juuri tällaisia bängereitä kaipasin ja siksi pettymys olikin suuri kun se bängeri ei ihan lunastanutkaan odotuksia. Tähän liittyvä kritiikki on kuitenkin hiukan erilaista kuin Ichakanikoon liittyvä. Se missä Ichakaniko oli ihan tajuttoman kova ja lässähdyskin oli tajuttoman valtava, niin tämä ei lähtökohtaisesti ollut ihan niin maistuva pala mun kakkua eikä toisaalta lässähdyskään ollut ihan niin massiivinen.
31. Electrodomésticos – Detrás del alma
Tästä tulee menestyjävibat ja voisin veikata mitalisijoitusta. Tyylikäs ja vähäeleinen, pitää otteessaan.
32. donata soto – poesía telepática
Ehdottomasti positiiviset ajatukset tästäkin! Vaikuttaa aika pienen budjetin kappaleelta johon on kasattu moneen makuun sopivia elementtejä.
33. Los Tres – La Torre de Babel
Hipsterilopetus soittolistalle. Hiukan rallattelevaksi kokonaisuudeksi jää, mutta uskon kannatusta löytyvän näin hauskalle kappaleelle.