Kielikysymyksiä ja -huomioita

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista
Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5351
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

UFOPOLI kirjoitti:
Pete kirjoitti:Jos joku paikka on ruokaravintola, niin halutaanko sillä vaan painottaa: EMME OLE RÄKÄLÄ! :mitvit:
Minusta se tarkoittaa, että ko. paikasta saa ruokaa. Tämä juontaa käsittääkseni juurensa lainsäädäntöön, jonka mukaan voidakseen olla auki tarpeeksi pitkään paikan pitää olla määritelmällisesti "ravintola" ja näin ollen tarjota jotain mitä tahansa syötävää täyttääkseen ehdon. Tästä syystä meillä on muun muassa "ravintola dtm" jne. Joku korjatkoon, jos näkemykseni on harhainen.
Vai tuostako se johtuu! Just :roll: Olen kauan ihmetellyt samaa.

Minusta on myös niin älytöntä, että "ravintola" voi edes tarkoittaa jotain "kapakan" tapaista, koska termihän alun perin on tarkoittanut samaa kuin "restaurant" muilla kielillä, eli siellä voisi syödä lounasta tai päivällistä. Ravintola-termi pitäisi olla varattu ainoastaan ruokaa tarjoaville liikkeille, muut olkoot sitten baareja tai kapakoita. "Tanssiravintolan" pitäisi tarkoittaa, että paikassa ensisijaisesti ruokaillaan mutta siellä voi myös tanssia.

Avatar
Aleksi
Majakanvartija
Majakanvartija
Viestit: 20477
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Kyllähän kapakasta voi saada ruokaa. Siksi moni sekoittaa tämän paikan ravintolaksi. Esim. Täälläpäin on yksi Nakatappi, josta saa hyvää grilliruokaa. Muuten siellä on ryypiskelyä jne turhaa.
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
skidi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7546
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 17:54

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja skidi »

Minä olen käsittänyt, että se erotetaan tällä nimityksellä anniskeluravintoloista. Eli toisessa ryypätään, toisessa syödään.
Homer: The problem in the world today is communication. Too much communication.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42021
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Mutta sitten on myös näitä gastropub-tyylisiä paikkoja, joissa voi sekä syödä kunnolla että ryypätä. Toisinaan näkeekin paikkaa luonnehdittavan termillä "ruoka- ja seurusteluravintola", minkä seurustelun ymmärtäisin tässä yhteydessä viittaavan ryypiskelyyn. Ja tokihan ruokaravintoloissa myös anniskellaan eli myydään alkoholia paikalla nautittavaksi.

Vaikuttaako ravintolan nimitykseen mitenkään se, pitääkö ruoka tilata baaritiskiltä vai mennäänkö ensin pöytään istumaan ja sitten tarjoilija tulee kysymään, mitä syötte?

Asian vierestä puheenollen, muuan paikallinen gastropub-termillä itseään kutsuva ravintola on omasta mielestään "tunnelmallinen seurusteluravintola", ja väittää lisäksi, että
Sijaintimme, hillitty musiikkimme, viihtyisä ympäristömme sekä asiantunteva palvelumme on suunnattu kaikkien laatua arvostavien aikuisten ihmisten viihtyvyyden takaamiseksi.
Sijainti on suunnattu :mitvit:
Rise, angel, shine, love!

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Rousku kirjoitti:Sijainti on suunnattu :mitvit:
Kielikysymysenä tuo voi olla outo ilmaisu, mutta ajatuksellisestihan tuolla halutaan ilmaista että liikepaikka on valittu sitä silmällä pitäen että sijainti on laatutietoisten ihmisten maantieteeseen sopiva. Siis sijaitsee oikeassa osoitteessa vrt asuntoalueiden mielikuvat. Epätamperelaisena vaikea arvioida onko Hämeenpuisto sellainen sijainti :heh:
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Hurrican
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4986
Liittynyt: 13 Tammi 2007, 14:01

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Hurrican »

Jos te soitatte vaikka kaverillenne niin, että annatte hälyttää puhelimen vain kerran tai korkeintaan pari, sanotteko sitä:

a) "Soitin sulle hälärin(/t)!"
b) "Soitin sulle ykköset!"
c) "Soitin sulle piipin!"
d) Jotain muuta

Meillä oli tässä pari iltaa sitten kavereiden kanssa kauhea "tappelu" aiheesta, kun miä sanoin kaverilleni että "soita mulle ykköset sit" ja se oli ihan että häh, siis mitkä. :shock: Siis miä olin ihan oikeasti luullut, että se on ihan yleinen sanonta koko maassa, enkä ollut koskaan ennen kuullut mitään muita versioita aiheesta. Seurueeseen kuulunut haminalainen tyttö oli mun kanssa ainut joka oli kuullut "ykkösistä" ja myönsi soittelevansa nimenomaan siis "ykkösiä". Ehkä se on siis joku kaakkoissuomalainen juttu sitten. Pari seurueen kaveria sanoi soittavansa "piipin" joka oli kyllä mun mielestä jo tosi outo ilmaisu. Kertokaa miten te sanotte tämän tärkeän asian?! :heh:

Muutenkin täällä Helsingissä mun "murre" on herättänyt hauskoja tilanteita aina silloin tällöin. Okei, mun hyvään yliopistokaveripiiriin kuuluu tyttö, joka on Oulusta, joten sinänsä mun "murre" on vielä melko vähäistä, mutta kaverini tokaisi samassa ykköshälärikeskustelussa, että "ihan ***** jännää muuten, miten niinkin lähellä Stadia kun Kotkassa puhe muuttuu noin radikaalisti kun *Hurricanin-oikea-nimi*:kin puhuu aina "miä ja siä" ja "jonnee ja minnee" ja käyttää välillä outoja sanontoja". :heh: Luulin ennen, että puhun miäsiä:tä lukuunottamatta ihan "normaalisti", mut en sitten vissiin puhukaan.

Avatar
riksa[
Press
Press
Viestit: 4595
Liittynyt: 16 Touko 2010, 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja riksa[ »

^Mä sanon tota soittamista pommittamiseksi. :joojoo: Eli tyyliin "pommita sit ku oot pihassa". :mrgreen:
I'm not as think as you drunk I am

Avatar
Piggybank
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2213
Liittynyt: 14 Loka 2009, 18:30
Paikkakunta: Tampere

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Piggybank »

^^Meillä noi on "häläreitä" tai "hälyjä". Noita muita en ollut koskaan kuullukaan. :eiei:

Kotkan murre on kyllä jotenki tosi hauska. Tuutoriparini on myös Kotkasta ja hänen puhettaan on aina hauska kuunnella. :joojoo:

Olen nyt yrittäny opettaa erästä espoolaista ystävääni puhumaan kuten pohojosessa, koska hän on rakastunut oululaiseen. Aika tuhoon tuomittu yritys. :hihi:
"Että siellä sitten ne, ne ei oo viisubileet, mutta ne on viisubileet"
- N20

Avatar
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9787
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 20:41
Paikkakunta: Riika, Latvia

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Aancon »

riksa[ kirjoitti:^Mä sanon tota soittamista pommittamiseksi. :joojoo: Eli tyyliin "pommita sit ku oot pihassa". :mrgreen:
Sama :joojoo:
Ir laiks, viss kādreiz beidzas. Viens vārds, ej, lai tev veicas. Durvis vējš tūlīt aizraus ciet,
arī man jāaiziet.

Avatar
Samiasd
Pelinhoitaja
Pelinhoitaja
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

Piggybank kirjoitti:^^Meillä noi on "häläreitä" tai "hälyjä". Noita muita en ollut koskaan kuullukaan. :eiei:
:joojoo:
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17127
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Hurrican kirjoitti:Meillä oli tässä pari iltaa sitten kavereiden kanssa kauhea "tappelu" aiheesta, kun miä sanoin kaverilleni että "soita mulle ykköset sit" ja se oli ihan että häh, siis mitkä. :shock: Siis miä olin ihan oikeasti luullut, että se on ihan yleinen sanonta koko maassa, enkä ollut koskaan ennen kuullut mitään muita versioita aiheesta. Seurueeseen kuulunut haminalainen tyttö oli mun kanssa ainut joka oli kuullut "ykkösistä" ja myönsi soittelevansa nimenomaan siis "ykkösiä". Ehkä se on siis joku kaakkoissuomalainen juttu sitten.
"Ykkösten soittaminen" on ainut tietämäni ilmaisu tuolle asialle. En tosin muista, että muualla asuvat kaverini olisivat käyttäneet muitakaan tapoja ilmaista asia. :mitvit: Toisaalta harvemmin tulee muutenkaan soiteltua ykkösiä. :mrgreen:
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

Minä soitan killerin. :joojoo:
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17127
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Jvvv kirjoitti:Minä soitan killerin. :joojoo:
Kuulostaa tappouhkauspuhelulta. :draamaa:
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
skidi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7546
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 17:54

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja skidi »

Jvvv kirjoitti:Minä soitan killerin. :joojoo:
Killeristä en ole kuullut, mutta kilareista silloin ennen vanhaan (kun isoisä nokialaisen kirveellään veisti) puhuttiin. Häläri on myös tuttu.
Homer: The problem in the world today is communication. Too much communication.

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Violette »

Jvvv kirjoitti:Minä soitan killerin. :joojoo:
Minä taas kilarin :tosion:
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
Leonardo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2983
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 09:00
Paikkakunta: Turku

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Leonardo »

Minä soitan hälyn. Ykkösistä en ollut ikinä ennen tätä kuullutkaan. :shock:

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17127
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Pakko kai (taas) hyväksyä, että tuo on jokin meidän "kymiläisten" oma juttu. :mrgreen: Kaipaan mielipiteitä muilta kymenlaaksolaisilta! NimiErkit AntSa ja Valkealalainen, puhukaa minulle! :megafoni:
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
wulfila
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1673
Liittynyt: 25 Maalis 2012, 23:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja wulfila »

Mun mielestä se on killeri. Hälystä ja kilarista olen myös kuullut, näitä muita täällä esillä olleita en.
Na svakom prstu jedan niko me nije vrijedan
Dosta sam ljubila, gubila, sebe ubila

Avatar
The_Sipi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8766
Liittynyt: 24 Touko 2006, 22:28
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja The_Sipi »

Minä taidan pistää hälärin. En mä enää ees muista, kun siitä on todella pitkä aika, kun viimeksi moisia pikasoittoja harrastanut. :rofl:
Jvvv kirjoitti:Minä soitan killerin. :joojoo:
Minä käytin eilen termiä killeri varmaan ekaa kertaa. :uujee: Tosin ihan eri käyttötarkoituksessa eli kuvaamaan elokuvan kohtauksia, joiden aikana meinasin kuolla nauruun. :joojoo:
Mahatma Gandhi walked barefoot most of the time, causing lots of calluses on his feet. He also ate very little, which made him frail and with his odd diet, he suffered from bad breath. This made him... A super calloused fragile mystic hexed by halitosis.

Avatar
Jvvv
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9695
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 12:43
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jvvv »

Minä ainakin vetäisin ihan hirveet kilarit jos ystäväni ei soittaisikaan lupaamaansa killeriä. :ylppis:
"Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen."

Avatar
Magnum
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3126
Liittynyt: 17 Loka 2005, 16:22
Paikkakunta: Miami

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Magnum »

Minä soitan ykköset, olenhan Kotkalainen. Kymiläinen en ole.

Aiemmin oli puhe laikkaamisesta. Minun mielestäni laikkaaminen tarkoittaa työstämistä kulmahiomakoneella eli rälläkällä eli lentävällä. Termi laikkaaminen tulee siitä, että kulmahiomakoneeseen kytkettävää pyöreää terää kutstutaan laikaksi.
"Nakuilu on ihan jees"
-Naali

Hurrican
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4986
Liittynyt: 13 Tammi 2007, 14:01

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Hurrican »

Aintsu kirjoitti:Toisaalta harvemmin tulee muutenkaan soiteltua ykkösiä. :mrgreen:
Tää mun aiemmin esille tullut tilanne oli sellainen, että annoin kaverilleni puhelinnumeroni enkä jaksanut kirjoittaa hänen, niin sanoin että soittaa mulle ykköset ja sitten otan numeron siitä ylös. Ja kaverin reaktio oli ihan että "häh, siis mitkä?!". Luuli mun tarkoittavan vissiin jotain pervoa. :heh: Joskus käytän ykkösiä myös ilmoittaakseni jollekin kaverille, että nyt lähdin tulemaan tai että "ole valmis, olen kohta siellä" jos on niin sovittu, että sitten soitetaan ykköset kun lähdetään.

Ja siis luulin tosiaan oikeasti, että ykköset on yleinen sanonta ihan kaikkialla, mutta voi apua kun olin väärässä. :rofl:

Valkealalainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5195
Liittynyt: 09 Syys 2008, 16:19
Paikkakunta: ... (Kouvola)

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Valkealalainen »

Aintsu kirjoitti:Pakko kai (taas) hyväksyä, että tuo on jokin meidän "kymiläisten" oma juttu. :mrgreen: Kaipaan mielipiteitä muilta kymenlaaksolaisilta! NimiErkit AntSa ja Valkealalainen, puhukaa minulle! :megafoni:
Jaa-a, ehkä "häläri" tai "killeri" kuulostaisi kaikkein tutuimmalta omaan korvaani. :miettii: Vaikka ihan suoraan sanottuna en kyllä yhtään muista, mitä sanaa olen täälläpäin kuullut käytettävän... En ole sataan vuoteen tainnut kuulla kenenkään puhuvan asiasta millään nimellä. Saati että olisin itse ehkä koskaan ihan oikeasti käyttänyt mitään mainituista sanoista.

Minulla ei siis juuri ole annettavaa tähän keskusteluun. :sorivaan:
Bussi tytön aina ohi onnen vie
Kun toiset löytää sen


- Marion Rung: "Pikku rahastaja" (Suomen viisukarsinnat -62)

Avatar
Mattan
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3318
Liittynyt: 20 Huhti 2012, 20:09

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mattan »

Hurrican kirjoitti:Jos te soitatte vaikka kaverillenne niin, että annatte hälyttää puhelimen vain kerran tai korkeintaan pari, sanotteko sitä:

a) "Soitin sulle hälärin(/t)!"
b) "Soitin sulle ykköset!"
c) "Soitin sulle piipin!"
d) Jotain muuta
Tekeekö joku näin? :mitvit: En itse ole kertaakaan tarvinnut tällaista sanoa, joten en voi kielikysymykseen vastatakaan - enkä ole sanakirjasta tällaista bongannut -> täysin uusi käsite ja termistö.

Joko soitan tai en soita.
Lopuksi haluaisin vielä todeta, että tänä vuonna on Euroviisut.

Hurrican
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4986
Liittynyt: 13 Tammi 2007, 14:01

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Hurrican »

^ No ainakin minä teen kuten aiemmin kuvailin.

Avatar
riksa[
Press
Press
Viestit: 4595
Liittynyt: 16 Touko 2010, 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja riksa[ »

^^Ei, tietenkään kukaan ei tee niin, kuten esim. tästä keskustelusta käy hyvin ilmi. :rofl:
I'm not as think as you drunk I am

Avatar
Naali
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8498
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 18:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Naali »

Voisin sanoa soittavani hälärin tai pommin, mutta en kyllä koskaan soita. :mrgreen:
21:15 <@XXX> kuten huomaat, mulla on vähän tautologiaa.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36876
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Mattanin tapaan tämä ilmiö on minullekin aivan uusi. :shock: Tarkoitetaanko sillä siis tällaista "soitan sinulle kun olen pihallasi ja kun puhelin soi, niin tiedät saapua paikalle" -puhelua, johon ei ole edes tarkoitus vastata?

Tunnen oloni ihan järkyttävän juntiksi! :rofl:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Samiasd
Pelinhoitaja
Pelinhoitaja
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

Kyllä. :joojoo:
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9787
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 20:41
Paikkakunta: Riika, Latvia

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Aancon »

TomppaJr kirjoitti:Mattanin tapaan tämä ilmiö on minullekin aivan uusi. :shock: Tarkoitetaanko sillä siis tällaista "soitan sinulle kun olen pihallasi ja kun puhelin soi, niin tiedät saapua paikalle" -puhelua, johon ei ole edes tarkoitus vastata?

Tunnen oloni ihan järkyttävän juntiksi! :rofl:
Niin siis näillä kaikilla nimityksillä tarkoitetaan soittoa, joka a) joko soi vaan ihan hetken niin ettei siihen ehdi vastata, tai b) soittoa, jonka toinen sovitusti hylkää. Tarkoituksena on se, että ei vastata (=makseta) turhaan :joojoo:
Ir laiks, viss kādreiz beidzas. Viens vārds, ej, lai tev veicas. Durvis vējš tūlīt aizraus ciet,
arī man jāaiziet.

Vastaa Viestiin