jv kirjoitti:Tuosta olen niin herttaisen samaa mieltä, kuten pohdiskelinkin pitkähkössä viestissäni tämän ketjun sivulla 39 (16/1, klo 8:33). Siinä tosin mietiskelin myös yksinkertaisemman näköisiä vaihtoehtoja, koska YLE:ssä varmasti herkästi nähdään MF-systeemi liian hankalaksi, varsinkin yleisön hahmotettavaksi.
Joo, ihan ansiokasta pohdiskelua. Laitetaan suora linkki viestiin:
http://www.viisukuppila.fi/phpBB3/umk-2 ... l#p1045119
Yleisöäänten jakaminen suhteellisesti tuskin on lainkaan sekavampaa kuin tuomariäänten antaminen lähetyksessä pisteytystapaa etukäteen selittämättä.
![Heh :heh:](./images/smilies/heh.gif)
En vieläkään tiedä, oliko skaalan minimi 0, 1 vai 4 pistettä. Ja vasta toisen pistesetin jälkeen olin varma, että kaikkia pistemääriä saa antaa niin monta kuin haluaa.
Kiltti oletukseni äänestystapaa koskevan tiedotushiljaisuuden syistä on, ettei Ylellä ole käynyt mielessä, että puhelin- ja raatiääniä voisi yhdistää useammalla kuin yhdellä tavalla tai että nämä eri tavat voivat johtaa eri voittajaan. Tällöin järjestävän tahon mielestä "50/50" on täsmällinen tieto äänestystavasta.
![Silmänisku ;)](./images/smilies/silmanisku.gif)
Täysin puun takaa tullut tuomaripisteytys oli viite tästä. Ylelle tuomarien pisteytysskaala oli niin itsestäänselvä asia, että sen ajateltiin automaattisesti olevan sitä yleisöllekin. Kai se muuten olisi selitetty.
Jos kiltti oletus osuu oikeaan, pisteytys ei tietenkään voi olla muuta kuin viisupisteytyksen muunnelma. Vähemmän kiltit oletukseni ovat sitten niitä salaliittoteorioita ja silloin äänestystavan yksityiskohdilla ei ole kamalasti väliä...
Ensiosi kirjoitti:Montakos pistettä siitä Idolsin voitosta pitäisi vähentää? Mistä fanit lasketaan? Miten määritellään (kuka määrittelee), mikä on "huono kappale" ? Montako ääntä / % enemmän tarkoittaa "ylivoimaista voittoa" ?
![Suorastaan mahtavaa :uujee:](./images/smilies/mahtavaa.gif)
Ei yhtäkään. Ei mistään. Raati haluamillaan kriteerein. Vaikea määrittää tai kysymys väärin muotoiltu.
En tarkoittanut, että raadin pitäisi erityisesti painaa tunnettuja kilpailijoita alas. Ideaalinen täydellisen oikeamielinen raati (joo, niitä ei ole) tasoittaa lähtökohtia jo olemassaolollaan. Jos tunnetuimmalla artistilla on paras biisi ja esitys, hänen kuuluu saada myös parhaat raatipisteet. Jos ei ole, raati kaventaa tämän etumatkaa antamatta tälle hiukkaakaan liian heikkoja pisteitä.
MF:ssä raatipisteiden yksimielisen voittajan ja nollajumbon välille syntyisi 132 pisteen ero. Tämä vastaa huikeaa 28 %-yksikköä puhelinäänistä. Jos edes lähelle tuollaisella erolla puhelinäänet voittava kappale ei voittaisi kokonaiskilpailua, se olisi skandaali missä tahansa. Puhelin- ja raatiäänillä on kuitenkin vahva positiivinen korrelaatio, joten pääkilpailijoiden väliset raatipiste-erot vastaavat yleensä muutamaa prosenttiyksikköä puhelinäänissä, mikä ei enää ole kohtuuton raativaikutus.