jv kirjoitti:Tuomariohjailussa minua kiusaa eniten se, kun euroviisuissapärjäämiskorttia alkavat käyttää musiikkialan asiantuntijuutensa luomaan auktoriteettiin nojaavat henkilöt, joilla ei näytä olevan kovin kummoista euroviisujen tuntemusta vaan pikemminkin melko stereotyyppinen ja vanhentunut kuva koko tapahtumasta.
Tästä olen kirjoittanut jo aiemminkin, mutta antaa mennä uudestaan.
Olen sitä mieltä, että kun euroviisualan tuomariksi ruvetaan, olisi katsottava kaikki euroviisut läpi (ne pari kuunneltava) ja tehtävä muistiinpanoja kaikesta mahdollisesta, ja erityisesti kiinnitettävä huomiota niihin kappaleisiin jotka ovat menestyneet.
Olen tämmöisen rupeaman käynyt läpi joskus v. 2011, pari kuukautta meni siihen, eräänlaista vapaa-aikaista tutkimista. Pari kuukautta meni siksi, että veivasin koko historian kolmisen kertaa.
Mitenkä voisi tiivistää euroviisuissa menestymisen ehdot. "Osuva korostaminen" on yksi semmoinen ja tarkoittaa, että esitys, laulu, melodia, biisin rakenne, biisin muoto, jokin ulkoinen seikka tulee oikealla tavalla eli hyvin esiin, jos kaikki nämä puolet toimivat niin siinä on menestyvä kappale tasan ja satavarmasti.
Voi olla esim. korostunutta herttaisuutta, kuten Irlannin Danalla seitkytluvun alussa, voi olla korostunutta ujoutta, kuten Italian Cigliolalla kuuskytluvun alkuvuosina, voi olla korostunutta uhmakkuutta, kuten Lordilla kaikkine maskeineen, tulineen.
Mitenkä Dana International erottui viisuissa, sillä että oli korjannut sukupuolensa, eli oli entinen mies, nykyinen nainen. Hänen ulkoinen puolensa korostui osuvasti.
Vaikeita tapauksia euroviisututkija-harrastelijalle ovat esim. Itävallan ainoa euroviisuvoittaja ja myöskin Johnny Loganin voitot. Sukulaisviisuilijoita keskenään nämä miehet, siis tyyliltään ja tavaltaan laulaa. Ehkäpä he vetosivat tuomareiden tunteisiin itkunsekaisilla tavoillaan laulaa ja hyviä laulajiahan kumpikin on.
Tulisi liian pitkä kirjoitus jatkaa tästä, mutta mietinpä lopuksi Kristan mahdollista menestymistä Malmössä.
Mikä Kristan esityksessä, biisissä pomppaa esiin, nouseeko sieltä mitään. Ensinnä tulee mieleen se tuomareille esiintyminen, jossa hän polvistui lattialle ja oli hyvällä tavalla riehakas. Hänen esiintymisensä korostui osuvasti. Mutta mitäpä itse biisistä nousee esiin. Valitettavasti minulle sieltä erottuu vain yksitoikkoinen ja vanhankuuloinen rumpubiitti. Ihan hyvin ja jopa eläytyenhän Krista laulaa, hän ei olekaan biisinsä heikoin lenkki, pikemminkin sen vahva puoli.
Paljon on tekemistä, että menestystä tulisi Malmössä.
jk. Muistanhan minä biisistä kellot, kun oikein rupean biisiä hakemaan mieleen.