Hei, eikö täällä keskitytä olennaiseen? Eli omat arvioit ja analyysit tämän vuoden veisuista? Arvosanojen tueksi hieman myös kommentointia, kiitos.
Tässä omat arvioni semifinalisteista:
1. Itävalta: Natália Kelly - Shine 4,0
Vaisu viisu, eikä laulajan taidot yllä sinne, minne hän yrittää, ainakaan tuossa esikatselu taltioinnissa. Kisan ”paalupaikka” voi hyödyttää saamaan epävarmojen äänestäjien ääniä. (Onko sellaisia?)
2. Viro: Birgit - Et Uus Saaks Alguse 5,0
Kisat jatkuvat liiankin rauhallisissa tunnelmissa. Ulkomaalaisen korvaa hellii vironkieli yhtä tehokkaasti kuin suomenkieli. Eikä esitys, saati kappalekaan, yllytä työntämään kieltä korvaan. Eipä tosin herätä muitakaan tuntemuksia, sen enempää kuin edellinen viisukaan. Tässä artisti kuitenkin suoriutui tehtävästään paremmin.
3. Slovenia: Hannah - Straight Into Love 6,8
Erikoinen intro saa kisat viimein startattua, mutta mitä.. kone alkoikin heti yskimään.. Tämän viisun sovitus ja tuotanto ei ole mielestäni täysin onnistunut. Soundit ovat kyllä vahvasti tämän ajan club ja bailu, eli klubbailu, tyyliä. Luultavasti omaperäisellä sovituksella on haettu biisiin jotain uutta, koska muutoin se on aivan samanlainen kuin ne tuhat vastaavaa. David Guetta olisi kannattanut palkata tuotantotiimiin.
4. Kroatia: Klapa s mora – Mižerja 8,5
Tästä tuli hyvällä tavalla vanhat euroviisuajat mieleen, sillä sävellys ja harmoninen esitys mies-sekstetteineen on nykyään viisuissa poikkeavaa. Mahtipontisuutta, sekä taitoa, on riittävästi mutta jotain tästä jäi uupumaan.
5. Tanska: Emmelie de Forest - Only Teardrops 9,0
Kilpailu kovenee, tämä viisu menee melodisuudellaan ja loistavalla yksilösuorituksella Kroatian edelle. Toki toistoa on ehkä liiankin paljon kolmeen minuuttiin. Taidokkaita nyansseja äänen käytössä. Vai oliko se sittenkään totta… Välillä mieleen nousi kysymys, että oliko laulajan mikkiin kytketty efektointia ”äänen värille”? Jos oli, se on harmillista. En voi ymmärtää nykyajan liiallista ”vocoder / autotune” –efektointia, joka tuntuu olevan edelleen kovin muodikasta. Laiha lohtu, onneksi ei menty Olsen brothers:in tasolle tuossa lauluäänen käsittelyssä.
6. Venäjä: Dina Garipova - What If 2,0
Tässä kuullaan (ja valitettavasti myös esittelyvideon myötä nähdään), miten EI pidä tehdä universaalia viisua. Koko homma menee kliseisyydellään niin pitkälle, jonne kukaan muu ei halua mennä.
7. Ukraina: Zlata Ognevich - Gravity 8,0
Viisussa on mukavasti eri ulottuvuuksia, eikä se ole ainakaan liian helppo kuunneltavaksi. Toisaalta, se voi olla myös kohtalokasta. Mikäli he saavat lavalle aikaan kunnon show’n, sekä tasokkaan live -esityksen, saattaa Ukraina mennä finaaliin saakka.
8. Alankomaat: Anouk – Birds 7,0
Sävellyksellisesti hienoja elementtejä, sujuvasti soljuu läpi hyvien jousien tukemana. Sanoitus rimmaa hyvin, mutta on sisällöltään ehkä liian tekotaiteellista. No, sanoitus on yleensä euroviisuissa sivuseikka. Live –esityksen taso määrää lopullisesti vähennetäänkö pisteitä vai annetaanko yksi lisää. Tango ei menestynyt viisuissa taannoin, entä nyt valssi?
9. Montenegro: Who See – Igranka 3,0
Jopa ranskankielinen rap kuulostaa paremmalta kuin tämä räpäytys. Olen kuunnellut tämän nyt jo ainakin kolmesti, enkä silti saa itseäni tykkäämään siitä. Tämä jakanee mielipiteet vahvasti kahtia. Toiset tykkää, toiset ei.
10. Liettua: Andrius Pojavis – Something 6,5
Ääntäminen särähtää välillä korvaan. Kappale on ihan ok. Tavanomaista, kepeää autopoppia. Ei kummemmin viihdytä, eikä ärsytä. Mikäli artisti olisi vahvempi esiintyjä, myös laulutaidoiltaan, voisi yltää paremmille pisteillekin.
11. Valko-Venäjä: Alyona Lanskaya – Solayoh 3,0
Ainakin esittelyvideolla laulaja haparoi pahasti säkeistöissä. Ei pysy vireessä. Kappale on kuin uusinta joltain vuodelta. Nämä tällaiset on niin kuultu ja nähty.
12. Moldova: Aliona Moon - O Mie 5,5
Esikatseluvideo oli esitetty englanniksi, kuulemma vaihtavat karkeloihin äidinkielen, ehkä aivan syystäkin. Täysin puhtaasti ei artisti laulanut ylimpiä ääniä, saa nähdä onnistuuko sitten Malmön lavalla. Veisussa on pieni koukku, mutta tiedä sitten riittääkö se suuren äänisaaliin nappaamiseen.
.
13. Irlanti: Ryan Dolan - Only Love Survives 7,2
Virkistävää vaihtelua lukuisten naisartistien jälkeen. Nähtäväksi jää, miten mies selviytyy isolla lavalla. Mikäli hyvin, voinee yhden pisteen, tai puolikkaan, antaa lisää. Tanssittava klubbailu viisu, ensimmäinen minuutti antoi tosin odottaa hieman enemmän. Biisin kulku ja tuotanto kääntyi kertosäkeen mukaantulon myötä sille kaikista helpoimmalle reitille, harmi. (Ja kertosäkeen perään voisi miksata otteita Serbian viisubiisistä kohdan: ” Malo hoću, malo neću”, niin samalla kaavalla mennään.)
14. Kypros: Despina Olympiou - An Me Thimasai 6,0
Kertosäkeen venytykset ovat ihan jees, ne vaan on kuultu aiemminkin jossain.. niin kuin sanoituksen kreikan kielen hokematkin. Menee kuitenkin omassa arvioinnissani niukasti Viron laahaavan viisun edelle.
15. Belgia: Roberto Bellarosa - Love Kills 9,5
Tässä on potentiaalia jopa viisuvoittoon asti! Biisi on kaikin puolin miellyttävä, muistuttaa hyvällä tavalla kasariajan sävelkulkuja. Taidokkaasti, ammattitaidolla ja laadukkailla välineillä tuotettu. (Tästäkin kiitokset menevät siis suoraan Suomeen, Jukka Immoselle.) Ainoa outo, ja ei niin hyvä asia, oli biisin väliosa ja sen aikana taustalla kuuluvat vingahtelevat vintage –äänet. Toivotaan, että tämä todella nuori artisti suoriutuu livenä kelvollisesti, koska huono ja epävarma tulkinta saa toisinaan viisuissa hyvänkin kappaleen suosion pohjalukemiin.
16. Serbia: Moje 3 - Ljubav Je Svuda 6,2
Ei tämä nyt aivan täysin huono ole, vaikka siinä on joitain ärsyttäviä piirteitäkin, siis melodiassa nimenomaan. Ehkä siinä lähinnä tuo ”doremifa – famiredo” äänen avauksessa käytettävä sävelkulku. Biisi sävellyksellisesti painii täsmälleen samalla tatamilla Irlannin kappaleen kanssa.
2. semit:
1. Latvia: PeR - Here We Go 5,2
Toiset semit alkavatkin riemukkaalla tavalla. Oikein hyvä avausbiisi, mutta ei tästä mielestäni viisujen parhaimmistoon ole. Hieman menee karaoken puolelle ryhmän yli-innokas tulkinta.
2. San Marino: Valentina Monetta - Crisalide (Vola) 9,0
Alun pianointro meni tutulla kaavalla, vaikkakin kuulosti ihan kivalta. Veisussa on hieno sovitusmuutos juuri siinä kohdassa, kun alkoi kyllästyttämään, joten pisteet siitä. Kappale muuttui paremmaksi kuin se alussa olikaan, mukavaa! Tässä oli oikealla tavalla yllätyksellisyyttä, toki lopussa sävellajin nosto, eli perinteikäs ”viisumodulaatio”.
3. E.J.T. Makedonia: Esma & Lozano - Pred Da Se Razdeni 4,0
Ihan mielenkiintoinen sekametelisoppa. Ehkä liian imelää syötäväksi tai sitten jos sattuu oikein nauttimaan, tulee kyllä äklö ja paha maku suuhun. Tämä olkoon esimerkki, millä tavalla ei kannata hakea yllätyksellisyyttä. Salsabiittiä ja vuoristojoikua, huh huh..
4. Azerbaidžan: Farid Mammadov - Hold Me 4,5
Anteeksi vaan, mutta ääntäminen ottaa jälleen korvaan. Minun ei tarvitse osata lausua oikein, mutta kyllä näillä areenoilla luulisi yleisönkin vaativan jotain rajaa. Veisu on ihan kiva muuten, mutta toki niin kovin tavanomainen. Tökerösti tehty sävellajin muutos lopussa ei edes pelasta tätä. Ehkä joku karismaattisempi ja taitavampi artisti voisi saada tästä hieman paremman.
5. Suomi: Krista Siegfrids – Marry Me 10,0
Hyvä lähtöpaikka Kristalla tähän kisaan. Hän on taitava laulaja ja varma esiintyjä. Uskon, että TeamDingDong saa aikaan parhaimman show’n. Suomen viisu on tällä kertaa juuri sellainen, jota meiltä ei voisi odottaa. Näen tässä samoja ennusmerkkejä kuin Lordin viisuvoitto vuonna. Kun koko paketti on kasassa, eli niin esiintyjä, kuin biisi ja koko show, mitä tahansa voi tapahtua. Kun tämä saatiin äänestettyä UMK:n finaalissa voittajaksi, olin varma, että Suomi saa parhaimman sijoituksensa tänä vuonna sitten Lordin jälkeen. Enkä tuolloin ollut kuullut vielä minkään muun maan viisuehdokkaita. Sitten finaali-ilta ratkaisee ja nähtäväksi jää, muiden maiden kyky tuoda hyvä tunnelma sekä show lavalle…vai tekeekö Krista ”Lordit”??
6. Malta: Gianluca – Tomorrow 6,0
Tämä on nyt sekoitus Lumineer ja Of Monsters and Men –yhtyeitä. Vai onko tämä vain saman tyylinen kuin nuo mainitut. Ja onko se sittenkään niin paha asia? Viisussa on jotain rempseyttä ja iloa, saa nähdä jälleen miten livenä toimii. Potentiaalia on, toki hieman keskinkertaiseksi jää sävellyksen osalta.
7. Bulgaria: Elitsa Todorova, Stoyan Yankulov - Samo Shampioni 4,2
Esikatselun video on kuin jostain kasariajalta. Shampoota takatukkiin vaan ja ne sata rumpuakin on jo nähty. Viisua kuunnellessa välillä tuntuu kuin kuuntelisi kolmea eri biisiä yhtä aikaa. Sorry vaan, mutta tämä saa tahattomalla komiikallaan naurahtelemaan.
8. Islanti: Eythor Ingi - Ég Á Líf 4,4
En ole seurannut viisukansan arvioita viisuista, jotta voisin olla mahdollisimman subjektiivinen arvioissani. Jotenkin tuntuu, että jotkut tästäkin balladista pitävät suunnattomasti, mutta omasta mielestäni tämä kalamiehen veisu hukkuu suunnattoman suureen viisuballadimereen. Goodbye, forever.
9. Kreikka: Koza Mostra feat. Agathon Iakovidis - Alcohol Is Free 4,6
Kreikkalainen juomalaulu ei tarvitse tarkkaa analyysiä. Meininki on sellaista, että se voi menestyä tai sitten flopata pahasti. Mutta vaikka tarjoatte mulle ouzoa ilmaiseksi, kiitos en ota. I prefer french pastis, merci.
10. Israel: Moran Mazor - Rak Bishvilo 5,5
En aivan täysin pidä artistin laulutyylistä, se on hieman liian vinkuva ja tuntuu kuin kurkunpää olisi tulessa. Mene ja tiedä, mutta viisu kärsi mielestäni hänen takiaan. Tausta oli (tarkoituksella?) jätetty yksinkertaiseksi, toki sävellyksellisesti hienoja vaihteluita kuultavissa. Erottuu edukseen, osin muutaman edellä kuullun huonon viisun vuoksi.
11. Armenia: Dorians - Lonely Planet 4,3
Keskinkertaisuudenkin alapuolelle jäävä balladi. Jotain hyvää sentään: kitarat oli miksattu mukavalla tavalla sekä hammond -urkusoundi. Plussaa myös kitarasoolosta ja asianmukaisesta lopetuksesta.
12. Unkari: ByeAlex - Kedvesem (Zoohacker Remix) 7,0
Nyt toisella kuuntelukerralla keskityin vain itse viisuun, ilman esikatseluvideota. Kappale alkoikin kuulostamaan heti paremmalta. Hyvin tuotettu, mukavan tasapainoiset soundit. Biisin tyyliin sopii hyvin artistin vähäeleinen laulutyyli, vaan toimiiko yhtä hyvin livenä?
13. Norja: Margaret Berger - I Feed You My Love 7,5
Naislaulaja Norjasta, yrittäen hyppiä perässä Depeche Moden ja Hurtsin jalanjäljillä. Nimenomaan yrittää, ei aivan yllä ottamaan samankokoisia loikkia. Jää lopulta omaan tyyliinsä kiinni, hyvä niin. Emme halua halpoja kopioita. Viisussa on jotain aineksia kasassa, ne on vain aseteltu hieman löyhästi.
14. Albania: Adrian Lulgjuraj & Bledar Sejko – Identitet 6,5
Intro lähtee mukavasti liikkeelle muhkeilla rumpusoundeilla, mutta artistin alarekisteri jää kiinni poliisin ratsiassa. Identiteettivarkaus, epäilevät, mutta eivät tunnista kuka matkii ja ketä. Saa jotenkin rimpuiltua itsensä karkuun ja parantaa juoksuaan loppumetreillä.
15. Georgia: Nodi Tatishvili & Sophie Gelovani - Waterfall 5,0
Näin pitkään päästiin, kunnes tuli M&N –duetto. Eikä niissä yleisesti mitään vikaa. Tämä vain ei oikein toimi, kun heille ei ole rakennettu yhteistä toimivaa kokonaisuutta. Nyt vain laulavat kilpaa samaa nuottia, vieläpä aika tasaista sävelkulkua.
16. Sveitsi: Takasa - You And Me 8,0
Toivottavasti tuovat lavalle esikatseluvideossa nähdyn ”kusiaisen”. Eikä pelkästään auton myötä, vaan biisissä on kuultavissa nostalgisia vaikutteita. Nimenomaan hyvällä tavalla jostain
60 ja 70 –lukujen vaihteesta. Sveitsi pärjää tänä vuonna jääkiekossa, ehkäpä myös viisuissa!
17. Romania: Cezar - It's My Life 5,1
Draamaa, draamaa. Ääniala on haastava, kenelle tahansa, mutta ei nyt oikein osu nappiin tällä herralla. Alussa meni liian matalalta ja koko loppu liian korkealta. Biisi voisi jotenkin toimia, jos vedettäisiin keskiceestä, nyt tämä on aika p**seestä. Lisäpisteitä tahattomasta komiikasta, kuten karaokessa monesti saa kokea, kun ei oikein onnistu..
Ei määrä, vaan laatu.