1. karsintakappalekilpailu (ALB, UKR, BLR): kommentointi

Sanoituskilpailukausi 2014
Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37017
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

1. karsintakappalekilpailu (ALB, UKR, BLR): kommentointi

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Pisteytettyäsi sanoitukset tule toki sanomaan heistä rakentavaa palautetta! :uujee: Jos et ole pisteyttänyt, sinulla ei ole oikeutta lukea tätä topicia eteenpäin.
































Spoileripuskurin takaa saat kommentoida!
Meow cat, please meow back.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16260
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: 1. karsintakappalekilpailu (ALB, UKR, BLR): kommentointi

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Autokaupoilla
Minusta tämä oli järjettömän hervoton, (ehkä) juuri siksi kun olen itsekin mersumies. :rofl:

Victory
Tuntuipas tämä tökkivältä, eikä aihe muutenkaan tuntunut sopivan tunnelmaan, vaikka alkuteksti olikin jotain sinne päin. :sorivaan:

Puolikas
Tunnelmallista paatosta, päähenkilö vaikuttaa ihan perisuomalaiselta mieheltä. :joojoo: Tykkäsin.

Viedään Latviaan
Tästä olisi saattanut saada paremmankin, nyt tulos jäi kovin harmaaksi ja paikoin teknisesti poikkeavaksi. :/ Viihdyttävyydessään selvästi esim. UFOPOLIn Neuvostoaikaisen sadasosan muistolle'n perässä.

Hiuspainajainen
Tukkanuottasilla oli oiva oivallus. :rofl: Kokonaisuutena loistava. :tapu:

Laakea maa
Via Lattea -sanoituksista se parempi. Samoja aineksia kuin mitä käytin itse Päättömyydessä.
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37017
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 1. karsintakappalekilpailu (ALB, UKR, BLR): kommentointi

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Oikein hyvätasoisesti alkoi käännöskausi 2014! :uujee:

Autokaupoilla
Omani. Kertoo traagisen kertomuksen pullistelevasta miehestä joka kuitenkin on täysin naispuolisen kumppaninsa tossun alla.

Totus tuus
Luulin aluksi, että otsikossa on tiedostamaton kirjoitusvirhe, ja oikeasti tahdottiin sanoa "Totuus tuus", jonka tuumasin senkin olevan hieman kökköä suomea ja jopa korjasin sen mielessäni muotoon "Tulehan, totuus". Googletus kuitenkin auttoi taas kohti ymmärrystä. :heh: Sanoituksena tämä oli tekijän parhaita hetkeen, ja tykkäsin tästä kovin. Kappaleen tunnelma oli välittynyt hyvin.

Victory
Ärsyttää, tästä olisi saanut pienellä hionnalla erinomaisen hienon! :jupinaa: Nyt epäpuhtaus jätti keskeneräisen maun. Suurimmat ongelmat ovat kertsissä ja lyhennetyissä sanoissa, välttäkää niitä viimeiseen asti, ihmiset. :heh: Myös kakkossäkeistön hiivattiin ihmetytti, miksei se voinut olla helvettiin? Rimmaavuus olisi ainakin ollut samalla tasolla? Paketti ei pysynyt kasassa, mutta idean tasolla oikein erinomainen!

Puolikas
Mielenkiintoinen sanoitus ja herätti ajatuksia! Hienoa sanailun tasoa, jonka seurauksena tarinaa oli ilo seurata. Pieni kritiikki: alkoholia ja sillä leikkimistä oltiin minusta kuvattu liian "suorasti", ja se vähän rikkoi kokonaiskuvaa. Varsinkin kun teemaa käsiteltiin niillä junteimmilla suomen kielen sanoilla tuoppi ja kalja. :nohyi: Tai ehkä minulla vain on henkilökohtaista vihaa kyseisiä termejä kohtaan?

Viedään Latviaan
En näe yhtään järkevää syytä nostatuskohdan pirstaloimiselle tuolla tavoin. :raaps: Sanoituksen suurin ongelma oli epäkypsä vaikutelma muutenkin kaikkine visuaalisine kikkailuineen, ja olipa mukaan mahtunut pari misheardiakin. Aihe tosin ajankohtainen ja hyvä, sitä vain oltaisiin voitu käsitellä toisin. Ja nimikohdan laulettavuus on tönkköä, koska Lat-tavu on liian lyhyt Elenan kieuntaan.

Päättömyys
En päätynyt ajatustyössäni ratkaisuun siitä, että kertoiko sanoitus Sotsin Olympialaisista vai Euroviisuista. :mrgreen: Kumpikin ajatusmalli toi minulle yhtä kauniita mielikuvia, joten en ehkä vaivaakaan päätäni tällä enempää. Tällainen homohumppa kun kumpaankin vaihtoehtoon toisi miellyttäviä lisäpiirteitä. :hihi:

Hiuspainajainen
TENK! :rofl: Päähenkilön hiukset (ehkä) sukua akuankka13:n luomalle Partaotukselle? :heh: Tämä oli oikein hervoton, jonka parissa viihtyi mainiosti. Ja laulajan kolkko ääni kuvasti oivallisesti vihaa hiuksia kohtaan.

Laakea maa
Omani. Tämän jokainen saa sijoittaa minne päin maailmaa haluaa.
Meow cat, please meow back.

Tom Tom
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1543
Liittynyt: 02 Tammi 2010, 02:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1. karsintakappalekilpailu (ALB, UKR, BLR): kommentointi

Viesti Kirjoittaja Tom Tom »

Autokaupoilla
Sanoitus itsessään on varsin yksitoikkoinen ja itseään toistava, mutta sopii erityisesti kappaleen tunnelmaan.

Totus tuus
Rumin otsikko sitten ikinä. Googletus auttoi ymmärtämään, mittä otsikko tarkoittaa, mutta en pääse yli siitä, että tällä yritetään tarkoittaa "Totuus, tule". Kappale itsessään on vaikea sanoitettava, mistä on annettava tunnustusta, mutta itse sanoitus on mielenkiinnotonta sanahelinää.

Victory
TomppaJr kirjoitti:Suurimmat ongelmat ovat kertsissä ja lyhennetyissä sanoissa, välttäkää niitä viimeiseen asti, ihmiset.
Itse en koe lyhennetyissä sanoissa ongelmaa, mikäli sanoitus on muilta osin huoliteltua yleiskieltä. Heittomerkilliset lyhennykset voivat jopa luoda runomaisia piirteitä.

Puolikas
Villi arvaukseni on, että tämän olisi sanoittanut Timoteus. Muilta osin tulkitsin tämän varsin hellyyttäväksi sanoitukseksi juopon renttumiehen rakkauden tuskista. Pidin kovasti.

Viedään Latviaan
En jaksanut keskittyä liikaa tavupituuksiin, sillä itse sanoma oli tärkeämpi. :tomaatti:

Päättömyys
Tästä jää vaikutelma, että tällä halutaan ottaa kantaa johonkin, mutta kritiikin kohdetta ei uskalleta kertoa. Ei näin. :eiei:

Hiuspainajainen
Oikein viihdyttävä hömppäsanoitus. :heh: Teksti saa kappaleen soul'maisuudesta lisää tuulta alleen.

Laakea maa
Tässä tavupituuksiin oltiin panostettu enemmän, kuin omassa Via Latteassani. Kertosäkeistön viimeisen rivin tosin itse kuulin selvästi yhdeksäntavuisena, kun tässä teoksessa se on kahdeksantavuinen.
Pidin eniten tässä kielikuvasta "Jos aidan korvaa muurilla / On ruoho silloin vihreää". Muilta osin tämä oli varsin harmaa teos ja syyllistyy samaan virheeseen, kuin Päättömyys.
.

Lukittu