Näin voisi olla jos kisaisivat kakkossemissä mutta kun ovat kaikkein heikoimmassa eli ykkösessä.toivo kirjoitti:Musta tuntuu, että tän porukan suosio on vaan suuri kupla, tuskin pääsevät edes finaaliin asti.
Suomi 2015: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Je suis tous ces enfants
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy
Que la mer a pris
Je vivrai cent mille ans
Je m’appelle Mercy
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Lyhyesti kaunis..
.. mutta ei niin lyhyttä versiota tästä ole vielä tehty
.. mutta ei niin lyhyttä versiota tästä ole vielä tehty
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Kesti aika kauan tykästyä tähän, mutta niin siinä nyt kävi. Jotenkin tykkään. Olkoonkin että johtuu pitkälti siitä, että saataisiin viisuihin myös vähän vähemmän seksikkäitä vähemmistöjä. Suomi olisi just oikea maa lähettämään jotain tällasta.
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Olen kyllä tästä eri mieltä. Kyllä Dylan on myöskin säveltänyt kauniita biisejä samalla kun tietenkin on osannut sanojakin kirjoittaa. Ja Dylanhan oli ensimmäisiä jotka yhdistivät perinteisen kitarafolkin ja sähkökitarat, teki leijuvasta ja kilitstä folkista raskasta ja räyhäävää. Ja seuraukset olivat valtaisat, koko folklaji muuttui, tuli folkrock, mikä on olemassa vieläkin. Dylanin Blonde on Blonde -tuplavinyyli on yksi suosikkilevyistä. Siinä on iso bändi takana jossa mm. Al Kooper on uruissa. Dylanin musiikkia, mutta yhtä paljon myöss ison bändin musaa, joka kaikenlisäksi veti livenä biisit nauhalle.ta1ja kirjoitti:[ Suuri osa populaarimusiikista on musiikin, sävellyksen näkökulmasta varsin simppeliä, esimerkiksi nyt vaikka Bob Dylanin tuotanto. Dylanin hienous on perustuu esittämiensä ajatusten kauneuteen ja sanoituksiin, sekä niiden tulkintoihin, enemmän kuin biisin sävellykslliseen nerokkuteen.
Se Dylanista, menee vähän Kurikasta vinoon.
Niin, Kurikka. Jos kisoihin lähtee, ei mahdollisuuksia finaaliin, koska tuomarit.
Eihän siitä voi kerätä paljon pisteitä, jos studioversiokin on huonosti soitettu, ei pysytä rytmissä ja voimakin puuttuu. Siis jotkuthan pitävät tätä Aina mun pitää biisiä kovana punkkina, minusta se on enemmänkin jopa herttainen, kuin lasten soittama.
Laulajalle annan eniten pisteitä, Kari Aaltoko hän on, Hyvä,miehekäs ääni, jossa on tunnettakin mukana.
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Olet toki oikeassa - ja innovatiivisiuuden uutuutta kuvaa sekin, millaisen tuohtumuksen ne sähkökitarat folkväessä aiheuttivat. Mutta kyse oli siitä, mistä kaikesta popmusiikillinen kokemus rakentuu, siitä, että kyse ei ole pelkästä musiikillisesta uutuudesta tai monimutkaisuudesta tms - kauneutta ei yksikertaisuus vähennä.kuu-kuu kirjoitti:Olen kyllä tästä eri mieltä. Kyllä Dylan on myöskin säveltänyt kauniita biisejä samalla kun tietenkin on osannut sanojakin kirjoittaa. Ja Dylanhan oli ensimmäisiä jotka yhdistivät perinteisen kitarafolkin ja sähkökitarat, teki leijuvasta ja kilitstä folkista raskasta ja räyhäävää. Ja seuraukset olivat valtaisat, koko folklaji muuttui, tuli folkrock, mikä on olemassa vieläkin.
Tuskin kukaan on väittämässä, että PKN :n Aina mun pitää olisi musiikin riemuvoitto. Mutta täällä väitetään, ja erittäin voimakkaasti väitetäänkin, että kappaleesta ei voi oikeasti yhtään pitää, eikä siitä edes saa pitää tai kokea mitenkään sellaisena, että sitä haluaisi kuunnella, koska oikea absoluuttinen totuus on ettei siinä ole biisiä eikä musiikkia. Ja väitetään, että jos tällaista pitämistä esiintyy, se on väärin, väärin pitämistä, koska se johtuu kehitysvammaisuuden propagoimisesta. Eikä tämäkään riitä, vaan koko tilanne on uhka euroviisuille ja Suomen maineelle.
" edustaa tahoa, jota haluan tukea" - niin, mutta entäpä fanittaminen? Suuri osa jonkun artistin tai lajin faneista haluaa tukea artistin tai lajin musiikkia. Jos kysyt fanilta hän tekee sen koska se tuntuu parhaalta, se on fanille läheisintä musiikkia. Ulkopuolinen voi epäillä, että tämä tapahtuu lähtökohtaisen fanituksen vuoksi, mutta fanin kokemus on fanille tosi. Voiko toisen kokemuksen aitoutta kiistää?Elmondo kirjoitti:Ulkomusiikillisia taas: Se ajaa Opelia, hän osaa puhua urdua, hän edustaa tahoa, jota haluan tukea jne
- esimerkiksi klassisen musiikin kannattamista, eikä pelkästään sitä vaan myös julkista rahoitusta, perustellaan sillä, että se on laji jonka olemassaolo on kulttuurin ja kansakunnan kannalta tärkeä.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral
- Salvador Sobral
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Olen ihan samaa mieltä tuon kanssa, mitä Ta1ja kirjoitti.ta1ja kirjoitti: Tuskin kukaan on väittämässä, että PKN :n Aina mun pitää olisi musiikin riemuvoitto. Mutta täällä väitetään, ja erittäin voimakkaasti väitetäänkin, että kappaleesta ei voi oikeasti yhtään pitää, eikä siitä edes saa pitää tai kokea mitenkään sellaisena, että sitä haluaisi kuunnella, koska oikea absoluuttinen totuus on ettei siinä ole biisiä eikä musiikkia. Ja väitetään, että jos tällaista pitämistä esiintyy, se on väärin, väärin pitämistä, koska se johtuu kehitysvammaisuuden propagoimisesta. Eikä tämäkään riitä, vaan koko tilanne on uhka euroviisuille ja Suomen maineelle.
Jos PKN saa niin suuren kannatuksen, että pääsee edustamaan, niin sen kanssa on sitten vain kaikkien elettävä. Kilpailu on kilpailu ja joku sen aina voittaa, se mahdollisuus on myös PKN:llä yhtenä kilpailijoista.
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
PKN on mukana UMK:ssa tasavertaisena kilpailijana muiden kanssa. Heidän kilpailukappalettaan pitää siis arvioida kuten muitakin kappaleita. Oma mielipiteeni on, että kappale on huono, eikä ansaitsisi paikkaa finaalissa. En anna tässä tapauksessa mitään helpotusta muusikoiden kehitysvammaisuudesta. Kriteerit pitää olla kaikkien kilpailijoiden kohdalla samat, muutenhan syrjitään muita kilpailijoita.
Jos kaikesta huolimatta PKN voittaa UMK:n ja lähtee Euroviisuihin, se on äänestäjien tahto ja sitä on kunnioitettava. Mutta semiin jääminen Wienissä on tällä kappaleella erittäin todennäköistä. Jos sitä halutaan ja siihen pyritään, siitä vaan!
Jos kaikesta huolimatta PKN voittaa UMK:n ja lähtee Euroviisuihin, se on äänestäjien tahto ja sitä on kunnioitettava. Mutta semiin jääminen Wienissä on tällä kappaleella erittäin todennäköistä. Jos sitä halutaan ja siihen pyritään, siitä vaan!
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
^tietenkin samalta viivalta. Mutta jos luet muita ketjuja ja UMK2015 ketjua, niin on aika ilmeistä, että vastustuksen intohimoisuus ei ole millään tasolla samalla viivalla PKN:n ja muiden kappaleiden välillä, eikä tähän mennnessä muiden kappaleiden tykkäämättömyyttä ole säännönmukasiesti pönkitetty uhkakuvilla karsiutumisista, häpeästä, nollapisteistä, epäonnistumisesta, floppaamisesta jne, eikä myöskään minkään muun kappaleen kohdalla mietitä erilaisia kyseenalaisiakin keinoja joiden ainoa päämäärä on vain ja ainoastaan estää PKN:n valinta - eihän tämä mitenkään vakavaa tietenkään ole, paitsi joillekin tuntuu olevan elämää suurempi kauhistus se, että PKNN biisi on mukana.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral
- Salvador Sobral
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Kuunnelkaa katsomatta - kommentilla kyselin että onko kappale jonkun mielestä hyvä. Sävellys/soitto/laulu/sanat jne.Rousku kirjoitti:Missä on musiikin ja ulkomusiikin raja?
Kyllä minusta viisuissa myös esityksen visuaalinen puoli on osa kokonaisuutta, televisioidusta kilpailusta kun on kysymys. Eli sikäli "kuunnelkaa katsomatta" ei toimi.
Jos tämän esittäisi jokin toinen punk bändi olisiko jatkossa?
Epäilen hyvin hyvin vahvasti. Mutta jos joku on toista mieltä niin suapi olla Nämä on näitä
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Kappale on mielestäni keskiverto, ja silläkin kyllä voi päästä edustajaksi, mikäli äänestäjät pitävät ehdokkaasta tarpeeksi paljon. Ja ainakin Aina mun pitää -laulu on kohtuullisella tavalla kantaaottavempi kuin yksikään toinen UMK-kappale tänä vuonna.Sirpa kirjoitti:Kuunnelkaa katsomatta - kommentilla kyselin että onko kappale jonkun mielestä hyvä. Sävellys/soitto/laulu/sanat jne.Rousku kirjoitti:Missä on musiikin ja ulkomusiikin raja?
Kyllä minusta viisuissa myös esityksen visuaalinen puoli on osa kokonaisuutta, televisioidusta kilpailusta kun on kysymys. Eli sikäli "kuunnelkaa katsomatta" ei toimi.
Jos tämän esittäisi jokin toinen punk bändi olisiko jatkossa?
Paremman maailman puolesta.
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
En sano, etteikö keskiverroista kappaleista voitaisi pitää, mutta onko kappale loppujen lopuksi "keskiverto", jos sille löytyy tarpeeksi äänestäjiä äänestämään se voittoon? Toki näin on, jos kaikki kappaleet ovat "keskivertoja".Viisufani kirjoitti:Kappale on mielestäni keskiverto, ja silläkin kyllä voi päästä edustajaksi, mikäli äänestäjät pitävät ehdokkaasta tarpeeksi paljon. Ja ainakin Aina mun pitää -laulu on kohtuullisella tavalla kantaaottavempi kuin yksikään toinen UMK-kappale tänä vuonna.
Tämä "Aina mun pitää -laulu" on mielestäni yhtä kantaanottava kuin teinipojan viesti yleisen vessan seinässä. Mutta onhan sekin jotain. Eihän tässä edes tartuta oikeasti mihinkään yhteiskunnan ongelmiin, vaan enemmän valitetaan siitä, kuinka elämä ei olekaan aina hauskaa.
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Samiasd kirjoitti:Tämä "Aina mun pitää -laulu" on mielestäni yhtä kantaanottava kuin teinipojan viesti yleisen vessan seinässä. Mutta onhan sekin jotain. Eihän tässä edes tartuta oikeasti mihinkään yhteiskunnan ongelmiin, vaan enemmän valitetaan siitä, kuinka elämä ei olekaan aina hauskaa.
Enpä nyt tiedä, kuuntele klassikko, pituudenkin suhteen samoilla linjoilla.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral
- Salvador Sobral
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Pertti Kurikan Nimipäivien viisuilusta uutisoidaan Serbian suurilevikkisimmässä iltapäivälehdessä. Otsikko tosin kuulemma antaa ymmärtää väärin, että bändi olisi jo valittu edustamaan Suomea.
http://www.blic.rs/Zabava/Vesti/527278/ ... -Eurosongu
http://www.blic.rs/Zabava/Vesti/527278/ ... -Eurosongu
Riskinä seniorilaumat
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Onko Viisuissa joskus ollut kyse musiikista? Eiköhän hyvä show ja hieno tarina ole ainakin yhtä tärkeää kuten esim. viime vuoden voittaja osoitti. Eihän kukaan pysty erottaan esiintyjää ja "ulkomusiikillisia" attribuutteja itse musiikista, homma kaatuu viimeistään siihen että musiikimaku on mielipidekysymys. Softenginen pojat saattoi saada pisteitä söpöydestä, Bon Voyage-nainen hyvästä pyllystä ja PKN kehitysvammaisuudesta enkä näe siinä mitään ihmeellistä.Katinka kirjoitti:PKN on mukana UMK:ssa tasavertaisena kilpailijana muiden kanssa. Heidän kilpailukappalettaan pitää siis arvioida kuten muitakin kappaleita. Oma mielipiteeni on, että kappale on huono, eikä ansaitsisi paikkaa finaalissa. En anna tässä tapauksessa mitään helpotusta muusikoiden kehitysvammaisuudesta. Kriteerit pitää olla kaikkien kilpailijoiden kohdalla samat, muutenhan syrjitään muita kilpailijoita.
Jos kaikesta huolimatta PKN voittaa UMK:n ja lähtee Euroviisuihin, se on äänestäjien tahto ja sitä on kunnioitettava. Mutta semiin jääminen Wienissä on tällä kappaleella erittäin todennäköistä. Jos sitä halutaan ja siihen pyritään, siitä vaan!
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
On. Ainakin vuoteen 1974 asti, kunnes Ruotsi äkkäsi roudata kameroiden eteen kapelimestarinsa Napoleoniksi pukeutuneena...kHz1000 kirjoitti: Onko Viisuissa joskus ollut kyse musiikista?
Seuraava kysymys...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin
- Mä elän vieläkin
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Euroviisut on viimeaikoina ollut sellaista friikkisirkusta ja pelleilyä, että pitäisin Pertti Kurikan Nimipäivien finaalipaikkaa ihan selviönä,mikäli Umk-voiton tulee viemään
Mun elämää ei kyllä koskettais jos nää lähtis Wieniiin, jos kansa niin tahtoo niin siitä sitten vaan.. mut kiinnostus koko euroviisuja kohtaan olis silti varmasti vähäisempi ,mikäli nämä edustaisivat
Mun elämää ei kyllä koskettais jos nää lähtis Wieniiin, jos kansa niin tahtoo niin siitä sitten vaan.. mut kiinnostus koko euroviisuja kohtaan olis silti varmasti vähäisempi ,mikäli nämä edustaisivat
Never miss a good chance to shut up.
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Kantsii muistaa että koko viihdemusiikin kentässä oli 20v aiemmin alkanut varsinainen myllerrys ja lajikirjon lisääntyminen, popin ja rockin synty. Tämä ei ollut näkynyt viisuissa aiemmin juuri lainkaan niin että oliko niissä kyse elävästä ajankohtaisesta musiikista vai ylhäältäohjatusta kuolemasta ja miten musiikki tähän kuvioon sopii, mikä on musiikkia, mikä kaavoja ja sääntöjä, mikä friikkisirkusta, mikä ennakkoluuloja?hra47 kirjoitti:On. Ainakin vuoteen 1974 asti, kunnes Ruotsi äkkäsi roudata kameroiden eteen kapelimestarinsa Napoleoniksi pukeutuneena...kHz1000 kirjoitti: Onko Viisuissa joskus ollut kyse musiikista?
Seuraava kysymys...
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral
- Salvador Sobral
- Teräsbekoni
- Kanta-asiakas
- Viestit: 11364
- Liittynyt: 26 Touko 2012, 10:59
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Onpas täällä huonoja provoja. Minusta ainakin on ihan sanomattakin selvää, että viisut on viime vuosina mennyt entistä vakavastiotettavampaan suuntaan, ja kyllä viime vuonnakin sinne kärkiviisikkoon pääasiassa ihan musiikilla kivuttiin - myös Conchita.
Niin ja aika tehokkaastihan ne Puolan tissitkin onnistuttiin viimeistään raatien toimesta torppaamaan mukamas liian ulkomusiikillisena hömppänä...
Niin ja aika tehokkaastihan ne Puolan tissitkin onnistuttiin viimeistään raatien toimesta torppaamaan mukamas liian ulkomusiikillisena hömppänä...
ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Olisiko PKN sitten Serduchkan (UKR 2007) vai Irlannin kalkkunan veroista pelleilyä ja friikkisirkusta, nähtäväksi jäisi, kumpainenkin lopputulos on mahdollinen...Happy kirjoitti:Euroviisut on viimeaikoina ollut sellaista friikkisirkusta ja pelleilyä, että pitäisin Pertti Kurikan Nimipäivien finaalipaikkaa ihan selviönä,mikäli Umk-voiton tulee viemään
Muuten edellisvuoden voittajasta vedetyt lavennetut johtopäätökset viisujen luonteesta on tyypillinen viisujen dissaajien moka. Jos voittajia katsotaan pitemmällä kuin yhden vuoden perspektiivillä, nähdään helposti, että kyllä voittoa on ihan tosi mielellä haluttu ja tavoiteltu. Viime vuotisen voittajankin jälkeen tulleet Hollanti ja Ruotsi olivat ihan vakavalla mielellä kisassa mukana.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin
- Mä elän vieläkin
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Se on AINA ollut ensi sijassa tv-ohjelma, eika vuonna 1974 sinansa nahty enaa mitaan niin uutta...
Hello Hi!
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
siis miksi tuntuu taas siltä että tää saattaa voittaa
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Mutta kyllä sen sydämenä on aina ollut musiikki. Ilman sitä ei olisi koko ohjelmaa. Jos on menty liian kauaksi tästä sydämestä (esim. Irlannin kalkkuna), kehnosti on käynyt.JuhaUK kirjoitti:Se on AINA ollut ensi sijassa tv-ohjelma
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin
- Mä elän vieläkin
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Tuo toki totta myoskinhra47 kirjoitti:Mutta kyllä sen sydämenä on aina ollut musiikki. Ilman sitä ei olisi koko ohjelmaa. Jos on menty liian kauaksi tästä sydämestä (esim. Irlannin kalkkuna), kehnosti on käynyt.JuhaUK kirjoitti:Se on AINA ollut ensi sijassa tv-ohjelma
Hello Hi!
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Lueskelin viestejä järjestyksessä ja ajattelin vastata hra47:lle juuri sillä samalla esimerkillä, jonka JuhaUK laittoi videona, sillä missä puhelin teki shown.
Mukava aihe tuo ulkomusiikin ja musiikin välinen yhteys.
Minulla tulevat mieleen pikkulapset, siis aivan pikkuiset siinä, että ajatellaan puhdasta musiikillista kokemusta. Kun lapsi halutaan saada uneen, usein laitetaan kehtolelu, joka soittaa jotakin, yleensä mukavankuuloista sävelmää, lapsi rauhoittuu ja vajoaa uneen.
Muistan kun olin pikkulasta vahtimassa joskus. Tein pikkuisen testin, (joka ei kai vaurioittanut lasta). Sylissäni oli akustinen kitara. Soitin kaunista melodiaa rauhallisesti, lapsi kuunteli ja rauhoittui, kun oli itkenyt vanhempiensa perään aiemmin. Sitten päätin kokeilla riitasointuista musiikkia. Soitin tätä samalla tavalla, rauhallisesti, kuin kauniita melodiankulkuja. Lapsi alkoi itkeä ja rauhoittui vasta, kun olin alkanut soittaa taas kauniita duurisointuja.
Mukava aihe tuo ulkomusiikin ja musiikin välinen yhteys.
Minulla tulevat mieleen pikkulapset, siis aivan pikkuiset siinä, että ajatellaan puhdasta musiikillista kokemusta. Kun lapsi halutaan saada uneen, usein laitetaan kehtolelu, joka soittaa jotakin, yleensä mukavankuuloista sävelmää, lapsi rauhoittuu ja vajoaa uneen.
Muistan kun olin pikkulasta vahtimassa joskus. Tein pikkuisen testin, (joka ei kai vaurioittanut lasta). Sylissäni oli akustinen kitara. Soitin kaunista melodiaa rauhallisesti, lapsi kuunteli ja rauhoittui, kun oli itkenyt vanhempiensa perään aiemmin. Sitten päätin kokeilla riitasointuista musiikkia. Soitin tätä samalla tavalla, rauhallisesti, kuin kauniita melodiankulkuja. Lapsi alkoi itkeä ja rauhoittui vasta, kun olin alkanut soittaa taas kauniita duurisointuja.
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
^ taiteen tehtävä ei ole pelkästään pyrkiä kohden kauneutta, so. jos kauneus ymmärretään harmoniaksi, hyväksi, ristiriidattomaksi kuten tuutulaulu. Et varmaan tätä tarkoittanutkaan, mutta esimerkikkisi toimii vain sen suhteen, että lapsi nukahtaa harmonisin sävelin, ahdistuu ahdistuvin. Tunne välittyy pelkän musiikinkin keinoin, mutta tuskin kukaan on sitä ollut kieltämässäkään. Jäljelle jää vielä paljon, esimerkiksi laatutekijöitä.
Puhdas musiikkikokemus on lisäksi kuitenkin teoreettinen ajatus, Ihminen ei ole tyhjä taulu, pikkulapsikaan. Sellainen laboratoriomaisuus ei kuulu elävään ruumiilliseen elämään, pitääkö siihen tähdätä? Taide- ja klassisella musiikilla on olllut vankka pyrkimys siihen, nuotinatmisen tarkkuus tähtää tarkkaan toistettavuuteen, konserttisaleista on muokattu musiikin laboratorioita. Tässä on puolensa, mutta kysymyksiä silti jää. Ensinnäkin sulkeistamalla monta inhimillisen elämän osa-aluetta esimerkiksi yleisölle jää osaksi pelkkä vastaanottaminen. Onko se tilanne oleellisesti enemmän musiikkia kuin tilanne, jossa yleisö ja esiintyjä yhdessä rakentavat kokonaisvaltaisen elävän musiikin tilanteen. Esiintyjä antaa musiikin ja tulkinnan, lunastaa yleisön huomion, yleisö lahjoittaa osallistuminsensa. Liittyykö sellaiseen yleisönkosiskelevaa showta ja sirkusta vai onko kyseessa kokonaisvaltainen kokemus?
Toisekseen taide- ja klassinen musiikki ovat edellä kuvatuista syistä etääntyneet siitä elämästä jonka keskellä elämme - onko vieraantunut musiikki enemmän musiikkia kuin sellainen, joka toimii elämän keskellä?
Kolmannekseen - edes konserttitilanne ei ole puhdas musiikkikokemus, vaan kokemusta on edeltänyt lippujen osto, pidempi tai lyhyempi odotus, konserttiin valmistautuminen, narikka, muiden konserttivieraiden kohtaaminen, paikoilleen asettuminen, salin valojen säätö, kapellimestarille annetut alkuaplodit, konserttimestarin kumarrukset - eli sarja ulkomusiikillisia rituaaleja, jotka virittävät kuulijan oikeaan, vastaanottavaiseen moodiin. Tai ahdistavat penkinnurkkaan, aiemmista kokemuksista riippuen.
Puhdas musiikkikokemus on lisäksi kuitenkin teoreettinen ajatus, Ihminen ei ole tyhjä taulu, pikkulapsikaan. Sellainen laboratoriomaisuus ei kuulu elävään ruumiilliseen elämään, pitääkö siihen tähdätä? Taide- ja klassisella musiikilla on olllut vankka pyrkimys siihen, nuotinatmisen tarkkuus tähtää tarkkaan toistettavuuteen, konserttisaleista on muokattu musiikin laboratorioita. Tässä on puolensa, mutta kysymyksiä silti jää. Ensinnäkin sulkeistamalla monta inhimillisen elämän osa-aluetta esimerkiksi yleisölle jää osaksi pelkkä vastaanottaminen. Onko se tilanne oleellisesti enemmän musiikkia kuin tilanne, jossa yleisö ja esiintyjä yhdessä rakentavat kokonaisvaltaisen elävän musiikin tilanteen. Esiintyjä antaa musiikin ja tulkinnan, lunastaa yleisön huomion, yleisö lahjoittaa osallistuminsensa. Liittyykö sellaiseen yleisönkosiskelevaa showta ja sirkusta vai onko kyseessa kokonaisvaltainen kokemus?
Toisekseen taide- ja klassinen musiikki ovat edellä kuvatuista syistä etääntyneet siitä elämästä jonka keskellä elämme - onko vieraantunut musiikki enemmän musiikkia kuin sellainen, joka toimii elämän keskellä?
Kolmannekseen - edes konserttitilanne ei ole puhdas musiikkikokemus, vaan kokemusta on edeltänyt lippujen osto, pidempi tai lyhyempi odotus, konserttiin valmistautuminen, narikka, muiden konserttivieraiden kohtaaminen, paikoilleen asettuminen, salin valojen säätö, kapellimestarille annetut alkuaplodit, konserttimestarin kumarrukset - eli sarja ulkomusiikillisia rituaaleja, jotka virittävät kuulijan oikeaan, vastaanottavaiseen moodiin. Tai ahdistavat penkinnurkkaan, aiemmista kokemuksista riippuen.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral
- Salvador Sobral
- Rokkikukko
- Alaikäinen
- Viestit: 9
- Liittynyt: 23 Tammi 2015, 15:29
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Aina mun pitää-kappale olisi lyhin euroviisu, jos tulee valituksi Wieniin.Wikipedia kirjoitti:Sekä euroviisujen historian pisin että lyhyin kilpailukappale esitettiin vuonna 1957. Lyhyin oli Ison-Brtannian 1 minuutin ja 52 sekuntia kestänyt ”All”. Pisin taas oli Italian 5 minuuttia ja 9 sekuntia kestänyt ”Corde Della Mia Gitarra”.
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
^ Ei ole varmaa, hyväksyisikö EBU "Aina mun pitää" -kappaleen pituuden, sillä joidenkin lähteiden mukaan Espanja joutui pidentämään viisuaan vuonna 2008.
Riskinä seniorilaumat
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
^ Minkä lähteiden mukaan ja millä perusteella?
Säännöissä ei puhuta mitään laulun minimikestosta. Vain maksimikesto löytyy (pykälä 1.2.1 b):
Säännöissä ei puhuta mitään laulun minimikestosta. Vain maksimikesto löytyy (pykälä 1.2.1 b):
En muuten muistanutkaan, että Baila el chiki chikin karsintaversio oli tosiaan alle kaksiminuuttinen.The maximum duration of each song is three minutes. Any song/performance which is longer may be disqualified by the EBU Permanent Services after consultation with the Reference Group.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
- Rokkikukko
- Alaikäinen
- Viestit: 9
- Liittynyt: 23 Tammi 2015, 15:29
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Lordi joutu tekemään lyhyemmän version esityksestään, kun Hard Rock Hallelujah on alunperin 4 minuuttia ja 7 sekunttia.
Re: Pertti Kurikan Nimipäivät – Aina mun pitää
Pidentämisen virallista syytä ei kai koskaan kerrottu, miksi varmaan huhut lähtivät liikkeelle. Ainoa syy, mikä itselleni tulee mieleen, voisi olla kenties pyrotekniikkaan tai logistiikkaan liittyvä. Asennetaanko kaikissa esityksissä käytettävät pyrot valmiiksi jo ennen ensimmäistä esitystä? Mahtuvatko koko show'n pyrot lavan ympärille kerralla? Räjähteiden säilyttäminenhän on säädetty todella tarkasti (ainakin Suomen) laissa. Saako niitä edes olla niin paljon ihmisten lähellä samanaikaisesti?Timoteus kirjoitti:^ Minkä lähteiden mukaan ja millä perusteella?
Riskinä seniorilaumat