2. karsintakappalekilpailun kommentit

Sanoituskilpailukausi 2015
Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11947
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

2. karsintakappalekilpailun kommentit

Viesti Kirjoittaja sziget »

:huihui:

Täällä

voit

kommentoida

karsintaviisukisan

2/6 2015

sanoituksia

kun

olet

antanut

pisteesi.

:georgia:

:kypros:

:kypros:

:kypros:

:sveitsi:
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36991
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 2. karsintakappalekilpailun kommentit

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Eittämättä
Olipas tällä kappaleella kummallisempi rakenne mitä muistinkaan. :shock: Varmaan oli ärsyttävää sanoittaa tuohon yhtään mitään. Hommaan ryhtymisestä iso plussa. :heh: Olisi täältä sanoituslistasta varmaan helpompaakin löytynyt. Itse sanoituskin kantoi alusta loppuun saakka letkeän humoristisella otteella, tykkäsin!

Päättyvää
Omani. Lieköhän vakavan sanoittamisen lähteeni hieman ruosteessa? Oli ihan kamalaa yrittää väsätä mitään vakavasti otettavaa. Noh, ehkä tämä tästä vielä kauden myötä irtoaa. Toivottavasti. :apuva:

Kätketty tie
Tästä en kyllä ymmärtänyt yhtään mitään. :puna: Etenemistä kohti ymmärrystä eivät ainakaan edesauttaneet rivit, jotka eivät tuntuneet liittyvän edeltävään eivätkä seuraavaan millään lailla. Ehkä tässä oli joku suuri ja syvä tarkoitus taustalla, mutta itse en päässyt siitä osalliseksi. :lohduton:

Heilu!
Omani. Minulla oli hirveän hauskaa kun väsäsin tätä. :heh: Olen odottanut sitä, milloin eteeni uiskentelee tarpeeksi huono kappale, jonka kehtaan totaalisesti uhrata sanoitusuniversumin vihaisille jumalille. Nyt se tuli. En tiedä, yhtyykö huumorini pisteyttäjien huumoriin, mutta olen henkisesti varautunut kaikkiin sijoihin.

50 km
:heh: Ihanan simppeliä huumoria, mutta kyllä tämä nyt harvinaisen tehokkaasti puri ainakin meikäläiseen.
Meow cat, please meow back.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11947
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2. karsintakappalekilpailun kommentit

Viesti Kirjoittaja sziget »

1. Eittämättä
Otsikon poimin A-studiosta, joka pälpätti taustalla, kappale ja aihe oli silloin jo valittu. Alkutekstiä en löytänyt. Kuuntelemalla paljastui, että toistoa oli enemmän kuin ensin luulin. Ihastuin tähän jazziskelmään niin etten edes harkinnut muita käännettäviä, vaikka helpompia olisi varmaan löytynyt.

2. Päättyvää
Alku tuntui sopivan tunnelmaan lupaavasti, sitten sekavuus ja tyylillinen kirjavuus alkoi häiritä. Selvinnyt pakoon kuolemaa "miltei" - siis sittenkin jo kuollut? Hautajaispuku päällä juo maljan edesmenneen itsensä kunniaksi? Pisteytysvaiheessa en ymmärtänyt näinkään paljon. Sinän mainitseminen vasta kertsin lopussa tuntui sekavalta, raiteiden sulattaminen uunissa koomiselta. Tavunpituudet mielestäni huonompia kuin seuraavassa.

3. Kätketty tie
New age -hömpötystä, jossa henki haiskahtaa hyvälle ja aine pahalle. Toki harhaan vievä "aineellisuus" ja tietty moralismi ovat mukana jo alkutekstissä. Valvominen ja nääntyminen säkeistöjen alussa sekä kertsin alku olivat vaikuttavia. Seuraava säkeistö jo kesympi, viimeiset uudet rivit jopa teennäistä sanahelinää. Kokonaisuus silti uskottavasti musiikin mukainen.

4. Heilu!
Käskymuoto välittömästi enkeliksi ylistämiseen liitettynä on ehdottoman hauska ja toimiva. Selvin ellei jopa ainoa heikkous on tavunpituuksissa: en-ke-li-ni. Tuossa ainakin li- ja ni-tavut ovat turhan lyhyitä ja töksähtävät hiukan. Säkeistöissä mä- ja sä-rivien muodostamat parit ovat minimalistinen mutta pätevä ratkaisu. Ehkä edellisen kisan Mennään vessaan yritti ja myös saavutti enemmän. Ehkä vertailu on epäreilu.

5. 50 km
Marit hiihti tosin vain 30 km eikä edes voittanut kuten Nortti. Suomalaisen "kuntohiihtäjän" kannalta molemmat saavuttamattomia. Kertosäkeistö toimii mainiosti, ja biisihän suorastaan kerjää huumoritekstiä. Sanasto naulaa olennaisen: mössöloska, santapaperi ja tiskirätteinä satava räntälumi, sitähän se Falunin keli enimmäkseen oli. Falukorv on hyvin bongattu, suorastaan must. Pari tavua puuttui jostain. Maitohapot eivät luullakseni vyöry suuhun eikä tekijä niin kuvittelekaan.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Lukittu