Vuosi: 2003
Kappale: Weil der Mensch zählt
Esittäjä: Alf Poier
Säveltäjä: Alf Poier
Sanoittaja: Alf Poier
Sijoitus: 6./26
Pisteet: 101
Sanat: http://www.diggiloo.net/?2003at
Karsinnan tulos: http://natfinals.50webs.com/90s_00s/Austria2003.html
Itävalta sai rimaa hipoen osallistumisoikeuden vuoden 2003 Eurovision laulukilpailuihin, joissa maa saavutti yhden koko viisuhistoriansa parhaimmista sijoituksista. Edellisenä vuonna Tallinnassa Itävallan edustaja Manuel Ortega saavutti suhteellisen vaatimattoman 18. sijan 26 pisteellä. Tallinnan viisujen jälkeen keväällä 2002 vaikutti, ettei Itävaltaa nähtäisi seuraavan vuoden kilpailuissa. Tunku seuraavan vuoden kilpailuun oli kova, sillä viisuosallistumisesta olivat kiinnostuneet useat uudet valtiot. EBU keksi kuitenkin ennen vuoden 2003 kilpailuja muuttaa euroviisujen formaattia kaksipäiväisiksi, minkä myötä uusille halukkaille osallistujamaille ilmoitettiin euroviisuosallistumisen olevan luontevampaa vasta vuonna 2004, jolloin Euroviisut laajenevat muutenkin. EBU:n päätöksen seurauksena vuoden 2003 kilpailuun vapautui tilaa ja Itävalta pääsi viimeisenä mukaan kilpailuun. (Ukraina teki asiasta protestin ja pääsi lopulta kilpailuun mukaan 26. osallistujaksi.)
Itävallan euroviisukarsinta järjestettiin 14. maaliskuuta 2003. Kymmenen ehdokkaan joukosta voittaja valittiin yleisöäänestyksellä. Mielenkiintoisena kuriositeettina tulosten julkistamisen yhteydessä julkistettiin erikseen, kuinka äänet olivat jakautuneet mies- ja naisäänestäjien keskuudessa. Ilmeisesti Itävallassa jokaisen puhelinnumeron omistajan sukupuoli oli rekisteröity? Karsinnat voitti ylivoimaisesti Alf Poier, joka on yksi Itävallan suosituimpia humoristeja ja satiirikoita. Perinteisemmän euroviisumusiikin ystäviä jäi harmittamaan viisukonkari Petra Freyn jääminen toiseksi Ralph Siegelin sävellyksellä This night should never end.
Alf Poierin (s. 22. helmikuuta 1967) ura esiintyjänä alkoi 1990-luvun jälkipuoliskolla kabaree-esityksissä. Kabareita seurasivat esiintymiset televisiossa – ja myös levytysstudiossa. Vuonna 1996 julkaistiin levyllinen Alf Poierin humoristista musiikkia nimellä Himmel, Arsch & Gartenzwerg. Vuonna 2000 Alf Poier saavutti saksankielisessä komediagaalassa tunnustuksen ”lupaavimpana tulokkaana”. Kaksi vuotta myöhemmin hänet palkittiin itävaltalaisella kabareepalkinnolla.
Alf Poier oli pyrkinyt Itävallan euroviisukarsintoihin lukuisia kertoja. Omien sanojensa mukaan hän asetti oman rimansa koko ajan alemmas, jotta osaisi tehdä sellaista huumoria, mikä voisi vedota myös suureen yleisöön. Vaikka hinku päästä mukaan Itävallan euroviisukarsintoihin oli kova, Alf Poier suhtautui Euroviisuihin äärimmäisen kriittisesti: hän muun muassa kutsui Euroviisuja ”musiikilliseksi hiroshimaksi”. Vuonna 2003 lopulta kuitenkin onnisti, kun Weil der Mensch zählt läpäisi esiraadin seulan. Itävaltalaiset olivat olleet monien muiden länsieurooppalaisen kansakuntien tapaan turhautuneita Euroviisujen tasoon, joten he päättivät lähteä kilpailuun protestimielellä. Alf Poier ja Weil der Mensch zählt saavutti Itävallan karsinnassa äänivyöryn yleisöäänestyksessä.
Weil der Mensch zählt (kirj. suom. Kun ihminen määrittää kaiken, tarkoittaa lähinnä: Ihminen on kaiken mitta) oli manifesti individualismin ja eläinten oikeuksien puolesta. Esityksessä nähtiin Alf Poierin lisäksi hänen pahvieläinorkesterinsa sekä taustalaulajat Manuela Pan ja Tamara Stadnikow, joiden koreografia toi oman humoristisen mausteensa esitykseen. Musiikillisesti laulu edusti huumorimusiikkia, jossa lastenlaulumaista kertosäkeistöä seurasi raju rockriffi. Alf Poier esitti laulun Steiermarkin murteella, mitä puhutaan Poierin kotiseudulla eteläisessä Itävallassa.
Alf Poier järjesti viisuviikolla Riiassa monenlaisia tempauksia. Lehdistötilaisuudessa hän muun muassa pukeutui monenlaisiin mitä kummallisimpiin asuihin, kuten seitsemään rinnakkaiseen silinterihattuun sekä Hannibal Lecter -tyyliseen nahkakypärään. Hänellä oli myös mukana muurahaispesä, jonka hän aikoi lahjoittaa Riian kaupunginjohtajalle. Itävallan esityksessä EBU oli paheksunut Alf Poierin koreografiaa, sillä kitarasoolojen aikana hänen kouri jalkoväliään. Alf Poier tyrmistyi siitä, että esimerkiksi Michael Jackson tai Britney Spears saavat esiintyä luvallisesti sillä tavalla, mutta häneltä se oltiin kieltämässä.
Itävallan omaperäinen protestiviisu kilpaili vuoden 2003 finaalissa aivan omassa sarjassaan. Vedonlyöntitilastoissa Itävalta oli aivan häntäpäässä, eikä esiintymisnumeronkaan kohdalla käynyt kovinkaan hyvä tuuri, sillä Itävalta oli arvottu esiintymään pahamaineisella kakkospaikalla. Televisiokatsojat kuitenkin kiinnittivät huomiota Itävallan show’hun, joka keräsi komean äänisaaliin ympäri Eurooppaa. Pisteitä Itävalta keräsi peräti 17 maasta 25:stä. Kuuden maan puhelinäänestyksessä Itävalta oli sijoittunut kolmen parhaan joukkoon. Lopputuloksena oli huikeat 101 pistettä, minkä myötä Itävalta sijoittui kilpailussa hienosti kuudenneksi. Suurin menestystarina Weil der Mensch zählt oli Islannissa ja Portugalissa, jotka muistivat Itävaltaa kymmenellä pisteellä. Alf Poierin saavuttama kuudes sija oli Itävallan paras sijoitus viisuissa sitten vuoden 1989. Kyseessä oli ylipäätään yksi Itävallan kaikkien aikojen parhaita sijoituksia, etenkin suhteutettuna osallistujamaiden määrään. Alf Poierin saavuttama 101 pistettä oli Itävallan piste-ennätys ennen vuotta 2014.
Seuraavan kerran Alf Poier pyrki viisuihin uudestaan vuonna 2005. Tuolloin hän kilpaili lauluilla Hotel, hotel ja Good old Europe is dying. Alf Poier sai jälleen ylivoimaisesti eniten puhelinääniä (106 000), mutta erikoinen äänestysjärjestelmä koitui hänen kohtalokseen. Karsinnoissa Itävalta oli jaettu useaan äänestysalueeseen. Jokaisella äänestysalueella oli yhtä suuri valta vaikuttaa tulokseen, vaikka niiden keskinäiset äänimäärät olisivat vaihdelleet runsaastikin. Global Krynerin Y así päihitti Alf Poierin, koska se oli äänestetty useassa eri äänestysalueessa ykköseksi, minkä takia se sai eniten pisteitä, vaikka Global Kryner sai absoluuttisesti vähemmän puhelinääniä (n. 60 000) kuin Alf Poier. Karsintatuloksen selvittyä itävaltalaisesta lehdistöstä saatiin lukea lukuisia Alf Poierin katkeria kommentteja.
Karsinnan kakkonen: Petra Frey - This night should never end