Mitra

Muzika i ti - asiakeskustelua musiikista, joka ei ole Euroviisuja
Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13804
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Mitra

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Nyt pieni avautuminen. Oon kuunnellut Mitraa. Hesari kehui keskiviikkona. Tykkäsin kovasti siitä kisassa: intensiivinen ja läsnäoleva, hyväääninen laulaja. Biisit on musiikiltaan tosi nättejä kyllä ja Mitra edelleen ihana, suoraan yhdeksi parhaimmista noin laulullisesti. Vaan sanoitukset … en yleensä kauheasti sanoituksia kuuntele, mutta nyt. Ärsyttää todella.

Ehkä oon vanha hapan kasarifemakko, mutta en kyllä Mitran biisien maailmankuvaa oikein ymmärrä. Hesarin arviossa puhuttiin Madonnasta ja Cyndi Lauperista. Ilmavaa poppia, kyllä, mutta Madonna ja Cyndi laulaa voimaannuttavia biisejä, joissa tytöt ottaa elämänsä omiin käsiinsä. Madonnaa ei tarvii siteerata, mutta Cyndikin: ”Some boys take a beautiful girl and hide her away from the rest of the world. I want to be the one to walk in the sun. Oh girls they want to have fun.”

Mutta mistä laulaa Mitra. Kuningas – biisissä on työ ja talo linnaa muistuttaa ja naama lehden kannessa ja kaikki, mutta ”kun multa puuttuu Kuningas”, ei onnentunnetta. Ja vasta kun se Kuningas löytyy voi puhua rikkaudesta. Joo-o. Biisissä ”Ota minut”kerrotaan ”teen mitä vaan” ja ”toivees voin totetuttaa, kysy vaan””ota mut, niin pieni oon, hyvin mahdun kainaloon”.

Ilman näitä "Kukka kaipaa valoa" - biisiä olisi ehkä voinut kuunnella ihan vaan puheena siitä, kuinka toisista välittäminen ja kauniit sanat tuottavat hyvää. Mutta nyt alkaa tuntua, että jälleen olemassaolo tulee vasta toisen kautta ”Mun täytyy saada kuulla aina välillä sulta että mä oon kaunis, kiehtova ja ihana. Vaikka mua nolottaa tää ääneen sanoa, mutta jokainen kukka kaipaa, kaipaa valoa.

Ja sitten päästään biisiin Varaton. Tosi nätti kappale, mutta wtf :shock: . Mistä tämä oikein kertoo, onko jotain tosi rakkaus odottaa juttua, neitsyt-kulttia? ”Sanotaan et aina saa kun omastaan käy jakamaan, pistin aarteeni mä kiertämään. (…) Ken aarteensa lainaa tai lahjaksi antaa sen laukku niin painaa, vaik’ tyhjää vain kantaa. Liian myöhään tajusin, et sellaisen mä menetin, jota mikään ei tuu korvaamaan. Sulla jos kulta on älä sitä jaa, varaton susta tulee, usko pois."




Tosiaan, en varmasti kohderyhmää ole. Minusta poppisanoitukset voivat olla kaikessa rauhassa jee-jee osastoa ja pinkkiä höttöä, rock-puolella Brucen naiset laittaa hiuksensa nätisti, David Coverdale machoilla, sankarihevarit pullistella miesburleskiaan. Kaikki nuo ovat tyyliteltyä, omanlaistaan teatteria. Mutta nämä sanoitukset taitavat olla tarkoitetut ihan oikeaksi pohdiskeluksi, jolloin kantavat maailmaa joka ei ole minusta ihan tätä päivää. En oikein innostu ajatuksesta että tyttäreni ajttelua viedään tähän suuntaan. Ja ihmettelen ettei Hesarissa sanoituksia lainkaan mainittu. Lehti kun viime kesänä pöyristyi Jossu kesäkumibiisistä - jota en näin konservatiivisia arvoja omaavaksi kokenut. Ja tietenkin on paheksunut sankarihevipullistelua - joka on kuitenkin etäännytettyä leikkiä.

Mutta edellisestä huolimatta - laulajana ja tulkitsijana Mitra on mahtava :kups:
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

pmama
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Elo 2013, 15:39
Paikkakunta: Lahti

Re: Mitra

Viesti Kirjoittaja pmama »

Kiva , kun avauduit. Minä olen ihaillut Mitran taitoja Idolsista lähtien.Hänellä on oikeasti ilmaisuvoimaa ja hieno laulutaito, peruja Oulun musiikkiluokilta.

Olet ansiokkaasti arvioinut sanoituksia. En nyt puutu siihen, mutta laitan tähän Mitran alku-uran viraalivideon "Pissikset" vuodelta 2007.

https://www.youtube.com/watch?v=2Nwly8f2QHU

Mukana videolla on Lissujen toinen laulaja Tiian Erämeri, joka osallistui Voiceen 2014.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lissut

Molemmat tytöt ovat taitavia, ja toivoisin heille hyviä yhteistyökumppaneita ja onnea musabisnekseen. :peukku:

Avatar
Hanhis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6604
Liittynyt: 30 Tammi 2010, 22:04

Re: Mitra

Viesti Kirjoittaja Hanhis »

Tykkäsin Mitrasta Idolsista ja musta hän vaikutti olevan jalat maassa. Levyäkin hauduteltiin sopivasti. Ei tullut oloa, että tässä nyt turhaa hoputettaisi tekemistä. Kukka kaipaa valoa sinkkulohkaisusta tykkään edelleen, perusvarma popsävelmä. Puolestaan sitä seurannut Jotain pysyvää sai kyllä vähän nihkeen vastaanoton osaltani ja nyt on koko levy kuultu. Kyllä hieman ihmettelen miten tämän julkaisemiseen on mennyt näin kauan aikaa. Selvästi on otettu roimasti vaikutteita tämän päivän suomileideiltä ja joka toinen biisi voisi olla Vartiaisen ylijäämäraita.

Levyn tuotanto on jotenkin kummallista. Välillä pyritään saamaan jotain naturempaa otetta sitten kaiken keskellä on Äkkisyvää tyylinen discohumppa. Sanoitukset pyörivät oman navan ympärillä, voivoi kun rakkaus on vaikeaa. Mä en oikeen saa mitää tunnetta itteeni levyä kuunnellessa. Lopetusraidan kohdalla tekisi mieli sulkea korvat. Kupla olisi hieno kappale, jos Jenni ei olisi jo tehnyt Edeniä. Albumia on ollut tekemässä lahjakas porukka (Mariska, Pykäri, Tuunela, Immonen jne), mutta tuntuu että hommaa ei ole tehty suurella sydämellä. Mitra on taitava laulaja ja harmi ettei hän ole saanut ympärille oikeasti tiimiä, joka antaisi hänen musiikinsa tekoon kaiken.

Toivottavasti Mitra uskoo tyyliinsä ja tekee jatkossa ehdoitta sellaista musiikkia kuin itse haluaa. Tämä albumi ei tunnu sellaiselta.

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 713
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: Mitra

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Kokonaisuutena tykkäsin, vaikkei heti ihan wau-efekti iskenyt (ehkä myöhemmin), mutta debyytiksi tosi hyvä, ja biisit tuntuu senkun paranevan kuuntelukertojen mukana.

Minusta levyn uudet biisit on parempia kuin vanhat, Äkkisyvää nyt jopa hieman jäykkä ja keinotekoisen tuntuinen. Ikäänkuin oltais menty eteenpäin parempaan suuntaan. Välittömiä lemppareita Varaton ja Rakkauden hyvät ja huonot puolet, nousussa erit. Ota minut ja Kuningas.

Tekstit moderneja, nykytyylin mukaisesti suoraviivaisempia, otetaan enemmän vapauksia, sanat arkisempia ym. kuin mitä takavuosien jopa sievistelevissä pop lyriikoissa.

Laulaja on kyllä hyvä ja musa sopii äänelle. Mielenkintoista verrata tätä VOF vastineen, Sirun debyyttiin. Ei oo Sirunkaan huono, mutta uskon, että Mitran linja on paljon maanläheisempi ja ainakin Suomessa tulee menestymään paremmin. Tätä kirjoittaessa näyttää nyt olevan musa24.fi saitilla myydyin levy!

Tuntuu vähän kuin omaa tyyliä vielä haetaan, mikä on ok, täähän on vasta eka levy, mutta sitähän laulajan ura on, alusta loppuun, oman tyylin hakua, kukapa ois koskaan ihan valmis.

Vastaa Viestiin