Eldar kirjoitti:Kodiac kirjoitti:
Mitkä on sinun mielestäsi olemattomia argumentteja? ja mitä tarkoitat " kaikki positiiviset asiat, jotka mahdollisesti tukisivat mielikuvaa, että tämä voisi menestyä" ?
Itse en ole enää ajatellut pitkiin aikoihin äänestäessäni tai seuratessani viisukarsintoja/ UMKta voiko tämä menestyä tai ei Euroviisuissa.
Onko sinulla siis tiedossa millainen piisi tai millaiset elementit tuottavat piisin, joka tulee menestymään minäkin vuonna? Ja seuraako tästä, että jos jossain piisissä on sinun mielestäsi näitä elementtejä riittävästi se pitäisi valita? Vaikka se tarkoittaisi, että lopullinen esitys olisi ihan muuta kuin kansallisissa karsinnoissa on nähty? Ja mitä jos muilla ihmisillä on samasta asiasta ihan eri näkemys, hekin arvioivat potentiaaliset menestyjät ja tulevat eri lopputulokseen? Eli mitkä on ne argumentit, joilla kappaleita arvioidaan "oikein" ? Tyydyn tosiaan itse arvioimaan kulloistakin esitystä, jonka näen, oli sitten vaikka video ollut kuinka hyvä tahansa. Ja jokseenkin kummallista jos ammattilaiset eivät saa hiottua esityksiään valmiiksi UMK-semiin mennessä, kun ovat varmaankin tietoisia tästä dead linesta hyvän aikaan. Kamerakulmille ja äänentoistolle eivät tietenkään voi mitään. Kun lopultahan varmaan kaikki piisit voidaan miksata, tuottaa, jne aivan uusiksi, eli silloin melkein mikä tahansa voisi olla menestyjä, jos se puretaan aivan atomeiksi.
Olemattomat argumentit ovat mielestäni, tässä tapauksessa, Saaran mekon kokoonpanoon liittyvät. Karrikoiden voisi sanoa, että täällä yritettiin vetää Saaraa mekosta repien alaspäin. Kuitenkin homma menee niin, että se ensisijainen juttu on kappale (myös Cristalin kappale oli hyvä, valitettavasti artistin laulutaito ei vaan riitä viisuissa). Täälläkin oli alkuun selkeä kolmijako, jossa aika tasoissa olivat niin A & K, Mikael ja Saara. Sitten on se artisti, ja erityisesti sen (niiden) laulutaito. Tämän osalta mennaan suht tasan, Kimmon laulaminen oli täällä lievä pettymys (myös minulle), joten sen suhteen A & K tipahti hieman. Mikaelin ja Saaran osalta tämä toimi hyvin. Sitten on se esitys. Esitys on näistä hankalin, koska se ei tosiaan voi olla samanlainen UMK:ssa kuin viisuissa. Sen painoarvo minulle on tämä takia hyvin pieni.
Täällä kuitenkin nostetaan/lasketaan kuitenkin artisteja/kappaleita (etenkin tänä vuonna), erityisesti tuon esityksen mukaan. Se on kuitenkin se merkityksettömin asia menestymisen kannalta. Se on se, mikä tulee eniten myös muuttumaan. On mahdotonta tietää millainen on lopullinen esitys Tukholmassa. Täällä esiintyi erityisesti Saaran kohdalla kommenttia "ei toimisi Tukholmassa", perustelujen ollessa tanssijoiden määrässä ja mekossa.
Minun mielipiteeni kappaleista muotoutuu yhdellä perusteellisella kuuntelulla/katselulla, jonka jälkeen sijoitan ne mahdolliseen menestymisjärjestykseen. Tämän jälkeen alan etsimään tietoa siitä, mitä muut kappaleista ovat pitäneet (YoTube, Spotify, kommentoinnit täällä ja maailmalla, lehdissä, vaikka missä). Tämän jälkeen vertaan omia mielipiteitäni ja muiden mielipiteitä. Nykyään (tämä on vaatinut kyllä paljon harjoittelua) "yleinen mielipide" ja minun mielipiteeni ovat usein hyvin samansuuntasia. Tällä tavalla toimin niiden maiden kohdalla, joiden voittajasta aioin (ehkä) lyödä vetoa. Luonnollisesti haluan tietoa artistin livelaulutaidosta yms. tämän analyysin lisäksi. Sitten pyrin etsimään mahdollisimman hyviä kertoimia, vaikka liveäkään ei oltaisi nähty. Live voi joidenkin kohdalla toki muuttaa asiaa paljonkin, mutta erityisesti harjaantuneiden artistien kohdalla tällä ei ole kovin suurta merkitystä. Sitten pyrin etsimään mahdollisia pelikohteita. Liven toki katson ja arvion miten se vaikuttaa menestymismahdollisuuksiin. Ja tietysti tapahtuu ikäviä yllätyksiä livessä, artisti voi olla pahasti epävireinen tai jännittynyt. Myös esitys saattaa olla heikko, tämä vaikuttaa hyvin tiukoissa valintatilanteissa. Ihmiset, kaikesta huolimatta, valitsevat ensisijaisesti kappaleen ja artistin (laulu/suosio) yhteissummalla, kuin esityksen perusteella.
Mello on usein hyvin vaikea ennakoitava ja se johtuu osin siitä, että ihmiset siellä panevat paljon painoarvoa esitykselle. Siellä kun laulu tulee taustanauhalta, eli he eivät tätä voi edes arvioida.
Erityisesti pyrin välttämään liikakuuntelua. En kuuntele kuin kerran pari kappaleita. Haluan pysyä ensivaikutelmassa, koska se on oleellisin puhelinäänestysten tuloksen arvioimisen kannalta.
Minulla on varmasti ihan erilainen lähtökohta tähän asiaan kuin useimmilla, kun miellän itseni enemmän viisupelaajaksi. Sen takia minun on pakko (jos jotain haluan voittaa) keskittyä oleelliseen ja minua häiritseee sellaisten seikkojen nostaminen, jotka eivät loppupeleissä ole oleellisia ihmisten mielipiteiden muodostumisessa. Ja myös sellaisten seikkojen joilla on merkitystä, kuten kansainvälisille faneille suunnattujen kyselyiden, tulosten sivuuttaminen.
Täällä kyllä lillukanvarsiin paneudutaan ajoittain huvittavalla pieteetilllä, ja se sinällään on ookoo. Tässä Saaran tapauksessa vaan huomasin, että täällä myös yritettiin lytätä ennakkosuosikki suohon, näillä lillukanvarsilla. Tämä foorumi kun muuttui pitkälti Mikaelfanclub-foorumiksi. Se mikä tässä oli huonoa, oli se, että viisukuppilalaisia oli myös raadeisssa. Heihin varmaan tarttui tätä ilmapiiriä mukaan, joka mielestäni näkyi raadin antamissa pisteissä. Tällä horisemisella oli siis myös vaikutuksensa.