![Järkyttynyt :shock:](./images/smilies/shock.gif)
![Niinpä tietysti :niinpa:](./images/smilies/niinpa.gif)
Viisukuppila . Euroviisuaiheinen uutis- ja keskustelusivusto
Onko tosiaan sanonut jotain tuollaista? Ei luulis yleisöäänten kolmosella (ja vain niukasti kokonaispisteiden voittajalla) olevan vielä syytä moiseen henkseleiden paukutteluun...kuu-kuu kirjoitti:kyllä Eurooppakin hurmaantuu hänen biisistään kuten Suomikin.
Toistan tämän lainauksen naislaulajat ketjusta, mutta se ansaitsee sen, koska selittää niin paljon ja juuri näin minustakin asia on: artikkelisssa esitetään avainhuomioita koko suomalaisen populaarikentän ongelmien ymmärtämiseen. Suomalaisten musadiggareiden, siis toimittajien, tuottajien yms alan ihmisten kokemuksia vääristää osaaamiseen kohdistuva epäluuloinen halveksunta, suoranainen viha. Se viha selittää epätoivoista kiinnittymistä amatöörimäiseen räpeltämiseen "tunteikkaan tulkitsemisen" ulkokohtaisena kuvaajana esimerkiksi Euroviisuissa. Tämä todetaan suorasanaisesti Rumbassa Steve Vai:n konserttia koskevassa arviossa:kuu-kuu kirjoitti:Oma kysymyksensä on myös se, että ruotsalaiset lähtevät omiin viisukarsintoihinsa tekemään kansainvälisen hitinkuuloista biisiä ja suomalaiset tuntuvat dissaavan mitä tulee kansainvälisen biisin tekemiseen.
http://www.rumba.fi/live/voiko-soitossa ... nsertissa/Aktiiviset vuoteni popjournalismin parissa opettivat, millainen musiikkimaku tuo uskottavuutta ja mitä ei sovi diggailla edes ironisesti. Statuspisteitä ei pahemmin ropissut arvostamalla ammattimuusikkoja, joiden soitto on nopeaa, tarkkaa ja muutenkin teknisesti liian vaativaa.
Progesuuntautuneisuuttani kommentoitiin monet kerrat ilmoittamalla, että musiikissa tunne on tekniikkaa tärkeämpää. Taustaoletus oli, että tunne ja pitkälle jalostettu tekniikka sulkevat toisensa pois; molempia ei voi saada.
Kiinnostava kulma. En ole asiantuntija, enkä tiedä historiaa, kuinka rock- ym. musatoimittajat ovat historian aikana arvostelleet levyjä. Jotakin muistan. Esim. Pink Floydin Dark side of the Moon ja Michael Jacksonin Thriller-levyt ovat kyllä kelvanneet suomalaisille musatoimittajille huolimatta siitä, että ovat loppuun saakka hiottuja ja tuunattuja levyjä. Nykyaikanakin on noita kehuttu ja tuotu esiin, että ovat viimeiseen saakka viilattuja levyjä. Löytyy kai muitakin vaihtoehtoja. Mutta kaipa sitä on sitten hyväksyttävä, että osaksi hienosti tuunatut ja sovitetut ja sounditetut levyt ja biisit on sitten niitä tuotoksia joita on vihattava. Pahalta tuntuu.ta1ja kirjoitti:Suomalaisten musadiggareiden, siis toimittajien, tuottajien yms alan ihmisten kokemuksia vääristää osaaamiseen kohdistuva epäluuloinen halveksunta, suoranainen viha.
Joo, minä tiedän tämän ja tutustuin Jukka Nousiaisen tekemisiin nimenomaan sitä kautta, että olin nähnyt Soundisssa mahtavia arvosteluita. Kuuntelin Räjäyttäjät-bändin levyn ja sen jälkeen olen kuunnellut Jukka ja jytämimmit-bändin levyn, vai mikä se nimi onkaan.kalonike kirjoitti:tapaus Jukka Nousiaiseen, suomalaisten kriitikoiden lemmikkiin, ”rockin pelastajaan”. Tuntuu että mitä vain hän tekeekin, niin neljä tai viisi tähteä pamahtaa
Ei se genrettäin mene. Tai osin menee, mutta elektroninen musiikki ei ole inhokkien listalla vaan siitä just kuuluukin tykätä. AInakin Kraftwerkistä, Ultravoxista, Depeche Modesta ... ja Human Leaguesta nyt ainakin. Varmaan "kaupallisempi" Duran Durankin käy, retroilun pohjana. Jos kuuntelee uutta hittipoppista niin paljon on vuosi pari takaperin ainakin ollut uutta bändiä jotka ovat "avangardea" mutta käytännössä mainittujen retroiluja ihan niinkuin joku kasarihevibändi tyyliin Reckless Love on miltei kasaripastissi niin nuo uudet ovat uusromatiikkapastisseja. Avantgarde tarkoittaa elektronista, oli se kuinka kierrätettyä hyvänsä.kuu-kuu kirjoitti:Muistan omasta musahistoriasta 1980-luvulta, että itse inhosin biisejä, joissa kuului voimakas syntsatausta ja syntsäbändien musia piti inhota. Duran Durania, Ultravoxia sun muita. Kraftverkin biisejä olin nauhoitellut ja esitellyt kavereilleni, että nämä ovat pelkästään syntsalla tehtyjä eli vihattavia biisejä. Muistelen, että suomalainen musatoimitus inhosi myöskin syntsabiisejä, eivät olleet luomuja, ihmisen biisejä, vaan olivat keinotekoisia tekeleitä, joita ei pitäisi kuunnella. Onko tästä historiasta jäänyt perintönä suomalaisen musa-arvostelijan geeneihin tietoa, ettei pidä hyväksyä viilattua syntsabiisejä, vaan on kunnioitettava ja hurrattava biisejä, jotka kuulostavat kotitekoisilta, ihmisten biiseiltä.
Tämä on varmasti totta. Veisin asian laajemmalle ja puhuisin paremmuuden vierastamisesta tai osuvammin paremmuuden inhoamisesta. Inhotaan ihmisiä, jotka ovat omaa itseään parempia. Joilla on kykyjä, jotka puuttuvat omala itseltään. Ovat kauniimpia, komeampia, älykkäämpiä, sivistyneempiä, tietorikkaampia, pukeutuvat parempiin vaatteisiin, puhuvat viisaampia, tietävät enemmän, osaavat soittaa, tuottaa, pelehtiä musiikin parissa sillä taidolla, johon omat kyvyt eivät riitä koskaan. Tämä ei ole pelkästään musiikin aluen ongelmia tai viha-asioita. Tässä tulee mukaan kaikki taiteenalat ja vielä enemmän: koko ihmisen elämä. Asia saattaa olla maailmanlaajuinen, en ole asiantuntija, mutta Suomessa tämä rasittaa enemmän suomenkielisiä suomalaisia kuin ruotsinkielisiä suomalaisia, koska suomenkielisten historia on Suomessa huono ja ruotsinkielisten hyvä. Suomalainen historia on ruotsinkielisten historia, jossa suomenkieliset olivat ruotsinkielisten palvelijoita. Tästä kumpuaa herra-viha, johon piirrän mukaan myös mainitsemasi ammattitaidon vierastamisen. Historia on ihmisen sisällä halusipa ihminen sitä itse tai ei.ta1ja kirjoitti:Kyse on tyylilajiin katsomatta ammattitaidon vierastamisesta. Jos olet liian taitava laulaja olet kylmä. Jos kirjoitat liian monimutkaisia ja hienostuneita kitarasooloja olet kylmä, jos soitat taitavasti jazzia olet opistomuusikko. Tästä on kyse.
Tämän uutisen paras asia oli Kirkan ennenkuulematon kappale. Näin hänen ihailijanaan olisi upeaa kuulla jotain "uutta" Kirkaa.tomato kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/viihde/20160617 ... 2_vi.shtml
3.9. Jokaisesta kilpailuun valitusta kappaleesta tehdään musiikkivideo. Musiikkivideon toteutustavasta sovitaan kappalekohtaisesti.
Ei ehkä kannattaisi lähteä mukaan ollenkaan niin kauan kun tuotanto on noin kuutamolla siitä mikä on oleellista. Mitään ei otettu onkeen tämän vuoden epäonnistumisesta. Suomi esittäytyy amatöörimäisenä, koska tuotanto jättää artistit yksin. Ihan järjetöntä touhua.3.13. Yle ei maksa korvauksia muille kilpailuesityksen suunnitteluun ja valmisteluun osallistuville kilpailijoiden avustajille tai muille taustahenkilöille, eikä korvaa kilpailutapahtumiin hankituista esiintymisasuista, erikoiskampauksista, rekvisiitasta tai rekvisiitan kuljetuksesta aiheutuvia kustannuksia. Yle tarjoaa kilpailutapahtumissa normaalit kampaus-, meikkaus-, puvustus- ja koreografipalvelut. Kilpailija saa käyttää omia avustajiaan, mutta Yle ei korvaa heidän kulujaan tai palkkioitaan.
Tätä pykälää ei uusista säännöistä löydy, mikä tuskin on vahinko, kun kaikki muu on copy-pastea. Ilmeisesti siis semifinaalit jäävät pois.UMK 2015 ja 2016:n säännöt kirjoitti:2.3. Yleisö äänestää jatkoon valituista kilpailijoista kilpailun finalistit karsinnoissa, jotka välitetään suorina tv-lähetyksinä.
Mä olen jo unohtanut koko biisin ja esityksen. Suomi piti ikäänkuin välivuoden. Tuleeko näitä välivuosia enemmänkin, nähtäväksi jää.Jonttu kirjoitti:Tämänkin vuoden biisi ja esitys muistetaan vielä pitkään - eri asia sitten minkä takia.