Viisuisat lapsuus- ja nuoruusmuistot.

Vapaata viisukeskustelua
Avatar
Mansikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4876
Liittynyt: 23 Helmi 2007, 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Viisuisat lapsuus- ja nuoruusmuistot.

Viesti Kirjoittaja Mansikka »

Treno kirjoitti: Harmittaa edelleen, kun vuoden 1986 C-kasettinauhoitus epaonnistui taysin.
Niin, ne ihanat C- kasetit... silloin kun minä olin lapsi ja varhaisnuori (70- JA 80- lukujen taitteessa) niin viisut tuli aina seuraavana päivänä uusintana radiosta ja silloin ne tietysti nauhoitettiin. Ongelmia ilmeni sitten jos kasetista piti ottaa kopio. Siihen aikaan niistä 2- pesäisistä, nauhoittavista kasettisoittimista ei meillä päin oltu kuultukaan (oliko niitä edes olemassakaan? ) joten homma hoidettiin siten, että hankittiin kaksi kasettisoitinta jotka yhdistettiin välijohdolla toisiinsa. Näitä ihmejohtoja ei kuitenkaan kaikilla ollut mutta ei hätää, sitten vain asetettiin kaksi soitinta vastakkain, toisesta kasetti soimaan ja toisesta äänitys päälle. Toki kaikki muutkin äänet nauhoittuivat ja äänenlaatu oli vähän mitä sattuu mut mitäs pienistä. Muistan kun kerran menin naapurin tyttöä pyytämään ulos niin heidän ovessaan oli lappu: "HILJAA, ÄÄNITYS KÄYNNISSÄ!" :mrgreen:

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11615
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Viisuisat lapsuus- ja nuoruusmuistot.

Viesti Kirjoittaja romualdo »

nää on tuttuja :heh: aikoinaan kun sain Kujakissalta c-kasetilla v.-75 kotisemiviisut, sielläkin oli jossain (?) J.Panulan Voittolaulun alkaessa kuiskaisu "Shhh, hiljaaa...!" taijotain... joskus -81 oli kahen pikkuserkkuni kanssa vähän puuhailua = euroviisupukeutumista, tein valkean halkiomekon (Emly Star) pikku-Annikalle, ja hänet kuvattiin navetassa upeat kumpparit jaloissa... ja minä olin Riki Sorsa, ihtetekemäni harlekiinihousut (vähän kireät) jaloissa, siitäkin on foto jossain... puhumattakaan Kujakissan ja hänen serkkunsa Elan pukeutumisista ... :puna:

Avatar
suviniina
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 75
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:25

Re: Viisuisat lapsuus- ja nuoruusmuistot.

Viesti Kirjoittaja suviniina »

Ite oon kattonu euroviisuja "säännöllisesti" vuodesta 1998 asti, jolloin olin 5-vuotias. Kavereiden kanssa silloin tykättiin Dana Internationalista kauheasti ja sitten heti viisujen jälkeen tapeltiin kuka saa olla Dana leikeissä xD Sitten yksi kavereista kertoi että se on oikeasti mies, joka teki sukupuolenkorjausleikkauksen, niin kukaan ei sitten enään halunnut leikkiä sitä :rofl:

Mutta kun näin jälkeenpäin ajattelee, kyllä miehestä saatiin aika kaunis nainen :joojoo:
I’ve got something to believe in, as long as I’m breathing, there is not a limit to what I can dream..

Avatar
Aintsu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17144
Liittynyt: 15 Marras 2003, 11:37
Paikkakunta: Kotka

Re: Viisuisat lapsuus- ja nuoruusmuistot.

Viesti Kirjoittaja Aintsu »

Kauniimpi kuin valtaosa naisiksi syntyneistä. :ylppis: :rakkaus:

Mä muistan kanssa, miten kova juttu Dana ja "Diva" oli tuolloin, kaverin synttäribileissäkin soittivatten sen jostain kokoelmalevyltä ihan mun mieliksi.
You're not ugly, you are smart, talented
And have abilities to make the world better

Avatar
aprestoi
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 352
Liittynyt: 05 Helmi 2006, 04:15
Paikkakunta: Auckland, Uusi-Seelanti

Re: Viisuisat lapsuus- ja nuoruusmuistot.

Viesti Kirjoittaja aprestoi »

kehtaanko edes tunnustaa etta ekat muistamani viisut oli 1972 ja koulussa oli sen jalkeen aidinkielen aineen aiheena 'Maailman onnellisin ihminen'
arvatkaapa vaan kirjoitinko aineen Vicky Leandroksesta! :tapu:

en valitettavasti enaan kylla muista mita opettaja tykkasi siita

Avatar
Pilipali1
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 99
Liittynyt: 25 Maalis 2008, 06:00

Re: Viisuisat lapsuus- ja nuoruusmuistot.

Viesti Kirjoittaja Pilipali1 »

Meikäläisen pitää mennä niinkin kauas kuin vuoteen 1971 (myönnetään: olen kääkkä). Tuolloin tuli katsottua ensi kertaa Suomen karsinnat ja olin kyllä valitsijoiden kanssa samaa mieltä siitä, että Markku Aro ja Koivistolaiset oli ehdottomasti paras valinta. Kappale oli tietenkin Tie uuteen päivään. Loppukilpailua en jaksanut katsoa, mutta Markku ja plikat menestyivät ihan mukavasti.
Ensimmäinen finaali, jonka katsoin oli vuoden 1973 Luxemburgin kilpailu, jossa Marion Rung sai kunnian aloittaa koko kilpailun ja sijoituskin oli pitkään paras suomalaisittain eli kuudes. Enpä tuolloin vielä tiennyt, että kestäisi 33 vuotta ennen kuin tuo ennätys rikottaisiin.
Seuraavana vuonna Suomen karsinnoissa tehtiin todellinen emämunaus, kun edustajaksi valittiin Carita Holmström ja Älä mene pois -pliisuilu. Laulajan kyvyt kyllä menivät aivan totaalisesti hukkaan. Hänen sijastaan olisi ehdottomasti pitänyt lähettää toiseksi sijoittunut Musta tango ja Ritva Oksanen. Sen jälkeen yksikään naislaulaja ei ole yltänyt yhtä räväkkään esitykseen. Muistan nauraneeni kappaleen sanoille ("miekka, viikate tai ehkä sakset") pari viikkoa jälkeenpäin, mutta tekstihän oli taattua M. A. Nummista ja sävellys - yllätys, yllätys - Jorma Panulan. Tsekatkaa itse Ylen elävästä arkistosta, sieltä se löytyy. Olen odottanut kovasti, milloin tämä kappale mahtaisi uudelleen pulpahtaa esiin vaikkapa Seinäjoen Tangomarkkinoilla, mutta taitaa olla niin, että siellä tällainen pikkuisen parodinen tango ei oikein järjestäjille kelpaa.
Yleensä viisuista on parhaiten jääneet mieleen ne massasta totaalisesti poikkeavat esitykset. Näitä melkeinpä kulttiklassikoiksi nousseita esityksiä tarjosi melko usein Belgia: muistan erittäin hyvin 1980 edustuskappaleen Eurovision, jonka esitti Telex -yhtye. Tuo esitys on siinä mielessä historiallinen, että säestys oli täysin koneilla tehty. Se myös avoimesti kritisoi Euroviisuja itsessään, mitä taidettiin raadeissa vähän nyrpistellä. Kolme vuotta myöhemmin sama maa toi kisoihin todellisen performanssin: Pas de Deux ja Rendez-vous! Tuo kappale oli vähintään 20 vuotta aikaansa edellä, koskapa puhelinäänestäjät varmasti noteeraisivat tällaisen esityksen, mutta tuon ajan raadeille se oli liian kova pala. Se kannattaa myös kuunnella ihan orkestroinnin takia: toimii aivan loistavasti! Tuo orkestrointi onkin ollut suomalaisten esitysten kompastuskivi: miksi ihmeessä Suomen finaaliesitysten orkesteriosuudet kuulostivat aina viime tingassa kyhätyiltä?
Seuraavan vuoden viisuista (1984) löytyvät kaikkien aikojen suosikkini: I treni di Tozeur ja Avanti la vie. Miksi kuitenkin koko Euroopan raadit tuntuivat olevan kuuroja, kun valitsivat voittajaksi Diggiloo, diggiley, alla vet vi är gay -ädläyksen... Onneksi sentään Suomen raati oli tehtäviensä tasalla ja laittoi nämä kaksi kärkisijoille. Ikävä kyllä tuosta I trenistä tehtiin taatusti kautta aikojen kamalin käännösbiisi Juna Turkuun, jota voi aidosti sanoa pyhäinhäväistykseksi.
Siinäpä niitä muistoja kerrakseen.
Ja tätä on jatkunut vuositolkulla ja joka toinen vuosi tolkutta.

Avatar
avalon
Maistelija
Maistelija
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:00

Re: Viisuisat lapsuus- ja nuoruusmuistot.

Viesti Kirjoittaja avalon »

1995, Secret Garden ja Nocturne. Ihan tuli tippa linssiin nuorelta klopilta. :puna:

Avatar
Carlsberg
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 21:12

Re: Viisuisat lapsuus- ja nuoruusmuistot.

Viesti Kirjoittaja Carlsberg »

Olen katsonut innokkaasti viisuja jo 80-luvulta, jolloin olin lapsi. Muistan ajat kun en saanut valvoa niin myöhään joten katsoin videolta seuraavana päivänä.
Äidin, isän ja naapurin mummojen kanssa niitä katsottiin. Monesti saatoin katsoa yksinkin.
Mieleen on jäänyt erityisesti Irlannin vuoden -93 "In your eyes" sekä seuraavana vuonna Harringtonin ja McGettiganin "Rock´n´Roll Kids" , jotka molemmat olivat suosikkejani. Irlanti eli tuolloin voittoputkeaan ja voitti muistaakseni ainakin kolmena vuonna peräkkäin. Sen jälkeenhän Irlantia ei juuri ole näkynyt kärjessä. Teinivuosina oli minulla oli muutaman vuoden tauko viisuilussa mutta parinkympin "paremmalla" ( ? ) puolella palasin Viron voiton myötä taas ruotuun!
Rock´n´Roll kid forevermore

Avatar
+ Viisut +
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5060
Liittynyt: 15 Maalis 2008, 09:46

Re: Viisuisat lapsuus- ja nuoruusmuistot.

Viesti Kirjoittaja + Viisut + »

Weewa kirjoitti:Seuraava muisto on Jasmine ja muistan jo silloin miten mua hävetti, kun hän mokasi sanoissa. Menin varmaan nukkumaan ajoissa silloin ja seuraavana päivänä sisko tuli sanomaan "Arvaa miten Suomelle kävi? Me oltiin viimeisiä!" Kauhea pettymys oli mulla. :eiei:
Haluaa nähdä sanamokailun.
Who's the one that has the right?
Treat us wrong and tell us what is right?
Bringing crowd against the squad

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16698
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Viisuisat lapsuus- ja nuoruusmuistot.

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Huilumies kirjoitti:Ovatko muutkin pitäneet esitelmiä euroviisuista? (Olenkohan tätä joskus kysynyt...)
Ihan kuin olisit ja ihan kuin olisin vastannut, mutta menköön taas. Luonnollisesti tanskankurssilla yliopistossa :mrgreen:

Avatar
kais(t)a
VIP-emäntä
VIP-emäntä
Viestit: 17411
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 00:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Viisuisat lapsuus- ja nuoruusmuistot.

Viesti Kirjoittaja kais(t)a »

Mä en muista että olisin osallistunu tällaseen keskusteleen.

Mä pidin ruotsinkurssilla. :mrgreen: Oon myös tehnyt 15 sivun esseen Venäjän viisuhistoriasta sekä kymmenen sivun esseen kohdeyleisön vaikutuksesta mun euroviisujournalismiin. :rofl: Nää esseet oli mun viimeiset rästiesseet, jotka tein viime syksynä. Kyllä yliopisto oli kiva paikka. :heh:
Послушай - у сердца голос мой.

Avatar
kwak
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9561
Liittynyt: 06 Joulu 2004, 19:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viisuisat lapsuus- ja nuoruusmuistot.

Viesti Kirjoittaja kwak »

Mä pidin lukion musiikinkurssilla 45 minuutin esitelmän. :uujee: Yleisönä oli opettaja, mun kaveritar ja n. 15 hevaripoikaa. :heh:
Keep your head high above the water

Avatar
Sagapo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4807
Liittynyt: 11 Marras 2003, 18:31
Viesti:

Re: Viisuisat lapsuus- ja nuoruusmuistot.

Viesti Kirjoittaja Sagapo »

+ Viisut + kirjoitti:
Weewa kirjoitti:Seuraava muisto on Jasmine ja muistan jo silloin miten mua hävetti, kun hän mokasi sanoissa.
Haluaa nähdä sanamokailun.
Ks. http://www.youtube.com/watch?v=CQL60L6RDlw" onclick="window.open(this.href);return false; kohdasta 1:58-2:13.

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11615
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Viisuisat lapsuus- ja nuoruusmuistot.

Viesti Kirjoittaja romualdo »

pyrin aikoinaan (-82?) soitto-oppilaaksi Kokkolan kuuluisaan Musiikkikonservatorioon ja pääsykokeissa soittelin Kreikan eviisua -81 Kesän Kuu ... mutta eivätpä vakuuttuneet tarpeeksi... eräs juryn miehistä kysyi osaanko soittaa Reggae OK:n ...? :mrgreen:

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19854
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Viisuisat lapsuus- ja nuoruusmuistot.

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Ala-asteen kuudenella (keväällä 2007) eli ennen kuin minusta tuli viisufani koulussa järjestettiin lähenevien Helsingin euroviisujen kunniaksi euroviisukonsertti. Siellä esitettiin ainakin Hard rock hallelujah, Lintu ja lapsi, Katson sineen taivaan, Love shine a light ja Tom tom tom, siitä on jo 2,5 vuotta, eli en enää muista kaikkia. (Siis alkuperäiset viisuedustajat eivät tietenkään tulleet niitä itse esittämään, vaan jotkut koulun oppilaat esittivät niitä)

Avatar
Cedianska
Siemailija
Siemailija
Viestit: 175
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 20:45

Re: Viisuisat lapsuus- ja nuoruusmuistot.

Viesti Kirjoittaja Cedianska »

Mulla oli kans c-kasetilla kaikki viisut v.-83 lähtien. Muistan että pikkutyttönä tykkäsin leikkiä sitä juontajaa, joka toisti maiden antamat pisteet. Münchenin viisuissa pisteet sanottiin kolmella kielellä (englanti, ranska ja saksa). Oli siitä se hyöty, että opin numerot saksaksi ja ranskaksi! :peukku: Tosin 9 ja 11 jäi tietty uupumaan. Samoin opin Euroopan maiden nimiä englanniksi. Usein kuuntelin viisukappaleiden lisäksi pisteidenlukua yhä uudestaan ja uudestaan kasetilta ja samalla katselin Euroopan karttaa :heh: Vanhemmat taisivat vähän ihmetellä jossain välissä, et onkohan tolla tytöllä kaikki kotona... :mitvit:
I just can’t go on no more
When you look this freaking beautiful

Avatar
Daniela
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 574
Liittynyt: 21 Joulu 2005, 16:05
Paikkakunta: tre

Re: Viisuisat lapsuus- ja nuoruusmuistot.

Viesti Kirjoittaja Daniela »

Eka viisumuisto on vuodelta 1996. Tykkäsin tosi paljon Viron "Kaelakee hääl" biisistä, hyräilin sitä koko ajan tarhassa :mrgreen:
Muuta en niistä viisuista muistakkaan. Toinen muistikuva on vuodelta 98, jolloin oli paljon puhetta siitä Dana Internationalista, en oikein silloin käsittänyt, että kuka hän oikeasti oli. :heh:

alana85
Puuteroi nenää
Puuteroi nenää
Viestit: 66
Liittynyt: 31 Joulu 2009, 14:05

Re: Viisuisat lapsuus- ja nuoruusmuistot.

Viesti Kirjoittaja alana85 »

MUn ekat mitkä muistan niin on Katri Helena Tule luo 1993

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8298
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Viisuisat lapsuus- ja nuoruusmuistot.

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Varhaisin viisumuistoni: Aspelund laulamassa Lapponiaa. Katsottiin kannettavasta mustavalkotelevisiosta kesämökillä, mikä oli siihen aikaan aika porvarillista.

Edit: oli ajatuksena aloittaa uusi ketju "Varhaisimmat viisumuistosi", mutta löysin tämän ketjun, joka ajaa melkein saman asian...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Vastaa Viestiin