Wadde kirjoitti:Jonttu kirjoitti:Ylessä on tajuttu että kolme peräkkäistä hutia on liikaa, neljättä ei enää haluta ja vaikka se kirpaiseekin UMK:hon hakeneita, on pakko ottaa käyttöön vaihtoehto B jotta koko viisuihin osallistumisessa olisi jotain järkeä.
Koko touhusta jää valitettavasti taas puuhastelun maku.
Tästä en voisi olla enempää eri mieltä. Mun mielestä tämä oli Yleltä tyylikäs tapa vetää "hätäjarrua". Toisaalta pidän ja olen aina pitänyt Saara Aallosta, eli voin olla jokseenkin puolueellinen.
Biisien taso on mitä ilmeisimmin ollut kehno (vaikka diplomaattisesti onkin todettu että "hyvä"), oletan että samaa tasoa kuin parina edeltävänä vuotena, joskin demojen määrä on vähentynyt eli hieman ollaan alaspäinkin voitu tulla.
Lisäksi UMK ei ole houkuttanut mukaan ketään median, viisufanien tai yleisön kiinnostusta herättävää esiintyjää (Vrt. PKN, Mikael Saari, Saara Aalto, Günther...).
Olisitko pitänyt parempana vaihtoehtona panostaa valtavasti rahaa siihen, että väkisin tuotetaan karsinta, musavideot, "spektaakkelimainen finaali" ja saadaan UMK-finaalille jälleen n. 300 000 katsojaa, jopa vähemmän jos ennakkohuomiota ei tule lainkaan.
Tämän jälkeen "ihan kiva" voittaja lähtee Lissaboniin, Yle maksaa jättimäiset osallistumismaksut ja Suomi sijoittuu "hienosti" semifinaalissaan sijalle 13. vaikka vähän povattiinkin, että menestystäkin voi tulla, koska ainakin yksi ulkomaalainen kehui biisiä ja Iltalehti nosti tämän lööppiiinsä. Viisufinaalin yleisö jää pieneksi. Tuolla tiellä euroviisujen maine olisi laskenut valtavasti ja tämän hetkinen kolmen vuoden alho on jo aika syvällä.
Sen sijaan kääntämällä kurssia, joka jo UMK sääntöjen mukaan on täysin mahdollista, saadaan hyvä esiintyjä, toivottavasti kansainvälinen ja hyvin tuotettu laadukas biisi sekä kansainvälisentason esitys ja toisaalta myös kotimainen finaali jossa jännittää ja katsoa spektaakkelia. Tiedoitus on ollut netissä ja muualla avointa ja asiasta on järjestetty tyylikäs tiedoitustilaisuus. En allekirjoita siis tätä pessimismiä lainkaan.
Ja mitä Saaran suosioon tulee niin siitä voidaan olla monta mieltä.
Hittibiisejä - niitä on puhdas nolla, joskin yhtään biisiä ei ole X-factorin jälkeen julkaistu (ainoana poikkeuksena brittien radiossa vedetty liveballadi, joka
ehkä on Saaran levyllä).
Toisaalta Saara on kirjoittanut kansainvälisen levytyssopimuksen Warnerin kanssa ja tehnyt musiikkia maailman kärkituottajien ja muiden musiikintekijöiden kanssa. Kyllä tämä jo maineesta, meriiteistä ja suosiosta kertoo.
Saara uutiset ovat jatkuvasti mediassa ja monesti päivän luetuimpina esim. Iltalehti ja Ilta-Sanomat akselilla.
Saara Aallolla on 140 000 Facebook seuraajaa, joka peittoaa lukuisat suomalaiset eturivin artistit taakseen.
Hän on heittänyt jatkuvalla (joskin pienentyneellä) syötöllä keikkaa Briteissä, Suomessa ja kansainvälisesti ja iso osa keikoista on ollut loppuunmyyty. Viime vuoden verotuloissa hän tienasi musiikilla n. 70 000€ huomioiden sen, että X-factor syksyllä (n. 3kk) yhtään keikkaa ja tuloja ei tullut. Viime kevään Hartwall areena keikka myi täyteen (n. 13 000 katsojaa) ja lippujen hinnat olivat normaalien areenakeikkojen tasolla. Lisäksi jatkuvalla syötöllä esillä mediassa (mm. vuoden positiviisin) ja erilaisissa ohjelmissa. Myös briteissä aamuohjelmissa, radiossa ja jopa maan isoimmissa lehdissä.