Wadde kirjoitti:Mulle jäi vielä epäselväksi, että yrittikö Yle siis vuoden 2011 systeemiä, jossa osa kilpailijoista olisi tullut kutsukisasta ja osa avoimesta? Vai mitä tarkoitettiin sillä, että osa ei tullut mukaan kisaan vaikka lupasi?
Ainakin virallisesti systeemi on kai koko UMK-ajan ollut se, että kaikki vastaanotetut demot ovat samalla viivalla. Yle siis kutsuu artisteja lähettämään demon antamatta kuitenkaan kutsuartisteille ohituskaistaa varsinaiseen kisaan. Vuoden 2011 systeemissä kutsuartisteilla oli varma paikka semeihin.
Seuraava kysymys on kai, mihin erillistä kutsua tarvitaan, kun kuka tahansa saa muutenkin osallistua. Kutsumisesta on tiettyjä hyötyjä. Kutsu kertoo kutsutulle, että hänen musiikkityylilleen voisi olla kysyntää. Ei ole esim. tehty sellaista genrerajausta, etteikö kannattaisi yrittääkään EDM:llä / jazzilla / metallilla / iskelmällä / valitse-itse-millä. Kutsu on samalla viesti, että kokeneitakin artisteja kaivataan. Onhan täällä Kuppilassakin esimerkiksi arveltu, että tunnetut nimet eivät halua mukaan kykyjenetsintäkilpailulta vaikuttavaan UMK:hon. Tietenkin sellaisia musiikintekijöitä, joiden järjestäjät erityisesti toivovat osallistuvan, pyydetään erikseen. Olisi tyhmää olla pyytämättä.
Aution tulevaisuuspohdinnoissa pyöri jonkinlainen mahdollisuus vuosien 2010–11 malliin, jossa osa paikoista on kiintiöity kutsuartisteille ja osa avoimen haun kautta tuleville. Se voi olla vähiten huono ratkaisu. Kutsukilpailuvuosina osa kutsutuista lähti kyllä skabaan todella heikolla biisillä. Toisaalta yleisön mielenkiinnon saamiseksi mukaan tarvitaan isompiakin nimiä kuin pari pikkutuhmaa hittiä yli kymmenen vuotta aiemmin tehnyt ruotsalainen ja Sunrise Avenuen lämppäribändi. Jos ketään isompaa ei saada kuin kiintiöimällä, kiintiöidään sitten.
Serduchka kirjoitti:2012 oli muistaakseni 1/4 ruotsalaisten vähintäänkin osittain tekemiä, mutta mitään sen suurempaa ei mielestäni ole näkynyt.
Eikö neljäsosa ole mielestäsi todella paljon?