akfan33_ZZ kirjoitti:Vof tuottaa hyvin vähän nykymarkkinoille relevantteja artisteja. En tiedä, mikä on vikana verrattuna esim Idols formaattin, josta selvästi tullut enemmän menestyjiä, varsinkin nuoria sellaisia.
Yksi syy voi olla tuomareiden vanhentunut maku, ennen muuta hevi/rokkilaulajien suosiminen. Nykyajan nuoret ei sitä edes kuuntele ja toisaalta se on bändien genre, jossa yksittäiset laulajat ei oikein menesty ilman omaa musaa soittavaa bändiään.
Toisaalta räppitytöt on nyt kovaa valuuttaa, ei enää haluta toistaa sitä megavirhettä kun Alman lahjakkuutta ei tajuttu. Nyt sitten kilpailut on alkaneet suosia ja tuottaa tätä lajia, onko tämä sitten se oikea tie.
Voice of Finlandhan tuli sellaiseen saumaan, että ihmisten olivat jo kyllästyneitä Idolsin raakileisiin ja myös nolaamiseen ja tylytykseen. Se tuntui kivalta, koska tuomarit pääasiassa kannustivat ja kisaajat osasivat oikeasti laulaa. Mutta samoihn aikoihin alkoi myös Vain Elämää pyöriä, joka sitten vielä vahvemmin osoitti, että valmiiksi kouliintuneet artistit olivat ihan syystä, biisiensä ja musiikin vuoksi suosittuja. Idolshan aluksi hämärsi tilannetta, kun nuorista kisaajista rakennettiin formaattiin kuuluvasti tarinaa, niin se samalla kiinnitti katsojaa siihen ehdokkaaseen ja sai sen tuntumaan elämää suuremmalta. Sehän on tarinanarakentamisen ja tv:n voima. MUtta kun samanalaista keilaa suunnattiin jo paikkansa lunastaneisiin artisteihin niin samalla kävi ilmeiseksi, että nuo kykykisat ovat vasta alkuja, että artistius ja Idolsin tapauksessa ihan kaikki muukin on vielä useimmilla aivan alkupisteessä.
Jos VoF olisi siis tullut ensimmäisenä Idolsin tapaan sieltäkin olisi varmaankin noussut uusia kiinnostavia tyyppejä ihna uutuudenviehätystä, kuten Idolsissa oli tilanne. Mutta kun tuli siinä vaiheessa kun Idols oli jo kuluttanut ne kortit, ja heti perään tuli Vain Elämää, niin rako oli huono.
Mitä sit taas tulee hevi/rock-laulajien suosimiseen, niin enpä tiiä - syy lienee se, että toisin kuin muissa genreissä Suomessa hevi vaatii hyvää laulutaitoa eli vankkaa tekniikkaa, vahvaa ääntä ja lisäksi tulkinta- ja ilmaisukykyä, niin että ei ihme, että sieltä pääsee esiin formaateissa, joissa ääni ratkaisee. Heviähän ei siellä kuitenkaan paljon ole siellä esitetty. Ja jos onkin se on nykyisin ainoaita paikkoja, jossa koko genreä ei täysin hyljeksitä ja vaieta kuoliaaksi. Eräs ongelma on, että meillä ei ole edelleenkään biisintekijöitä ja tuottajia vahvaäänisille, taitaville popparilauljille, saavat kärvistellä joko todella pskojen, taitavia laulajia halveksivien suomipopbiisien kanssa tai laulaa covereita. Mitään radiosoittohaluja ei myöskään musiikkipäälliköillä ole vahvalle popmusiikille. Voicen voittajille ei siten ole biisintekijöitä eikä musiikkipäälliköiltä ja muilta portinvartijoilta muuta kuin märkää rättiä tarjolla eli eivät pääse esiin, vaikka yleisöäkin olisi.
Ai niin. Toni Wirtanen on aivan suvereenin viihdyttävä. Oli Vain Elämäänkin merkittävin hahmo ja nyt tämä esiintyminen näyttisi vielä lisäävän herran auraa. Veikkaan että Apulanta keikuttaa seuraavaksi kaikensorttisia ennätyksiä.