Koronaviruspandemia

Just nu! - keskustelua tv-ohjelmista ja ajankohtaisista asioista
Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10889
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Minusta tämä ihmisen hysteria on jo ihan naurettavista svääreissä. Eilen kävin iltavuoron jälkeen puoli kymmeneltä tuossa lähimmässä Prismassa hakemassa jotain herkkuja minulle ja siskolleni ja järkytyin näkemästäni. Kauppa oli ihan täynnä! Yleensä tuohon aikaan siellä pystyy sormilla laskemaan asiakkaat. Lihat oli loppu. Leivät oli loppu. Vessapaperit loppu. Ihmisten kärryt olivat täynnä ja hyvä etteivät päälle tulleet. Eihän siellä ne riskiryhmään kuuluvat olleet hamstraamassa vaan terveet suomalaiset, joille tämä virus ei ole vaarallinen. Olen hoitajana olen järkyttynyt tästä ihmisten itsekkyydestä. Suurin osa minun asiakkaista käy rollaattorin kanssa kaupoilla ja saa hyvin rajallisen määrän ruokaa tuotua. Nämä vanhukset juuri kuuluvat riskiryhmään ja juuri heidän pitäisi nyt pysyä kotona. Pelottaa myös hoitajana, mihin tämä tilanne meidän osalta menee. Jo valmiiksi tiukka työtahti, niin vieläkö tämä tästä pahenee? Perutaanko meidän kesälomat? Siitäkin ollut puhetta. Menee liiallisuuksiin...
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57785
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

Mä oon sulattanut jo yleisen käsien puhtaanapidon ja pitää muistaa, ettei tässä maailmantilanteessa kättele. :joojoo: Mihinkään joukkohysteriaan on turha lähteä, sillä se pilaa ihmisten arjen eikä kukaan pysty keskittymään ns. normaaliin elämäänsä. :eiei:
"Huonon maun taakse ei tässä syrjivässä räkälässä voi piiloutua." (nimierkki Requel)

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42517
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

WildDance kirjoitti: 13 Maalis 2020, 12:54 Eihän siellä ne riskiryhmään kuuluvat olleet hamstraamassa vaan terveet suomalaiset, joille tämä virus ei ole vaarallinen.
Ehkä he olivat hamstraamassa riskiryhmiin kuuluville läheisilleen? Itsehän sanoit, etteivät ne rollaattorivanhukset pysty niin paljon kerralla ostamaan.

Minulla on aina mukana kulkevaa vararavintoa niin paljon, ettei kannata mitään hamstrata. Tampereen Työväen Teatteri näköjään peruu kevätkauden esityksensä, myös pienillä näyttämöillä järjestettävät, joten ei nyt sinnekään sitten tarvitse mennä, kuten oli suunnitelmissani. En sentään lippua ollut vielä ehtinyt ostaa.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10889
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Rousku kirjoitti: 13 Maalis 2020, 13:00
WildDance kirjoitti: 13 Maalis 2020, 12:54 Eihän siellä ne riskiryhmään kuuluvat olleet hamstraamassa vaan terveet suomalaiset, joille tämä virus ei ole vaarallinen.
Ehkä he olivat hamstraamassa riskiryhmiin kuuluville läheisilleen? Itsehän sanoit, etteivät ne rollaattorivanhukset pysty niin paljon kerralla ostamaan.
No saattoi siellä heitäkin muutama olla, mutta näin kylmänä faktana voin kertoa, että enemmistön omaiset eivät hoida tai auta heitä missään. Myös isolla osalla ei ole tällaisia läheisiä. Suurin osa vanhuksista on hyvin yksin ja avuttomia.
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4634
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Katsoin eilen Youtubesta pätkiä leffasta Koyaanisqatsi ja tää pätkä resonoi mulla tosi voimakkaasti koronavirustilanteen kanssa. Sitä alkoi pohtia ihmiskunnan tilaa laajemminkin.

Viimeksi muokannut Jufo, 13 Maalis 2020, 13:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17144
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Happy »

Jufo81 kirjoitti: 13 Maalis 2020, 11:35
Happy kirjoitti: 13 Maalis 2020, 10:44 Ja tottakai nyt kun miettii miten lentomatkustus radikaalisti putoaa, ja jos tauti on oikeesti niin paha mitä mediassa maalaillaan & hyterisoidaan, niin sehän tarkoittaa myös maapallon liikakansoituksen vähenemistä.
Ja tämähän on tietysti täysin ok kunhan ei koske sinua itseäsi :roll: Vai voimmeko aloittaa sinusta?
Olenko missään ikinä ilmaissut että maapallon liikakansoitus olisi itselleni ongelma? Yleensä mua ei haittaa jos mut ymmärretään väärin mut nyt hieman ???
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17144
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Happy »

Koirankuonolainen kirjoitti: 13 Maalis 2020, 11:39 ^^Tunnut Happy edelleen olevan sitä mieltä, että suojautumistoimet ovat hysteriaa ja että raha on tärkeämpää kuin heikompien suojelu taudilta. Miten sinun mielestäsi pitäisi toimia? Olla niin kuin mitään pandemiaa ei olisikaan? Miten arvelet terveydenhuoltojärjestelmän selviytyvän siinä tilanteessa?
Mielestäni terveydenhuoltoon satsaamaaminen ei ole koskaan turhaa, Suomessahan on ollut vanhustenhoito ja esim julkinen syöpähoito ollu sellaisia jossa on ollut runsaasti paranemisen varaa.
Never miss a good chance to shut up.

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4634
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Happy kirjoitti: 13 Maalis 2020, 13:29
Jufo81 kirjoitti: 13 Maalis 2020, 11:35
Ja tämähän on tietysti täysin ok kunhan ei koske sinua itseäsi :roll: Vai voimmeko aloittaa sinusta?
Olenko missään ikinä ilmaissut että maapallon liikakansoitus olisi itselleni ongelma? Yleensä mua ei haittaa jos mut ymmärretään väärin mut nyt hieman ???
Viestistäsi sai käsityksen että paljon kuolonuhreja vaativa epidemia olisi mielestäsi hyvä juttu koska se helpottaisi likakansoitusta. Selitä ihmeessä tarkemmin jos et tarkoittanut tätä.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17144
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Happy »

Jufo81 kirjoitti: 13 Maalis 2020, 13:33
Happy kirjoitti: 13 Maalis 2020, 13:29

Olenko missään ikinä ilmaissut että maapallon liikakansoitus olisi itselleni ongelma? Yleensä mua ei haittaa jos mut ymmärretään väärin mut nyt hieman ???
Viestistäsi sai käsityksen että paljon kuolonuhreja vaativa epidemia olisi mielestäsi hyvä juttu koska se helpottaisi likakansoitusta. Selitä ihmeessä tarkemmin jos et tarkoittanut tätä.
Sitä aiemmassa viestissäni kirjoitin kuinka Ilmastohössöttäjät jotka toivovat liikakansoituksen pysäyttämistä ((mm pitäytyvät hankkimista omaa lasta) niin kai tällänen epidemia on sit joku vastaus sellasiin aatteisiin
Never miss a good chance to shut up.

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4634
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Happy kirjoitti: 13 Maalis 2020, 13:40
Sitä aiemmassa viestissäni kirjoitin kuinka Ilmastohössöttäjät jotka toivovat liikakansoituksen pysäyttämistä ((mm pitäytyvät hankkimista omaa lasta) niin kai tällänen epidemia on sit joku vastaus sellasiin aatteisiin
Ok nyt selkis :peukku: Mä ajattelin että oli aika tuuhea mielipide jopa Happylta. En kyllä oikeasti usko että edes "ilmastohössöttäjät" riemuitsevat tästä epidemiasta.

Liikakansoitus tulee hyvin esiin tosta Koyaanisqatsin pätkästä :peukku:

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42517
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Happy kirjoitti: 13 Maalis 2020, 13:40 Sitä aiemmassa viestissäni kirjoitin kuinka Ilmastohössöttäjät jotka toivovat liikakansoituksen pysäyttämistä ((mm pitäytyvät hankkimista omaa lasta) niin kai tällänen epidemia on sit joku vastaus sellasiin aatteisiin
Tämä epidemia vain taitaa viedä lähinnä sellaista väestöä, joka ei enää liikakansoitukseen mitenkään vaikuta, eli niitä jotka eivät enää lisääntyisi (ja luultavasti kuolisivat aika pian muutenkin).
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Hanhis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6600
Liittynyt: 30 Tammi 2010, 22:04

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Hanhis »

Happy kirjoitti: 13 Maalis 2020, 13:32Mielestäni terveydenhuoltoon satsaamaaminen ei ole koskaan turhaa,
Mutta uskot siihen, että Suomessa terveydenhuollon resurssit riittäisivät hoitamaan akuutit koronatartunnat ilman radikaaleja suojautumistoimia? Toivottavasti ihmiset, jotka tietävät Suomen hoitokapasiteetin laajuuden (minä en tiedä) aukaisevat nyt suun ja heitä kuunnellaan. Tuskin kukaan toivoo, että tilanne Suomessa kärjistyy Italian jalanjälkien mukaan.
Jufo81 kirjoitti: 13 Maalis 2020, 13:42En kyllä oikeasti usko että edes "ilmastohössöttäjät" riemuitsevat tästä epidemiasta.
Sisälläni asuva pieni kotihiiri hieman riemuitsee siitä, että saa nyt olla luvan kanssa kotona. :mrgreen:

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11962
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja sziget »

En luullut Happyn toivovan harvennusta enkä usko pandemian vaikuttavan siten. Vain syntyvyyden säännöstely auttaa, ja sitä tukee elintason nousu, joka taas lisää kulutusta...

Ehkä perusterveet hamstraavat, jos on tilaisuus jäädä kotiin etätöihin. Tartunta ilkeimmässä muodossaan voi olla karu kokemus, vaikka henki säilyisi. Olettaen että hengityskoneita riittää kaikille tarvitseville.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42517
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Hanhis kirjoitti: 13 Maalis 2020, 14:16 Sisälläni asuva pieni kotihiiri hieman riemuitsee siitä, että saa nyt olla luvan kanssa kotona. :mrgreen:
Sama täällä.

Ja lisäksi elättelen toiveita, että firmat oppivat, ettei se kokoustaminen ja reissaaminen ole niin välttämätöntä ja että monet asiat voi hoitaa etänäkin, tulee halvemmaksikin sillä tavoin. Ja että oppilaitokset oppivat, että etäopiskelu on ihan ok, opiskelijat oppivat ilman luentopakkoakin.

(Okei, ymmärrän ettei kaikkea voi tehdä etänä. Paljon tarpeetonta lähiläsnäolovaatimusta kuitenkin myös on.)
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Puutarhuri
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1743
Liittynyt: 10 Helmi 2016, 15:23

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Puutarhuri »

Rousku kirjoitti: 13 Maalis 2020, 14:12 Tämä epidemia vain taitaa viedä lähinnä sellaista väestöä, joka ei enää liikakansoitukseen mitenkään vaikuta, eli niitä jotka eivät enää lisääntyisi (ja luultavasti kuolisivat aika pian muutenkin).
Niin, ellei virus onnistu mutatoitumaan vaarallisemmaksi.

Espanjantautihan levisi aikoinaan perusterveiden sotilaiden välityksellä joka maahan. Mitäs nyt pikku köhästä. Vasta myöhemmin virus alkoi pistää porukkaa kylmäksi, joku sata miljoonaako niitä kuoli lopulta useammassa aallossa. Eihän viruksen kannata tappaa isäntäänsä, leviäminen tyssäisi alkuunsa.

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4634
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Puutarhuri kirjoitti: 13 Maalis 2020, 15:23
Rousku kirjoitti: 13 Maalis 2020, 14:12 Tämä epidemia vain taitaa viedä lähinnä sellaista väestöä, joka ei enää liikakansoitukseen mitenkään vaikuta, eli niitä jotka eivät enää lisääntyisi (ja luultavasti kuolisivat aika pian muutenkin).
Niin, ellei virus onnistu mutatoitumaan vaarallisemmaksi.

Espanjantautihan levisi aikoinaan perusterveiden sotilaiden välityksellä joka maahan. Mitäs nyt pikku köhästä. Vasta myöhemmin virus alkoi pistää porukkaa kylmäksi, joku sata miljoonaako niitä kuoli lopulta useammassa aallossa. Eihän viruksen kannata tappaa isäntäänsä, leviäminen tyssäisi alkuunsa.
Tämän viruksen tekeekin vaaralliseksi juuri se, että se ei ole kovin tappava. SARS ja MERS olivat tartunnan saaneelle tappavampia ja siten eivät päässeet leviämään kovin laajalle ja aiheuttamaan suurta tuhoa kun niillä ei ollut virusta levittäviä oireettomia kantajia.

Avatar
Mymmeli
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 898
Liittynyt: 22 Helmi 2019, 13:27

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Mymmeli »

Hamstraaminen on kyllä niin naurettava ilmiö, varsinkin vessapaperin. :heh: Olen kyllä onnellinen, että omassa elämäntilanteessani koronavirus ei juurikaan vaikuta minuun. Pysyttelen kotona kirjoittamassa kandiani. :tietsikka:
Kaikki tekee virheitä, joskus jopa minä. :ylppis:

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8252
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Jotkut ottavat vakavasti sen mahdollisuuden että joutuisivat karanteeniin. Tietty jossain vaiheessa ohitetaan piste, minkä jälkeen kotikaranteeniin jäämisessä ei ole enää pointtia. Itse olen yhden hengen talous ja ruokakauppaan pitäisi päästä. Aika paskamaista jos iskee kotikaranteeni.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4634
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Jos päädytän tämän hetkiseen ennusteeseen, että joka kolmannella tulee olemaan tartunta niin aika vaikealta näyttää tartunnan saamisen välttely enää siinä vaiheessa. Ei kotiinkaan voi loputtomiin jäädä. Mietityttääkin, että miksi se tartuntojen osuus jäisi siihen kolmannekseen eikä nousisi nopeasti 100%:iin - ehkä siksi että osa jo on jo siinä vaiheessa ehtinyt parantua ja saanut immuniteetin.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8252
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja hra47 »

No ei se kausi-influenssakaan saavuta täyttä 100%:n kattavuutta. Itse olen porskuttanut vuosia ilman sairastumisia. Ehkä elän niin eristynyttä elämää, että kontaktipintoja sairastuneisiin ei ole...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4634
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Jufo »

^ Kausi-influenssaan varmaan kehittyy osalla jonkinasteinen immuniteetti? Coronankin odotetaan epidemian jälkeen toistuvan aaltomaisesti kausittain ja pahimmillaan joka kerta se pyyhkäisee joukon jengiä mukanaan.

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4137
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

^Mun ikäluokkani lapsuudessa/nuoruudessa jylläsivät "hogkongilainen" ja "aasialainen" ynnä muut, joista ymmärtääkseni sai suojaa vastaisen varalle. Itse en muista aikuisiällä sairastaneeni kuin yhden influenssan.
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1662
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio/Joensuu

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

^^ Sikäli, kun minä "suurena lääketieteen asiantuntijana" luulen mitään tietäväni, sanoisin, että immuniteetti saavutetaan vain virukselle altistumisen kautta. Toki osa voi sairastaa niin koronan kuin jonkin influenssankin tietämättään oireettomana ja nopeasti ja saavuttaa siten immuniteetin sitä virustyyppiä vastaan. Kun riittävän moni on taudin sairastanut oireettomasti tai oireellisesti, viruksen elintila kapenee aika huomattavasti, kun sille yhä alttiita ihmisiä on enää vähän jäljellä. Näin ollen tämäkin pandemia laantuu ajan kanssa.

Onko sinulla lähdettä tähän oletukseen, että tämä koronavirus palaisi kausittain ihmisiä kiusaamaan? Käsittääkseni kausi-influenssat ovat aina eri viruksen aiheuttamia, jonka vuoksi ne ajoittain kiertävät väestöä. Jos tämä nykyinen COVID-19:aa aiheuttava virustyyppi ei muunnu, ei kai sillä pitäisi olla edellytyksiä palata enää kiusaamaan ketään, kun riittävän moni on sille jo immuuni. Toki koronaviruksia on useita ja tämäkin on SARS:ia aikaisemmin aiheuttaneet viruksen "sukulainen", joten jokin tämän viruksen muunnos varmasti joskus tulee taas ihmiskuntaa ravistelemaan.
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4634
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Jufo »

DenEurovise kirjoitti: 13 Maalis 2020, 18:29 Onko sinulla lähdettä tähän oletukseen, että tämä koronavirus palaisi kausittain ihmisiä kiusaamaan? Käsittääkseni kausi-influenssat ovat aina eri viruksen aiheuttamia, jonka vuoksi ne ajoittain kiertävät väestöä. Jos tämä nykyinen COVID-19:aa aiheuttava virustyyppi ei muunnu, ei kai sillä pitäisi olla edellytyksiä palata enää kiusaamaan ketään, kun riittävän moni on sille jo immuuni. Toki koronaviruksia on useita ja tämäkin on SARS:ia aikaisemmin aiheuttaneet viruksen "sukulainen", joten jokin tämän viruksen muunnos varmasti joskus tulee taas ihmiskuntaa ravistelemaan.
Jossain uutisessa / artikkelissa tällaista väitettiin. Olen lukenut niin monta erilaista uutista / raporttia aiheesta että nyt on mahdotonta muistaa missä se oli mutta laitan sen tänne, jos satun löytämään.

Avatar
Puutarhuri
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1743
Liittynyt: 10 Helmi 2016, 15:23

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Puutarhuri »

Mymmeli kirjoitti: 13 Maalis 2020, 17:16 Hamstraaminen on kyllä niin naurettava ilmiö, varsinkin vessapaperin.
Minä ainakin kehoitin vanhempiani lähtemään mökille jo lähiaikoina. Kyllä siellä nyt jo tarkenee. Ties kuinka monet eläkeläiset ovat lähtemässä jonnekin korpeen kesäksi.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42517
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Mymmeli kirjoitti: 13 Maalis 2020, 17:16 Hamstraaminen on kyllä niin naurettava ilmiö, varsinkin vessapaperin. :heh:
Kävin kaupassa, ja kyllä siellä oli vessapaperihyllyt aika tyhjiä :shock:. Onneksi en ollut sitä hakemassa. Tiettyä nestesaippuaa olisin halunnut, kun on muutenkin loppumassa, mutta eipä ollut sitäkään enää.

Luulisi, että näinä aikoina ei kannata hamstrata, sillä silloin tulee helposti ostaneeksi niin paljon, ettei voikaan maksaa lähimaksulla, jolloin joutuu näpelöimään maksupäätettä ja sehän varsinainen pöpöpesäke on. Tai joutuu jopa ottamaan vastaan vaihtorahaa, jos setelillä joku vielä maksaa. Ainakaan tuossa K-supermarketissa, jossa asioin, ei ollut asiakkaille mitään käsidesiä tarjolla (eikun olipas, nimittäin salaattitiskin ottimien vieressä, mutta sinne on hankala palata jo maksettuaan ostoksensa).

Kirjastossa oli käsidesia hyvin, ja käytinkin, kävin nimittäin lukemassa lehtiä kosketusnäytöltä. Kauppalehti lainasi infektiotautien erikoislääkäri Jukka Lumiota ja arveli, että massatapahtumien peruminen voi olla turhaa. (Linkin takana myös epidemioiden elinkierrosta, jossa täällä näköjään keskustelua).

Itsekin vähän mietin, onko sillä kokoontuvan väkijoukon koolla niin merkitystä. Koetin koko kotoapoistumisen ajan keskittyä siihen, etten hipelöi naamaani, mutta niinpä vain lipsahti sormi nenänviertä pyyhkäisemään sieltä käsidesittömästä kaupasta poistuessani, kai kun ihmettelin yllättävää pimeyttä ja sakeaa lumipyryä. Jos veikkaan niin tuolla tavoin ne tartunnat tulee: Käydään vaikka yksi ihminen kerrallaan jossakin, ja tullaan siellä kosketettua samaa ovenkahvaa, kynää, maksupäätettä...

Mistä tulee vielä mieleen ex-työnantajani "edistykselliset" toimitilat, joihin ei ollut avaimia ollenkaan, vaan avaimena toimi sormi, joka piti asettaa näytölle ja sen jälkeen naputella tunnuskoodinsa. Mitenkähän siellä toimitaan nyt? Onko oven vieressä kummallakin puolen käsidesiä ja lisäksi asennettu valvontakamera, joka seuraa, kuka tämän arvotuotteen siitä käy pöllimässä?
Viimeksi muokannut Rousku, 13 Maalis 2020, 19:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42517
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Rousku »

hra47 kirjoitti: 13 Maalis 2020, 17:33 Itse olen yhden hengen talous ja ruokakauppaan pitäisi päästä. Aika paskamaista jos iskee kotikaranteeni.
Saahan monesta kaupasta ruokaa tilaamallakin. Siis kuljettavat kotiin.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30673
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Tunnustan hamstranneeni. Ostin tämän ja viime viikon kauppareissuillani kuivamuonaa ja säilykkeitä niin, että voin tarvittaessa linnoittautua pariksi viikoksi asuntooni. Koska hajautin hamstrauksen usealle ostokerralle, useampaan kuin yhteen tuotteeseen ja useampaan kuin yhteen kauppaan, en usko aiheuttaneeni ostokäyttäytymiselläni suurta yleistä vahinkoa. Ostokset jäivät myös joka kerta lähimaksurajan alle, joten en joutunut hipelöimään maksupäätettä.

Joo, ruokaa voi tilata kotiin. Mieluummin varauduin etukäteen. Ehkä se oli sitten typerää, koska Kuppilassa niin kerrotaan. Vessapaperia en hamstrannut, koska se ei ole loppumassa eikä sitä ilman kuole.
Jufo81 kirjoitti: 13 Maalis 2020, 17:37 Jos päädytän tämän hetkiseen ennusteeseen, että joka kolmannella tulee olemaan tartunta niin aika vaikealta näyttää tartunnan saamisen välttely enää siinä vaiheessa. Ei kotiinkaan voi loputtomiin jäädä. Mietityttääkin, että miksi se tartuntojen osuus jäisi siihen kolmannekseen eikä nousisi nopeasti 100%:iin - ehkä siksi että osa jo on jo siinä vaiheessa ehtinyt parantua ja saanut immuniteetin.
Sairastuvien kokonaismäärään on vaikea vaikuttaa. Tavoite on madaltaa epidemian huippua tasolle, josta terveydenhuolto selviää. Vaihtokaupan huonona puolena epidemian kesto pitenee.

kuva

Helppoja ratkaisuja ei ole. Väärin ajoitetuista tai ylimitoitetuista toimenpiteistä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Epidemian mallintaminen on jo itsessään vaikeaa, mutta päätöksenteossa pitää huomioida kaikki muutkin vaikutukset. Koronakuolleisuuden minimoiva päätös – vaikka se tiedettäisiin – ei ole oikea, jos se talousvaikutustensa takia lisää kokonaiskuolleisuutta. Vasta jälkikäteen tiedetään, tehtiinkö oikeat ratkaisut. Rousku saman jossakin viestissään mainitsikin jo.

Viestinnässä hallitus ja THL ovat mielestäni epäonnistuneet. Kukaan ei halua seistä päätöksen takana tai oikeastaan edes tehdä päätöstä, joka saattaa osoittautua vääräksi. Tästä Katleena Kortesuo kirjoitti paremmin kuin itse osaisin. (Kortesuo julkaisi kirjoituksensa ennen hallituksen eilistä tiedotustilaisuutta.)
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Koirankuonolainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4137
Liittynyt: 25 Tammi 2015, 10:04

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Koirankuonolainen »

Jufo81 kirjoitti: 13 Maalis 2020, 18:42
DenEurovise kirjoitti: 13 Maalis 2020, 18:29 Onko sinulla lähdettä tähän oletukseen, että tämä koronavirus palaisi kausittain ihmisiä kiusaamaan? Käsittääkseni kausi-influenssat ovat aina eri viruksen aiheuttamia, jonka vuoksi ne ajoittain kiertävät väestöä. Jos tämä nykyinen COVID-19:aa aiheuttava virustyyppi ei muunnu, ei kai sillä pitäisi olla edellytyksiä palata enää kiusaamaan ketään, kun riittävän moni on sille jo immuuni. Toki koronaviruksia on useita ja tämäkin on SARS:ia aikaisemmin aiheuttaneet viruksen "sukulainen", joten jokin tämän viruksen muunnos varmasti joskus tulee taas ihmiskuntaa ravistelemaan.
Jossain uutisessa / artikkelissa tällaista väitettiin. Olen lukenut niin monta erilaista uutista / raporttia aiheesta että nyt on mahdotonta muistaa missä se oli mutta laitan sen tänne, jos satun löytämään.
Ainakin täällä on juttua asiasta, muistelen lukeneeni myös jostain muualta: https://tekniikanmaailma.fi/koronavirus ... iruksesta/

Ehkä vessapaperin hamstraus antaa ihmisille jotain kollektiivista turvallisuudentunnetta...
Suomi voitti rahvahaniänet, Ruočči sud’d’uliston da sen mugah kogo Euroviizut. Neče on viritännyh kummastelendua viizufanoin keskes.

Edwina
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2967
Liittynyt: 11 Tammi 2013, 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koronaviruspandemia

Viesti Kirjoittaja Edwina »

Olen sitä sukupolvea, jolle on lapsuudessa tullut tutuksi jopa sanomalehteen pyyhkiminen ulkohuussissa, joten en jaksa tuosta vessapaperista stressata.
Tosin nyt vesivessaa käyttäessä ei enää voi siihen sanomalehteen turvautua, joten toivottavasti kaupassa vessapaperia riittää. :heh:

Vastaa Viestiin