En ole leffaa katsonut
![Punastus :puna:](./images/smilies/punastus.gif)
Viisukuppila . Euroviisuaiheinen uutis- ja keskustelusivusto
Kappas vaan, en ole tarkkaan tutkaillut kaikkia raateja ennen omaa "aikaani", kiinnostavaa että tuollaisia esittelyjä on joskus kokeiltuTegu- kirjoitti: ↑08 Touko 2020, 18:22 Tai kenties menneen raadin järjestäjä?Vilkaisepas Levyraati 21:een (ilmoketju) ja jossain määrin myös 29:ään.
Mutta joo, itsekin menisin musiikki edellä, eli näkisin tuollaiset lähinnä poikkeuksina silloin tällöin eikä joka raatiin.
Koska kyse oli nimenomaan leffateemaisesta raadista, näkisin että kappaleet tulee arvioida osana sitä leffaa/sarjaa jota ne edustavat. Oli siis perusteltua ottaa Mystery Of Loveen liittyvä leffa ja sen vaikutus huomioon biisin arvioinnissa. Jos Mystery of Love olisi ollut jossain ihan muunteemaisessa raadissa itsenäisenä teoksena, silloin leffakontekstia ei ehkä pitäisi ottaa huomioon.Happy kirjoitti: ↑08 Touko 2020, 18:29 Mystery of love on nimenomaan hyvänä esimerkkkinä biiseistä joiden pisteyttäminen aiheuttaa hirveesti päänvaivaa, elokuvan katsominen aiheutti sen reaktion että biisiä kuunnellessa omat kokemukset tulee muistiin ja näin tulee herkistyneeksi vaikka itse biisillä ei olis minkäänlaista minkäänlaista laadukkuutta itsessään, omatkin pisteeni annoin lähinnä ulkomusikaallisista syistä
Mun mielestäni joskus vois olla jokin yksittäinen raati esim. otsikolla "The story of my song" jossa jokainen kertoo kappaleen lähettämisen yhteydessä yksityiskohtaisesti kappalevalinnastaan, miksi sen valitsi ja mitä kappale itselle merkitsee. Arvioinnissa otettaisiin huomioon kappaleiden lisäksi tarinat niiden takana.Happy kirjoitti: ↑08 Touko 2020, 18:29 Pidän nimenomaan siitä että noi omaan biisivalintaan liittyvät jutut kerrotaan vasta raadin päätyttyä, esim Maalaispojun henkilökohtainen kokemus biisinsä taustalla oli tosi kaunis, näin heti ton biisin uudessa valossa, annoin toki sille muutenkin pisteitä mut ton storyn jälkeen olisin voinut ehkä antaa korkeammatkin pojot.
Ah sori ymmärsin ärsytyshymiösi väärin
Toivoin tätä kerran mm. siksi, että erilaiset käytännöt heikentävät nimettömyyttä. Kun joku ei koskaan latinalaista ja toinen aina latinalaistaa, siitä voi joskus arvata lähettäjän. En sano, että linjan pitäisi olla tämä tai tuo tai edes joka raadissa sama, kunhan lähettäessään tietäisi, mitä järjestäjä haluaa. Zemfiran biisin nimeä olisin voinut ihmetellä, mutta ei se pisteitä olisi vähentänyt, jos olisin äänestänyt. Hieno biisi.Tegu- kirjoitti: ↑08 Touko 2020, 14:56 Juuri Apple Musicista nappasin myös kappaleen paljon ihmetellyn englanninkielisen nimen, mikä oli jälkikäteen ajateltuna virhe. Muistelin valintahetkellä jotain aiempaa keskustelua, jossa vierailla kirjoitusjärjestelmillä olevia nimiä haluttiin selkeydeksi myös täkäläiseen aakkostoon sovitettuna.
Täysin mahdollista. Tarinat pitäisi tiivistää melko lyhyiksi, ettei tule novellikilpailua. Järjestäjällä on töitä, jos hän vielä editoi niitä. Tunnustuksia en ainakaan äänestäjänä vaatisi. Minusta kappaleen merkitys tulee kaikenlaisista yhteyksistä, joista innostuu, kun kappaleesta pitää. Esim. Milvan Potemkin-biisin takana oli yhteyksien verkosto, josta muut eivät tienneet mitään, eikä biisi heihin uponnutkaan. Tarinointi ei tee epäsuosituista biiseistä suosittuja, mutta voisihan tuo olla hauska kokeilu.Jufo81 kirjoitti: ↑08 Touko 2020, 20:43 Mun mielestäni joskus vois olla jokin yksittäinen raati esim. otsikolla "The story of my song" jossa jokainen kertoo kappaleen lähettämisen yhteydessä yksityiskohtaisesti kappalevalinnastaan, miksi sen valitsi ja mitä kappale itselle merkitsee. Arvioinnissa otettaisiin huomioon kappaleiden lisäksi tarinat niiden takana.
Joo ja mua harmitti ettei 1980-2020-lukuraadissa monikaan varmaan tiennyt Orkidean semifinaalikappaleen yhteyttä Jarreen 80-luvulle mikä loi kaaren koko raadin kattaman ajanjakson yli. Kappaleen relevanssista koronapandemiaan pääsin sentään kertomaan kappalekommentissani, jottei se nyt sentään menisi kaikilta ohisziget kirjoitti: ↑09 Touko 2020, 02:23 Täysin mahdollista. Tarinat pitäisi tiivistää melko lyhyiksi, ettei tule novellikilpailua. Järjestäjällä on töitä, jos hän vielä editoi niitä. Tunnustuksia en ainakaan äänestäjänä vaatisi. Minusta kappaleen merkitys tulee kaikenlaisista yhteyksistä, joista innostuu, kun kappaleesta pitää. Esim. Milvan Potemkin-biisin takana oli yhteyksien verkosto, josta muut eivät tienneet mitään, eikä biisi heihin uponnutkaan. Tarinointi ei tee epäsuosituista biiseistä suosittuja, mutta voisihan tuo olla hauska kokeilu.
Oman kappaleeni osalta lähteet olivat muuten erimielisiä sen julkaisuajankohdasta. Apple Music ja Spotify ovat sitä mieltä, että Tu veneno -albumi on julkaistu 1999 (tekijänoikeusmerkintä kuitenkin "℗ 2000 BMG Ariola Argentina"). Discogs ja Wikipedia vannoivat vuoden 2000 nimeen.
Jaa, minulle ne ovat usein sama asia. Oma suhteeni voi olla implisiittisenä rivien välissä, mutta tyypillisesti valitsen ja taustoitan kappaleita, vanhoja tai uusia, joilla on minulle merkitys. Esim. elokuvan Panssarilaiva Potemkin olen joskus nähnyt. Biisin teksti sivuaa pasifismia, johon minulla on mutkikas suhde, jonka avaaminen vaatisi esseen. Siihen liittyi myös Replay-raadin biisini La orilla blanca, la orilla negra. Tällaisiin voi lyhyesti viitata, vaikka tarkempi selittäminen ei inspiroi.
Kuka mitäkin haluaa. Itse haluaisin, että henkilökohtaisuuden tason saa itse valita eikä sydänveri tee tarinasta parempaa jos ei huonompaakaan. Jos biisi liittyy vaikka ensirakkauteen, ei liene pakko kertoa, minkä merkkisessä autossa pussailtiin, minä vuonna, kenen kanssa ja missä kaupungissa. Tekstin tyyli voi paljastaa tekijästä enemmän kuin sisältö. Jos teksti on lyhyt ja neutraali, siinä pystyy kertomaan olennaisen ja silti pysymään nimettömänä useimmille.