Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Een speeldoos - foorumin omat levyraadit
Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42183
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Samiasd kirjoitti: 27 Kesä 2020, 20:20
Rousku kirjoitti: 27 Kesä 2020, 20:09Mutta sen kannaltahan on ihan sama, missä semissä tuttuusmiinuksesi joudut antamaan. Yhtä lailla olisi kiusaus antaa niitä inhokeilleen ja jättää antamatta suosikeilleen.
Toki, mutta toisessa semifinaalissa ei ole ainakaan vaaraa, että mitätöisi kokonaan omat normaalipisteensä.
Eiväthän ne normaalipisteet siinä mitenkään mitätöidy, vaan lasketaan mukaa kappaleen kokonaispistesummaan :raaps:

Yhtä hyvin voisi ajatella, että on niin ikävää joutua antamaan tuttuusmiinukset eri semissä, kun voi joutua antamaan hyvällekin kappaleelle voimatta sitä normaalipistein nostaa.
Hanhis kirjoitti: 27 Kesä 2020, 16:21
Rousku kirjoitti: 27 Kesä 2020, 15:30Miksei niitä normaalipisteitä ja tuttuusmiinustuksia saisi kuka hyvänsä antaa mistä semistä hyvänsä, ja ihan semien lukumäärästä riippumatta?
Joo, tätä minäkin mietin.
Tarkemmin ajatellen tähän on kyllä syy: Voisi houkuttaa ulppar ina valita miinuspisteilleen ne semit, joissa on tuttuja inhokkeja, ja jättää pisteyttämättä sellainen jossa on joku itselle tuttu mieluisa biisi.
Rise, angel, shine, love!

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11563
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja romualdo »

avausviestiä en minäkään jaksanut lukea muutamaa riviä pitemmälle... joten miks pitää hommat vetää näin monimutkaiseksi, ja vielä kesällä, kun useimpien aivot ovat enimmäkseen narikassa tai jossain varjossa viltillä tms ...
taidan jättää protestiksi tämän kisan väliin, onhan noissa vanhemmissakin ahh meille niin erikoisen rakkaissa levyraadeissa tutustumista enemmän kuin kukaan lääkärikään keksisi kirjoittaa....

jahh, onhan tuo viimeisimmänkin jänskän skaban pisteytys vielä katsomatta, onnittelu vaan Tompalle erikoisen hyvästä biisivalinnasta...

jk. ,vielä on toki aikaa selventää tätäkin kisailua eli palata wanhaan selkeään perusperiaatteen pariin... äly hoi älä jätä ! (jätti kyllä minut, jälleen kerran... mutta, jos joittenkin hermot pitävät tälläisten piperrysten kanssa niin pitäkää hauskaa!)
Viimeksi muokannut romualdo, 28 Kesä 2020, 11:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11943
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja sziget »

Pisteytys on yleensä tarkoittanut arvostelua. Erikoispisteitä on jaettu nolostuttavuudesta, hyvästä videosta, jouluisuudesta... Nyt "miinuspisteytys" on pelkkä kyllä/ei-vastaus kysymykseen, onko biisi tai artisti tuttu. Se ei vaadi syventymistä, rasti ruutuun vain. Erikoisempaa musiikkia saadaan (tästä innostuin :peukku: ), mutta karsiutuminen näyttää vähän arpapeliltä.
TomppaJr kirjoitti: 27 Kesä 2020, 14:11 Varmaanhan järkevin olisi kaksi semiä, joista toinen olisi pakko pisteyttää normisti ja toinen miinuspisteyttää. Mutta kun minua viehättää ajatus useammasta pienestä semistä.
Viehättää miksi? Ennen on vaadittu, että finaalissa äänestetään, vaikka itse karsiutuisi. Myös semeissä ulpparointia olen pitänyt suotavana. Nyt halutaan, että mahdollisimman harva kuulee karsiutujat eikä ainakaan pisteytä niitä? Karsiutumiseen vaikuttaa miinustaminen, kriteerit voivat vaihdella paljon. EDIT: Jos pitää olla neljä semiä, miksei voisi olla ulpparointivelvoite yhdessä ja miinustusvelvoite kahdessa semissä? Työmäärä ei paljon kasvaisi, tulos olisi vähemmän satunnainen.
Rousku kirjoitti: 27 Kesä 2020, 15:30 Saako muuten äänensä poistettua äänestyksestä? Erehdyin äänestämään, mutta sitten tajusin, että en tiedä mistä kaikesta ollaan äänestämässä, ja tulin katumapäälle.
Mietin samaa. Äänestin kolmea, koska silloin edes vähän useampi kuuntelisi ja arvioisi myös karsiutujat. Kaksi olisi paras, kun sitä miinustettavaa semiä ei todella pisteytetä (millä tarkoitan arviointia). EDIT: Vaihdoin ääneni, neljän malli on harmonisempi.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4621
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja Jufo »

- Ketjussa on käytetty ulpparointi-termiä kahdessa eri merkityksessä ja se on jo aiheuttanut sekaannusta. A) Ne joilla on oma kappale mukana raadissa ja jotka pisteyttävät oman seminsä (pakollista) lisäksi toisen semin/semit ja B) ne joilla ei ole kappaletta raadissa mutta pisteyttävät jonkun semin/semit/finaalin (ei pakollista). Olen käsittänyt ulpparoinnin tarkoittavan B:tä, ei A:ta. Voisiko A:n kohdalla käyttää jotain muuta termiä sekaannuksen välttämiseksi?

- Aloitusviestiä voisi selkiyttää viimeistään kun säännöt on lyöty lukkoon.

- Raadin esittelyssä mainitaan raadin teemaksi tuntemattomat kappaleet. Minulle jäi epäselväksi miinuspisteiden jakaminen artistin perusteella, ja että mitä linjauksia siinä noudatetaan - haluaisin vastaukseksi muutakin kuin "jokainen päättäköön itse".
Olisiko selkeämpää antaa miinuksia vain tutulle kappaleelle (artistista piittaamatta)?

- Kannattaisin itse kahta semiä joista toinen plussataan ja toinen miinustetaan. En ymmärrä pienten semien viehätystä ja sitä että vain pieni joukko osallistujia arvioi kappaleen pluspisteiden osalta.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11943
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja sziget »

^ Osallistujaulpparit ja totaaliulpparit? Pidän ulpparointina kaikkea vapaaehtoista pisteyttämistä raadissa tai erässä, jossa ei ole mukana kilpailijana. Tällä kertaa A- ja B-ryhmien erolla on ehkä tavallista enemmän väliä.
Koirankuonolainen kirjoitti: 27 Kesä 2020, 04:52 Kappalevaihtoehtoja olisi runsaasti, mutta tässä neljän semin mallissa on aika iso riski joutua porukkaan, jonka musiikkimaku poikkeaa liikaa omastani :miettii:
Riski pienenee, jos kaikki pisteyttävät kaksi semiä ja miinustavat kaksi. Ehkä kolme semiä kerää kannatusta siksi, ettei jengi luota vapaaehtoiseen ulpparointiin, jolloin randomtuloksen riski näyttää isommalta neljällä semillä.

Sen ymmärrän, että miinukset rajataan vieraisiin semeihin, joissa ei ole omaa panosta. Epämukavaa on, että miinuksia voi joutua antamaan, vaikka se tuntuisi epäreilulta. Jos joukossa sattuu olemaan kaksi keskiaasialaisen kurkkulaulun ystävää, toinen saattaa tunnistaa toisen kappaleen, joka on kaikille muille erikoinen löytö. Epämukavuuden voi hyväksyä.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4621
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja Jufo »

sziget kirjoitti: 28 Kesä 2020, 02:10 Riski pienenee, jos kaikki pisteyttävät kaksi semiä ja miinustavat kaksi.
Mikä tässä on parempaa kuin että on kaksi semiä, joista toinen pisteytetään ja toinen miinustetaan?

OT: Matematiikan opettajamme sanoi, että miinustaa-sanaa ei olemassa ja sitä ei saa hänen tunneillaan käyttää :twisted:

Avatar
Spartan kuningas
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 389
Liittynyt: 15 Marras 2018, 22:55

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja Spartan kuningas »

täällähän on meiän sankarit päässy taas öyhöttämään ja vääntämään oikeen kolmen sivun verran annetun raadin varsin simppelinä esiintyvästä sääntökavalkadista, chillii. minkä helvetin takia teiän pitää aina tehä tästä näin vaikeeta, äijjät? raatia pelataan niin ku isäntä parhaaks näkee ja on tahtova. jos vuorossa olevan raati-isännän visio maan mainioimmasta levyraadista ei sykähdytä, voi esitetyn skabailun aina jättää myös välistä.

tää ei oo mitään rakettitiedettä, veljet.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42183
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Spartan kuningas kirjoitti: 28 Kesä 2020, 02:50 raatia pelataan niin ku isäntä parhaaks näkee ja on tahtova.
Häh, isäntä itsehän rupesi jahkaamaan, olisivatko säännöt sittenkin toiset! Ja pyysi mielipiteitä. Kai sitä silloin on kohteliasta ajatuksensa kertoa?

Näköjään säännöt eivät kaikille ole avausviestin perusteella olleet yhtä selvät kuin sinulle. Isanta kehotti jo avausviestissä kysymään jos on epäselvää. Onko se sitten niin paha jos kysyy kun oikein käsketään?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36980
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Samiasd kirjoitti: 27 Kesä 2020, 16:20 Hieman taas ärsyttää, kun hostaajan keksimiä alkuperäisiä sääntöjä aletaan "väkisin" muuttamaan.
Halusin palautetta, ja sitä myös sain. :joojoo: Ja olen kiitollinen siitä.
Queen kirjoitti: 27 Kesä 2020, 16:35 Tomppa itse vaikuttaa olevan avoin muutoksille ja on pyytänytkin lisää tätä hyvää argumentointia, joten mitä vikaa idean kehittelyssä on? Jääviys laatimiensa sääntöjen ja niissä pysymisen suhteen on ok muttei aina järkevää. Hyville kehitysideoille on suotavaa antaa tilaa plus raati on vasta aluillaan eli aikaakin löytyy. :joojoo:
Juuri näin. :peukku:
Samiasd kirjoitti: 27 Kesä 2020, 16:23
Hanhis kirjoitti: 27 Kesä 2020, 16:21 Joo, tätä minäkin mietin. Selkeintä olisi, että oma semifinaali täytyisi normipisteyttää sekä miinuspisteyttää. Jos muita semifinaaleita tahtoisi pisteyttää, tulisi antaa molemmat pisteet. Se että jotain semifinaalia ei saisi miinuspisteyttää, sotii raati-ideaa vastaan.
Tämä taas olisi vähän typerää, sillä siinä voisi antaa samat miinuspisteet ja normipisteet jollekin kappaleelle. Jos näkisin, että olen antamassa vaikka 8 miinuspistettä jollekin kappaleelle, tuskin haluaisin antaa sille kahdeksaa normaalipistettä.

Tai voisin yrittää huijata ja antaa miinuspisteitä kaikille kappaleille ja tällöin oman kappaleeni mahdollisuudet kasvavat.
Joo oma semi pysyy joka tapauksessa miinuskoskemattomana, koska muuten kikkailun houkutus kasvaa liian suureksi.
Jufo81 kirjoitti: 27 Kesä 2020, 16:51 Aloitusviestin sääntöihin voisi lisätä, että jos antaa jollekin kappaleelle tuttuudesta miinusta, on tarvittaessa kysyttäessä julkisesti kerrottava, mistä artisti/kappale on itselle tuttu.
Ihan hyvä idea, mutta menee vähän hankalaksi. :sekava: En minä ainakaan muista, mistä jonkun muistan.
sziget kirjoitti: 27 Kesä 2020, 21:45 Pisteytys on yleensä tarkoittanut arvostelua. Erikoispisteitä on jaettu nolostuttavuudesta, hyvästä videosta, jouluisuudesta... Nyt "miinuspisteytys" on pelkkä kyllä/ei-vastaus kysymykseen, onko biisi tai artisti tuttu. Se ei vaadi syventymistä, rasti ruutuun vain. Erikoisempaa musiikkia saadaan (tästä innostuin :peukku: ), mutta karsiutuminen näyttää vähän arpapeliltä.
Koen, että miinustuksille on annettu ehkä hieman kohtuuttoman iso rooli tässä keskustelussa. Mitä nyt olen kappoja hyväksynyt täällä, niin yksikään ei ainakaan minulle ilman tarkempaa tutustumista näytä vielä tutulta. Hui, spoilereita? :suutukkoon:
sziget kirjoitti: 27 Kesä 2020, 21:45 EDIT: Jos pitää olla neljä semiä, miksei voisi olla ulpparointivelvoite yhdessä ja miinustusvelvoite kahdessa semissä? Työmäärä ei paljon kasvaisi, tulos olisi vähemmän satunnainen.
Tämä on itse asiassa paras toistaiseksi ehdotetuista skenaarioista. :miettii:
Jufo81 kirjoitti: 28 Kesä 2020, 01:30 - Ketjussa on käytetty ulpparointi-termiä kahdessa eri merkityksessä ja se on jo aiheuttanut sekaannusta. A) Ne joilla on oma kappale mukana raadissa ja jotka pisteyttävät oman seminsä (pakollista) lisäksi toisen semin/semit ja B) ne joilla ei ole kappaletta raadissa mutta pisteyttävät jonkun semin/semit/finaalin (ei pakollista). Olen käsittänyt ulpparoinnin tarkoittavan B:tä, ei A:ta. Voisiko A:n kohdalla käyttää jotain muuta termiä sekaannuksen välttämiseksi?

- Aloitusviestiä voisi selkiyttää viimeistään kun säännöt on lyöty lukkoon.

- Raadin esittelyssä mainitaan raadin teemaksi tuntemattomat kappaleet. Minulle jäi epäselväksi miinuspisteiden jakaminen artistin perusteella, ja että mitä linjauksia siinä noudatetaan - haluaisin vastaukseksi muutakin kuin "jokainen päättäköön itse".
Olisiko selkeämpää antaa miinuksia vain tutulle kappaleelle (artistista piittaamatta)?

- Kannattaisin itse kahta semiä joista toinen plussataan ja toinen miinustetaan. En ymmärrä pienten semien viehätystä ja sitä että vain pieni joukko osallistujia arvioi kappaleen pluspisteiden osalta.
- szigetin osallistujaulpparit ja totaaliulpparit on hyvä. Alan käyttää niitä. Toivottavasti muistan.

- Tapahtuu.

- En näe itse juurikaan eroa tuntemattoman musiikin ja tuntemattomien kappaleiden välillä. Muuten raati olisi täynnä madonnojen ja erikavikmanien tuntemattomia biisejä. Sotii jotenkin perusideaa vastaan, mutta tämä on vain oma mielipiteeni ja pidän siitä kiinni.

- Kiitos palautteesta. :heh: En osaa sanoa tähän muuta.
Spartan kuningas kirjoitti: 28 Kesä 2020, 02:50 täällähän on meiän sankarit päässy taas öyhöttämään ja vääntämään oikeen kolmen sivun verran annetun raadin varsin simppelinä esiintyvästä sääntökavalkadista, chillii. minkä helvetin takia teiän pitää aina tehä tästä näin vaikeeta, äijjät? raatia pelataan niin ku isäntä parhaaks näkee ja on tahtova. jos vuorossa olevan raati-isännän visio maan mainioimmasta levyraadista ei sykähdytä, voi esitetyn skabailun aina jättää myös välistä.

tää ei oo mitään rakettitiedettä, veljet.
:heh: Uskon, että tämän keskustelun jälkeen tästä raadista saadaan entistä parempi. Olen ollut koko ajan avoin uusille ideoille ja näkemyksille, ja nyt olen niitä saanut.
Meow cat, please meow back.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36980
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Meinasin tehdä vielä toisen yhden päivän mittaisen äänestyksen, mutta szigetin ehdotus neljästä semistä, joista kahdessa on pakko äänestää ja kahdessa miinuspisteyttää, on sen verran viehättävä, että mennään sillä. Nyt käytän sitä joidenkin kaipaamaa isännän di(c)ktatuuria ja tein päätöksen. :heh: Kiitos, sziget, mainiosta ideasta. Nyt ei myöskään ole niin paha mieli, kun semipisteytysaikaa on niin paljon, kun työmääräkin kasvoi jonkin verran. :mrgreen:
Neljä vai kolme semiä?

Äänestys päättyi 1 minuutti sitten

Neljä semiä (avausviestin malli) 10 40%

Kolme semiä 15 60%

Ääniä yhteensä: 25
Nyt alan kirjoittaa muutoksia avausviestiin. Kokoan muuttuneet kohdat omaan viestiinsä.
Meow cat, please meow back.

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33204
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja Pete »

Tuo oli minun mielestäni hyvä päätös. :joojoo:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36980
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Muutokset avausviestiin. Vanha versio lainauksessa, uusi kirjoitettuna sen alle.
3) Jokainen osallistuja pisteyttää oman seminsä normaalisti, minkä lisäksi ennalta määritelty semi miinuspisteytetään annettujen ohjeiden mukaan.
3) Jokainen osallistuja pisteyttää oman seminsä ja ennalta määritellyn toisen semin normaalisti, minkä lisäksi hän miinuspisteyttää kaksi muuta semiä annettujen ohjeiden mukaan.
3.1 Oman semin pisteyttäminen

Omassa semissä käytössä on pistekaava, jossa puolelle kappaleista annetaan pisteitä.
3.1 Oman semin ja ennalta määritellyn toisen semin pisteyttäminen

Normaalisti pisteytettävissä semeissä käytössä on pistekaava, jossa puolelle kappaleista annetaan pisteitä.

Lisäys kohtaan 3.1

Oman semin lisäksi jokainen pisteyttää myös toisen ennalta määritellyn semin. Pisteytettävät semit määräytyvät seuraavasti:

1. semin osallistujat pisteyttävät myös 2. semin
2. semin osallistujat pisteyttävät myös 3. semin
3. semin osallistujat pisteyttävät myös 4. semin
4. semin osallistujat pisteyttävät myös 1. semin

Kaikilla pisteyttäjillä on semeissä yhtä paljon valtaa.
3.2 Ennalta määritellyn semin miinuspisteyttäminen

Oman semin pisteyttämisen lisäksi jokaisen tulee miinuspisteyttää yksi ennalta määrätty semi. Miinuspisteytykset hoidetaan seuraavasti:

1. semin osallistujat miinuspisteyttävät 2. semin
2. semin osallistujat miinuspisteyttävät 1. semin
3. semin osallistujat miinuspisteyttävät 4. semin
4. semin osallistujat miinuspisteyttävät 3. semin
3.2 Muiden semien miinuspisteyttäminen

Niissä semeissä, joissa osallistuja ei pisteytä normaalisti, tulee hänen suorittaa miinuspisteytys.

Lisäys kohtaan 3.2

Selvyyden vuoksi, tässä vielä miinuspisteytettävät semit:

1. semin osallistujat miinuspisteyttävät semit 3 ja 4
2. semin osallistujat miinuspisteyttävät semit 4 ja 1
3. semin osallistujat miinuspisteyttävät semit 1 ja 2
4. semin osallistujat miinuspisteyttävät semit 2 ja 3
Niinpä jokainen kuuntelee huolellisesti läpi ennalta määrätyn semin ja pohtii, onko kuullut jonkun kappaleen aiemmin tai onko joku artisti tai kappale ennalta tuttu. Jos on, niin miinusta vaan pöytään. Tämä kohta vaatii itsestään selvästi rehellisyyttä, mutta niin toisaalta vaatii normaali pisteytyskin, joten luottamuksen kanssa ei ole ongelmia.
Niinpä jokainen kuuntelee huolellisesti läpi nämä kaksi semiä ja pohtii, onko kuullut jonkun kappaleen aiemmin tai onko joku artisti tai kappale ennalta tuttu. Jos on, niin miinusta vaan pöytään. Tämä kohta vaatii itsestään selvästi rehellisyyttä, mutta niin toisaalta vaatii normaali pisteytyskin, joten luottamuksen kanssa ei ole ongelmia.
3.3 Ulpparointi

Halutessaan saa ulpparoida seuraavasti:

1. semin osallistuja pisteyttää normaalisti semin 3 ja miinuspisteyttää semin 4
2. semin osallistuja pisteyttää normaalisti semin 4 ja miinuspisteyttää semin 3
3. semin osallistuja pisteyttää normaalisti semin 1 ja miinuspisteyttää semin 2
4. semin osallistuja pisteyttää normaalisti semin 2 ja miinuspisteyttää semin 1

Entä jos esim. kaikki ykkössemiläiset haluavat ulpparoida, mutta kakkosesta ei melkein kukaan? Ei hätää, sillä ulppariäänet muodostavat ihan oman universuminsa, joka ratkaisee kunkin semin viimeisen jatkoonpääsijän. Teoriassa mahdollinen on skenaario, jossa jatkoon pääsee ulpparipistein kappale, jolla on vaikkapa –7 pistettä.

Jos semien outo yhteys toisiinsa hämmentää, voi ne ajatella ikään kuin kahtena parina. Jos teet parin toiselle osapuolelle (esim. semi 1) jotain, tulee sinun samoin tehdä parin toisellekin osapuolelle (esimerkissä semi 2) jotain muuta.
Tätä ei tarvita enää. :uujee:
– Jokaisesta semistä pääsee jatkoon yhtä monta osallistujaa, vaikka semit olisivat eri kokoisia. Jatkoonpääsijöiden määrä määräytyy pistekaavan tavoin sen mukaan, minkä kokoisia semejä on eniten. Jos semien osallistujamäärä menee tasan, jatkoonpääsijöiden määrä määräytyy suurempien semien mukaan.
– Parittoman määrän osallistujia sisältävän semin jatkoonpääsijät pyöristetään ylöspäin. Esim. jos semissä on yhdeksän osallistujaa, niin jatkoon pääsee 4 + ulpparipistein jatkava.
– Tämä kohta on kamalan epäselvästi selitetty, ehkä muotoilen sitä vielä. :rofl: Haluan päästä vain julkaisemaan tämän ketjun...
- Jokaisesta semistä pääsee jatkoon yhtä monta osallistujaa.
- Mahdolliset parittomuudesta seuraavat pyöristykset tapahtuvat ylöspäin.
- Jos semit ovat erikokoiset, jatkoonpääsijät määräytyvät sen mukaan, minkä kokoisia semejä on eniten. Esim. jos semeissä on osallistujia 11, 11, 11 ja 10, pääsee kustakin jatkoon 6 kappaletta. Jos taas 11, 10, 10, 10, niin jatkoon pääsisi kustakin semistä 5 kappaletta.
- Jos semit ovat erikokoiset, ja kummankin kokoista semiä on kaksi, pääsee jatkoon isompien semien mukainen määrä. Eli jos kappaleita on semeissä esim. 11, 11, 10 ja 10, niin jatkoon pääsee kustakin semistä 6 kappaletta.

- Jos joku ei suorita semipisteytystä määräaikaan mennessä, hänet hylätään. Finaalin äänestysvelvollisuus säilyy.

(Ihanaa, nyt pääsin muokkaamaan tämän. :heh: )
Miinuspisteet on mahdollisesti selitetty hieman epäselvästi, mutta voin antaa aiheesta vielä havainnollistaman esimerkin hetken päästä. :heh:
Poistin tämän, sillä aiheesta lienee keskusteltu ihan tarpeeksi jo, enkä koskaan muistanut kirjoittaa sitä esimerkkiä. :heh:

Lisäys ennen kappalelomaketta

Totaaliulpparointi

Valitettavasti semifinaalivaiheessa totaaliulpparointi eli raatiin osallistumattoman henkilön pisteyttäminen ei ole mahdollista. Finaalissa myös ulkopuoliset äänestäjät ovat tervetulleita äänestämään. :peukku:
Meow cat, please meow back.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36980
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Olen niin tyytyväinen tähän nyt. :surrur: Kiitos vielä kerran, sziget. Kappaleiden lähettäminen jatkukoon normaalisti! :uujee: Meillä on tällä hetkellä 19 biisiä.
Meow cat, please meow back.

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11563
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja romualdo »

dodii, kylhän tuo vähän selvensi, kiits... kun pystyi keskittymään vähän paremmin... eilinen päivä oli vähän liian häröä... ja levotonta kohkaamista... viivyn taas vain hetken täällä kyläasunnollani ja tietokoneeni äärellä joten... ai niin, ehdotin tapani mukaan jälleen useampaa, tälläkin kertaa 3 eri biisiä... jahh... saas nähdä, millaisia helmiä ja "helmiä" tulee jälleen raadittavaksi ja ruodittavaksi....

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4621
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Mikä tässä järjestelyssä nyt siis on parempaa kuin että olisi ollut kaksi semiä joista toinen pisteytetään ja toinen miinustetaan?

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36980
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Jufo81 kirjoitti: 28 Kesä 2020, 11:49 Mikä tässä järjestelyssä nyt siis on parempaa kuin että olisi ollut kaksi semiä joista toinen pisteytetään ja toinen miinustetaan?
Se, että pidän itse useammasta pienestä semistä enemmän. Ne on helpompi hahmottaa äänestettävinä kokonaisuuksina.
Meow cat, please meow back.

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4621
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja Jufo »

TomppaJr kirjoitti: 28 Kesä 2020, 11:59
Se, että pidän itse useammasta pienestä semistä enemmän. Ne on helpompi hahmottaa äänestettävinä kokonaisuuksina.
Eli ei edes mitään oikeaa syytä :miettii:

Noh, nyt kun on saatu edes takuu siitä että raatikappaleen arvostelee pistein puolet osallistujista niin tähän raatiin voi harkita lähettävänsä jotain hyvääkin.

Osallistujaulpparointia ja sitä mainittua "ohituskaistaa" ei ilmeisesti nyt enää ole?

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36980
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Jufo81 kirjoitti: 28 Kesä 2020, 12:07 Osallistujaulpparointia ja sitä mainittua "ohituskaistaa" ei ilmeisesti nyt enää ole?
Juu ei.
Jufo81 kirjoitti: 28 Kesä 2020, 12:07 Eli ei edes mitään oikeaa syytä :miettii:
Noh, sovitaan sitten vaikka niin. :sorivaan:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Hanhis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6575
Liittynyt: 30 Tammi 2010, 22:04

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja Hanhis »

Jee, hyviä raadin toimivuutta parantavia sääntömuutoksia. :peukku: Nyt pitää vain toivoa, että kaikki jotka mahdollisesti tietävät biisini (, jota en ole vielä päättänyt, koska voihan valinnanvara), eivät voi sitä miinustaa. :cool: Ja kuten Tomppa totesi aiemmin, veikkaan, että miinuspisteitä ei tulla tarvitsemaan kovin paljon. En tiedä muista, mutta itse en yleensä raadeissa tunnista montaakaan kappaletta entuudestaan, joten oletan, että tähän raatiin moni löytää helposti jotain spessumpaa. :surrur:

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4621
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Hanhis kirjoitti: 28 Kesä 2020, 12:53 En tiedä muista, mutta itse en yleensä raadeissa tunnista montaakaan kappaletta entuudestaan, joten oletan, että tähän raatiin moni löytää helposti jotain spessumpaa. :surrur:

Tuntemattomia kappaleita on ihan helppo löytää mutta kun sitä esittäjääkään ei saisi kukaan tuntea. Onko realistista löytää artistia jota kukaan ei tiedä?

Kaikilta jotka antavat kappaleelleni miinuspisteitä tulen raadin lopuksi tässä ketjussa kysymään, mistä se on heille tuttu. :twisted:

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42183
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Jufo81 kirjoitti: 28 Kesä 2020, 13:01 Tuntemattomia kappaleita on ihan helppo löytää mutta kun sitä esittäjääkään ei saisi kukaan tuntea. Onko realistista löytää artistia jota kukaan ei tiedä?
Kyllä niitä löytää voi. Mutta toisaalta onko järkeä koettaa optimoita vain tätä yhtä ulottuvuutta? Kappaleen pitäisi kuitenkin olla myös sellainen, että siitä pidetään. Kannattaako lähettää jonkun nobodyn YouTubeen lataamaa omatekemää rämpytelmää?
Rise, angel, shine, love!

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4621
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Rousku kirjoitti: 28 Kesä 2020, 13:32
Jufo81 kirjoitti: 28 Kesä 2020, 13:01 Tuntemattomia kappaleita on ihan helppo löytää mutta kun sitä esittäjääkään ei saisi kukaan tuntea. Onko realistista löytää artistia jota kukaan ei tiedä?
Kyllä niitä löytää voi. Mutta toisaalta onko järkeä koettaa optimoita vain tätä yhtä ulottuvuutta? Kappaleen pitäisi kuitenkin olla myös sellainen, että siitä pidetään. Kannattaako lähettää jonkun nobodyn YouTubeen lataamaa omatekemää rämpytelmää?
Niin mutta pisterankku esittäjän tuttuudestakin on aika kova. Oletetaan, että laitat raatiin tuntemattoman kappaleen semituntemattomalta esittäjältä ja oletetaan että kuusi kymmenestä miinuspisteyttäjästä tunnistaa artistin (oletus: neljä kymmenen hengen semiä). Saat heiltä yhteensä 6 x -3p = -18p. Pluspisteiden keskiarvo on 7+5+3+2+1 = 18p eli tuollaisella valinnalla saat semissäsi keskimäärin nolla pistettä.

Raati-isäntähän saa tietoonsa esittäjät ja kappaleet ennen omaa pisteytystään. Lätkäiseekö hän siis defaulttina maksimimiinuspisteet jokaiselle kappaleelle? Vai olisiko hänen parempi jäävätä itsensä miinuspisteiden antamiselta, samaan tapaan kuin minä jääväsin itseni miinuspisteiden jakamiselta sotaraadissa?
Viimeksi muokannut Jufo, 28 Kesä 2020, 14:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Samiasd
Pelinhoitaja
Pelinhoitaja
Viestit: 14530
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

Jufo81 kirjoitti: 28 Kesä 2020, 13:40 Raati-isäntähän saa tietoonsa esittäjät kappaleet ennen omaa pisteytystään. Lätkäiseekö hän siis defaulttina maksimimiinuspisteet jokaiselle kappaleelle?
No haloo, ei raadin sisällä tapahtuvaa tutustumista lasketa.

Samalla logiikallahan voisi sanoa, että jos minä kuuntelen kappaleet samana päivänä kun ne julkaistaan, mutta pisteytän ne viikon päästä, niin silloinhan ne kaikki on tuttuja.
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42183
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Jufo81 kirjoitti: 28 Kesä 2020, 13:40 Raati-isäntähän saa tietoonsa esittäjät kappaleet ennen omaa pisteytystään. Lätkäiseekö hän siis defaulttina maksimimiinuspisteet jokaiselle kappaleelle? Vai olisiko hänen parempi jäävätä itsensä miinuspisteiden antamiselta, samaan tapaan kuin minä jääväsin itseni miinuspisteiden jakamiselta sotaraadissa?
Voihan hän arvioida asian osaltaan siinä vaiheessa, kun saa itse kunkin kappaleen postilaatikkoonsa?
Rise, angel, shine, love!

Nevski
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2488
Liittynyt: 14 Maalis 2009, 15:32

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja Nevski »

Tästä hyvä aloittaa raatilomailu. Hymyillen jään silti lukemaan tätä viihdyttävää keskustelua. :poppari:

Eiköhän se siitä. <3

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4621
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Rousku kirjoitti: 28 Kesä 2020, 14:07 Voihan hän arvioida asian osaltaan siinä vaiheessa, kun saa itse kunkin kappaleen postilaatikkoonsa?
Juu, toki näinkin :peukku:

Miinuspisteiden suhde pluspisteisiin on niin merkittävä (miinusta voi saada enimmillään yli kaksi kertaa niin paljon kuin keskimäärin plussaa) että näyttää vahvasti siltä, että finaaliin mennään lähinnä miinuspisteiden välttämisellä (ks. esimerkkilaskelma ed. viestistä jossa osittain tunnettu artisti riitti negatoimaan kaikki pluspisteet).

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42183
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^En oikein usko tuohon, sillä eiköhän tähän tarkoituksellisesti etsitä vähän oudompaa musaa.

Miten muuten suhtautua fiittauksiin? Jos esiintyjänä on kahden artistin combo, joista toinen on tuttu? Tai toisesta raadista bongaamani Kerkko Koskinen collective - kyllä minä Kerkko Koskisen tietäisin, mutta en tuollaisen collectiven kanssa. Ja sitten tosiaan nämä tapaukset, joissa artistilla on niin iso ego että esiintyy vain etunimellään, joka on niin tuikitavallinen, että en tiedä, mikä Elena tällä kertaa on kysymyksessä. Ja sitten ainakin itse moni nimi kuulostaa jollakin tavoin julkisuudesta tutulta, mutta en ole varma, onko tuo nyt joku muusikko vai näyttelijä vai julkkiksensiippa vai mikä.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11943
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja sziget »

TomppaJr kirjoitti: 28 Kesä 2020, 10:58 Olen niin tyytyväinen tähän nyt. :surrur: Kiitos vielä kerran, sziget.
Ei kestä. Hauskaa että idea meni läpi. :peukku:
Jufo81 kirjoitti: 28 Kesä 2020, 13:01 Tuntemattomia kappaleita on ihan helppo löytää mutta kun sitä esittäjääkään ei saisi kukaan tuntea. Onko realistista löytää artistia jota kukaan ei tiedä?
Varma ei voi olla, joten turha ottaa paineita. Itselle tyystin outo tapaus on luultavasti outo muillekin. Jos hipstereimmät hipsterit sittenkin tuntevat sen, ei voi mitään. Sekin täytyy hyväksyä, että tuttuutta voidaan tulkita eri tavoin. En itse pitäisi paavia tuttuna artistina, vaikka tiedänkin, että paaviksi kutsuttu jäbä jossain Vatikaanissa majailee. Elena-tapaukset ratkoisin niin, että yrittäisin pikaisesti selvittää, kuka Elena on kyseessä. Ellen ole varma tuttuudesta, en anna miinuksia.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36980
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

20 kappaletta perillä. :uujee: Eli viisi per semi tällä hetkellä. Toivottavasti ollaan vasta noin puolessa välissä lopullista saldoa.

Järjestäjän tuttuusarviosta on kyselty. Enköhän minä nyt sen verran rehellinen osaa pisteineni olla, että omaa teemaani toteutan oikeudenmukaisesti? :surrur: Läpinäkyvyyden maksimoimiseksi pyrin muodostamaan pisteeni nopeasti ja lähettämään ne paluupostissa ensimmäiselle äänestäjälle.

Tämän käytännön soisi muutenkin tulevan muotiin ihan yleisesti, jotta raati-isännällä ei tule liian suuria houkutuksia lähteä muuttelemaan omia pisteitään mieluisampien tulosten perässä.
Meow cat, please meow back.

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4621
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Levyraati 48: Minä en tiedä mitään!

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Kirjaimellisesti raadin sääntöjä noudattaen järjestäjän olisi tullut antaa miinukset kaikille kappaleille kahdessa miinustettavassa semissä, joten on ihan hyvä että asia tuli kuitenkin mainituksi, koska muuten ei olisi ollut varmuutta siitä, että aikooko järjestäjä noudattaa sääntöjään pilkuntarkasti vai ei.

Omassa raadissani lähetin pisteeni itselleni YV:llä ja otin siitä kuvankaappauksen. Omien pisteiden lähettäminen ensimmäiselle pisteyttäjälle on toki vielä parempi ratkaisu.

Itse odotan edellisen raadin tulokset ennen tähän raatiin osallistumista, koska se antaa osviittaa siitä, että kannattaako minun lähettää eräs tällä hetkellä harkinnassani oleva kappale vai ei.

Vastaa Viestiin