UMK22: yleiskeskustelu
Re: UMK22
Toi on juuri se mihin suomalaiset haksahtaisi varmasti... Väkisin saatava joku "hyvä nimi" viisuihin (nimi jota ei edes tiedetä juurikaan Euroopassa) laimealla ja valmiiksi kulahtaneella poppiksella. Onhan näitä jo ollut: Jari Sillanpää, Laura, Darude, Saara Aalto....
Re: UMK22
Sain vision Jari Sillanpäästä UMK:ssa 2022. Hän voisi tehdä näyttävän paluun juuri viisukarsinnoissa ja uudistaa imagoaan. Ovathan Erika Vikman ja Kaija Kookin osanneet aina luoda nahkansa uudelleen, miksi ei Jarikin?
Jarin kappale olisi Turmion Kätilöiden tekemä rockahtava junttauspopbängeri. Kappaleen nimi olisi Sex, Drugs and Rock’n’Roll. Esityksessä lavalle laskeutuu katosta häkki (kuutio), jonka sisällä Jari on valkoisessa minkkiturkkitakissa ja nahkahousuissa. Turkin alla olisi sellaiset nahkavaljaat. Häkin pohjasta suihkuaisi laskeutumisen ajan pyroja. Lattialle laskeuduttuaan häkin ympärillä tanssisi lihaksikkaita miehiä, joilla olisi nännikorut, joista roikkuisi ketjuja. Ekan tai tokan kertosäkeen aikana Jari tulisi häkistä ulos. Vikan kertsin aikana (modulaatio) Jari nousisi häkin katolle ja riuhtaisisi minkkiturkin pois yltään. Jotenkin tähän pitäisi vielä yhdistää huumeet ja huumeista vapautuminen/kieltäytyminen... Voisiko Jari töniä pois häkin katolle pyrkiviä tanssijoita, jotka yrittäisivät tuoda hänelle nappeja?
Mutta kyseessä olisi Måneskinin ja Hatarin vanavedessä luotu Jarin performanssi, jossa vapaudutaan ja irtaudutaan huumeista.
Jarin kappale olisi Turmion Kätilöiden tekemä rockahtava junttauspopbängeri. Kappaleen nimi olisi Sex, Drugs and Rock’n’Roll. Esityksessä lavalle laskeutuu katosta häkki (kuutio), jonka sisällä Jari on valkoisessa minkkiturkkitakissa ja nahkahousuissa. Turkin alla olisi sellaiset nahkavaljaat. Häkin pohjasta suihkuaisi laskeutumisen ajan pyroja. Lattialle laskeuduttuaan häkin ympärillä tanssisi lihaksikkaita miehiä, joilla olisi nännikorut, joista roikkuisi ketjuja. Ekan tai tokan kertosäkeen aikana Jari tulisi häkistä ulos. Vikan kertsin aikana (modulaatio) Jari nousisi häkin katolle ja riuhtaisisi minkkiturkin pois yltään. Jotenkin tähän pitäisi vielä yhdistää huumeet ja huumeista vapautuminen/kieltäytyminen... Voisiko Jari töniä pois häkin katolle pyrkiviä tanssijoita, jotka yrittäisivät tuoda hänelle nappeja?
Mutta kyseessä olisi Måneskinin ja Hatarin vanavedessä luotu Jarin performanssi, jossa vapaudutaan ja irtaudutaan huumeista.
Re: UMK22
Kuten tänä vuonna suomalaiset haksahtivat Teflon Brothersiin. Vai miten se menikään.Nevski kirjoitti: ↑17 Loka 2021, 19:23Toi on juuri se mihin suomalaiset haksahtaisi varmasti... Väkisin saatava joku "hyvä nimi" viisuihin (nimi jota ei edes tiedetä juurikaan Euroopassa) laimealla ja valmiiksi kulahtaneella poppiksella. Onhan näitä jo ollut: Jari Sillanpää, Laura, Darude, Saara Aalto....
Viime kevät todisti, etteivät suomalaiset äänestä pelkän maineen perusteella, vaan ovat avoimia tuntemattomillekin nimille, jos homma toimii. Tosin suuntana voi olla se, ettei ensi kevään karsinnoissa ole kovin montaa tuntematonta nimeä. Jos Robinin tiukka ei on Blind Channelin menestyksen innoittamana muuttunut Euroviisujen uudelleen harkintaan, ehkä hän ei ole ainoa suomalainen tekijä, jonka mielipide UMK:ta ja viisuja kohtaan on muuttunut myönteisemmäksi. Se voisi pahimmillaan johtaa siihen, että UMK:ssa on kourallinen nimekkäitä esiintyjiä, jotka valittu enemmän suosiolinssit silmillä kuin hyvä kappale edellä.
Re: UMK22
No, vuonna 2007 Suomen viisukarsinnat oli aika vahvasti raskaan musiikin sävyttämät ja mielestäni edustajaksi valittiin paras tarjolla olleista ehdokkaista. Lordin viisuvoiton jälkeiset karsinnat ovat olleet tarjonnaltaan hyvin viriilit ja tarjolla ollut mielenkiintoisia ehdokkaita. Esim. 2009 olin raivopäisesti Passionworksin kannalla. Kisaflunssan vuoksi yleisö olisi kieltämättä joutunut valitsemaan sian säkissä, mutta mielestäni riski olisi kannattanut ottaa. Tämän jälkeenkin on ollut tarjolla potentiaalisia tyrkkyjä, mutta yleisö on aina valinnut toisin. Näiden aikojen jatkuvista pettymyksistä onkin luultavasti periytynyt asenteeni, että Suomen karsinnoissa pitää olla ulkomainen komponentti mukana valitsemassa edustajaa.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin
- Mä elän vieläkin
Re: UMK22
Samaa ajattelin, kun katselin muutamia viimeaikaisia kuvia. Tai oikeastaan ajattelin, että sehän on ihan setä jo! Ainakin, jos antaa tukan kasvaa pitkäksi ja sitten kampaa sen taaksepäin lätkälettityyliin.
Rise, angel, shine, love!
- Taikahuilu
- Kanta-asiakas
- Viestit: 2105
- Liittynyt: 27 Helmi 2018, 20:22
Re: UMK22
Mä en myöskään enää jaksa näitä Robin-huhuja, kun sen osallistumista veikkailin jo viime vuonna.
Mutta totta toki Robinissa on ainesta vaikka mihin, kunhan vai saa hyvän melodisen biisin itselleen.
Ja tosta habituksesta puheen ollen, niin tietty luonto näyttää jo merkkinsä; kolmenkympin rajapyykki siintää horisontissa ja kesäiset saaristoretket vaativat veronsa.....Robin on jo pikku-vanha
Mutta totta toki Robinissa on ainesta vaikka mihin, kunhan vai saa hyvän melodisen biisin itselleen.
Ja tosta habituksesta puheen ollen, niin tietty luonto näyttää jo merkkinsä; kolmenkympin rajapyykki siintää horisontissa ja kesäiset saaristoretket vaativat veronsa.....Robin on jo pikku-vanha
Re: UMK22
Minua ei myöskään Robin innosta sillä hänen Englanninkielinen tuotanto on ollut sellaista kädenlämpöistä Benjamin Ingrosso tyyliä. Miehen pitäisi saada Englannin kielisiin biiseihinsä samanlaista tarttuvuutta ja mukaansa tempaavuutta mitä hänen Suomenkielisissä lauluissa oli.
Olen miettinyt että haluaisin nähdä Suomelta ensi vuonna vahvan Suomenkielisen dueton tyylin Benjamin ja Vesta Kunnes Sammutaan tai Elli Noora ja Juha Tapio Hiljaisii Heroksii. Duetto voisi erottua, kun ensi vuonna monet saattavat yrittää kokeilla viime vuoden menestyksen takia lähettää soolo artisteja tai bändejä. Ja muutenkin haluaisin nähdä Suomelta vahvan dueton.
Olen miettinyt että haluaisin nähdä Suomelta ensi vuonna vahvan Suomenkielisen dueton tyylin Benjamin ja Vesta Kunnes Sammutaan tai Elli Noora ja Juha Tapio Hiljaisii Heroksii. Duetto voisi erottua, kun ensi vuonna monet saattavat yrittää kokeilla viime vuoden menestyksen takia lähettää soolo artisteja tai bändejä. Ja muutenkin haluaisin nähdä Suomelta vahvan dueton.
Miksi se yleisöä kiittelee, kun raadithan sen voiton varmisti.
Re: UMK22
Suomen Voice All-stars voittaja Andrea Brosio on ilmeisesti hakenut UMK:n.
Andrealla näyttää olevan mm. Robinin uran alussa toiminut manageri Hannu Sormunen taustalla vaikuttamassa, joten ei olisi ihme jos Andrea olisi UMK:ssa mukana. Andrean single Universal Musicin kanssa on julkaistu pari viikkoa sitten.
Andrealla näyttää olevan mm. Robinin uran alussa toiminut manageri Hannu Sormunen taustalla vaikuttamassa, joten ei olisi ihme jos Andrea olisi UMK:ssa mukana. Andrean single Universal Musicin kanssa on julkaistu pari viikkoa sitten.
- Puutarhuri
- Kanta-asiakas
- Viestit: 1743
- Liittynyt: 10 Helmi 2016, 15:23
Re: UMK22
No tämähän ongelma suomalaisissa nimenomaan on. Tässäkin ketjussa ihan pokalla väitetään Robinin uusinta tuotantoa "tasapaksuksi", vaikka tuolla pyörii Spotifyn maailman top listalla huomattavasti mitäänsanomattomampia tekeleitä tunnetuilta poptähdiltä. Mutta eihän niiden menestystä kyseenalaisteta.
Minusta popin puolelta juurikin Robinin pitäisi päästä maailmalle jollain konstilla näyttämään. Hän on aivan turhaan jäänyt Suomessa oman itsensä varjoon, ihankuin se suomenkielinen tuotanto olisi ollut melodialtaan yhtään parempaa - päinvastoin. Ärsyttävää tuo jatkuva kitinä suomenkielisten iskelmien perään. Minusta tällä uusimmalla Rest in beat- levylläkin olisi muutama potentiaalinen viisumestyjä. Mutta toki Euroviisuihin kannattaisi lähteä enemmänkin ylituotetulla ja huomiota herättävällä paketilla, (niinkuin esim Dark side oli). Toivottavasti Robin olisi jo ensi vuonna mukana! Vaikka kilpailu onkin kovaa popartisteilla, niin mahdollisuuksia olisi hyvinkin.
Re: UMK22
Yle tiedotti viime vuonna 20. lokakuuta, että UMK21 kappaleet ovat valittu ja antoivat muutaman vinkkivitosen siitä, minkalaisia artisteja oli valittu mukaan. Mahtavatkohan tiedottaa piakoin jotain saman suuntaista ensi vuoden kauteen liittyen
-
- Kanta-asiakas
- Viestit: 5213
- Liittynyt: 17 Heinä 2016, 13:13
Re: UMK22
^ UMK:n Instagramin kuvaus muutettiin jokin päivä sitten tähän:
UMK22 is coming – pysy kuulolla!
Re: UMK22
Antti Tuiskulta ja Erika Vikmaniltahan on tulossa perjantaina yhteinen kappale. Tuli siitä mieleen, että hehän voisivat olla aika mielenkiintoinen duo lähettää viisuihin.
Elämä ajaa ohi kohta
Joten skippaa se kotisohva
Joten skippaa se kotisohva
- Taikahuilu
- Kanta-asiakas
- Viestit: 2105
- Liittynyt: 27 Helmi 2018, 20:22
Re: UMK22
^ Ei ikinä. Siinä vasta niin luonnoton parivaljakko pakon edessä, että itseäkin ällöttää saati sitten jotain euroviisuporukkaa. Nykyään kun on saatu nauttia niin upeista aidoista euroviisuedustajista kuten esim. BC oli tänä vuonna, niin tämä on sitä samaa ripulia kuin oli Darude ja Pandora...ja ehkä vähän kuten Saara, hitusen, tosin Saara osas laulaa.
Tämä ala-arvoinen tuotos puhukoon puolestaan...kuin oksennus
Tämä ala-arvoinen tuotos puhukoon puolestaan...kuin oksennus
-
- Laulaa viisuja
- Viestit: 80
- Liittynyt: 22 Helmi 2016, 11:52
Re: UMK22
Jodelissa joku väittää saaneensa hylkykirjeen UMK-hakuun liittyen ja kuulemma yli 330 biisihakemusta olisi lähetetty syyskuun aikana mukaan kilpailuun Nämä nyt ovat tietenkin vielä vahvistamattomia tietoja. Mietin vain, onko täällä joku muu saanut vastaavan kirjeen, joka on hakenut mukaan tänä vuonna UMK:hon?
-
- Kanta-asiakas
- Viestit: 5213
- Liittynyt: 17 Heinä 2016, 13:13
Re: UMK22
^ 278 kappaletta lähetettiin viime vuonna.
Re: UMK22
Tanään on näköjään ollut tanssijoiden koe-esiintymiset UMK:hon. Ihan mukava nähdä uutta verta UMK:n lavalla, sillä aika pitkälti samat tanssijathan siellä on vuodesta toiseen tähän mennessä olleet.
Elämä ajaa ohi kohta
Joten skippaa se kotisohva
Joten skippaa se kotisohva
Re: UMK22
Sitä kai, että se on ikäkriisin paikka itsekullekin kun huomaa jonain päivänä lasten äiteineen sedättelevän/tädittelevän sinua ruokakaupan jonossa...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin
- Mä elän vieläkin
Re: UMK22
Tosiaanki olis mukavaa, jos jatkossa Uuden musiikin kilpailun taso olis hyvä. Olis tärkeää, että Uuden musiikin kilpailussa olis edes kaksi tai kolme kansainvälisesti kiinnostavaa ja laadukasta biisiä. Tämän lisäksi Uuden musiikin kilpailussa on tietenkin aina oltava paljon muitakin biisejä. Muita biisejä olisi oltava edes 7 - 8. En kuitenkaan halua, että nekään olisi huonoja biisejä.
En tarkalleen tiedä, kuinka ne biisit valitaan Uuden musiikin kilpailun televisioitavaan vaiheeseen, mutta ainakin joskus on ollut niin, että 20 henkilöä kuuntelee kaikki lähetetyt biisit, joista jatkoon päästävät 100 mielestään parasta biisiä. Seuraavassa vaiheessa viisi henkilöä kuuntelee ne 100 biisiä ja valitsee niistä televisioitavaan vaiheeseen päääsevät biisit.
Mikäli Yle valitsee edelleen tuolla tavalla biisit Uuden musiikin kilpailuun, käytäntöä voisi hieman uudistaa. Ne selvästi parhaimmat biisit pääsis suoraan 100 biisin joukosta televisioitaviin karsintoihin. Niitä muutamia muuta biisiä varten viiden henkilön raadila olis 20 biisin vaihe, johon he valitsis ne biisit, joista raati vielä miettisi, mitkä biisit niistä todella on tarpeeksi hyviä Uuden musiikin kilpailuun. Tällä tavalla saataisiin vähennettyä sitä riskiä, että Uuden musiikin kilpailussa on myös niitä biisejä, joilla ei olisi mitään mahdollisuutta pärjätä Euroviisuissa.
Euroviisuissa pärjäämistähän sitä täytyy ajatella, kun valitaan lauluja Uuden musiikin kilpailuun ja kun valitaan Uuden musiikin kilpailussa voittajaa. Mikä tärkeintä, täytyisi nimenomaan sitä miettiä, mistä äänestäjät ja raadit pitävät Euroviisuissa. Tärkeintä ei suinkaan ole se, mistä laulusta me pidämme. Me itse emme voi äänestää Suomea Euroviisuissa, joten onkin järkevää ajatella meitä mahdollisesti äänestävien ihmisten musiikkimakua.
On toki inhimillistä, että Euroviisuja vähemmän innokkaasti seuraava katsoja ei välttämättä voi tietää, millaisesta musiikista muissa Euroviisu-maissa pidetään. Ymmärrän kyllä, jos osa äänestäjistä äänestää sen perusteella, millainen musiikki omasta mielestä on parasta Uuden musiikin kilpailussa.
En tarkalleen tiedä, kuinka ne biisit valitaan Uuden musiikin kilpailun televisioitavaan vaiheeseen, mutta ainakin joskus on ollut niin, että 20 henkilöä kuuntelee kaikki lähetetyt biisit, joista jatkoon päästävät 100 mielestään parasta biisiä. Seuraavassa vaiheessa viisi henkilöä kuuntelee ne 100 biisiä ja valitsee niistä televisioitavaan vaiheeseen päääsevät biisit.
Mikäli Yle valitsee edelleen tuolla tavalla biisit Uuden musiikin kilpailuun, käytäntöä voisi hieman uudistaa. Ne selvästi parhaimmat biisit pääsis suoraan 100 biisin joukosta televisioitaviin karsintoihin. Niitä muutamia muuta biisiä varten viiden henkilön raadila olis 20 biisin vaihe, johon he valitsis ne biisit, joista raati vielä miettisi, mitkä biisit niistä todella on tarpeeksi hyviä Uuden musiikin kilpailuun. Tällä tavalla saataisiin vähennettyä sitä riskiä, että Uuden musiikin kilpailussa on myös niitä biisejä, joilla ei olisi mitään mahdollisuutta pärjätä Euroviisuissa.
Euroviisuissa pärjäämistähän sitä täytyy ajatella, kun valitaan lauluja Uuden musiikin kilpailuun ja kun valitaan Uuden musiikin kilpailussa voittajaa. Mikä tärkeintä, täytyisi nimenomaan sitä miettiä, mistä äänestäjät ja raadit pitävät Euroviisuissa. Tärkeintä ei suinkaan ole se, mistä laulusta me pidämme. Me itse emme voi äänestää Suomea Euroviisuissa, joten onkin järkevää ajatella meitä mahdollisesti äänestävien ihmisten musiikkimakua.
On toki inhimillistä, että Euroviisuja vähemmän innokkaasti seuraava katsoja ei välttämättä voi tietää, millaisesta musiikista muissa Euroviisu-maissa pidetään. Ymmärrän kyllä, jos osa äänestäjistä äänestää sen perusteella, millainen musiikki omasta mielestä on parasta Uuden musiikin kilpailussa.
En itse halua, että minusta käytettäisiin "setä"-sanaa jossain muussa merkityksessä kuin sukulaisuutta ilmaisevana sanana. "Setä"-sana ei ole merkinnyt, ei merkitse nyt, eikä tule jatkossakaan merkitsemään itselleni sitä, että huomaan itselläni olevan ikäkriisi.
Paremman maailman puolesta.
Re: UMK22
Vaikka tuossa onkin pointtia, vikaan menee siinä, ettei me tai kukaan muukaan osaa ennakoida kansainvälisen yleisön tai raatien musiikkimakua. Aika eksyksissä siis ollaan, ellei suunnisteta sen ainoan todellisen johtotähden mukaan, eli mikä meidän itsensä mielestä on paras mahdollinen edustaja ja voitetaan tai kaadutaan sitten sen mukana. Ollaanhan me lähetetty ennenkin näitä yleisöä mielisteleviä ja eurooppaa nuoleskelevia why-ruikutuksia ja a-little-bittejä mutta surkein lopputuloksin.Viisufani kirjoitti: ↑26 Loka 2021, 13:43 Euroviisuissa pärjäämistähän sitä täytyy ajatella, kun valitaan lauluja Uuden musiikin kilpailuun ja kun valitaan Uuden musiikin kilpailussa voittajaa. Mikä tärkeintä, täytyisi nimenomaan sitä miettiä, mistä äänestäjät ja raadit pitävät Euroviisuissa. Tärkeintä ei suinkaan ole se, mistä laulusta me pidämme. Me itse emme voi äänestää Suomea Euroviisuissa, joten onkin järkevää ajatella meitä mahdollisesti äänestävien ihmisten musiikkimakua.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin
- Mä elän vieläkin
- DenEurovise
- Kanta-asiakas
- Viestit: 1743
- Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
- Paikkakunta: Kuopio/Joensuu
Re: UMK22
^Juuri näin. Muiden mielipidettä ei voi eikä kannata arvailla. Jotta UMK saavuttaisi arvostusta ja nostaisi pysyvästi tasoaan, tulee sen tuottaa vähintään kansallisilla markkinoilla menestyvää musiikkia. Sitten voidaan katsoa, menestyykö voittaja viisuissa tai jopa niiden ulkopuolella kv-markkinoilla. Jos ei menesty ulkomailla, niin sitten ei menesty, mutta kansallinenkin menestys nostaa kisan arvoa, ja siten luo edellytyksiä sille, että laadukkaita kappaleita lähetetään kilpailuun jatkossakin ennakkoluulottomasti. "Viisujen täsmäiskut" menevät pieleen kuitenkin laskien kisan arvoa.
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad
Miss Li: Komplicerad
Miss Li: Komplicerad