UFOPOLI kirjoitti: ↑27 Tammi 2022, 15:40
Kolme tanssia baletista Tulilintu / Igor Stravinsky, Guido Agosti, Francesco Piemontesi (Timoteus)
Klassisesta musiikista olisi löytynyt loputtomasti valittavaa, joten en viitsinyt muuta miettiäkään. Kaikkein soitetuimmat
Valkyyrioiden ratsastukset yms. pyrin väistämään. Lisäksi raadin 77 tapaan valitsin epätavallisemman versioinnin tunnetusta teoksesta. Miksi käyttää paljon soittimia, kun yhdelläkin saa maalattua näin muhkean äänimaailman.
Nimitiedoissa sovelsin myös raadin 77 käytäntöä. Nimet ovat järjestyksessä säveltäjä, sovittaja, esittäjä.
Igor Stravinskyn
Tulilintu-baletti sai kantaesityksensä vuonna 1910. Stravinsky sovitti baletin musiikista myös erillisen orkesterisarjan, joka on hieman lyhempi kuin itse baletti.
Guido Agosti sovitti orkesterisarjan kolme viimeistä osaa (
Kuningas Kaštšein hornantanssi,
Kehtolaulu,
Finaali) pianolle vuonna 1928.
Francesco Piemontesi soittaa ne meille. Taltiointi on vuodelta 2007.
Osat muodostavat tavallisesti yhdessä esitettävän kokonaisuuden. Ajattelin, että jos kokonainen sinfonia hyväksytään kappaleeksi, kai tämäkin. Jos järjestäjä olisi linjannut toisin, olisin ilmoittanut pelkän
Kuningas Kaštšein hornantanssin, mikä olisi pisteiden kannalta muutenkin ollut järkevää. Pidin sitä kuitenkin liian intensiivisenä teoskokonaisuudesta irrotettavaksi. Asiat eivät tule hornantanssissa luonnolliseen päätökseensä. Kahta muuta osaa tarvitaan ensimmäisestä palautumiseen. Tai ainakin itse tarvitsen päästäkseni satumaailmasta kotiin.
Myös
Beatrice Ranan tulkinta teoksesta on mainio, hieman hillitympi kuin Piemontesin. Makuasia, kumpaa pitää parempana. Teoksen ensimmäiseen osaan Ranalle on kuvattu jopa
musiikkivideo. Visualisointi on siinä kuitenkin täysin väärä. Ovatko käsikirjoittaja ja ohjaaja edes kuunnelleet teosta?
Taikahuilu kirjoitti: ↑03 Tammi 2022, 18:06
Laittaakohan joku raatiin Koirankuonolaista
Et vieläkään ilmoittanut nimikko-oopperaasi tai mitään sen osaa.
Nimikko-oopperasi on satu.