murka kirjoitti: ↑30 Tammi 2022, 09:45
Pidän positiivisena sitä, ettei UMKissa ole yhtään ”ranteet auki”-tyylistä suomalaista kappaletta. Muistan sen kerran kun laitoin jonkun radiokanavan auki kun tein jotain harrastustyötäni ja siinä sivussa lähetystä kuunnellessa ihmettelin, että kuinka oli valittu sellaisia kappaleita että jos joku on jo valmiiksi masentunut niin masentuu vielä enemmän lähetystä kuunnellessa.
Ymmärrän toki, että ihminen tuntee välillä masennusta jne mutta liika on liikaa yhdessä radio-ohjelmassa. Nykyään kuuntelen radioa lähinnä autossa ja se soi tausta-alalla.
Itse olen suuri "ranteet auki" - musiikin ystävä. En tiedä mitään kamalempaa tunnetta kuin se, kun huonona päivänä kuulee jotain tosi iloisia bilekappaleita. Olo tulee vielä pahemmaksi, kun muilla on mukavaa, mutta itsellä ei. "Ranteet auki" - musiikkia kuunnellessa on kiva tuntea, että joku muu tuntee myös samalla tavalla ja osaa pukea tunteet sanoiksi. Tosin niin kuin sanoitkin liika on liikaa ja hyvänä päivänä ne samat kappaleet voi myös pilata hyvän fiiliksen. Tätä varten minulla on "songs that don't make you wanna cry" - soittolista
Alkoi itseänikin kieltämättä vähän pelottaa että mitä sieltä on tulossa noiden esitysten kuvailujen perusteella… Monsters ei esityksenä toiminut ollenkaan. Se oli enemmän mielestäni tyyliltään enemmän musikaalinumero kuin viisuesitys, samoin viime vuoden I love you oli selkeästi lavastukseltaan huumorinumero.
Jos rekvisiittaa ja temppuratoja on kauheasti, tulee esityksestä helposti kaoottinen ja on ensinnäkin musta vaikeampi jäädä mieleen. Tietynlaista autenttisuutta kaipaisin näihin UMK-esityksiin, tietysti sitten halutessa sopivat lavasteet jotka tukee kappaletta mutta ei vie sitä koko esitystä.
The Rasmuksen yhteydessä olikin puhetta, että kaikenlaiset temppuradat ja isot lavasteet alkavat ylipäätään tuntua nykyään aika vanhanaikaisilta. Enemmän viisuissa aletaan mennä siihen suuntaan, että pääasia on artistissa itsessään ja hänen esiintymisessään. Jos lavalle halutaan jotain taustarekvisiittaa, niin tuntuu, että se tehdään nykyään enemmän ledseinän avulla ja valoilla.
viisumiisu kirjoitti: ↑30 Tammi 2022, 12:08Monsters ei esityksenä toiminut ollenkaan. Se oli enemmän mielestäni tyyliltään enemmän musikaalinumero kuin viisuesitys
Vaikka toki Ylekin on monia esityksiä mokannut, muistuttaisin että Saaran esitykset teki pääasiassa Brian Friedman.
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away
Vain P ja kolmas K puuttuvat, mutta eiköhän ne ole Tommin ja Isaacin koodinimistä, niitä ei ole vielä julkaistu.
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away
Onkohan minulle iskenyt joku perinteinen suomalainen apatia ja elämänhaluttomuus, kun rupeaa tuntumaan että ei näistä meidän edustajista ole mihinkään? Eihän tässä olla päästy vielä esityksiin astikkaan, ja ihan todistetusti esitys saattaa viedä mukanaan musiikista riippumatta tänäkin vuonna. Miksi olen näin pettynyt?
Mens infirma in corpore sano
Animus tristis in corpore sano
Mens desperata in corpore sano
Mens conterrita in corpore sano
jee euroviisut kirjoitti: ↑28 Tammi 2022, 17:17
Nonniin, nyt kun kaikki on ollut viikon kuunneltavissa, niin pitipä vähän tehdä koontia siitä, miten kappaleet ovat menestyneet Suomen Spotifyn päivälistoilla. Alla kunkin kappaleen sijoitukset Suomen Spotifyn kuunnelluimpien päivälistoilla 13.1. alkaen.
Eli joo, kai se on oltava ihan tyytyväinen, että jokainen kappale on toistaiseksi ollut joka päivä julkaisunsa jälkeen listalla ja yhtä lukuun ottamatta jokainen on ollut joka päivä top-100:ssa. Tosin no, ekstrapoloisin kyllä noista trendeistä, että ainakin Thank God I'm an atheist, mahdollisesti myös Elämä kantaa mua ehtivät pudota listalta ennen UMK-finaalia.
Olis mielenkiintoista tietää, että moniko noista UMK-biiseistä sijoittuu kansainvälisesti 100 kuunnelluimman joukkoon edes yhtenä päivänä 6.toukokuuta mennessä? Sen tietää tietenkin vasta sitten, mutta luulenpa, että vain Suomen euroviisu. Se on todennäköisesti The Rasmuksen Jezebel.
Viisufani kirjoitti: ↑31 Tammi 2022, 11:38
Olis mielenkiintoista tietää, että moniko noista UMK-biiseistä sijoittuu kansainvälisesti 100 kuunnelluimman joukkoon edes yhtenä päivänä 6.toukokuuta mennessä? Sen tietää tietenkin vasta sitten, mutta luulenpa, että vain Suomen euroviisu. Se on todennäköisesti The Rasmuksen Jezebel.
Viime vuoden euroviisukappaleista kuusi nousi viisujen jälkeen Spotifyn sadan kuunnelluimman kappaleen joukkoon ja näiden lisäksi viisi kappaletta mahtui kahdensadan kuunnelluimman joukkoon. Muut 28 kappaletta eivät listalle sijoittuneet. On siis varsin optimistista odottaa, että Suomen edustusbiisi nousisi Spotifyn kansainväliselle listalle jo ennen viisuviikkoa.
Sieppeli kirjoitti: ↑31 Tammi 2022, 11:33
Onkohan minulle iskenyt joku perinteinen suomalainen apatia ja elämänhaluttomuus, kun rupeaa tuntumaan että ei näistä meidän edustajista ole mihinkään? Eihän tässä olla päästy vielä esityksiin astikkaan, ja ihan todistetusti esitys saattaa viedä mukanaan musiikista riippumatta tänäkin vuonna. Miksi olen näin pettynyt?
Itsekin haluaisin olla innostuneempi. Yksikään biisi ei herätä tunteita puolesta tai vastaan. Toki jyvät erottuu akanoista kun päästään liveen. Yritän kuitenkin muistuttaa itselleni, miten etuoikeutetussa asemassa me fanit olemme tänä vuonna. Ei mitään yhden naisen tai miehen Saara Aalto tai Darude showta. Vapaa kilpailu ja useita euroviisuista motivoituneita suomalaisartisteja. Saamme oikeasti valita parhaan audiovisuaalisen kokonaisuuden eikä mukana ole mitään Pertti Kurikoita, joita äänestetään pelkästään kantaaottavista syistä.
^ Itsellä apatiaa lisää vielä se, että itse UMK on vielä melkein kuukauden päässä. Artistit ja kappaleet on jo julkaistu ja sanalliset kuvailut siitä, millainen lavashow kenelläkin on, ei oikein herätä kiinnostusta tarpeeksi tässä kohtaa. Mikään muu kappale paitsi Jezebel ei ole soinut itselläni useampaan päivään, vaikka olenkin tänä vuonna todella tyytyväinen biisien tasoon.
En tiedä olisiko se mahdollista, mutta toivoisin niin kovasti, että UMK ja siihen liittyvät asiat suoritettaisiin edes vähän tiivistetymmällä aikataululla. Artisteista alkoi tulla vihjeitä jo joulukuun puolenvälin jälkeen (?), artistit julkaistiin 12.1, kappaleet julkaistiin 13 - 21.1 ja sitten pitäisi odotella 26.2 asti, että kisataan. Kai kisaviikolla sitten tulee jotain videonpätkiä harjoituksista, mutta siihenkin on aikaa. Ehkä olen vain malttamaton luonne, mutta kyllä tässä käy aika pitkäksi.
^^ Tämä väli artistien ja biisien julkistamisen ja UMK:n finaalin välillä on kieltämättä aika pitkä. Sanoisin, että pari viikkoa olisi sellainen aika passeli väli. Luulisi, että tiiviimpi väli olisi vain positiivinen asia. Nyt taviskatsojat todennäköisesti ehtivät onnellisesti jo unohtaa kappaleet eivätkä välttämättä edes muista, että UMK-finaali on tulossa viiden viikon päästä.
Sieppeli kirjoitti: ↑31 Tammi 2022, 11:33
Onkohan minulle iskenyt joku perinteinen suomalainen apatia ja elämänhaluttomuus, kun rupeaa tuntumaan että ei näistä meidän edustajista ole mihinkään? Eihän tässä olla päästy vielä esityksiin astikkaan, ja ihan todistetusti esitys saattaa viedä mukanaan musiikista riippumatta tänäkin vuonna. Miksi olen näin pettynyt?
Kuuntele muiden maiden karsintakappaleita, niin johan rupeaa UMK maistumaan. Sanoisin, että Pohjois-Makedonia, Irlanti ja Malta on jo nyt Suomen kanssa samassa semissä kilpailevista maista päihitetty (Romaniaa en ole vielä jaksanut kuunnella, kun karsinnan yleisilme ei vaikuta kovinkaan kutsuvalta).
ESC24 TOP-10: 1. Kroatia 2. Itävalta 3. Liettua 4. Norja 5. Alankomaat 6. Iso-Britannia 7. Latvia 8. Azerbaidžan 9. Ruotsi 10. Viro
Tuli tosin mieleen, että tämä pitkä väli tasoittaa eri päivinä julkaistujen kappaleiden tilannetta. Jos kappaleet halutaan edelleen julkaista päivittäin (arkisin), niin siihen menee hieman päälle viikko. Tällöin ei olisi kovin tasapuolista puskea kisaa kovin pian viimeisen kappaleen julkaisun jälkeen.
Tosin nyt kun katsoin, niin esimerkiksi vuonna 2018 ja 2019 kappaleet julkaistiin viikoittain, ja viimeisen (kolmesta) kappaleen julkaisun jälkeen oli enää viikko itse kisaan. Vuonna 2017 ja 2021 oli noin neljä viikkoa, ja vuonna 2020 n. 5 viikkoa. Sitä aiempia vuosia en jaksanut katsella, kun oli semejä ja kaikkea.
Suomen suurin musiikkishow UMK saa kaudelle 2022 arvoisensa juontajaparin, kun Vesala ja Mmiisas luotsaavat UMK22-finaalia helmikuun 26. päivänä Turun Logomossa.
UMK22:ssa esiintyy finalistiartistien lisäksi myös Vesala täysin UMK:ta varten suunnitellun kansainvälisen tason shown kanssa.
Suomen arvostetuimpiin ja seuratuimpiin artisteihin lukeutuva Vesala eli Paula Vesala sekä yksi maamme suurimmista sosiaalisen median vaikuttajista, Mmiisas eli Miisa Rotola Pukkila, ovat molemmat ensimmäistä kertaa juontamassa UMK:n kokoluokan tapahtumaa ja odotukset ovat molemmilla korkealla. Vesalalle oma esiintyminen UMK22-show’ssa kruunaa kokemuksen.
— UMK:ssa otin tavallaan pestin hulluuteen, koska en yhtään tiedä onko minusta juontajaksi. Mutta odotan UMK:ssa upeita esityksiä sekä ihan eniten sitä hetkeä, kun saamme kysyä kansainvälisiltä raadeilta pisteet, Vesala kertoo.
Omasta esityksestään Vesala toteaa, että hänellä on upea tekijätiimi mukana. Erityisesti Vesala on iloinen, että jo hänen areenakeikaltaan tutut suomalaiset nykytanssikentän ammattilaiset saadaan koreografi Natasha Lommin johdolla mukaan lavalle.
Mmiisas kertoo olevansa todella kiitollinen juontajapestistä ja mahdollisuudesta päästä kehittämään omia juontotaitojaan.
— Kun kuulin juontomahdollisuudesta purskahdin itkuun ja jalat pettivät alta. Tämä on minulle uskomattoman hieno tilaisuus ja euroviisufanina on upeaa päästä kokemaan UMK-huuma paraatipaikalta, Mmiisas kertoo. Hän lisää, että perinteisen median maailma ja tv-esiintyjän työ ovat alkaneet kiinnostaa häntä yhä enemmän.
Loistava ja katu-uskottava duo! Ainoa, mikä arveluttaa on molempien juontokokemuksen puute, mutta eivätköhän kokeneina esiintyjinä hoida homman hienosti kotiin. Kumpa vaan käsikirjoitus olisi parempi kuin viime vuosina
Antillakaan ei kuulemma ollut juontokokemusta ja hyvin veti. Ihan mielenkiintoinen kaksikko ja kuten uumoilin, juontajista ainakin toinen on sellainen, joka voi vetää myös väliaikashow:n. Miksi ei myös Mmiisas.
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away
Eihän tässä voi olla huomaamatta sellaista pikkujuttua että Paula Vesala ja Lauri Ylönen ovat olleet naimisissa. Ilmeisesti ihan hyvissä väleissä kai nykyään mutta joka tapauksessa. Vesala ojentaa Ylöselle UMKn voittopystin?
2024 Rim Tim Tagi Dim 2023 Cha Cha Cha 2022 Die Together, 2021 Dark Side, 2020 Tears Getting Sober, 2019 Hatrid Mun Sigra, 2018 Higher Ground,
2017 City Lights, 2016 Hear Them Calling, 2015 Grande Amore, 2014 Something Better
Uuh, olipa tämä iloinen yllätys! Samallahan Paula saa hyvää siedätyshoitoa, sillä eikös hän taannoin tviitannut painajaisestaan, jossa hän kisasi Euroviisuissa tms.?
Mmiisasin tiedän vain TTK:sta, mutta vaikuttaa kyllä katsojaystävälliseltä henkilöltä.
Oi että, miten kiva parivaljakko juontajiksi.
Mäkin näen Paulan halaamassa Lauria, kun Jez voittaa UMK:n tai sitten halaa lohdutukseks, kun ei voittanut. Who Knows?
Paulan ja Laurin yhteys tässä vähän haiskahtaa. Mutta uskoisin muuten kyllä Paulan hoitavan juontopestin kunnialla. Itseäni vähemmän artistina innostava voi hyvinkin vakuuttaa juontajana (vrt. Oscar Zia). Harmittaa vaan, että juontopestin tubettajakiintiö ei mennytkään Papananaamalle.
Carboni kirjoitti: ↑01 Helmi 2022, 09:18
Eihän tässä voi olla huomaamatta sellaista pikkujuttua että Paula Vesala ja Lauri Ylönen ovat olleet naimisissa. Ilmeisesti ihan hyvissä väleissä kai nykyään mutta joka tapauksessa. Vesala ojentaa Ylöselle UMKn voittopystin?
Ai niin hyi yäk, nyt kyllä pervokerroin nousi tämän keissin kohdalla ....mutta tosiaan se on varmasti tarkoituskin. Emppu onneksi tuo raikkaan tuulahduksen tämän saippuaopperan keskelle
Serduchka kirjoitti: ↑01 Helmi 2022, 10:28
Paulan ja Laurin yhteys tässä vähän haiskahtaa.
Miksi? Molemmat ovat varmasti omilla ansioillaan päässeet mukaan UMK:hon, ja eiköhän molemmat ole myös sen verran kypsiä ihmisiä, etteivät ala UMK-lähetyksessä menneitä puimaan. Toki aiheesta voisi yhden hyvän vitsin murjaista.
^ En mä nyt sitä tarkoita. Lähinnä vaan ihmettelen, että kuinka just Lauri Ylösen exä juontaa UMK:n tällaisena vuonna, kun The Rasmus on mukana kisaamassa viisuedustuspaikasta?
Villi veikkaus, että Vesalaa on pyydetty mukaan jo kuukausia taaksepäin, eikä hänelle ole vuodettu UMK ehdokkaita. Sattumaa tai ei niin onhan tässä eräänlainen draamankaari käsillä jos Rasmus tämän lopulta vie
2024 Rim Tim Tagi Dim 2023 Cha Cha Cha 2022 Die Together, 2021 Dark Side, 2020 Tears Getting Sober, 2019 Hatrid Mun Sigra, 2018 Higher Ground,
2017 City Lights, 2016 Hear Them Calling, 2015 Grande Amore, 2014 Something Better