Huilumies kirjoitti: ↑08 Helmi 2022, 10:11
2.semissä oli musiikillisestikin parempia kappaleita (ah ne intialaiset!
![Sydän ymmärtää <3](./images/smilies/rakkaus.gif)
) joten oli paljon sellaisia, jotka sekä toteuttivat teemaa että olivat musiikillisesti hyviä.
Intian tarjonnasta en innostunut.
![You don't know tomorrow :sorivaan:](./images/smilies/sorivaan.gif)
Minusta molemmat leffabiisit olivat bulkkikamaa, eri kulttuuripiiristä vain. Musiikillinen arvo sama kuin keskinkertaisella schlagerilla.
Vittu vittu pääsi pisteharkintaan mutta lopullinen tuomioni oli, että kappale on tapetti. Siis se voisi soida häiritsemättä taustalla vaikka loputtomasti ja tuskin edes huomaisin, missä siinä on alku, keskikohta ja loppu. Miellyttävää mutta merkityksetöntä.
Huilumies kirjoitti: ↑08 Helmi 2022, 10:11
Totta tuokin. Mutta toisaalta, se että mennään kokonaan musiikki edellä ja jätetään teemaansopivuusvastuu täysin järjestäjälle hyväksymisvaiheeseen, kannustaa siihen, että yritetään väen väkisin kammeta raatiin sisään teeman porsaanreikien kautta kappaleita, joka musiikillisesti olisivat ”turvallisia menestyjiä” mutta vain rimaa hipoen voidaan sanoa teemaa toteuttaviksi kun eivät ole vaatineet mitään mielenkiintoisempia tuloksia tuottanutta kekseliäisyyttä.
Teeman täyttäminen rimaa hipoen ei kai yleisesti ole mikään menestysresepti. Yleensä voittajat toteuttavat teemaa hyvin. Näissä semifinaalituloksissakin näen merkkejä siitä, että teema on vaikuttanut pisteisiin ja jatkoonmenijöihin. Mara Sattei ja moi Caprice kuulostivat finaalimusalta mutta jäivät semiin; molemmissa teeman toteutus välttävä. Keinotekoiselta näyttänyt Lokko-moni jäi jumboksi. Adele häntäpäässä, vaikka on aiemmilla hiteillään pokannut raadeissa palkintosijoja.
Sellainen valintatilanne, jossa surkeasti teemaa toteuttava biisi kannattaa valita, vaikka lähes yhtä hyvä teemaa loistavasti toteuttava biisi olisi mahdollinen, kuulostaa fiktiiviseltä. Onko joku oikeasti ollut sellaisessa? Biisille kuin biisille tulee sopiva teema joskus. Jos lähes samantasoisista joutuu valitsemaan, kannattanee valita teemaa paremmin toteuttava ja jättää toinen odottamaan parempaa teemaa.
Luulen rimaa hipovien valintojen tulevan siis niiltä, joilla ei ole muita vaihtoehtoja. Joko muuta teeman täyttävää vaihtoehtoa ei ole tullut vastaan tai muut ovat ilmoittajan mielestä musiikillisesti lohduttoman paljon huonompia.
Äänestäjänä ajattelen vähän niinkin, että sama kappale ei yleensä toista tilaisuutta raadissa saa. Jos huippubiisi on väärässä raadissa, liika nipottaminen teemasta harmittaa viimeistään jälkikäteen. Tilastoihin ja taulukoihin jää kelvoton sijoitus ja tieto, etten antanut kappaleelle pisteitä. Nollan perustelu ei tilastoidu. Joskus olen muuttanut arvostelulinjaa semifinaalin jälkeen, kun kappale on välttänyt katastrofituloksen ja saanut minulta pisteitä kerran.
Tässä kohtaa on todettava, että törmään "huippubiisi väärässä raadissa" -tilanteisiin äänestäjänä vain harvoin. Ne kappaleet, joista pidän, yleensä toteuttavat myös teemaa riittävän hyvin. Olen selittänyt tämän itselleni niin, että veltot teeman toteutukset on poimittu pienemmästä kappalevalikoimasta ja ovat siksi keskimäärin heikompia biisejä. Selitys voi olla täysin väärä. Ehkä ne nimimerkit, joiden kanssa musiikkimaut eivät muutenkaan kohtaa, asennoituvat myös teemoihin jotenkin toisin. Valikoivan tulkinnan mahdollisuuskin on olemassa. Ehkä vain perustelen itselleni, että huono toteutus onkin hyvä, kun pidän biisistä tarpeeksi.
Koska raati on kesken, puhun tietenkin yleisellä tasolla enkä nimenomaisesti tämän raadin tarjonnasta.