Eduskuntavaalit 2023

Just nu! - keskustelua tv-ohjelmista ja ajankohtaisista asioista

Minkä puolueen ehdokasta aioit äänestää?

Äänestys päättyi 12 Huhti 2022, 22:36

SDP
23
28%
Perussuomalaiset
9
11%
Kokoomus
3
4%
Keskusta
3
4%
Vihreät
26
32%
Vasemmistoliitto
11
13%
RKP
1
1%
Kristillisdemokraatit
1
1%
Liike Nyt
2
2%
Valta kuuluu kansalle
0
Ei ääniä
jokin muu
2
2%
En aio äänestää.
1
1%
En ole äänioikeutettu.
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 82

Jufo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4667
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:14

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Jufo »

Perussuomalaisten eduskuntaryhmässä on yhtä paljon tohtoreita kuin SDP:llä ja kokoomuksella joten yleinen mielikuva "elämänkoululaisista" ei täysin pidä paikkaansa. Maistereita heillä on toki vähemmän kuin SDP:llä ja kokoomuksella.

JOS äänestäisin persuja (enkä todellakaan sano että aion äänestää heitä) niin äänestäisin todennäköisimmin Teemu Keskisarjaa joka historioitsijana ja suomen kielen tutkijana vetoaa sellaisiin, jotka kaipaavat nimenomaan sivistystä edustavaa ehdokasta.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37077
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

^ Joo, Keskisarjalla on virkistäviä ulostuloja. :joojoo:

// Enkä siis allekirjoita kaikkea, mitä hän sanoo. :heh:
Meow cat, please meow back.

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16265
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

TomppaJr kirjoitti: 09 Maalis 2023, 23:22
ESC93 kirjoitti: 09 Maalis 2023, 17:22 En nyt ihan noin veret seisauttavaa jytkyä odottanut,
Millaiset persut miellyttävät sinua? :uujee:

Oikeastaan voisin esittää saman kaikille: Millaiset *suurin puolueesi* edustajat miellyttävät sinua?

Kysymys on relevantti, koska näissä vaaleissa olen pohtinut enemmän kuin koskaan sitä, millaista porukkaa äänestämäni henkilön vanavedessä ääneni saa. Persuista voisin ihan hyvin äänestää jotain Wille Rydmania, mutta elämäm_koululaiset kansakoulupudokkaat karkottavat minut kauas puolueen äänestämisestä.
No siis juurikin tämä. :draamaa: Rydman toki olisi harkitsemisen arvoinen, mutta nuorennusleikkausta puolue vaatisi. Olen pitänyt Pirkanmaalta Miko Bergbomia ja Joakim Vigeliusta varteenotettavina vaihtoehtoina. :peukku: Vanhoille jäärille saa sitten riittää Uudeltamaalta Jorma "Remontti-Reiska" Piisinen. :heh:

Toki itse olen jo aikaa sitten päättänyt äänestää samaa demaria kuten jo monesti aiemmin. :mrgreen:
Toki vihreissäkin on vaarana saada jotain ihan ihme tyyppejä, mutta olen päätynyt siihen, että siellä riski saada äänelläni täysi typerys eduskuntaan on selvästi pienempi kuin muilla relevanteilla puolueilla.
Tämä on kyllä totta, mutta ehkä kohdallani tuo näytti niin isoa persujytkyä juuri sen takia että olen niin monesta asiasta muutoinkin eri mieltä vihreiden kanssa. :miettii:
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42729
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

TomppaJr kirjoitti: 08 Maalis 2023, 22:34 Miltäs näyttää kuppilalaisten eduskunnat Ylen vaalikoneen perusteella?
Missä siellä tehdään se eduskunta? Pitääkö vaita puolueita vai ehdokkaita vai jotain muuta? Ja koettaako tuo eduskunnanvalinta ottaa huomioon myös vaaipiirit, ts. valita kustalin vaalipiirista ne parhaiten näkemyksiäni vastaavat?

Edit. Löytyi. Piti siis valita oman vaalipiirin ehdokkaat ensin.
eduskunta.png
eduskunta.png (33.02 KiB) Katsottu 760 kertaa
En minä ihan noin vihreä kuvitellut olevani. :shock: Kiinnostaisi tietää, kuka on tuo yksi mukaan mahtunut kokoomuslainen. Mielenkiintoinen on Hi, jolla on yksi edustaja. Hållbart initiativ. En ole kuullutkaan moisesta. Ehkä heillä on ehdokkaita vain Ahvenanmaalla? Vähän mälsää, kun en saanut yhtään liberaalia eduskuntaani.

(Teknisenä kysymyksenä voisin ihmetellä, miten muut olette liittäneet eduskuntanne kuvan tänne kuppilaan. Vastaukset ehkä tekniikka-ketjuun.)
Rise, angel, shine, love!

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16265
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Rousku kirjoitti: 10 Maalis 2023, 08:46 Mielenkiintoinen on Hi, jolla on yksi edustaja. Hållbart initiativ. En ole kuullutkaan moisesta. Ehkä heillä on ehdokkaita vain Ahvenanmaalla?
Manner-Suomen puolueet eivät toimi Ahvenanmaalla, eikä sikäläiset ryhmittymät täällä.
(Teknisenä kysymyksenä voisin ihmetellä, miten muut olette liittäneet eduskuntanne kuvan tänne kuppilaan. Vastaukset ehkä tekniikka-ketjuun.)
Esim. Imgurin kautta.
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16707
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

TomppaJr kirjoitti: 09 Maalis 2023, 23:22 Oikeastaan voisin esittää saman kaikille: Millaiset *suurin puolueesi* edustajat miellyttävät sinua?
Kaikenlaiset. Minusta on hienoa kuinka monenlaisia ehdokkaita puolueesta löytyy, niin että heillä on kuitenkin sopivasti yhteneviä arvoja tärkeimpien päämäärien edistämiseksi.

Yleisemmin ihailen poliitikossa kärsivällisyyttä ja valmiutta keskustella aiheesta kuin aiheesta kenen tahansa kanssa. Itse en todellakaan jaksaisi, minkä vuoksi en olekaan politiikassa, vaikka se aikanaan suuri haaveeni olikin.

Avatar
Serduchka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 57786
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:16
Paikkakunta: Pori

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Serduchka »

ESC93 kirjoitti: 10 Maalis 2023, 06:38 Olen pitänyt Pirkanmaalta Miko Bergbomia ja Joakim Vigeliusta varteenotettavina vaihtoehtoina. :peukku:
Bergbom, Vigelius... joo, kyllä ne sun varteen otot tiedetään. :rofl: :hali:
UFOPOLI kirjoitti: 10 Maalis 2023, 11:30 Yleisemmin ihailen poliitikossa kärsivällisyyttä ja valmiutta keskustella aiheesta kuin aiheesta kenen tahansa kanssa. Itse en todellakaan jaksaisi, minkä vuoksi en olekaan politiikassa, vaikka se aikanaan suuri haaveeni olikin.
Tämä. Olen kaiketi itsekin joskus yli 10 vuotta sitten miettinyt, millaista olisi olla poliitikko. Totesin vaan, etten ymmärrä politiikasta mitään. Eräs oululainen vihreä totesi sitten kerran mulle jotain, että "eivät ne poliitikotkaan ymmärrä". :heh:
⚰️ R.I.P. Eurovision 🪦

Avatar
ESC93
Siivooja
Siivooja
Viestit: 16265
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja ESC93 »

Serduchka kirjoitti: 10 Maalis 2023, 15:01
ESC93 kirjoitti: 10 Maalis 2023, 06:38 Olen pitänyt Pirkanmaalta Miko Bergbomia ja Joakim Vigeliusta varteenotettavina vaihtoehtoina. :peukku:
Bergbom, Vigelius... joo, kyllä ne sun varteen otot tiedetään. :rofl: :hali:
On ne ajatuksiltaankin päteviä. :ylppis:

// Onko täällä muut katsoneet Neloselta Luokan edessä -sarjan tenttejä? Kieltämättä hauska idea, ja antaa erilaisen kuvan puoluejohtajista. :heh:
Viimeksi muokannut ESC93, 10 Maalis 2023, 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1737
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio/Joensuu

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

^Poikaystäväni katsoo. Itse en pysty. On aivan liian kiusallista katsottavaa. :heh: Todella teennäinen ohjelma.

Enkä sitä paitsi usko hetkeäkään, että ne luokat ovat oikeita kunnallisen koulun luokkia. (En toki ole katsonut niin paljoa, että tietäisin, onko niin väitettykään.) Missä hälinä, erityistä tukea tarvitsevat oppilaat ja vieraskieliset? Laittaisivat puoluejohtajat kokeilemaan oikean luokan oikean oppitunnin vetämistä. Katsotaan löytyisikö sitten rahaa kouluillekin. :mrgreen:
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Massiel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1022
Liittynyt: 03 Joulu 2004, 13:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Massiel »

Miko Bergbom ja Joakim Vigelius Pirkanmaalta tosi järkeviä nuoria miehiä, samoin Onni Rostila Uudellamaalla, Krister Tynkkynen Kaakkois-Suomessa ja Manolis Huuki ja Rami Aalto Vaasan vaalipiirissä. Oman ääneni Lapissa saa Sara Seppänen. Hän on järki nainen siinä missä Nanna Väätäinen Savo-Karjalassa ja Kaisa Garedew Keski-Suomessa. Oulun vaalipiirissä Sebastian Tynkkynen ja Juha Richter ovat järki miehiä ja Varsinais-Suomessa Tomi Pohjankukka ja Satakunnassa Jooa Raja-aho, Helsingissä Jussi Halla-aho ja Wille Rydman. Hämeessä Ville-Veikko Elomaa.

Avatar
Saturnus Psycho
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3562
Liittynyt: 16 Maalis 2022, 15:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Saturnus Psycho »

Mua jotenkin yllättää kuinka suosittu ja varteenotettava ehdokas Wille Rydman on täällä! Mulle hän on aina ollut yksi suuria syitä miksi kokoomusta ei missään nimessä olisi voinut äänestää. Ei siis sillä että muutenkaan äänestäisin kokoomusta (vaikka se toinen siipi siellä onkin ihan hyvä) ja onneksi Rydman on nykyään persuissa.
So unimpressed but so in awe
Such a saint but such a whore
So self aware so full of shit
So indecisive so adamant

Massiel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1022
Liittynyt: 03 Joulu 2004, 13:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Massiel »

^ Täällä ilmeisesti on aika nuorta väkeä ja persut on nuorten (18-29 v.) keskuudessa ylivoimaisesti suosituin puolue. Minä taas ihmettelen miksi täällä monilla on sellainen käsitys ettei viisukuppilan väessä voi olla oikeistolaisesti/konservatiivisesti ajattelevia. Oman käsitykseni mukaan sosialismi kuin muutkaan vasemmistolaiset utopiat eivät ole koskaan onnistuneet missään vaan johtaneet suureen katastrofiin. Tämä vihreä siirtymä kin on verrattavissa Maon suureen harppaukseen 50-luvulla.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8336
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Sosialismilla pelottelu on samaa kategoriaa kuin trumpistien pelottelu kommunismilla. Johan se on todettu täälläkin, ettei sosialismista ole yksin yhteiskuntamalliksi, mutta jonkin verran sitä tarvitaan pehmentämään markkinataloutta. Jostain syystä tämä ei mene perille, vaan palataan jankuttamaan aina vaan samasta lähtöruudusta.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Massiel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1022
Liittynyt: 03 Joulu 2004, 13:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Massiel »

^Taidat sekoittaa markkinatalouden kapitalismiin. Kapitalismi on markkinatalouden turmeltunut muoto. Markkinatalous toimii mikäli yhteiskunnassa vallitsee yhtenäinen arvopohja eikä mitään sosialismia tällöin tarvita sitä pehmentämään.
Luepa tämä:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009420606.html

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17256
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Happy »

oho oho ei yhtäkään vihreätä :rofl: ja SDP myös nollissa! ja vasemmisto!

kuva

ja minulle sopivimmat ehdokkaat on ton vaalikoneen perusteel ilmeisesti elämäänsä kyllästyneen oloisimmat ukonkäppänät :niinpa:
oonkin ollu aina sitä mieltä että viattoman ulkokuoreni alla asuu elämäänsä paatunut äijjänkäppänä
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Saturnus Psycho
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3562
Liittynyt: 16 Maalis 2022, 15:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Saturnus Psycho »

Juu Massiel kyllä mä tiedän että lasket arvoliberaalin kokoomuslaisenkin lähes kommunistiksi. En vaan ymmärrä tuota logiikkaa miten arvoliberaalius yhdistyy siihen? Yleisesti ottaen konservatiivit kuitenkin haluavat enemmän kaventaa muiden vapautta elää.

Sitä en edes ole sanonut että ihmettelisin oikeistolaisia kuppilalaisia. Rydmanin suosio kuitenkin hämmästyttää aidosti. En kuvittelisi hänen olevan suosittu esim. vihreitä arvoja kannattavien arvoliberaalienkin keskuudessa. :shock:
Viimeksi muokannut Saturnus Psycho, 11 Maalis 2023, 21:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
So unimpressed but so in awe
Such a saint but such a whore
So self aware so full of shit
So indecisive so adamant

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8336
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Oikeistolaiset populistit ovat jättäneet maailmalla jälkeensä lähinnä hajoitettuja hallintorakennuksia kun on tullut aika luopua vallasta. Ehkä kannattaa miettiä kahdesti voiko heitä äänestää.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Massiel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1022
Liittynyt: 03 Joulu 2004, 13:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Massiel »

Arvoliberalismi on peitenimi vasemmistoliberalismille tai sosiaaliliberalismille. Kyse on marxilaiseen ideologiaan pohjautuvasta aatteesta. Klassinen liberalismi ja taloudellinen liberalismi on eri asia.

Massiel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1022
Liittynyt: 03 Joulu 2004, 13:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Massiel »

hra47 kirjoitti: 11 Maalis 2023, 21:18 Oikeistolaiset populistit ovat jättäneet maailmalla jälkeensä lähinnä hajoitettuja hallintorakennuksia kun on tullut aika luopua vallasta. Ehkä kannattaa miettiä kahdesti voiko heitä äänestää.
Kommunismin/sosialismin uhreja on yli 100 miljoonaa. Kannattaa miettiä kahdesti voiko heitä äänestää.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8336
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Ja kommunismilla pelottelu senkun vain jatkuu. Oletko trumpetisti?
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30790
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

hra47 kirjoitti: 11 Maalis 2023, 19:24Johan se on todettu täälläkin, ettei sosialismista ole yksin yhteiskuntamalliksi, mutta jonkin verran sitä tarvitaan pehmentämään markkinataloutta.
Juurikin näin. Markkinatalous toimii ja tuottaa tehokkaan lopputuloksen, jos ja vain jos kilpailullisten markkinoiden oletukset pätevät. Kilpailullisilla markkinoilla pitää olla suuri määrä tuottajia ja kuluttajia, täydellinen informaatio hinnoista ja hyödykkeiden ominaisuuksista, ja tuottajien ja kuluttajien pitää tehdä täydellisiä (oman hyötynsä maksimoivia) päätöksiä.

Tavanomaisten kulutushyödykkeiden osalta oletukset pätevät riittävän hyvin. On parempi, ettei valtio päätä, kuinka paljon villasukkia tuotetaan ja millä hinnalla, vaan tuotettu määrä ja hinta saavat määräytyä markkinoilla.

Kun kilpailullisen mallin oletukset eivät päde, julkista sektoria tarvitaan markkinahäiriön korjaamiseen. Tämä ei ole arvokysymys vaan taloustieteen teoriaa. Sikäli kuin taloustieteen teoria suomalaisessa poliittisessa keskustelussa unohtuu, useimmin oikeisto unohtaa sen valikoivasti. Varsinkin Kokoomuksen halu yksityistää kaikki kohdistuu usein sellaisiin asioihin, joiden yksityistäminen ei taloustieteen teorian mukaan johda tehokkuusparannuksiin.

Toinen julkisen sektorin tehtävä on uudelleenjako. Jos ihmisillä on käytössään täsmälleen ne tulot, joita he saavat myymällä työpanostaan työmarkkinoilla, lopputulos on niin epätasainen, että se ei tunnu monesta oikeudenmukaiselta. Tämä on arvokysymys. Tulonsiirroilla ei ole yksiselitteistä oikeaa tasoa tai oikeita jakoperusteita. Siksi aihe ei poistu poliittisesta keskustelusta koskaan. Janan toisessa ääripäässä on täydellinen lopputulosten tasa-arvo, toisessa yhteiskunta ilman (valtion tarjoamaa) perusturvaa. Harvan mielipide on kummassakaan ääripäässä, tuskin edes nimimerkki Massielin.
Massiel kirjoitti: 11 Maalis 2023, 18:48 Oman käsitykseni mukaan sosialismi kuin muutkaan vasemmistolaiset utopiat eivät ole koskaan onnistuneet missään vaan johtaneet suureen katastrofiin. Tämä vihreä siirtymä kin on verrattavissa Maon suureen harppaukseen 50-luvulla.
Massiel kirjoitti: 11 Maalis 2023, 19:36 Taidat sekoittaa markkinatalouden kapitalismiin. Kapitalismi on markkinatalouden turmeltunut muoto. Markkinatalous toimii mikäli yhteiskunnassa vallitsee yhtenäinen arvopohja eikä mitään sosialismia tällöin tarvita sitä pehmentämään.
Luepa tämä:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009420606.html
Jos pelkäät vasemmistopuolueiden menevän aatesuunnassaan päätyyn asti, mikset pelkää oman puolueesi tekevän samoin? Vai onko niin, että kansalliskonservatiivisuudessa saakin mielestäsi mennä päätyyn asti? Etkö keksi historiasta yhtäkään esimerkkiä, jolloin mikään olisi mennyt pieleen, kun on tehty liian kansalliskonservatiivista politiikkaa? Ehkä sinun pitäisi äänestää Keskustaa. Kaikista mahdollisista karikatyyreistä äärikeskustalaisuus kuulostaa vähiten pelottavalta.

Eduskunnassa ei ole puhtaasti sosialistisia puolueita eikä ole vuosikymmeniin ollutkaan. Edes Vasemmistoliitto ei vastusta markkinataloutta, eikä edes Kokoomus aja täysin sääntelemätöntä ja rajoittamatonta markkinataloutta. Suomi on sekatalousmaa kuten lähes kaikki maailman maat, ja kaikki merkittävät puolueet haluavat Suomen sellaisena pitää.

Kannattaa lukea esimerkiksi Vasemmistoliiton periaateohjelman luku 3, niin löytää yllättävän samankaltaista tekstiä kuin linkkaamastasi Kauko Parkkisen mielipidekirjoituksesta sekä Veikko Halttusen mielipidekirjoituksesta, jonka kanssa Parkkinen ilmaisee olevansa samaa mieltä. Jos Parkkinen ja Halttunen kirjoittavat mielestäsi viisaita, oletko aivan varma, että oma poliittinen kotisi on oikeistossa?

Mitä tarkoitat "yhtenäisellä arvopohjalla", ja miten se suojelee markkinataloutta turmeltumiselta? Parkkinen ei puhu tällaisesta. Vallitseeko Suomessa tällä hetkellä mielestäsi yhtenäinen arvopohja? Jos ei vallitse, miten arvopohja yhtenäistetään?
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Massiel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1022
Liittynyt: 03 Joulu 2004, 13:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Massiel »


Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30790
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

^ Luin mutten vakuuttunut Ahvion ajatuksista. En kuitenkaan ala väitellä Juha Ahviota vastaan, koska Ahvio ei ole täällä mutta sinä olet. Toivon, että kirjoittaisit omaa ajatteluasi auki itse. Linkki voi tukea pointtia, selventää käsitteistöä tai tarjota tausta-aineistoa, mutta pelkkä linkki ei voi tällaisessa foorumikeskustelussa korvata omaa panosta. Jos lähtisin tässä purkamaan Ahvion kirjoitusta, luultavasti vastaisit vain uudella linkillä johonkin kolmanteen ajattelijaan.

Minua aivan erityisesti kiinnostaisi vastauksesi allaoleviin kysymyksiin, jonka lätkäisen tähän uudelleen. Omin sanoin muotoiltu vastaus, kiitos.
Timoteus kirjoitti: 12 Maalis 2023, 14:17 Jos pelkäät vasemmistopuolueiden menevän aatesuunnassaan päätyyn asti, mikset pelkää oman puolueesi tekevän samoin? Vai onko niin, että kansalliskonservatiivisuudessa saakin mielestäsi mennä päätyyn asti? Etkö keksi historiasta yhtäkään esimerkkiä, jolloin mikään olisi mennyt pieleen, kun on tehty liian kansalliskonservatiivista politiikkaa?
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
Saturnus Psycho
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3562
Liittynyt: 16 Maalis 2022, 15:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Saturnus Psycho »

Mua kiinnostaa sama asia kuin Timoteusta.

Jos arvoliberaalius on tyyliin sosialismia (lue: vaarallista sellaista) aina, niin onko sitä vastaan ainoa vaihtoehto tosiaan arvokonservatiivi politiikka? Mihin vedetään raja sen suhteen?
Miksi oikeistolainen talouspolitiikka ei riitä, vaan sen ohella täytyy olla vielä arvokonservatiivi jotta asiat eivät lähde raiteiltaan (lue: kommunismiksi)

Täytyykö esim. homojen avioliitto-oikeutta vastustaa jotta ei olla kommunisteja?
So unimpressed but so in awe
Such a saint but such a whore
So self aware so full of shit
So indecisive so adamant

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8336
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Minua kiinnostaa myös, mutta jäi kysymättä, toi yhtenäinen arvopohja. Mitä tarkoittaa ja miten se saavutetaan. Minulla itselläni tulee ainoastaan pahaenteisiä aatoksia ja mielleyhtymiä ilmaisusta. Olen ehkä vain väärässä, mutta en keksi miten kaikki ihmiset saataisiin ajattelemaan ja arvottamaan asioita samalla tavalla.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Massiel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1022
Liittynyt: 03 Joulu 2004, 13:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Massiel »

Klassinen liberalismi korostaa yksilön vapautta,kuten sanan-, mielipiteen, uskonnon-ja kokoontumisen vapautta. Arvoliberalismi erilaisia oikeuksia ja tasa-arvoa. Tuohon yhtenäiseen arvopohjaan ei ole selkeää vastausta mutta esim. kristinusko ja sen pohjalta muodostuneet ihmisoikeudet. Esim. Hannah Arendt (Saksasta paennut juutalainen) piti vahvoja kansallisvaltioita demokratian takeena ja näki Hitlerin valtaannousun syynä Weimarin tasavallan heikkouden ja siitä muodostuneet ongelmat ei nationalismia.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42729
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Massiel kirjoitti: 12 Maalis 2023, 17:22 Klassinen liberalismi korostaa yksilön vapautta,kuten sanan-, mielipiteen, uskonnon-ja kokoontumisen vapautta. Arvoliberalismi erilaisia oikeuksia ja tasa-arvoa. Tuohon yhtenäiseen arvopohjaan ei ole selkeää vastausta mutta esim. kristinusko ja sen pohjalta muodostuneet ihmisoikeudet.
Jos ihmisokeuksilla tarkoitat esim. YK:n ihmisoikeuksien julistusta, niin sehän myös aloittaa tuolla tasa-arvolla eli saadaan mukaan toinenkin arvoliberalismin tärkeäksi mainitsemasi korostus.

Kyseenalaistaisin kyllä hieman kristinuskon osuutta ihmisoikeuksien muodostumisessa. Varsinkaan sen kovin yksinoikeudellista asemaa asiassa, tai sen kaikkien ilmenemismuotojen osuutta. Vaikutussuhteet lienevät paljon mutkikkaammat. Julistushan syntyi vasta kristinuskon ollessa lähes kahdentuhannen vuoden ikäinen, ja kunniallisten kristittyjen hiljattain teurastettua miljoonia ihmisiä.
Rise, angel, shine, love!

Massiel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1022
Liittynyt: 03 Joulu 2004, 13:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Massiel »

Klassisen liberalismin mukaan ne oikeudet, jotka ottaa itselle pitää suoda myös muille.

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17256
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Happy »

https://www.suomenuutiset.fi/nasa-tutki ... n-muualla/
toki siis tämä on jokaisen tiedostettavissa aina ollu, mut miks tää suomen ilmastossötys on tällästä keisarilla ei ole vaatteita - kun kaikki kuitenkin tiedostaa asian.

nyt ku noissa eduskuntavaalikyselyis ollu noita Suomi hiilineutraali - propagandaa, (olettaisin että pääsyy vaalituloksissani miks vihreät vähiten suosiossani) Jos jotain toivon enskuun tuloksille on se että vihreet vähä floppaa , saisivat keksiä ens vaalikaudelle jonkun muun agendan kuin tuon ilmastohössötyksen.Toki aina voi parantaa ilmaston saralla ja hyveposeerata, mut jos tikusta tehdään asiaa talouden kustannuksella niin se ei mee mun ymmärrykseen
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30790
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Happy kirjoitti: 13 Maalis 2023, 21:29 Jos jotain toivon enskuun tuloksille on se että vihreet vähä floppaa , saisivat keksiä ens vaalikaudelle jonkun muun agendan kuin tuon ilmastohössötyksen.Toki aina voi parantaa ilmaston saralla ja hyveposeerata, mut jos tikusta tehdään asiaa talouden kustannuksella niin se ei mee mun ymmärrykseen
Ai ympäristöpuolueen pitäisi jättää aikamme vakavimpaan ympäristöongelmaan vastaaminen agendaltaan pois? Vitsailet kai. Ilmaston ja talouden vastakkainasettelu on väärä dikotomia kahdestakin syystä, joista käsittelen ensin yleisempää ja sitten spesifimpää.

Markkinatalous ei pysty itse korjaamaan ilmastonmuutoksen kaltaista taloudellisen toiminnan ulkoishaittaa. Ulkoishaitat ovat esimerkki markkinahäiriöstä, jollaisen korjaamiseen tarvitaan julkisen vallan väliintuloa. Jos ulkoishaitta on tarpeeksi vakava ja jätetään huomiotta pitkäksi aikaa, lopulta kansantalouden kirjanpidon ja fyysisen todellisuuden eranto räjähtää käsiin: toteutuu se ekokatastrofi tai ilmastokriisi, jota ei koskaan hinnoiteltu markkinoilla täysimääräisesti. Toteutuessaan katastrofi on kalliimpi kuin sen ehkäiseminen olisi ollut.

Yhteismaan ongelmana ilmastonmuutos on vaikea analysoitava ja vaikea ratkaistava. Kikkelinmittauskisa siitä, mikä maa on vähiten huono, on kuitenkin hyödytöntä. Jos jokin maa vapaamatkustaa, pannaan se ruotuun eikä madalleta rimaa samalle tasolle.

Sitten spesifimpi syy.
Yritysten vientinäkymiä vuonna 2023 vahvistavat kyselyn mukaan selvästi eniten energiamurros ja siitä syntyvät markkinamahdollisuudet. Avoimissa vastauksissa yritykset korostavat näkymiä vahvistaviksi tekijöiksi muun muassa vihreän siirtymän tuomat projektit ja kasvavat tilauskannat sekä puhtaan energiateknologian kasvavat markkinat.
Edellinen tekstinpätkä on lainaus kauppakamarien vientijohtajakyselyn tuloksista kuukauden takaa. Myös Elinkeinoelämän keskusliitto rummuttaa täysillä vihreän siirtymän puolesta. Suomen talouselämä haluaa vihreää siirtymää ja näkee siinä ansaintamahdollisuuksia.

Venäläisen fossiilienergian korvaaminen aiheuttaa Euroopassa merkittävän teollisuuden uusjaon. Suomi voi kulkea siirtymän etujoukoissa ja kuulua sen voittajiin, tai Suomi voi itkeä ja tulla resiinalla perässä muutaman vuoden myöhässä, kun sijoitukset ovat valuneet muualle.

On totta, että on teollisuudenaloja, joille ilmastonmuutoksen hillitsemiseen tähtäävät toimet eivät ole hyvä uutinen. Nämä ovat pääasiassa matalan jalostusasteen aloja, joiden ei pitäisi olla Suomen talouden kivijalka enää 2020-luvulla. Haluammeko olla korkean teknologian maa vai sellunkeittomaa? Esimerkiksi sellaisista asioista äänestämme näissä vaaleissa.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Vastaa Viestiin