Perusteltuja kysymyksiä/huomioita. En tietystikään tiedä mitään, mutta arvaamalla luulen kaikenlaista.
UMK alkaa olla iso juttu kans väl viisumaailmassakin ja YLE haluaa pitää tästä statuksesta kiinni, tulevaisuudessa ollaan jopa tekemässä vielä suurempaa. Toisaalta UMK on muuttunut pelkän viisuedustajan valinnan lisäksi myös halutuksi näyteikkunaksi uusille kappaleille ja artisteille. YLE pitää tästäkin. Näistä vinkkeleistä sekä YLE:n että osallistuivien artistien etu on, että artistit näyttävät ja kuulostavat mahdollisimman hyviltä. Erityisesti se, että artisteille voidaan taata ettei kukaan tule nolatuksi julkisesti huonosta vokaalisuorituksesta, mistä sellainen sitten ikinä voisi johtuakaan.
Näitä molempia tavoitteita palvelee, jos säännöistä hieman joustetaan livelaulun osalta shown laadun takaamiseksi. Ja ehkä juuri näistä syistä näin on päädytty tekemään. Valitun edustajan kanssa on sitten pari-kolme kuukautta aikaa tehdä kaikki mitä voidaan sen lopullisen esityksen hiomiseksi.
Säännöt ovat olleet jo kauan julkisesti kaikille esillä (YLEn tiedossa ehkä kauemminkin) ja jo UMK:n aikaan oli maallikollekin aika selvää, että nämä esitykset eivät sellaisinaan tule olemaan edustuskelpoisia Liverpoolissa. Siinä mielessä minkään ei olisi pitänyt tulla yllätyksenä, eikä minkään kanssa kiire. Mutta voi olla, että tämä nauhahärdelli ei todellisuudessa ole niin dramaattinen, ja asiat ovat tapahtuneet paljon aikaisemmin ja tulleet vähemmän yllätyksenä, kuin kuulija saattaa ymmärtää, kun asioista kerrotaan hänelle sillä oletuksella, että hän ei etukäteen tiedä kyseisistä sääntöpykälistä mitään (no nyt tuli mutkikas virke). Voi esim. olla että alkuperäinen nauha lähetettiin yhteistuumin YLEn kanssa sillä mentaliteetilla, että kokeillaan kepillä jäätä ja katsotaan mitä tulee, ja toinen "melkein instrumentaali" sitten sillä instrumentaliteetilla, että heitetään nyt tämä tähän hätään ja vokaaleja voidaan lisätä vielä jälkeepäin. Sisältäen jo siinä vaiheessa sen mahdollisuuden, että näin voidaan päättää tehdä vasta Liverpoolissakin.
JOS näitä on tullut Käärijän tiimille yllätyksenä liian myöhään, niin YLEn olisi kyllä pitänyt olla kartalla ja ohjeistaa sääntökuvioista jo varhaisessa vaiheessa. Aijan mukaantulosta tosin jo aiemmin oletin, että YLE on koko ajan ollut tämän taustanauhatilanteenkin kanssa ajan tasalla. Ja toisaalta hyvä, että YLE on pitkälti jättänyt Käärijälle tiimeineen taiteellisen vapauden siltä osin, mitä esitykseen tulee ja mitä ei. Olisi oikeastaan hykerryttävää, jos Liverpoolissa kuultaisiin Allun "vessaäänityksiä". Voi olla, että Seppänen veti tuon läpällä omasta päästään, mutta jotenkin haiskahti, että hänellä oli tapahtumista tietoa jo ennenkuin kysyi.