Eduskuntavaalit 2023

Just nu! - keskustelua tv-ohjelmista ja ajankohtaisista asioista

Minkä puolueen ehdokasta aioit äänestää?

Äänestys päättyi 12 Huhti 2022, 22:36

SDP
23
28%
Perussuomalaiset
9
11%
Kokoomus
3
4%
Keskusta
3
4%
Vihreät
26
32%
Vasemmistoliitto
11
13%
RKP
1
1%
Kristillisdemokraatit
1
1%
Liike Nyt
2
2%
Valta kuuluu kansalle
0
Ei ääniä
jokin muu
2
2%
En aio äänestää.
1
1%
En ole äänioikeutettu.
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 82

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19857
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Kuppilan porukka on ainakin tämän ketjun äänestyksen perusteella melko vasemmalle kallellaan, joten nyt tulee kylmää kyytiä. Turun yliopiston poliittisen historian professori Vesa Varesin mukaan Orpon eilen esittämä hallituspohja tekisi Suomen oikeistolaisinta hallitusta sitten Svinhufvudin toisen hallituksen 1930-1931. :apuva: Lievästi sanottuna pelottaa, miten Suomen heikoimmassa asemassa olevat selviävät seuraavista neljästä vuodesta, kun jo Sipilän keskustaoikeistolainen hallitus 2015-2019 teki tiukkaa. Ja miten paljon hyväksyttävämmäksi Perussuomalaiset seuraavien neljän vuoden aikana saavat homofobian, rasismin, vihapuheen jne.. :eiei:

En taida pitää uudesta hallituksesta. :lohduton:

Avatar
Saturnus Psycho
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3562
Liittynyt: 16 Maalis 2022, 15:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Saturnus Psycho »

Kieltämättä se mietityttää mitä huono-osaisille käy tulevien vuosien aikana. Inflaatio ja oikeistohallitus on pelottava combo niille joilla on jo aiemmin mennyt heikosti.
Kokoomuksella on ollut lähes yksinoikeus toistella sitä mantraa missä he ovat niitä vastuullisia talousosaajia, mutta velkaantumisen estäminen myymällä valtion tuottavaa omaisuutta on pelkästään lyhytnäköistä (ja myöskin haitallista Suomen taloudelle) joten nyt ihan todella toivon ettei omaa oksaa lähdetä sahaamaan.

Tämä mun kauhuskenaarioissa merkitsee myös blokkien vahvistumista politiikassa, ja niissä talouspolitiikka tulee olemaan se määrittävin tekijä. Tämä saa kokoomuksen olemaan entistä konservatiivisempi puolue, jolla on entistä vähemmän yhteistä demareiden kanssa. Milloinhan edes tulee olemaan mahdollisuutta johonkin sinipunan kaltaiseen hallitukseen?
Viimeksi muokannut Saturnus Psycho, 28 Huhti 2023, 18:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
So unimpressed but so in awe
Such a saint but such a whore
So self aware so full of shit
So indecisive so adamant

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42729
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Saarikko lupaa, että keskusta voisi tukea oikeistohallitusta oppositiosta, silloin kun hallitus ehdottaa jotakin järkevää. Eli Saarikko haluaa sen oikeistohallituksen, johon itse ei tarvitsisi mennä tekemään ikäviä päätöksiä! Perussuomalaisten kannatus kuihtuisi ja pettyneet äänestäjät valuisivat takaisin keskustaa lihottamaan. :joojoo:

RKP:n toiminta vaikuttaa aika erikoiselta, kun vasta julkaistun kyselytutkimuksen mukaan vain kahdeksan prosenttia puolueen kannattajista haluaisi porvarihallituksen. Suosituin vaihtoehto (vajaa puolet kannattajista) olisi sinipuna, ja jopa nyt historiaan siirtyvä keskustavasemmistolainen hallitus olisi porvaripohjaa mieluisampi. Otos tutkimuksessa oli kyllä aika pieni; hyvä jos 40 puolueen kannattajaa on saatu haaviin. - Onko tuossa nyt meneillään joku puolueen sisäisten blokkien välinen kamppailu?

Ei kokoomuksellakaan välttämättä helppoa ole. Puolueen taustaryhmä EK näkee vihreässä siirtymässä mahtavia bisnesmahdollisuuksia ja haluaa paljon lisää työperäisiä maahanmuuttajia. Kävisihän se kokoomuksellekin, mutta jossakin on varmaan pakko antaa persuille periksi.
Rise, angel, shine, love!

Massiel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1022
Liittynyt: 03 Joulu 2004, 13:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Massiel »

Keskusta ei tule oppositiossa lihomaan, koska kannattajakunta valtaosin 60+ - ikäluokkaa.Sama juttu SDP:llä, tulee palaamaan Marinia edeltävälle kannatus tasolle. Persuille on paljon pätevämpi puoluejohto kuin Soinin aikoina, joten Soinin hölmöyksiä ei tulla toistamaan. Huono-osaisten suhteen nykyinen hallitus ei ole tehnyt muuta kuin kurjistanut heidän asemaa vihreällä siirtymällä ja maailmansyleilyillään. Marin oli ensimmäisen kerran huolissaan pienituloisista koko pääministeriytensä aikana, kun Orpo kertoi uudesta hallituspohjasta.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42729
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Massiel kirjoitti: 01 Touko 2023, 11:47 Keskusta ei tule oppositiossa lihomaan, koska kannattajakunta valtaosin 60+ - ikäluokkaa.
Sehän on iso ikäluokka. Piti ihan laskea: Tilastokeskuksen väestörakennelukujen mukaan 36 % äänioikeutetuista. Sitä paitsi äänestysaktiivisuus on seitsenkymppisenä korkeimmillaan (lähde).
Rise, angel, shine, love!

Massiel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1022
Liittynyt: 03 Joulu 2004, 13:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Massiel »

^ Mutta tämä väki tulee vähenemään luontaisen poistuman kautta.

figure8
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 486
Liittynyt: 08 Joulu 2012, 18:40

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja figure8 »

Massiel kirjoitti: 04 Touko 2023, 10:26 ^ Mutta tämä väki tulee vähenemään luontaisen poistuman kautta.
Miksi tulevien 60- ja 70-vuotiaiden äänet menisivät muualle?

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42729
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

figure8 kirjoitti: 04 Touko 2023, 14:42
Massiel kirjoitti: 04 Touko 2023, 10:26 ^ Mutta tämä väki tulee vähenemään luontaisen poistuman kautta.
Miksi tulevien 60- ja 70-vuotiaiden äänet menisivät muualle?
Eivät ihmiset 60 vuotta täytettyään rupea äänestämään keskustaa, jolleivät sitä ole aikaisemmin tehneet.

Pitää kyllä paremmalla ajalla etsiä lisätietoa äänestyskäyttäytymisen demografiasta. Minun käsittääkseni keskusta ei ole ollut ihan sellainen vanhuspuolue kuitenkaan kuin demarit. (Demarit nyt toki Marinin ansiosta saivat nuorempiakin kannattajia.)
Rise, angel, shine, love!

Massiel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1022
Liittynyt: 03 Joulu 2004, 13:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Massiel »

Sitä äänestää 60+ikäluokka vain siitä syystä, koska ovat ennenkin äänestäneet. Nuorempi väki taas ei äänestä näin, ja tämä kyllä näkyi vaaleissa siinä että perussuomalaiset oli Lapissa suurin puolue juuri kasvukunnissa (Rovaniemi, Keminmaa, Kittilä, Inari, Enontekiö, Muonio). Keskusta oli suurin kunnissa, joissa väestö ikääntyy ja vähenee. Rovaniemellä perussuomalaiset sai 26,1% äänistä.

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1737
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio/Joensuu

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

Ei tämä kyllä hyvältä kuulosta hallituksen aikaan saamisen osalta. Hankala on näistä aineksista koota yhtenäistä hallitusta. Hauska nähdä, miten tässä vielä käy. :heh: Liekö persuja on jo alkanut pelottaa hallitusvastuu, kun ikään kuin yrittäisivät saada Kokoomuksen tai RKP:n perääntymään neuvotteluista voidakseen jälleen marttyrisoitua huonosta kohtelustaan. :draamaa:
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19857
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

No saatiinhan se uusi hallitusohjelmakin. Vaikka yleisesti en oikeistohallitusta toivonutkaan, niin pari ihan kannatettavanakin pitämääni asiaa löydän tuolta:
1. Jatkossa tavallisesta ruokakaupasta saisi entistä vahvempia alkoholijuomia. Koska toisin kuin monet etukäteen pelkäsivät, nelosoluiden ja lonkeroiden vapauttaminen ruokakauppoihin vuoden 2018 alussa ei lisännyt alkoholihaittoja Suomessa mitenkään merkittävästi, voi minusta vapauttaa entistä vahvemmatkin.
2. Asumistukeen vaikuttaisivat jatkossa paitsi tulot myös varallisuus. Tällöin asumistuki kohdistuisi nimen omaan sitä todella tarvitseville. Saa korjata, jos olen väärässä, mutta ymmärtääkseni nykyään Suomessa vaikka tilillä olisi miljoona euroa, niin jos juuri nyt tulot ovat riittävän pienet, Kelasta voi kyllä nostaa käytännössä vastikkeetta asumistukea "asumisen helpottamiseksi", vaikkei sille olisikaan mitään todellista tarvetta.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8336
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Liekö ollut sattumaa, että hallitusohjelmasta vuodettiin ensimmäisten joukossa, ellei peräti ensimmäisenä tuo alkoholirajan nostaminen. Viinalla pehmiteltiin muita uutisia tulevista leikkauksista.

Mahtuihan ne RKP ja Perussuomalaiset samaan hallitukseen, kuten aikaisemmin arvelinkin. RKP sai hyvitykseksi opetusministerin salkun, joten pakkoruotsitusta jatketaan ja pönkitetään ainakin seuraavat neljä vuotta. Lisäksi keitellään kaikenmaailman tulevaisuusstrategioita, joilla sidotaan tulevienkin hallitusten kädet.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17256
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Happy »

jostain nyt piti leikata, ja ne mistä leikattiin oli ihan järkeenkäypiä ja asiallisia kohteita,olisin itse tehnyt jopa radikaalimpia ratkaisuja mm asumistuen/tukien suhteen ylipäätänsä.
Oon varmaa vähemmistössä tässä asiassa muta itse olen ainakin tähän hallitukseen tyytyväinen :joojoo:

Saikkupäivissäkin olisin ollut radikaalimpi, 100% > 70% yms
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Saturnus Psycho
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3562
Liittynyt: 16 Maalis 2022, 15:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Saturnus Psycho »

Mun taas on todella hankala ymmärtää miten kaikista huonoimmassa asemassa olevilta kannattaa leikata, kun heidän muutenkin tässä on koronan ja sodan takia ollut vaikea pärjätä taloudellisesti. Ja miksi autoilua sitten on varaa tukea? Eikö kaikesta pidäkään säästää?

Sairaslomista en olisi uskonut tällaista keskusteluakaan - ainakaan sen jälkeen kun koko koronan ajan on jauhettu miten ihmisten ei pitäisi mennä tartuttamaan toisiaan. Nyt sitten jos jengi kokee ettei ole varaa ottaa palkatonta saikkupäivää niin tullaan sairaana töihin ja tartutetaan työkaveritkin. Kansanterveyden ja työpaikkojen/yritysten tuottavuuden kannalta loistava asia, eikö?
So unimpressed but so in awe
Such a saint but such a whore
So self aware so full of shit
So indecisive so adamant

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17256
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Happy »

Saturnus Psycho kirjoitti: 17 Kesä 2023, 20:25 Ja miksi autoilua sitten on varaa tukea? Eikö kaikesta pidäkään säästää?

yritetää varmaa sitä ettei kaikki kasaannu asumaan tänne pk-seudulle + noi jotka asuu syrjemmässä joutuu pakostikkin liikkumaan autolla kohteesta A kohteeseen B , julkinen liikenne ei liiku kaikkialle /eikä öisin tms

Saikutuslinjassa taas näen että siinä yritetään auttaa mm pienyrittäjiä, mun mielestä toi on ihan hyvä muutos: vähentää varmasti kaiken maailman krapulasaikutuksia. Näen asian niin että Suomessa on oikeasti vaikeaa olla kannattava yrittäjä, mun mielestä on vaan hyvä jos kokoomuksen linja auttaa/kannustaa yrittäjyyteen.
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10942
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Happy kirjoitti: 17 Kesä 2023, 18:50 jostain nyt piti leikata, ja ne mistä leikattiin oli ihan järkeenkäypiä ja asiallisia kohteita,olisin itse tehnyt jopa radikaalimpia ratkaisuja mm asumistuen/tukien suhteen ylipäätänsä.
Oon varmaa vähemmistössä tässä asiassa muta itse olen ainakin tähän hallitukseen tyytyväinen :joojoo:

Saikkupäivissäkin olisin ollut radikaalimpi, 100% > 70% yms
Samaa mieltä. :peukku: Olen päällisinpuolin tyytyväinen näihin ratkaisuihin.
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

akfan33_ZZ
Baaritiskill
Baaritiskill
Viestit: 712
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 01:44

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja akfan33_ZZ »

Toivottavasti talous saadaan vihdoin kuntoon ja selvitään ed hallituksen velkakierteestä, eikä jää vain sanahelinäksi. Parempi saada pk yritykset menestymään että saatais verotuloja veropohjaa laajentamaalla eikä himoverotusta kiristämällä. It's economy stupid, kuten jenkeissä(?) sanotaan.
Leikkaukset on aina ikäviä, mutta jos talous nousee, on taas ainakin varaa kasvattaa erilaisia tukia, eli 1 askel taakse että päästään 2 askelta eteenpäin, eikä päinvastoin

figure8
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 486
Liittynyt: 08 Joulu 2012, 18:40

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja figure8 »

Happy kirjoitti: 17 Kesä 2023, 18:50 jostain nyt piti leikata, ja ne mistä leikattiin oli ihan järkeenkäypiä ja asiallisia kohteita,olisin itse tehnyt jopa radikaalimpia ratkaisuja mm asumistuen/tukien suhteen ylipäätänsä.
Asumistuen leikkaukset vaikeuttaisivat varsinkin opiskelijoiden elämää - jo nyt monen opinnot viivästyvät, kun he joutuvat tekemään töitä opintolainan sijasta. Lisäksi he joutuvat opintojensa takia asumaan kalliissa asutuskeskuksissa.

Onko taloustieteessä ylipäätänsä konsensusta siitä, että asumistuet nostaisivat vuokria? Nopealla googlailulla vaikuttaa vielä aika kiistanalaiselta.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42729
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

figure8 kirjoitti: 20 Kesä 2023, 14:39 Onko taloustieteessä ylipäätänsä konsensusta siitä, että asumistuet nostaisivat vuokria? Nopealla googlailulla vaikuttaa vielä aika kiistanalaiselta.
Eipä taida olla. Hesarin artikkelissa haastatelluista kolmesta ekonomistista kaksi mainitsi asumistuen. Turun yliopiston taloustieteen professori Janne Tukiainen pitää asumistuen leikkausta huonona asiana ja sen vaikutusta markkinoihin pienenä. Hankenin professori Topi Miettinen olisi mieluummin korottanut arvonlisäverotusta enemmän. Hänestäkin asumistuki on mainettaan parempi systeemi.

Itse olen miettinyt, että kun työntekoon piti kannustaa, niin miten tuo leikkaus siinä toimii. Pienillä palkkatuloilla on tähän asti saanut asumistukea. Jos sitä nyt leikataan, voi tie viedä sossun luukulle (vielä kun alv-kantoja samalla nostetaan). Samahan se silloin on, käykö töissä vai ei, kun saman saa ilmankin.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Saturnus Psycho
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3562
Liittynyt: 16 Maalis 2022, 15:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Saturnus Psycho »

^ Paitsi että kun niitä tukiakin leikataan, on työnteko tietysti kannattavampaa vaikka siitäkin jäisi vähemmän käteen.
Se vaan että kun ei kaikki (esim. pitkäaikaistyöttömät) jatkossakaan työllisty. En kyllä tiedä millä he jatkossa tulevat elämään, kun tuleva hallitus haluaa heittää heidät bussin alle. Olen oikeasti aika huolissani tästä.
So unimpressed but so in awe
Such a saint but such a whore
So self aware so full of shit
So indecisive so adamant

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37077
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Onnea uudelle hallitukselle työhön. Annan heille mahdollisuuden näyttää ja kääntää Suomen poliittisen suunnan haluamaansa suuntaan. :peukku: Suhtaudun myönteisesti siihen, että eri tahot saavat vuorostaan valtaa.

Kiitos Marinin hallitukselle. :ihana: Suomessa oli hyvä elää heidän ollessa vallassa, ja toivottavasti on jatkossakin. <3
Meow cat, please meow back.

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2215
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

TomppaJr kirjoitti: 20 Kesä 2023, 23:00 Suhtaudun myönteisesti siihen, että eri tahot saavat vuorostaan valtaa.
Toistaiseksi en ole kuullut mitään myönteistä mitä hallitus olisi päättänyt…

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8336
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja hra47 »

^ Noh, ihan ensimmäisenä ne tarjosivat VIINAA kansalle. Varmaankin ihan tarkoituksella, ettei kansa huomaisi nousuhumalassa kipeitä leikkauksia.

Asumistukien leikkaukset ovat hyvän mielen leikkauksia. Tulee hyvä mieli leikkaajille ja leikkauksen kannattajille, viis siitä vaikka ne ajaisi köyhien talouden tuhoon, ihmiset kadulle tai vähintäänkin muuttamaan jonnekin muuttotappiokuntaan. Köyhät pois pääkaupunkiseudulta.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17256
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Happy »

Nyt puhuu ”ideologisesti työtön” Ossi – Järkyttyi hallituksen suunnitelmasta

En ymmärrä miksi työntekijöiden verorahoilla pitäisi elättää ideologisesti työttömien elämää? Hallituksen kritisoijat varmasti perustelevat tuota että kyseinen joukko on niin vähäistä ja päläpälä, entä sitten kun meillä on edessä todellinen satiaisongelma?
Jos nykyhallitus onnistuu tuollaista tukisurffailua vähentämään niin oon kyl tyytyväinen :joojoo:
Ns "rikkailta ihmisiltä" on Suomessa riistetty jo ihan tarpeeksi (epäinhimillisen korkeat veroprosentit), mitä me sitten teemme jos he äänestävät jaloillaan ja muuttavat ulkomaille, ei se yhteiskunta pyöri sillätavalla ettei kukaan käy töissä. Pahoittelen jos kantani on turhan kriittinen: olen vain kyllästymiseen asti nähnyt tuota tukisurffailua liian läheltä.
hra47 kirjoitti: 20 Kesä 2023, 23:40 Köyhät pois pääkaupunkiseudulta.
Tuohon kasvavaan katurikollisuuteen & jengiytymiseen liittyen tämä ei olisi yhtään huonompi ratkaisu jos pitkät välimatkat hankaloittaa tälläisten syntymistä :hiips:

Unihiekkamyrsky kirjoitti: 20 Kesä 2023, 23:14
TomppaJr kirjoitti: 20 Kesä 2023, 23:00 Suhtaudun myönteisesti siihen, että eri tahot saavat vuorostaan valtaa.
Toistaiseksi en ole kuullut mitään myönteistä mitä hallitus olisi päättänyt…
Älä lue liikaa jodelii :heh:
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10942
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Happyltä täyttä asiaa. :peukku: Suomessa on saanut elää aivan liian helposti tukien varassa. On jo aikakin, että niitä leikataan ja kannustetaan ihmisiä rehelliseen työntekoon.
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Avatar
Aleksi
Majakanvartija
Majakanvartija
Viestit: 20759
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Olen avoin uudistuksille, mutta tällä hetkellä näyttää päälle päin siltä, etteivät Perussuomalaiset välitä perussuomalaisista. Hallitusohjelman perusteella puolue halusi sotkea maahanmuutto- ja ilmastoasiat. Näytetään persettä vähätuloisille ja unohdetaan lupaukset siitä, ettei sosiaaliturvasta leikata ja bensan hinta saadaan alemmas.
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42729
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Saturnus Psycho kirjoitti: 20 Kesä 2023, 19:38 ^ Paitsi että kun niitä tukiakin leikataan, on työnteko tietysti kannattavampaa vaikka siitäkin jäisi vähemmän käteen.
Se vaan että kun ei kaikki (esim. pitkäaikaistyöttömät) jatkossakaan työllisty. En kyllä tiedä millä he jatkossa tulevat elämään, kun tuleva hallitus haluaa heittää heidät bussin alle. Olen oikeasti aika huolissani tästä.
Paitsi että nimenomaan ei aina ole kannattavampaa, sitähän yritin selittää: Jos asumistuki pienenee ja lääkkeet ym. kallistuu, voi pienipalkkainen joutua turvautumaan toimeentulotukeen, vaikka nykyään vielä joten kuten sitkuttelee palkallaan ja asumistuella. No, kannattaako silloin enää käydä töissä? Jos on aiemmin ollut pätkäduunari, ei joudu edes irtisanoutumaan. Voi vain olla ottamatta seuraavaa pätkää enää, kun ei siitä hyödy millään lailla.

Kokoomuksessa vallitsee se kumma käsitys, että kyllä kaikki töitä saavat jos vain haluavat ja että firmoilla olisi niin huutava työvoimapula että kuka tahansa kelpuutetaan. Elänevät omasa kuplassaan. Kansanedustaja Pia Kauma Uuden Suomen 200 kansanedustajaa -sarjassa kertoi yllättyneensä vuonna 2015 eduskunnasta pudottuaan siitä, kuinka vaikea viisikymppisenä onkaan työllistyä, vaikka on ihan hyvä koulutus ja ura taustalla. Hänen kokemuksiaan ei sitten liene puolueessa kuunneltu?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Saturnus Psycho
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3562
Liittynyt: 16 Maalis 2022, 15:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Saturnus Psycho »

^ Mutta jos sitä toimeentulotukeakin aiotaan leikata (eli se rahamäärä vähenee mitä ihmiselle tällä hetkellä täytyy vähintään jäädä käteen esim. vuokranmaksun jälkeen) niin onko olemassa työtä mistä jäisi käteen vähemmän? Nythän ilmeisesti aiotaan luopua myös lääkkeiden korvaamisesta toimeentulotuen varassa eläville.

Komppaan kyllä tuota mitä sanot kokoomuslaisesta ajatuksesta että kaikille kyllä on töitä.

Mutta tää on tätä ideologista politiikkaa jossa edes tutkimuksilla ei juuri merkitystä ole. Jos ihmiset (suuri osa sekä puolueen omasta porukasta että sen äänestäjistä) kokee että lusmut pitää saada töihin ja darrasaikkupäiville tuleekin pistää stoppi, ei sillä paljon merkitystä ole mitä tutkimuksissa on ilmennyt tai miten vastaavat kokeilut muissa maissa on toimineet. Tuo palkaton ensimmäinen saikkupäivä nyt esimerkiksi ei tunnu olevan edes tulevan sote-ministerin mielestä hyvä homma.
So unimpressed but so in awe
Such a saint but such a whore
So self aware so full of shit
So indecisive so adamant

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42729
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Saturnus Psycho kirjoitti: 21 Kesä 2023, 02:34 ^ Mutta jos sitä toimeentulotukeakin aiotaan leikata (eli se rahamäärä vähenee mitä ihmiselle tällä hetkellä täytyy vähintään jäädä käteen esim. vuokranmaksun jälkeen) niin onko olemassa työtä mistä jäisi käteen vähemmän? Nythän ilmeisesti aiotaan luopua myös lääkkeiden korvaamisesta toimeentulotuen varassa eläville.
Sekalaiset osa-aikaduunit matalapalkka-aloilla.

Enpä ole kuullutkaan, että lääkekorvauksista aiottaisin luopua, ja se ei kyllä tule onnistumaan.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19857
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Eduskuntavaalit 2023

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Tuosta "kaikki työkykyiset kepitetään töihin" -politiikasta tuli mieleen Ylen viime helmikuussa julkaisema juttu. Jutun mukaan Suomessa on noin 140 000 työelämästä kadonnutta henkilöä, siis työikäistä henkilöä, jotka eivät ole töissä, opiskelemassa, työttöminä työnhakijoina eivätkä työkyvyttömyyseläkkeellä. Tavallaan kyllä mietityttää, miten hallitus aikoo saada nämä käytännössä yhteiskunnasta kadonneet ihmiset työnsyrjään kiinni. Oletan, että nämä työelämästä kadonneet ovat suurelta osin ns. lannistuneita työttömiä, jotka kyllä periaatteessa haluaisivat töihin, mutta syrjäytymisensä vuoksi eivät usko mahdollisuuksiinsa. Joukossa lienee myös merkittävä määrä päihdeongelmaisia. :miettii:

Kun muuten miettii, keitä tuohon 140 000 suomalaiseen kuuluu, niin onkohan nyky-Suomessa enää paljoa puolison tuloilla eläviä ns. kotirouvia? :miettii:

Vastaa Viestiin