UMK24: Sara Siipola – Paskana

Euroviisut 2024 länsinaapurissa

Sara Siipola – Paskana

*****
140
54%
****
64
25%
***
38
15%
**
10
4%
*
8
3%
 
Ääniä yhteensä: 260

Avatar
YourMother
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 975
Liittynyt: 04 Maalis 2018, 15:43
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja YourMother »

hra47 kirjoitti: 17 Tammi 2024, 22:54 Ellei Sini tai MGxNublu yllätä vielä, niin näyttää siltä, että äänestän finaalissa tätä ja Cyan Kicksiä, riippuen tietenkin vähän, tai aika paljonkin, siitä miten livet sujuvat. Jos se ei riitä ja Win95man, joka ei saa edes osallistua viisuihin omalla artistinimellään, jyrää ne alleen, niin sit ei voi mittään.
Joo, vähän samat. Veikkaan nyt, mitään vielä kuulematta, että Sini ei oo mun juttu (katsotaan kohta), ja vika mahdollisuus on sitten se MG & Nublu. Jesseä ei vissiin kannata äänestää, joten se jää sitten Saran, Cyan Kicksin, Sexmanen, ja sen MG:n välille. Livet jännittää jo nyt. Tyypillisesti yks etukäteen suosittu vetää nuotin vierestä tai muuten vaan erikoisen esityksen. :draamaa:
CV: Pessimistien Ompeluseuran pj, Soppatieteen Vihtori, kolminkertainen ehdokas, edellisen elokuvan tekijä.

Cha Cha Cha,
toinen silmä jo karsastaa,
ja puhe sammaltaa,
kun tää toinen puoli must vallan saa.

Avatar
Einingia
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1732
Liittynyt: 13 Touko 2014, 12:20

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja Einingia »

Vaikka vielä viikko sitten meinasin, etten äänestäisi ketään, äänestän tätä. W95mania kuuntelen kotitarpeiksi!
Boikotoin vuoden 2024 viisuja. EBU on munaton, siksi Suomi tuo munan mukanaan! #farkkumuna #jegg

Avatar
hercules
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1956
Liittynyt: 12 Touko 2018, 21:06

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja hercules »

Saran tiktokissa on vissiin video missä se reagoi hänen biisinsä reaktiovideoihin :joojoo:
Nyt ne verhot kii

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36918
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

https://www.tiktok.com/@siipolasara/vid ... lang=fi-FI

Tässä vielä linkkiä kyseiseen videoon.
Meow cat, please meow back.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36918
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

No nyt minua itkettää, kun Sara Siipolaa itkettää, kun jotakuta itkettää, kun hän katsoo Paskanaa. :rofl: :rofl: :rofl:
Meow cat, please meow back.

Avatar
Einingia
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1732
Liittynyt: 13 Touko 2014, 12:20

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja Einingia »

Kävi tämän kanssa mitä vaan, näitä päiviä, onnenhetkiä ja itkuja kukaan ei ota Saralta pois!

Toivottavasti hän pystyy kätkemään ne syvälle sydämeensä viemään tilaa pois niiltä kaikilta pahoilta kokemuksilta, mitä hänellä sydämessään on.
Boikotoin vuoden 2024 viisuja. EBU on munaton, siksi Suomi tuo munan mukanaan! #farkkumuna #jegg

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33181
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja Pete »

TomppaJr kirjoitti: 17 Tammi 2024, 23:49 No nyt minua itkettää, kun Sara Siipolaa itkettää, kun jotakuta itkettää, kun hän katsoo Paskanaa. :rofl: :rofl: :rofl:
Sun video enää puuttuu! :heh:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Simsalabim
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 497
Liittynyt: 05 Loka 2023, 09:21

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja Simsalabim »

TomppaJr kirjoitti: 17 Tammi 2024, 23:49 No nyt minua itkettää, kun Sara Siipolaa itkettää, kun jotakuta itkettää, kun hän katsoo Paskanaa. :rofl: :rofl: :rofl:
Sama :rofl:

HAJDKFNNDMDLDL tunteiden vuoristorataa. Nyt orientoitumaan Siniin
Life's love
Thing is known
Like in dreams

Avatar
viisuilta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2217
Liittynyt: 08 Tammi 2022, 14:13

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja viisuilta »

💩📌
💩🧸
💩🥖 (naan-leipä 😂)

Mitäs muita…
✨Must tuntuu et must ei tuu fiksumpaa tai kauniimpaa mä en saanu vaikuttaa siihen millaset kortit saan vuodet eikä kilsatkaan tee must kai tän viisaampaa mut viel voin vaikuttaa siihen mitä näil korteil saan ✨

:voitto: slayrikeskus :voitto:

Avatar
Ansarin
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1651
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 23:56

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja Ansarin »

viisuilta kirjoitti: 18 Tammi 2024, 00:43 💩📌
💩🧸
💩🥖 (naan-leipä 😂)

Mitäs muita…
💩🐓
Kuori mua pussikulli

Käsittääkseni pyramidi ei kuitenkaan ole selfie

Avatar
Simsalabim
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 497
Liittynyt: 05 Loka 2023, 09:21

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja Simsalabim »

💩⬇️
💩🧙‍♀️
Life's love
Thing is known
Like in dreams

eveller
Alaikäinen
Alaikäinen
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Tammi 2024, 09:22

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja eveller »

hra47 kirjoitti: 17 Tammi 2024, 22:54 Jos se ei riitä ja Win95man, joka ei saa edes osallistua viisuihin omalla artistinimellään, jyrää ne alleen, niin sit ei voi mittään.
Haiskahtaa ehkä ihan vähän kaksinaismoralismilta mainita tässä yhteydessä w95m artistinimen muutostarve, kun Siipola joutunee muuttamaan/editoimaan/sensuroimaan koko kappaleensa nimen ja "koukun".

Mä siis tykkään paskana-biisin sanoista ja biisistä. Siipolan äänestä ja laulusta taas en. Mutta mulle suurin ongelma tämän äänestämisessä olisi se, että jos tää voittaisi, niin mä en äänestäessäni edes tiedä mitä mä äänestän jos/kun lopullinen biisi ei viisuissa voi olla "paskana".

Edit. Editoin sen verran, että mun mielestä paskana ei edes ole kirosana, mutta ebu ei välttämättä nää asiaa niin.

Mikseesrekisteröidyn
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 759
Liittynyt: 15 Tammi 2023, 13:23
Paikkakunta: Minäminämaa

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja Mikseesrekisteröidyn »

Saivathan viimevuonna Itävallan edustajat hokea helvettiä, joka ainakin Suomessa enemmän kirosanaks "luokiteltu"
:synkka:

Avatar
Einingia
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1732
Liittynyt: 13 Touko 2014, 12:20

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja Einingia »

Englannissa taas päinvastoin. Hell on samaan tapaan arkinen sana kuin paska meillä. Shittiä ei voi käyttää ollenkaan yhtä vapaasti. Myöskään tämän kappaleen nimeä ei voi kääntää kirjaimellisesti, kun se ei silloin tarkoittaisi hajalla olemista. Englannissa ei ole sellaista ilmaisua paskan kautta.
Boikotoin vuoden 2024 viisuja. EBU on munaton, siksi Suomi tuo munan mukanaan! #farkkumuna #jegg

Avatar
toivo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4906
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 23:18
Paikkakunta: jyväskylä

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja toivo »

Olisko tää sitten euroviisuissa se "The ballad of the year".

Voi kun UMK-tiimi onnistusi tämän lavashowssa. Voisko pyytää ruotsista apua, ne kun osaavat koristella niin hienosti niitä keskinkertaisia ja geneerisä biisejään "myytävään" muotoon.

aj1964
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2179
Liittynyt: 02 Joulu 2012, 21:55

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja aj1964 »

Jos nyt jostain kumman syystä paska ei taipuisi viisuihin niin eihän tuossa tarvi muuttaa kuin yksi kirjain ja kaikki tajuaa....Jaskana :heh:

Avatar
iiiduli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5977
Liittynyt: 30 Touko 2010, 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja iiiduli »

Biisistä kyllä katoaisi aika paljon, jos nimi pitäisi mennä muuttamaan. Kai Ebun kanssa saisi neuvoteltua, ettei sana suomeksi ole kovinkaan paha ja englanniksi sen voi kääntää lapsiystävälliseksi.
Elämä ajaa ohi kohta
Joten skippaa se kotisohva

Mikseesrekisteröidyn
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 759
Liittynyt: 15 Tammi 2023, 13:23
Paikkakunta: Minäminämaa

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja Mikseesrekisteröidyn »

Pasgana?
:synkka:

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8168
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja hra47 »

eveller kirjoitti: 18 Tammi 2024, 09:53 Edit. Editoin sen verran, että mun mielestä paskana ei edes ole kirosana, mutta ebu ei välttämättä nää asiaa niin.
Yle ei auta asiaansa kun on kääntänyt paskanan englannin kielelle videolla "fucking wreck", eikö pelkkä wreck olisi riittänyt, turhahan nyt on kerjätä hankaluuksia.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Mikseesrekisteröidyn
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 759
Liittynyt: 15 Tammi 2023, 13:23
Paikkakunta: Minäminämaa

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja Mikseesrekisteröidyn »

Freaking wreck vois olla enkuks
:synkka:

Avatar
hercules
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1956
Liittynyt: 12 Touko 2018, 21:06

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja hercules »

iiiduli kirjoitti: 18 Tammi 2024, 10:55 Biisistä kyllä katoaisi aika paljon, jos nimi pitäisi mennä muuttamaan. Kai Ebun kanssa saisi neuvoteltua, ettei sana suomeksi ole kovinkaan paha ja englanniksi sen voi kääntää lapsiystävälliseksi.
Ärsyttää tämäkin. Ensinnäkin Ylen pitäisi todellakin neuvotella ja perustella että "paskana" on ihan ok sana Suomessa eikä sillä ole sanan "paska" kanssa mitään tekemistä merkityksensä osalta. Suomenkin kieli kehittyy, kieleen tulee uusia sanoja ja uusia merkityksiä. Kieli ottaa vaikutteita ulkomaalaisista ja kotimaisista sanoista. Englanniksi se voi olla vaikka "freaking wreck". Tää biisi ja ilmaisu on taidetta ja siihen ei pidä koskea :draamaa:
Nyt ne verhot kii

Avatar
Mohno
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1738
Liittynyt: 03 Elo 2005, 11:47
Paikkakunta: Stockholm, Sweden

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja Mohno »

Mielestäni ’fucking wreck’ ei ole edes osuvin käännös suomen ’paskana olemiselle’. Mistä tuo uhoamiseen viittaava fucking on siihen tullut. Ei sitä vivahdetta suomalaisessa versiossa ole.

’Total wreck’ tai ’total mess’ olisi neutraalimpi käännös joskaan ei kovin runollinen. Olen kuitenkin varma että kun tarpeeksi mietitään niin siihen löytyy ihan hyvä hyväksyttävä käännös. ’Freaking wreck’ on kai paras tähänastisista ehdotuksista.

Kuten todettu ’paskana’lla ei ole mitään tekemistä itse materian kanssa vaan olomuodon. Sara ilmaisee tuntevansa olonsa ’läjäksi’ ennemmin kuin esim ’pökäleeksi’. Eikä paskaa muutenkaan suomalaisten (eikä ruotsalaisten) keskuudessa pidetä kirosanana. ’Skitroligt’ on yleinen ja täysin hyväksytty ilmaisu Ruotsissa ja sitä käytetään ihan lapsiperheissä asti. Verrata voi esim suomen ’paskantärkeä’ jota ei pidetä kiroiluna.

Se että englannin kielessä ’shit’ on valikoitunut kirosanaksi ei aiheuta että vastaavan merkityksen omaavat sanat muissa kielissä olisivat kiroilua. Jumalauta eli ’Oh my God help (me)!’ pitäisi muutoin olla kiroilua myös englanniksi.
Viimeksi muokannut Mohno, 18 Tammi 2024, 21:56. Yhteensä muokattu 7 kertaa.

Avatar
Simsalabim
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 497
Liittynyt: 05 Loka 2023, 09:21

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja Simsalabim »

Mä taas oon nähnyt sen niin, että tämä todennäköisesti pysyy sellaisena kuin on, niin en ymmärrä tuota pirujen seinille maalaamista. Aikaisemminkin ns. tuhmempia sanoja on mennyt läpi, ja tässä on tuo kulttuuriero sekä kielimuuri, jotka varmasti vaikuttavat asiaan lieventävästi. Varmasti Bessin "jumalauta" olisi mennyt läpi myös.

En kyllä ymmärrä miksei tätä ole selvitetty etukäteen.
Life's love
Thing is known
Like in dreams

Avatar
hercules
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1956
Liittynyt: 12 Touko 2018, 21:06

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja hercules »

^^Hienosti tuotu esille asiaa. Toivottavasti YLEn tyypit lukevat tätä foorumia.
Nyt ne verhot kii

Avatar
Hanhis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6550
Liittynyt: 30 Tammi 2010, 22:04

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja Hanhis »

Minä en puolestaan ymmärrä, miksi otsikon ja yhden sanan vaihto koetaan niin katastrofaalisena asiana. :shock: Eihän Paskana-versiokaan minnekään katoaisi, jos kappaleen sanoitus jouduttaisiin editoimaan viisuliveä ja -albumia varten.

Ja onko teistä oikeasti kappaleen nimi tässä jotenkin oleellisinta. Varsinkin ei-suomenkielisen kuuntelijan kannalta. :sekava: Itselleni kappale jyrää ison kertosäkeen, tunteen ja Sara Siipolan presenssin avulla. Nimilainikin on hyvä, siihen en kaipaa muutosta, mutta sen muuttaminen ei kappaletta korvissani radikaalisti paskantaisi.

Avatar
hercules
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1956
Liittynyt: 12 Touko 2018, 21:06

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja hercules »

Minä itse koen että "paskana" sanana on niin voimakas sana kuin vain voi olla suomenkielessä ja hyvän maun sisällä. Jos suomalainen, joka tuntee kuin biisissä tunnetaan ilmaisee tunteensa, hän sanoo että "olen paskana". Ei "olen romuna", "olen rikki"... Se pitää sisällään vahvan tunteellisen ilmauksen omasta olotilasta. Lisäksi toki haluan kunniottaa alkuperäistä teosta (joka on minulle jo pure art).
Nyt ne verhot kii

Avatar
Hanhis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6550
Liittynyt: 30 Tammi 2010, 22:04

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja Hanhis »

^ Ymmärrrän, mitä haet takaa. Paskana ei ole kuitenkaan kellekään muulle voimakas ilmaisu kuin suomea tunnekielenään käyttäville. Jos kappaleessa laulettaisiin oon hajalla (joka olisi minun korviini rytmillisesti luontevin korvaaja), olisi kappale ihan yhtä tunteellinen euroviisukontekstissa. Pieni joukko suomalaisia ymmärtäisi eron, sen lisäksi euroviisufanit voisivat prässäillä nippelitiedolla. Muille katsojille sanavaihdos olisi yhdentekevä.
Viimeksi muokannut Hanhis, 18 Tammi 2024, 14:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Einingia
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1732
Liittynyt: 13 Touko 2014, 12:20

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja Einingia »

Hajalla olisi kaikkein huonoin korvikesana, sillä se on foneettisesti niin pehmeä.
Boikotoin vuoden 2024 viisuja. EBU on munaton, siksi Suomi tuo munan mukanaan! #farkkumuna #jegg

Avatar
Taikahuilu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2049
Liittynyt: 27 Helmi 2018, 20:22

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja Taikahuilu »

Voisihan sen Saran vitsinä lähettää Malmöhön...kumpi on kumpi :mitvit:

kuva

kuva

Avatar
Einingia
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1732
Liittynyt: 13 Touko 2014, 12:20

Re: UMK24: Sara Siipola – Paskana

Viesti Kirjoittaja Einingia »

Videolla esiintyvä asu ei ole koskaan ollut live-esityksen asu Käärijän boleroa lukuun ottamatta. Toisenlainen esiintymisasu oli siinäkin tehty jo valmiiksi (se musta nahkitakki, jota nykyään käyttää keikoillaankin).
Boikotoin vuoden 2024 viisuja. EBU on munaton, siksi Suomi tuo munan mukanaan! #farkkumuna #jegg

Vastaa Viestiin