UMK24: yleiskeskustelu

Euroviisut 2024 länsinaapurissa

Suosikkisi UMK24-kappaleista? (max 2)

Cyan Kicks – Dancing with demons
40
10%
Sexmane – Mania
17
4%
Sara Siipola – Paskana
153
40%
Jesse Markin – Glow
35
9%
Windows95man – No rules!
49
13%
Sini Sabotage – Kuori mua
56
15%
Mikael Gabriel x nublu – Vox populi
34
9%
 
Ääniä yhteensä: 384

Avatar
Kasper_
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5554
Liittynyt: 29 Maalis 2022, 22:01
Paikkakunta: Kotka

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Kasper_ »

toivo kirjoitti: 25 Tammi 2024, 11:47 Mutta kkiinnostaisiko UMK niin paljon, jos se ei olisikaan enää myös viisukarsinta.
Tuskin. Minusta UMK:ta pitäisi muutenkin brändätä enemmän Viisukarsintana ja UMK:hon valita pelkkiä viisuisia kappaleita sen sijaan että siitä lähdettäisiin rakentamaan omaa erillistä laulukilpailua.
Bejba, it's kajnda krezja :kaunis:

Avatar
Saturnus Psycho
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3355
Liittynyt: 16 Maalis 2022, 15:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Saturnus Psycho »

^ Millaisia on viisuisat kappaleet? Monilla on siitä vähän erilainen käsitys. Ja vaikka miten pyrkisi tekemään täsmäiskun viisuihin, ei se välttämättä toimisi.
So unimpressed but so in awe
Such a saint but such a whore
So self aware so full of shit
So indecisive so adamant

Avatar
hercules
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2077
Liittynyt: 12 Touko 2018, 21:06

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hercules »

Ja taasko tämä keskustelu alkaa... :heh:

Edit. Tämä vuosi on osaltaan osoittanut miten UMK on ollut hyvä pitää erillään poliittisista viisuista. YLE ei voi vaikuttaa viisuihin niin kuin UMK:hon. Mielestäni YLEn kannattaa pitää UMK brändi hyppysissään eikä liikaa sotkea sitä viisujen poliittiseen stigmaan. UMK:ssa etsitään parasta biisiä ja se on paras myös viisuihin.
Nyt ne verhot kii

Avatar
Kasper_
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5554
Liittynyt: 29 Maalis 2022, 22:01
Paikkakunta: Kotka

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Kasper_ »

Saturnus Psycho kirjoitti: 25 Tammi 2024, 12:18 ^ Millaisia on viisuisat kappaleet? Monilla on siitä vähän erilainen käsitys. Ja vaikka miten pyrkisi tekemään täsmäiskun viisuihin, ei se välttämättä toimisi.
Hyvä kysymys. Hankala on suoraan määritellä millainen on viisuisa kappale, vaan se viisuisuus on enemmän sellainen useiden elementtien muodostama kokonaisuus jonka paatuneimmat viisufanit pystyvät aistimaan. Viisuisuutta lisääviä elementtejä ovat ainakin rauhasta, rakkaudesta ja voimaantumisesta laulaminen ja myös tietyt genret ovat usein selvästi viisuisampia kuin muut.

Lisäksi kappaleesta kuulee usein jos se ei ole viisuisa. Tällaisia ovat ainakin Romanian biisi viime vuodelta tai Georgia 2016
Bejba, it's kajnda krezja :kaunis:

Avatar
Creeperqueen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2019
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 00:34
Paikkakunta: Lahti

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Creeperqueen »

Mä vihaan ajatusta et jokainen maa lähettäisi vaan jotain v*tun laskelmoitua viisumusaa. Tän vuoksi esim Italia on yks suosikki viisumaistani, kun sielt ei tuu ikinä mitään laskelmoitua viisupoppia a'la Ruotsi tai Azerbaidžan
2024: The Code, 2023: Cha Cha Cha, 2022: In Corpore Sano, 2021: Shum, 2020: Chains On You, 2019: Hatrið mun sigra, 2018: Viszlát nyár, 2017: Line, 2016: LoveWave

Elliotviisu
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 230
Liittynyt: 13 Touko 2018, 12:07

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Elliotviisu »

Mä aina ihailen sitä, että jos joku menestynyt maa laittaa seuraavana vuonna jotain täysin erilaista eikä yritä ratsastaa viime vuoden menestyksellä. Esimerkiksi juuri tuo mainittu Italia, sen voitokkaan Måneskinin jälkeen eivät laittaneet uudelleen rockia vaan laittoivat täysin erilaisen mutta silti upean Mahmood & Blanco. Ihana Italia.

Me nössöt sen sijaan laitoimme heti Blind Channelin jälkeen The Rasmuksen, munatonta menoa. Kun olisi ollut Bessiäkin tarjolla. Tavallaan siksi olisi hienoa laittaa tänä vuonna Sara.

Avatar
Kasper_
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5554
Liittynyt: 29 Maalis 2022, 22:01
Paikkakunta: Kotka

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Kasper_ »

Lisäyksenä vielä että juuri tällaiset viisuisaan musiikkiin panostavat maat kuten Ruotsi ja Azerbaidžan tuppaavat myös olemaan sieltä menestyimmästä päästä. Myös esimerkiksi Maltan laskisin paljon viisuisaa musiikkia lähettäväksi maaksi. Tuleeko muita mieleen? :miettii:
Bejba, it's kajnda krezja :kaunis:

Avatar
Saturnus Psycho
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3355
Liittynyt: 16 Maalis 2022, 15:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Saturnus Psycho »

Kasper_ kirjoitti: 25 Tammi 2024, 13:03
Saturnus Psycho kirjoitti: 25 Tammi 2024, 12:18 ^ Millaisia on viisuisat kappaleet? Monilla on siitä vähän erilainen käsitys. Ja vaikka miten pyrkisi tekemään täsmäiskun viisuihin, ei se välttämättä toimisi.
Hyvä kysymys. Hankala on suoraan määritellä millainen on viisuisa kappale, vaan se viisuisuus on enemmän sellainen useiden elementtien muodostama kokonaisuus jonka paatuneimmat viisufanit pystyvät aistimaan. Viisuisuutta lisääviä elementtejä ovat ainakin rauhasta, rakkaudesta ja voimaantumisesta laulaminen ja myös tietyt genret ovat usein selvästi viisuisampia kuin muut.

Lisäksi kappaleesta kuulee usein jos se ei ole viisuisa. Tällaisia ovat ainakin Romanian biisi viime vuodelta tai Georgia 2016
En kestä ajatusta että jotenkin tietoisesti lähdettäisiin tekemään jotain viisukliseitä. Ja itse asiassa uskon myös että Käärijä olisi jäänyt lähettämättä jos UMK lähtisi etsimään nimenomaan viisuisia kappaleita.

Mulla kyllä on suorastaan inho kliseisiä viisuja kohtaan, mutta en oikein osaa selittää sitä kovin tyhjentävästi. Esimerkiksi Ruotsi 2021, Sveitsi 2023 ja Azerbaidžan 2022 on tällaisia. Ärsyttäviä laskelmoituja koukkuja, eikä missään muualla ole tuollaisia biisejä kuin viisuissa.

Masentava ajatus kyllä että sellaiset erottuvat kappaleet kuten Georgia 2016 olisi jatkossa vielä vähemmän edustettuna. :lohduton:
So unimpressed but so in awe
Such a saint but such a whore
So self aware so full of shit
So indecisive so adamant

Avatar
emedee
Siemailija
Siemailija
Viestit: 143
Liittynyt: 22 Loka 2018, 19:23
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja emedee »

Laskelmointi on mielestäni tylsää. Mieluummin lähetetään viisuihin hyvä biisi kuin "viisu"biisi.
ŠČ!

Avatar
Hanhis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6578
Liittynyt: 30 Tammi 2010, 22:04

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Hanhis »

Kasper_ kirjoitti: 25 Tammi 2024, 13:03
Saturnus Psycho kirjoitti: 25 Tammi 2024, 12:18 ^ Millaisia on viisuisat kappaleet? Monilla on siitä vähän erilainen käsitys. Ja vaikka miten pyrkisi tekemään täsmäiskun viisuihin, ei se välttämättä toimisi.
Hyvä kysymys. Hankala on suoraan määritellä millainen on viisuisa kappale, vaan se viisuisuus on enemmän sellainen useiden elementtien muodostama kokonaisuus jonka paatuneimmat viisufanit pystyvät aistimaan.
Eli UMK:n esiraatiin paatuneita viisufaneja? :miettii: Oikeastaan voisi olla jopa ihan hyvä juttu, jos raadissa olisi joku euroviisunörttikin. :joojoo:
Kasper_ kirjoitti: 25 Tammi 2024, 13:03Lisäksi kappaleesta kuulee usein jos se ei ole viisuisa. Tällaisia ovat ainakin Romanian biisi viime vuodelta tai Georgia 2016
Toisaalta kuinka moni kuvailisi Alankomaita 2014, Belgiaa 2015, Ruotsia 2016, Portugalia 2017, Italiaa 2018–2021 tai Ruotsia 2022 viisuisaksi musiikiksi, jos kappaleet kuulisi sokkona. :miettii: Jokainen niistä kuitenkin sijoittui Euroviisuissa vähintään top-viiteen.

Itsekin saatan kuvailla jotain kappaletta viisumaiseksi, ja se linkittyy yleensä (geneeriseen) nopeatempoiseen poppiin tai sellaisen musiikkikulttuurin kappaleeseen, jollaisiin tavanomaisesti törmään vain Euroviisuissa (ja Viisukuppilan levyraadeissa :mrgreen:) eli esimerkiksi balkan-musiikkiin.

UMK-esiraadissa tulisi mielestäni arvioida myös hakukappaleiden menestyspotentiaalia Euroviisuissa, mutta sen ei pitäisi olla ainoa arviointikriteeri. Liian helposti viisumainen musiikki nähdään hyvin rajatussa valossa. Sen takia euroviisunörtin mukanaolo UMK-esiraadissa voisi tuoda tarpeellista näkökulmaa kappaleiden valintaan! :mrgreen:

korvaboosti
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 542
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 23:03

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja korvaboosti »

Ainakin perinteiseen kotimaiseen viisumenestyslaskelmointiin tuntuu kuuluvan kokonaispaketin ja autenttisuuden ymmärtämättömyys, jolloin helposti ajatellaan että yksi osatekijä takaa menestyksen. Windows95Manin mukanaolo viestii kyyniselle minulle, että Käärijän menestyksen reseptiksi tulkittiin hassu asuste ja meemiarvo, Muita vastaavia sokeita pisteitä ovat esim. itsetarkoituksellinen more is more (Krista Siegfrids, Saara Aalto), tunnettuus (Darude, The Rasmus), ilmiöhakuisuus (PKN) tai ylipäätään pinttyneet käsityksykset viisubiisistä.

korvaboosti
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 542
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 23:03

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja korvaboosti »

korvaboosti kirjoitti: 24 Tammi 2024, 14:18 Spotify-luvut tiistailta 23.1.

#3 Sara Siipola (80 122 striimiä)
#9 Mikael Gabriel x nublu (57 724)
#10 Sexmane (53 819)
#21 Sini Sabotage (32 421)
#27 Cyan Kicks (29 217)
#34 Windows95Man (26 225)
#37 Jesse Markin (25 566)
Päivän Spotify Top 200

Keskiviikko 24.1.

#3 Sara Siipola (79 459)
#9 Mikael Gabriel x nublu (53 819)
#11 Sexmane (49 542)
#25 Sini Sabotage (28 909)
#32 Cyan Kicks (26 468)
#44 Windows95Man (23 471)
#45 Jesse Markin (23 095)

Avatar
Einingia
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1732
Liittynyt: 13 Touko 2014, 12:20

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Einingia »

Minä taas ajattelen, että W95man on mukana siksi, että biisi on tietylle kuuntelijaryhmälle toimiva ja artisti oli useimmille tuntematon. Eikä siksi, että olisi halpa kopio Käärijästä, kun ei se sitä olekaan.

UMK:ssa voitto ei ole kaikki kaikessa, eikä iso osa mukana olijoista sitä edes ensisijaisesti tavoittele.
Boikotoin vuoden 2024 viisuja. EBU on munaton, siksi Suomi tuo munan mukanaan! #farkkumuna #jegg

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8217
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Huojentavaa, ettei Win95mania luukuteta tuota enempää. MGxN:n suosio sen sijaan on mysteeri. Ehkä, ja toivottavasti, selittyy pelkästään artistin nimellä.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Einingia
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1732
Liittynyt: 13 Touko 2014, 12:20

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Einingia »

^Se on tarttuva kappale sekä öyhöpiirien suosiossa.
Boikotoin vuoden 2024 viisuja. EBU on munaton, siksi Suomi tuo munan mukanaan! #farkkumuna #jegg

Avatar
Pörheäpäärynä
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 248
Liittynyt: 04 Tammi 2024, 16:48

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Pörheäpäärynä »

Ikkunapiispa esiintyy 7. paikalla. Arvattavissa oli, Sini siis varmaan avaa.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8217
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Joko Sini meni? Jestas että toi win95 on rivon näköinen paljaine kinttuineen... yök.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Pörheäpäärynä
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 248
Liittynyt: 04 Tammi 2024, 16:48

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Pörheäpäärynä »

hra47 kirjoitti: 25 Tammi 2024, 18:26 Joko Sini meni? Jestas että toi win95 on rivon näköinen paljaine kinttuineen... yök.
Sini tulee ihan parin minuutin kuluttua, sitten Sexmane tasan 19.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8217
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Sinillä tukka samalla tavalla kuin Saralla, ennestään korostaa heidän samannäköisyyttään... :heh:
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Kasper_
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5554
Liittynyt: 29 Maalis 2022, 22:01
Paikkakunta: Kotka

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Kasper_ »

Pakko sen Sinin on avata. Ei Sexmane sovi sille paikalle alkuunsakaan
Bejba, it's kajnda krezja :kaunis:

Avatar
Pörheäpäärynä
Hörppijä
Hörppijä
Viestit: 248
Liittynyt: 04 Tammi 2024, 16:48

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Pörheäpäärynä »

Juu, Sini avaa.

Lopullinen järkkä:

#1 Sini Sabotage
#2 Cyan Kicks
#3 Jesse Markin
#4 Mikael Gabriel & Nublu
#5 Sara Siipola
#6 Sexmane
#7 Windows95Man

Avatar
Murrimarri
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1277
Liittynyt: 27 Marras 2015, 20:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Murrimarri »

Mikäköhän järki tässä nyt on, että Sini on pistetty avaajaksi? Vähän sama kun Cicciolina olisi aikoinaan pistetty avaamaan show… ehkä sieltä on sit tulossa joku iso lavaste? :mitvit:
"We are safe in the circle of light, nothing bad will never across the line."

Avatar
hercules
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2077
Liittynyt: 12 Touko 2018, 21:06

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hercules »

Murrimarri kirjoitti: 25 Tammi 2024, 18:49 Mikäköhän järki tässä nyt on, että Sini on pistetty avaajaksi? Vähän sama kun Cicciolina olisi aikoinaan pistetty avaamaan show… ehkä sieltä on sit tulossa joku iso lavaste? :mitvit:
No ei nyt ihan. Aluksi ei haluta varmaan uhrata ennakkosuosikkia. Hyvä menevä hyvänmielen biisi aloittamaan hyvä show.
Nyt ne verhot kii

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8217
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Olipa Sini vilkas persoona. Toivottavasti eka esiintymisnumero ei tarkoita överiksi menevää temppurataa. Tai jos se sopii esitykseen, niin sit.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Requel
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7616
Liittynyt: 29 Syys 2016, 13:32

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Requel »

Mun mielestä Sinin biisiin vois hyvin sopiakin överiys. :peukku: En ole koskaan samaistunut siihen, että kaikille biiseille tarvitaan tyylipuhdas siisti esitys, kun itse se yliampuvuus on tiettyjen biisien suola. Kyllä sen esitykseenkin saa tuoda, ja se toisinaan toimii esim. viime vuoden Kroatian kohdalla! :joojoo:
DöNT jy KNooYH???????
THat JY GÄT mIiiIIih??????????
That jy GÄT MiIIii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Je Miii mIi mIIi EeeeHH???????!?!?!?!?!?

Avatar
Edelgard
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Helmi 2020, 20:26

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Edelgard »

Tää kontrasti Sinin ja Maxin haastattelujen välillä, energiat tippu ihan sadasta nollaan. :heh:

Avatar
Miss Ludo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1148
Liittynyt: 02 Helmi 2014, 17:35
Paikkakunta: Stuttgart

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Miss Ludo »

^ Jep... :hihi: Jotenkin tosi vaivaannuttava tämä vika haastis. Miten pitkältä voikin puolituntinen tuntua.
I got a song on fire, I’m gonna make roast tonight
🎶🔥🍖

Avatar
Kasper_
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5554
Liittynyt: 29 Maalis 2022, 22:01
Paikkakunta: Kotka

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Kasper_ »

Kasper_ kirjoitti: 24 Tammi 2024, 20:29 Ei hitto kyllä Sini taitaa sittenkin olla aloittaja. Saadaanpahan kaikki vanhukset samantien peloteltua pois telkkarin edestä. Lisäksi saattaa myös vanhemmilla tulla äkillinen kiire saada lapset nukkumaan kun heti ensimmäinen kappale on tyyliä uh ah riisu mut, sukella mun sisuksiin :rofl:
Ja ennustukseni kävi toteen. Rohkeaksi ovat Ylellä menneet kun uskalsivat pistää niin rivon kappaleen aloittajaksi :rofl:
Bejba, it's kajnda krezja :kaunis:

Avatar
viisuilta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2400
Liittynyt: 08 Tammi 2022, 14:13

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja viisuilta »

2020 mun suosikki esiintyi kolmantena ja voitti
2021 mun suosikki esiintyi ekana eikä voittanut (oli toinen)
2022 mun suosikki esiintyi kuudentena eikä voittanut (oli toinen)
2023 mun suosikki esiintyi kolmantena ja voitti
2024 mun suosikki esiintyy toisena :jupinaa:
✨Must tuntuu et must ei tuu fiksumpaa tai kauniimpaa mä en saanu vaikuttaa siihen millaset kortit saan vuodet eikä kilsatkaan tee must kai tän viisaampaa mut viel voin vaikuttaa siihen mitä näil korteil saan ✨

:voitto: slayrikeskus :voitto:

KUORIMUA
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 70
Liittynyt: 14 Tammi 2024, 15:07

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja KUORIMUA »

MerirosvoKuningas kirjoitti: 25 Tammi 2024, 11:08 Trollausta. Mtv3 ei kuulu EBUun, eli tässä pitäisi Yle kuitenkin olla mukana tilaajana.
Saahan sitä tässä vuoden aikana liittyä takaisin EBUn jäseneksi.

Vastaa Viestiin