UMK24: yleiskeskustelu

Euroviisut 2024 länsinaapurissa

Suosikkisi UMK24-kappaleista? (max 2)

Cyan Kicks – Dancing with demons
40
10%
Sexmane – Mania
17
4%
Sara Siipola – Paskana
153
40%
Jesse Markin – Glow
35
9%
Windows95man – No rules!
49
13%
Sini Sabotage – Kuori mua
56
15%
Mikael Gabriel x nublu – Vox populi
34
9%
 
Ääniä yhteensä: 384

Avatar
Saturnus Psycho
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3217
Liittynyt: 16 Maalis 2022, 15:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Saturnus Psycho »

KUORIMUA kirjoitti: 26 Tammi 2024, 18:07 Mua kyllästyttää jo nää biisit.
:niinpa:
Eli joudut kohta vaihtamaan nimimerkkisi!
So unimpressed but so in awe
Such a saint but such a whore
So self aware so full of shit
So indecisive so adamant

Avatar
Ansarin
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1651
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 23:56

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Ansarin »

iiiduli kirjoitti: 26 Tammi 2024, 19:46 UMK23 voitti juuri Kultainen Venla -gaalassa event-ohjelman palkinnon. :juhla:
Tapahtuma on ilmeisesti unohdettu sana :niinpa:
Kuori mua pussikulli

Käsittääkseni pyramidi ei kuitenkaan ole selfie

Avatar
Edelgard
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 55
Liittynyt: 02 Helmi 2020, 20:26

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Edelgard »

https://www.v2.fi/uutiset/viihde/48825/ ... t-jatkoon/

No huh, itsellä olisi tämä mennyt paljon mielummin jatkoon kuin moni muu tämän vuoden lässähtäneistä biiseistä, olen todella tympääntynyt jos artistit on valittu pitkälti vain nimen perusteella mikä vähän vaikuttaa siltä kun vain yksi seitsemästä oli semi uusi kasvo. Mikä "Uuden Musiikin Kilpailu" se semmoinen on kun kaikki on jo nähty? :kups:

Rinjoo
Siemailija
Siemailija
Viestit: 152
Liittynyt: 12 Maalis 2023, 10:42

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Rinjoo »

Edelgard kirjoitti: 27 Tammi 2024, 07:15 https://www.v2.fi/uutiset/viihde/48825/ ... t-jatkoon/

No huh, itsellä olisi tämä mennyt paljon mielummin jatkoon kuin moni muu tämän vuoden lässähtäneistä biiseistä, olen todella tympääntynyt jos artistit on valittu pitkälti vain nimen perusteella mikä vähän vaikuttaa siltä kun vain yksi seitsemästä oli semi uusi kasvo. Mikä "Uuden Musiikin Kilpailu" se semmoinen on kun kaikki on jo nähty? :kups:
No eipä tuo paljon sen mieleenpainuvammalta kappaleelta vaikuta kuin valitut kappaleet :heh:. Mutta olisi toki tuonut hieman vaihtelua kappaleisiin, jos olisi korvannut yhden räp-kappaleista.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8164
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Vähän tasapaksua (ja kenties liian sotaisaa maailman nykytilanteeseen), mutta kyllähän tuota kuuntelis mieluummin UMK:ssa kuin Vox Ripulia.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

korvaboosti
Tanssimassa
Tanssimassa
Viestit: 539
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 23:03

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja korvaboosti »

Top 50 -singlelista 4/2024

#2 Sara Siipola
#4 Mikael Gabriel X nublu
#8 Sexmane
#12 Sini Sabotage
#17 Windows95Man
#20 Jesse Markin
#21 Cyan Kicks

Avatar
Simsalabim
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 497
Liittynyt: 05 Loka 2023, 09:21

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Simsalabim »

hra47 kirjoitti: 27 Tammi 2024, 10:53 Vähän tasapaksua (ja kenties liian sotaisaa maailman nykytilanteeseen), mutta kyllähän tuota kuuntelis mieluummin UMK:ssa kuin Vox Ripulia.
Mietin kans että mielihyvin voisi noi vaihtaa päittäin!

Mun mielestä on ollut erittäin selkeää, että nimellä mennään, umk:han myös kyselee artistien perään että josko tulisivat mukaan...
Life's love
Thing is known
Like in dreams

Avatar
Simsalabim
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 497
Liittynyt: 05 Loka 2023, 09:21

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Simsalabim »

Spotify Suomen top 50

#6 Paskana
#12 Vox Populi
#16 Mania
#33 Kuori Mua
#50 DwD

(Ylivoimainen on korkeammalla kuin Cyan Kicks :heh: )
Life's love
Thing is known
Like in dreams

Avatar
iiiduli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5977
Liittynyt: 30 Touko 2010, 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja iiiduli »

^ Glown tippumisen top50:stä ymmärrän (vaikka se harmi onkin), mutta jotenkin olisin ajatellut, että No Rules olisi pysynyt listalla pidempään. Mutta ei se sitten näköjään kuitenkaan vetoa ihmisiin niin paljoa.
Elämä ajaa ohi kohta
Joten skippaa se kotisohva

Avatar
Simsalabim
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 497
Liittynyt: 05 Loka 2023, 09:21

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Simsalabim »

^jep, vitsi kului jo?
Life's love
Thing is known
Like in dreams

Avatar
Taikahuilu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2047
Liittynyt: 27 Helmi 2018, 20:22

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Taikahuilu »

Spotify ei kerro koko totuutta, olihan se Pandorakin siellä aikoinaan ykkösenä ja kuinkas sitten kävikään... :titanic:

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8164
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Mä kokeilin kuunnella win95:ä eilen uudelleen, mutta enpä jaksanut loppuun asti. Vähän sama vika muissakin top3:n ulkopuolella olevissa tyrkyissä. Jaksan edelleen kuunnella ainoastaan Siniä, Saraa ja Cyan Kicksiä...
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
hercules
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1950
Liittynyt: 12 Touko 2018, 21:06

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hercules »

iiiduli kirjoitti: 27 Tammi 2024, 13:25 ^ Glown tippumisen top50:stä ymmärrän (vaikka se harmi onkin), mutta jotenkin olisin ajatellut, että No Rules olisi pysynyt listalla pidempään. Mutta ei se sitten näköjään kuitenkaan vetoa ihmisiin niin paljoa.
Koskaan nämä indie-artistit eivät pärjää. Kyllä on melko marginaalinen ryhmä keille UMK näitä tarjoaa. Voisi ehkä pikkaisen haistella että onko tässä potentiaalia saavuttaa kansansuosiota ennen kuin yksi slotti kiintiötäytetään.
Nyt ne verhot kii

Avatar
Simsalabim
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 497
Liittynyt: 05 Loka 2023, 09:21

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Simsalabim »

hra47 kirjoitti: 27 Tammi 2024, 15:19 Mä kokeilin kuunnella win95:ä eilen uudelleen, mutta enpä jaksanut loppuun asti. Vähän sama vika muissakin top3:n ulkopuolella olevissa tyrkyissä. Jaksan edelleen kuunnella ainoastaan Siniä, Saraa ja Cyan Kicksiä...
Kuuntelin itsekin No Rulesin tänään ekaa kertaa omasta tahdosta julkaisun jälkeen, eikä se vieläkään iskenyt, tuntui jotenkin laihalta. Tavallaan mun pitäisi pitää tästä, koska olen ollut humorististen viisujen ystävä, mutta tää ei vaan toimi.
Life's love
Thing is known
Like in dreams

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13765
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

Edelgard kirjoitti: 27 Tammi 2024, 07:15 https://www.v2.fi/uutiset/viihde/48825/ ... t-jatkoon/

No huh, itsellä olisi tämä mennyt paljon mielummin jatkoon kuin moni muu tämän vuoden lässähtäneistä biiseistä, olen todella tympääntynyt jos artistit on valittu pitkälti vain nimen perusteella mikä vähän vaikuttaa siltä kun vain yksi seitsemästä oli semi uusi kasvo. Mikä "Uuden Musiikin Kilpailu" se semmoinen on kun kaikki on jo nähty? :kups:
No onpa harmi, en ole mikään Dreamtalen kuuntelija mutta onpa nostattava biisi. Ei silti yllätä: mitä muuta tältä keskinkertaisuuksien johtamalta maalta saattaa odottaa kuin peräjokilaakson tempparinuorison suosikkien monistamista sarjakattaukseksi finaaliin.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
Einingia
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1732
Liittynyt: 13 Touko 2014, 12:20

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Einingia »

Eihän se ole huumoriviisu! Se vain tuli ysäriltä kylään, kuten artisti itsekin.

Paljon parempi, että tuntemattomammat artistit pääsevät esille kuin nämä nimekkäiden artistien Ripulit.
Boikotoin vuoden 2024 viisuja. EBU on munaton, siksi Suomi tuo munan mukanaan! #farkkumuna #jegg

Avatar
Simsalabim
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 497
Liittynyt: 05 Loka 2023, 09:21

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Simsalabim »

^ei humoristinen tarkoita, että koko homma olisi läppää, vaan että biisi/esitys hyödyntää huumoria merkittävästi. Ei se poissulje musiikillista laatua tai tee siitä huonoa. Olisi aika outoa väittää, ettei biisi ole huumoriesitys. Vaikka ymmärränkin, että tätä vitsileimaa käytetään monesti synonyyminä huonoudelle.
Life's love
Thing is known
Like in dreams

Avatar
Hanhis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6549
Liittynyt: 30 Tammi 2010, 22:04

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Hanhis »

hercules kirjoitti: 27 Tammi 2024, 15:29
iiiduli kirjoitti: 27 Tammi 2024, 13:25 ^ Glown tippumisen top50:stä ymmärrän (vaikka se harmi onkin), mutta jotenkin olisin ajatellut, että No Rules olisi pysynyt listalla pidempään. Mutta ei se sitten näköjään kuitenkaan vetoa ihmisiin niin paljoa.
Koskaan nämä indie-artistit eivät pärjää. Kyllä on melko marginaalinen ryhmä keille UMK näitä tarjoaa. Voisi ehkä pikkaisen haistella että onko tässä potentiaalia saavuttaa kansansuosiota ennen kuin yksi slotti kiintiötäytetään.
Erityisen marginaalista musiikkia UMK:ssa ei olla vuosiin kuultu. Glow ja No Rules voisivat pärjätä Spotify-listalla paremmin, jos laulukieli olisi suomi. Keiran viime vuotinen listamenestys englanninkielisellä pop-kappaleella oli piristävää. Se on kuitenkin laji, joka kannattaisi UMK:sta ulostaa, jos mahdollinen kansansuosio olisi määräävä valintakriteeri. Itse en sellaista toivoisi. Suomenkielisitä indie-musiikkia olisi puolestaan kiva saada joskus UMK:hon. :surrur:

Avatar
hercules
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1950
Liittynyt: 12 Touko 2018, 21:06

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hercules »

^Puhuin lähinnä Olivera, Lxandra ja nyt Jesse Markin.
Nyt ne verhot kii

KUORIMUA
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 70
Liittynyt: 14 Tammi 2024, 15:07

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja KUORIMUA »

Mitenköhän tv-kuvaus onnistuu isolla areenalla. UMK oli edellisen kerran jäähallissa 2018, sen jälkeen kuvaus on muuttunut vaativammaksi. Jos jo Logomossa oli toisinaan hankalaa tähdätä kameralla (Isaac Sene 2022), niin miten käy Tampereella.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8164
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Olivera varsinkin oli vuotensa valopilkku. Ikävää jos jatkossa vastaavat numerot menetettäisiin ja kaikki olis samasta puusta veistettyä ja massayleisöön vetoavaa peruspoppia. Kokeilunhalu joka mahdollisti Käärijän, mahdollistaa myös sivupolut jotka eivät välttämättä johda suursuosioon.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10712
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja WildDance »

Juu… kyllä minäkin kaipaan myös persoonallisempia biisejä mukaan. Kaikki eivät saa olla samanlaisia suomihiteiksi väännettyjä ja Spotify-listalle väännettyjä tekeleitä. Tosin Oliveran biisi on koko 2020-luvun UMK:n huonoin biisi. :nohyi:
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

Avatar
Saturnus Psycho
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3217
Liittynyt: 16 Maalis 2022, 15:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Saturnus Psycho »

hercules kirjoitti: 27 Tammi 2024, 19:47 ^Puhuin lähinnä Olivera, Lxandra ja nyt Jesse Markin.
Olivera tuli neljänneksi (seitsemästä) että sellainen marginaaliporukan biisi. :mrgreen:
So unimpressed but so in awe
Such a saint but such a whore
So self aware so full of shit
So indecisive so adamant

Avatar
Hanhis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6549
Liittynyt: 30 Tammi 2010, 22:04

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Hanhis »

hercules kirjoitti: 27 Tammi 2024, 19:47 ^Puhuin lähinnä Olivera, Lxandra ja nyt Jesse Markin.
Näin oletinkin. :mrgreen: Itse laajensin keskustelua UMK:n muihin englanninkielisiin kappaleisiin, jotka menestyvät kotimaisilla listoilla yleensä huonommin kuin suomenkieliset tyrkyt. Jos kansansuosiota tavoitellaan, suomen kieli on tärkeä apuväline. Ehkä indie-artistien vaatimattomaan listamenestyksen syynä on ennemminkin kielivalinta kuin indie-status.

Siitä olen kuitenkin samaa mieltä, että UMK:ssa ei pitäisi olla kiintiöpaikkoja, vaan kappalevalikoima tulisi kasata tarjonnan mukaan. :joojoo:

Avatar
Donitsi
Siemailija
Siemailija
Viestit: 118
Liittynyt: 23 Tammi 2021, 09:44

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Donitsi »

Spotify-listalla No Rules 51
Glow 59
eli ihan hyvin menevät.
Top 200 sijoitus on nykymäärillä vielä aika hyvin.

Avatar
Simsalabim
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 497
Liittynyt: 05 Loka 2023, 09:21

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Simsalabim »

KUORIMUA kirjoitti: 27 Tammi 2024, 19:56 Mitenköhän tv-kuvaus onnistuu isolla areenalla. UMK oli edellisen kerran jäähallissa 2018, sen jälkeen kuvaus on muuttunut vaativammaksi. Jos jo Logomossa oli toisinaan hankalaa tähdätä kameralla (Isaac Sene 2022), niin miten käy Tampereella.
Katsoin tässä uusiksi viime vuoden esityksiä, ja etenkin Robinin ja Kuumaan esityksissä kameratyö oli hienoa... (En katsonut PB:n tai Käärijän vetoja)

Mielestäni 2022 ja 23 välillä tapahtui huikeaa parannusta niin lavakokoonpanoissa, äänenlaadussa kuin kameratyössäkin. Mutta onhan tuo jännittävää nähdä, toimiiko hommat isommalla areenalla. Vai toimiiko jopa paremmin?

Tavallaan haluaisin olla kotikatsomossa arvioimassa tätä :heh:
Life's love
Thing is known
Like in dreams

Avatar
MerirosvoKuningas
Siemailija
Siemailija
Viestit: 154
Liittynyt: 10 Tammi 2023, 19:05

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja MerirosvoKuningas »

Onhan Ylellä jo kokemusta taltioinnista Nokia-Areenalla. (Mestarit, Lumikuningatar). Isompi tila yleensä helpottaa ja antaa enemmän mahdollisuuksia kuin kuvaamiseen kuin pienempi. Ja kamera edellähän tuota on suunniteltu, senhän takia niitä paikkoja vapautui myöhemmin lisää kun kamerakartta ja kuvasuunnitelma tarkentui. Tiedettiin tarkemmin mihin ihmisiä voi vielä laittaa, ilman että kumpikaan, lähetys tai katsoja kärsi liikaa.

Lumikuningattaressahan oli sitä ongelmaa, että lippuja reklamoitiin, kun ei ollut mitään ennakkotietoa että istumapaikan edessä heiluu kokoajan kamerakraana edestakaisin. Luulisi että opittu on.

Avatar
Mikseesrekisteröidyn
Vielä yhdet
Vielä yhdet
Viestit: 725
Liittynyt: 15 Tammi 2023, 13:23
Paikkakunta: Minäminämaa

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Mikseesrekisteröidyn »

Ja eikös se Elämäni biisi juttukin ollut kerran siellä?
:termari: :gente:
Ruotsi joka ikiselle jo valmiiksi hyvin toimivalle jutulle

Avatar
Silirimpsis
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 934
Liittynyt: 18 Tammi 2010, 17:55
Paikkakunta: Waterloo

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Silirimpsis »

Kaksi viikkoa liveihin:

Sara Siipola on mielestäni pelastanut tämänvuotisen UMK:n tuomalla mukanaan hyvän Suomi-biisin, jossa on bonuksena särmä. Teksti on merkityksellinen ja kantaa hyvin "vaativan" iskulauseen. Modernin popballadin saappaat Sara ja Paskana täyttävät ylitsevuotavan hyvin. Live ratkaisee, siitä ei huolta, joten voittanee. Keväällä kova sijoitus olisi 7-11, vaatisi median uppia ja huippuliven.

Muu taso UMK:ssa on hyvää, mutta ei sittenkään säväyttävän hyvää räppivuonna. Kakkosena puntarissani on CK, joka hitto soikoon jää uupumaan juuri särmikkyyttä ja merkityksellisyyttä, joilla Siipola pyyhkii nyt pöytää. Biisissä on tehokkaita kohtia ja livenä saattaa olla hyvin kova. Jos Sara ei voita, tämän laittaisiin Malmöhön, max. 16 sija finaalissa.

Glowssa on hyvä kertsi. Kappale jää hankalan muotoiseksi ja kaipaisi mielestäni toteutettuna vähän enemmän poppiasennetta mukaan. Puntarikolmosena pysyy sulavasti. Livessä isosti mahdollisuutta. Seuraavina tulevat käsi kädessä Sipuli ja Mania, molemmissa paljon hyvää.
Somewhere in her smile she knows

Zazpikaleak
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1348
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 12:11

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Zazpikaleak »

Ei voi mitään, mutta oli pakko pudottaa Cyan Kicks vikaksi puntarilla. Ruotsalainen geneerisyys vain ärsyttää liikaa. Jesse Markinille olen sen sijaan vähän lämmennyt ja piti nostaa kolmeen tähteen. Kertsi on vähän toisteinen mutta tykkään kyllä semisti soundeista ja genressään toimii. Paskana on kasvanut ja on kyllä ylivoimainen muihin nähden, mutta olen silti ihan tyytyväinen tämän vuoden yleistasoon ja loput biisit pääsevätkin neljään tähteen. No rules, Kuori mua, Mania ja Vox populi on tosi vaikea asettaa järjestykseen. No rulesissa ysäritunnelma vetoaa ja vitsikin jaksaa vähän naurattaa, Kuori mua on kivan monipuolinen ja mielestäni jatkuva koodinvaihto on tässä kiinnostava ratkaisu, Mania on mukavan tavallinen ja turvallinen tässä joukossa ja monista poiketen pidän tuosta aika itsekeskeisestä sanoituksesta :heh: se tuo uskottavuutta. Vox populiin nuo Mikaelin salaliittoteoriat taas tuovat ihan uudenlaista mielenkiintoa ja olen alkanut tykkäämään kertsin sanoituksesta. Eka säkeistö on kyllä mielestäni edelleen aika huono ja vox populin yltiömäinen toistaminen.

Siis ihan hyvä UMK, jonka toivottavasti Sara vie. Noiden kaikkien nelitähtistenikin takana olisin kuitenkin enemmän tai vähemmän valmis seisomaan. Sen sijaan Cyan Kicksin voitossa olisi vähän sulattelemista. :eiei: Edelleenkin pysyn kannassani, että Ruotsin biisinä tuo menisi mainiosti, mutta Suomen ei, varsinkaan nyt.
Violins playing
Angels crying

Vastaa Viestiin