UMK24: yleiskeskustelu

Euroviisut 2024 länsinaapurissa

Suosikkisi UMK24-kappaleista? (max 2)

Cyan Kicks – Dancing with demons
40
10%
Sexmane – Mania
17
4%
Sara Siipola – Paskana
153
40%
Jesse Markin – Glow
35
9%
Windows95man – No rules!
49
13%
Sini Sabotage – Kuori mua
56
15%
Mikael Gabriel x nublu – Vox populi
34
9%
 
Ääniä yhteensä: 384

poika90
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3806
Liittynyt: 03 Helmi 2016, 13:24
Paikkakunta: OULU

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja poika90 »

Itse toivon, että Teemu ja Henri lähtevät viisuihin ja eivät anna näiden somepelkureiden voittaa. Sillä jos nää öhöttäjät voittaa niin se voi vaikuttaa sillä tavalla, että miten artstit enää uskaltavat osallistua, kun tuollaiset lynkkaajat canceloivat ja tuovat osallistumisen suhteen nemmän negaa, kuin positiivista.
Miksi se yleisöä kiittelee, kun raadithan sen voiton varmisti. :heh:

poika90
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3806
Liittynyt: 03 Helmi 2016, 13:24
Paikkakunta: OULU

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja poika90 »

Aleksi kirjoitti: 15 Helmi 2024, 15:20 Vastaan ennustusketjun kommenttiin täällä, koska aiheesta voitaisiin saada aikaiseksi enemmänkin keskustelua.
Tegu kirjoitti: 15 Helmi 2024, 11:28 Ennustukset vuodelle 2025
  1. UMK:n 75–25 -pisteytyspainotusta muutetaan siten, että raadilla on enemmän valtaa
Tätä muutettiin jo vuoden 2020 jälkeen Cicciolinan hävitessä raatipisteidensä vuoksi. Aina kun selkeä ennakkosuosikki ei voita, ryhdytään rukkaamaan systeemiä? Jos mennään takaisin fiftyfiftyyn, ollaan pian samassa tilanteessa taas. Tuntuu, että mikään ei kelpaa. Pistääkö Yle taas paniikin lietsomana suhteet uusiksi?

Joo ei mitään muutoksia. Täällä on toukokuusta asti puhuttu, että Raatien valtaa pitää vähentää niin ei sitä sitten aleta muuttamaan sen takia, että tulos ei mielytä yhden kerran. Yleisön äänillä pitää olla viimeinen sana. Ja mielummin itse otan yleisö flopit, kuin flopit raatien takia. :joojoo:
Miksi se yleisöä kiittelee, kun raadithan sen voiton varmisti. :heh:

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8164
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Mielestäni Euroviisujen ja UMK:n raateja ei tulisi sekoittaa keskustelussa keskenään, niillä kun on molemmilla erilaiset tarkoituksensa. Suomen sisäisissä karsinnoissa ei ole diasporaa jonka vaikutusta raadeilla pyrittäisiin vähentämään. Viisujen juryt puolestaan tuotiin mukaan nimenomaan vähentämään sen vaikutusta. Olen edelleen samalla kannalla, että UMK:n raatien painoarvon vähentäminen tapaus Cicciolinan takia oli hätiköityä.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Bandido1
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Helmi 2024, 20:46

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Bandido1 »

hra47 kirjoitti: 15 Helmi 2024, 19:54 Mielestäni Euroviisujen ja UMK:n raateja ei tulisi sekoittaa keskustelussa keskenään, niillä kun on molemmilla erilaiset tarkoituksensa. Suomen sisäisissä karsinnoissa ei ole diasporaa jonka vaikutusta raadeilla pyrittäisiin vähentämään. Viisujen juryt puolestaan tuotiin mukaan nimenomaan vähentämään sen vaikutusta. Olen edelleen samalla kannalla, että UMK:n raatien painoarvon vähentäminen tapaus Cicciolinan takia oli hätiköityä.
25/75 on täysin älytön painotus, koska sillä ei ole voittajaan mitään vaikutusta, ainoastaan viimeisiin sijoihin. Mutta YLE/UMK-porukka itse pitää tätä vars. neron leimauksena, että ottakaa muut mallia! :rofl:

Väh. 30/70 painotuksessa olisi jo jotain järkeä.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8164
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Bandido1 kirjoitti: 15 Helmi 2024, 20:01
hra47 kirjoitti: 15 Helmi 2024, 19:54 Mielestäni Euroviisujen ja UMK:n raateja ei tulisi sekoittaa keskustelussa keskenään, niillä kun on molemmilla erilaiset tarkoituksensa. Suomen sisäisissä karsinnoissa ei ole diasporaa jonka vaikutusta raadeilla pyrittäisiin vähentämään. Viisujen juryt puolestaan tuotiin mukaan nimenomaan vähentämään sen vaikutusta. Olen edelleen samalla kannalla, että UMK:n raatien painoarvon vähentäminen tapaus Cicciolinan takia oli hätiköityä.
25/75 on täysin älytön painotus, koska sillä ei ole voittajaan mitään vaikutusta, ainoastaan viimeisiin sijoihin. Mutta YLE/UMK-porukka itse pitää tätä vars. neron leimauksena, että ottakaa muut mallia! :rofl:

Väh. 30/70 painotuksessa olisi jo jotain järkeä.
Joo, muistaakseni ennen surullisen kuuluisaa kotimaisten "asiantuntijaraatien" painoarvon nostoa 50%:iin vuonna 2016, edellisenä vuonna oli jonkinlaiset raatien esiasteet, mutta vain jollain 10%:n painoarvolla, eli niillä oli lähinnä viihteellistä arvoa. Nykyään kansainvälisillä raadeilla tuntuu olevan pelkästään sama viihteellinen tarkoituksensa.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Mikseesrekisteröidyn
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 732
Liittynyt: 15 Tammi 2023, 13:23
Paikkakunta: Minäminämaa

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Mikseesrekisteröidyn »

Ne on vaan sen takia et on ääntenlaskuaikaa enempi
:termari: :gente:
Ruotsi joka ikiselle jo valmiiksi hyvin toimivalle jutulle

Bandido1
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Helmi 2024, 20:46

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Bandido1 »

Mikseesrekisteröidyn kirjoitti: 15 Helmi 2024, 20:13 Ne on vaan sen takia et on ääntenlaskuaikaa enempi
Show must.. :joojoo:

Avatar
haikea
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 98
Liittynyt: 05 Tammi 2024, 15:15

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja haikea »

Mua ei kyllä hirveästi haittaisi vaikka raadit poistettaisi UMK:sta kokonaan. Suomelle siinä kuitenkin edustaja valitaan, joten musta on ihan loogista ja reilua, että suomalaiset - jotka vielä mahdollisesti maksaa äänestämisestä - saavat suuremman päätäntävallan verrattuna johonkin muutamaan espanjalaiseen/brittiin/ruotsalaiseen etc.

Avatar
Mikseesrekisteröidyn
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 732
Liittynyt: 15 Tammi 2023, 13:23
Paikkakunta: Minäminämaa

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Mikseesrekisteröidyn »

Vaikka isoimmista kaupungeista Suomesta ne raadit?
:termari: :gente:
Ruotsi joka ikiselle jo valmiiksi hyvin toimivalle jutulle

Edwina
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2964
Liittynyt: 11 Tammi 2013, 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Edwina »

Mikseesrekisteröidyn kirjoitti: 15 Helmi 2024, 20:53 Vaikka isoimmista kaupungeista Suomesta ne raadit?
Näinhän on joskus, tosin valovuosia sitten, tehtykin. :heh:

Avatar
iiiduli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5977
Liittynyt: 30 Touko 2010, 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja iiiduli »

Minä kyllä ihan pidän kansainvälisistä raadeista, vaikka totta toki on, ettei niillä noin pienellä prosentilla ole mitään väliä. Kunhan vaan ei enää koskaan palata niihin hassun hauskoihin kotimaisiin raateihin. Ne ovat jotenkin niin tuulahdus siitä ajasta, kun UMK ei vielä ollut millään tasolla cool.
Elämä ajaa ohi kohta
Joten skippaa se kotisohva

poika90
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3806
Liittynyt: 03 Helmi 2016, 13:24
Paikkakunta: OULU

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja poika90 »

iiiduli kirjoitti: 15 Helmi 2024, 21:01 Minä kyllä ihan pidän kansainvälisistä raadeista, vaikka totta toki on, ettei niillä noin pienellä prosentilla ole mitään väliä. Kunhan vaan ei enää koskaan palata niihin hassun hauskoihin kotimaisiin raateihin. Ne ovat jotenkin niin tuulahdus siitä ajasta, kun UMK ei vielä ollut millään tasolla cool.
:peukku: :peukku: Joo ei tosiaan mitään noloja Martta, lapsi pelleily raateja enää.
Miksi se yleisöä kiittelee, kun raadithan sen voiton varmisti. :heh:

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8164
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

haikea kirjoitti: 15 Helmi 2024, 20:47 Mua ei kyllä hirveästi haittaisi vaikka raadit poistettaisi UMK:sta kokonaan. Suomelle siinä kuitenkin edustaja valitaan
Niin, toisaalta suomalaiset eivät voi äänestää omaansa itse viisuissa vaan pisteiden saanti on täysin ulkomaalaisten musiikkimaun varassa.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Bandido1
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Helmi 2024, 20:46

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Bandido1 »

Mikseesrekisteröidyn kirjoitti: 15 Helmi 2024, 20:53 Vaikka isoimmista kaupungeista Suomesta ne raadit?
Ei missään nimessä! Huonoja kokemuksia mm. v.1988, jolloin näiden tavisten raatien muka 'tavallisten musiikin kuluttajien' valitsemaksi

tuli hengetön Bulevard vielä kompromissina. :eiei:

Avatar
Mikseesrekisteröidyn
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 732
Liittynyt: 15 Tammi 2023, 13:23
Paikkakunta: Minäminämaa

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Mikseesrekisteröidyn »

Ei siis mitään tavisraatia :heh:
Kai kaikista isoista kaupungeista muutama ammattilainen löytyy
:termari: :gente:
Ruotsi joka ikiselle jo valmiiksi hyvin toimivalle jutulle

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8164
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Jos kotimaisista voimista koottaisiin raati, niin ainoa jota olisin itse valmis vielä kokeilemaan, olisi viisufaneista koostettu muutaman kymmenen tai sadan henkilön joukko. Esitin tätä jossain ketjussa UMK:n jälkihöyryissä, mutta eipä tuo saanut minkäänlaista kannatusta. Ns. musiikkiasiantuntijoiden raadit ovat ihan yhtä tyhjän paskan kanssa. Ne on jo kokeiltu.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Edwina
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2964
Liittynyt: 11 Tammi 2013, 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Edwina »

hra47 kirjoitti: 15 Helmi 2024, 21:29 Jos kotimaisista voimista koottaisiin raati, niin ainoa jota olisin itse valmis vielä kokeilemaan, olisi viisufaneista koostettu muutaman kymmenen tai sadan henkilön joukko. Esitin tätä jossain ketjussa UMK:n jälkihöyryissä, mutta eipä tuo saanut minkäänlaista kannatusta. Ns. musiikkiasiantuntijoiden raadit ovat ihan yhtä tyhjän paskan kanssa. Ne on jo kokeiltu.

Kyllä, ns.asiantuntijaraadit ovat aikaansaaneet pahimmat viisumokat.
Menetin monta kertaa yöunet niiden takia.

Avatar
Tegu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5597
Liittynyt: 08 Helmi 2019, 00:44

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Tegu »

Nyt kun raadeista puhuttiin, niin aloin tänään jostain syystä etsiskellä, ketkäs muuten olivatkaan UMK:n raadissa tänä vuonna. Jäi mieleen, että ennen raatipisteitä korostettiin, etteivät pisteidenantajat ole olleet raadeissa. Vaan ketkäs sitten? En äkkiseltään muista aiemmin kuulleeni vastavaa korostusta.

Löysin yhden jutun, jossa oli mainittu joitain henkilöitä raadeista, mutta ei ihan jokaisesta maasta:
  • BBC Radio 1:n juontaja ja lasten euroviisujen kommentaattori Lauren Layfield, Iso-Britannia
  • RTL Todayn toimittaja ja Luxemburgin euroviisukommentaattori Melissa Dalton, Luxemburg
  • Artistimanageri, promoottori ja DJ Adam Klein, Iso-Britannia
  • Ukrainan euroviisudelegaation johtaja Oksana Skybinsa, Ukraina
Samassa jutussa raatien jäsenistön valintaperusteista kerrotaan näin:
Jokaisen maan raatiin kuuluu 5–6 ammattilaisjäsentä, joiden antamista pisteistä muodostuu maan yhteispistemäärä.

Raadin maat vaihtelevat vuosittain. Jäsenistön valinnassa painotetaan monimuotoisuutta ammatillisen osaamisen, iän, sukupuolen sekä taustan suhteen. Kansainvälisiä raateja käytetään apuna viisuedustajien valinnassa monissa viisumaissa.
Ainakin UMK20:ssä kansainväliset raadit esiteltiin kokonaisuudessaan.


-------

Edit:
hra47 kirjoitti: 15 Helmi 2024, 21:29 Jos kotimaisista voimista koottaisiin raati, niin ainoa jota olisin itse valmis vielä kokeilemaan, olisi viisufaneista koostettu muutaman kymmenen tai sadan henkilön joukko. Esitin tätä jossain ketjussa UMK:n jälkihöyryissä, mutta eipä tuo saanut minkäänlaista kannatusta. Ns. musiikkiasiantuntijoiden raadit ovat ihan yhtä tyhjän paskan kanssa. Ne on jo kokeiltu.
Vastaanpa samaan viestiin, kun unohdin silloin vastata: Itse en haluaisi nimenomaan viisufaneista koostettuja joukkoja. Mieluummin vaikka joillain tilastotieteen otantamenelmillä valitut joukot, ettei viisufanien kanta korostuisi liikaa. Määrä liikkuisi siis tuhansissa eikä kymmenissä tai sadoissa. Tämä on kyllä vielä hiomaton ja yleistasoinen ajatus. Nyt kun mietin, se varmaan lähentelisi yleisöäänestyksen tuloksia..?

Avatar
YourMother
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 975
Liittynyt: 04 Maalis 2018, 15:43
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja YourMother »

Mikäs yllättävä hinku täällä on päästä äänivallastaan eroon? Mulle on herttasen yhdentekevää vaikka viisuraati tarvitsis kauhakuormaajan haudatakseen meidän edustusbiisin riittävän syvälle, niin kauan kun sen on valinnut suomen kansa eikä joku fakin "asiantuntijaraati".

Euroviisut on ehkä triviaalein asia minkä tiedän mistä vetää herne sieraimeen.
CV: Pessimistien Ompeluseuran pj, Soppatieteen Vihtori, kolminkertainen ehdokas, edellisen elokuvan tekijä.

Cha Cha Cha,
toinen silmä jo karsastaa,
ja puhe sammaltaa,
kun tää toinen puoli must vallan saa.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8164
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Tegu kirjoitti: 15 Helmi 2024, 21:35
hra47 kirjoitti: 15 Helmi 2024, 21:29 Jos kotimaisista voimista koottaisiin raati, niin ainoa jota olisin itse valmis vielä kokeilemaan, olisi viisufaneista koostettu muutaman kymmenen tai sadan henkilön joukko. Esitin tätä jossain ketjussa UMK:n jälkihöyryissä, mutta eipä tuo saanut minkäänlaista kannatusta. Ns. musiikkiasiantuntijoiden raadit ovat ihan yhtä tyhjän paskan kanssa. Ne on jo kokeiltu.
Vastaanpa samaan viestiin, kun unohdin silloin vastata: Itse en haluaisi nimenomaan viisufaneista koostettuja joukkoja. Mieluummin vaikka joillain tilastotieteen otantamenelmillä valitut joukot, ettei viisufanien kanta korostuisi liikaa. Määrä liikkuisi siis tuhansissa eikä kymmenissä tai sadoissa. Tämä on kyllä vielä hiomaton ja yleistasoinen ajatus. Nyt kun mietin, se varmaan lähentelisi yleisöäänestyksen tuloksia..?
Joo, mun ajatuksena tuossa ideassa oli, että käytettäisiin nimenomaan hyväksi viisufanien parissa olevaa asiantuntijuutta. Jos sillä raadilla alettaisiin vain hakemaan vastaavuutta koko kansaan, eihän sillä olisi enää mitään pointtia verrattuna tavalliseen yleisöäänestykseen (tosin viisufanien näkemys saattaa jo nykyisellään korostua äänestyksessä kun tavikset äänestävät keskimäärin vähemmän aktiivisesti).
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30535
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

hra47 kirjoitti: 15 Helmi 2024, 21:11 Niin, toisaalta suomalaiset eivät voi äänestää omaansa itse viisuissa vaan pisteiden saanti on täysin ulkomaalaisten musiikkimaun varassa.
En pidä tätä ollenkaan oleellisena. Ei ole mahdollista simuloida, miten ehdokaskappaleet toukokuussa menestyisivät. Seitsemän kappaleen UMK on eri asia kuin 15 kappaleen ESC-semi (jossa kaikki kappaleet ovat läpäisseet kansallisen seulan) ja 26 kappaleen ESC-finaali (jossa kaikki kappaleet ovat läpäisseet kansallisen seulan ja suurin osa semifinaaliseulan). Ulkkariraadit eivät ole edustava otanta toukokuun äänestäjistä.

Valinnan legitimiteetin pitää perustua johonkin muuhun kuin kuviteltuun viisumenestyspotentiaaliin. Parasta on valita kappale, joka edustaa suomalaista makua ja jonka takana suomalaiset voivat itse seistä. Sellainen valinta ei mene hukkaan, onpa viisutulos millainen vain. Muuta maailmaa nuoleskeleva valinta menee hukkaan, jos mielistely epäonnistuu.

Tuloksista riittää parran pärinää aina, kun äänestyksessä on useampi keskenään erimielinen äänestäjäryhmä. Se ei ole vaarallista. Antaa partojen päristä.
Tegu kirjoitti: 15 Helmi 2024, 21:35 Mieluummin vaikka joillain tilastotieteen otantamenelmillä valitut joukot, ettei viisufanien kanta korostuisi liikaa. Määrä liikkuisi siis tuhansissa eikä kymmenissä tai sadoissa. Tämä on kyllä vielä hiomaton ja yleistasoinen ajatus. Nyt kun mietin, se varmaan lähentelisi yleisöäänestyksen tuloksia..?
Sanremon ja Espanjan karsinnan "demoskooppiset raadit" ovat tuollaisia. Kyllä niiden äänet jonkin verran puhelinäänestystuloksista poikkeavat, koska äänestystavat ovat erilaisia.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
WildDance
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 10717
Liittynyt: 14 Kesä 2012, 20:58

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja WildDance »

No hyi v*ttu jollekin viisufanien raadille. :rofl: :nohyi: Ei siellä mitään asiantuntijuutta ole, mikä on musiikillisesti menestyvää. :heh: Viisuissa äänestää massat, ei pelkästään viisufanit.
"I'm gonna stand here like a unicorn
Out here on my own

Baby, promise me you'll hold me again
I'm still broken from this hurricane"

🦄🌪️

poika90
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3806
Liittynyt: 03 Helmi 2016, 13:24
Paikkakunta: OULU

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja poika90 »

WildDance kirjoitti: 15 Helmi 2024, 22:06 No hyi v*ttu jollekin viisufanien raadille. :rofl: :nohyi: Ei siellä mitään asiantuntijuutta ole, mikä on musiikillisesti menestyvää. :heh: Viisuissa äänestää massat, ei pelkästään viisufanit.
Jep ja monet viisufanit haluais vaan jotain todella outoja ja yliampuvia biisejä. Tai sitten vaan Yees Qweeneja. Kansainväliset raadit pysyköön, koska sellaiset on viisuissakin. Ja itse haluan ainakin että yleisön valta pysyy isompana, koska yleisölle tätä tehdään ei jollekin 5 ihmisten raadeille.
Miksi se yleisöä kiittelee, kun raadithan sen voiton varmisti. :heh:

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8164
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Timoteus kirjoitti: 15 Helmi 2024, 22:05 Ulkkariraadit eivät ole edustava otanta toukokuun äänestäjistä.
Joo, en minä olekaan väittänyt tätä nykyistä systeemiä täydelliseksi. Onhan siitäkin jauhettu koko raatien olemassaolon ajan, että ne eivät edusta tasapuolisesti maantieteellisesti Euroopan eri kolkkia, ym. Ehkä Ylellä ei kiinnosta raatien valinta enempää kuin viihde-elementtinä ja ketkä on helpoimmin saatavissa messiin. Englantilaisetkin ovat vuodesta toiseen mukana, vaikka heidän asenteensa viisujen suhteen on aika eriskummallinen.

Kuitenkin vieraasta kulttuurista tuleva ihminen voi nähdä ulkopuolisena musiikkiesityksissä vahvuuksia joille suomalaiset itse ovat sokeita.
Valinnan legitimiteetin pitää perustua johonkin muuhun kuin kuviteltuun viisumenestyspotentiaaliin. Parasta on valita kappale, joka edustaa suomalaista makua ja jonka takana suomalaiset voivat itse seistä. Sellainen valinta ei mene hukkaan, onpa viisutulos millainen vain. Muuta maailmaa nuoleskeleva valinta menee hukkaan, jos mielistely epäonnistuu.
Ei ulkkariraatien mielipiteen kysyminen ole mielistelyä. Kyllä hekin ovat kykeneviä näkemään sellaisen läpi.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30535
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

hra47 kirjoitti: 15 Helmi 2024, 22:28 Ei ulkkariraatien mielipiteen kysyminen ole mielistelyä. Kyllä hekin ovat kykeneviä näkemään sellaisen läpi.
Ei tietenkään siinä merkityksessä kuin sana "mielistely" yleensä ymmärretään. Kirjoitin noin värikkyyden vuoksi. Kysymys siitä, miten viisu pitäisi valita ja kenelle ensisijaisesti, on viisufaniyhteisössä useimmin toistuvia. Kaikki siitä aihepiiristä on jo joskus sanottu. Vanhojen näkemysten toistamiseen samoilla sanamuodoilla kyllästyy.

Karkea kahtiajako menee siinä, onko valinnan tärkeintä olla jotakin, mistä suomalaiset pitävät itse mahdollisimman paljon, vai jotakin, mistä muun Euroopan voi odottaa pitävän mahdollisimman paljon. Tässä kahtiajaossa olen aina ollut ensimmäisessä leirissä. Voimme perustaa valinnan jollekin mitä tiedämme (oma maku) tai jollekin mitä luulemme (arvaus jonkun muun mausta). Harvalla on niin hyvä arvauskyky, että jälkimmäinen olisi järkevämpi tapa.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Panda
Oliskos jäävesi välillä?
Oliskos jäävesi välillä?
Viestit: 91
Liittynyt: 19 Tammi 2023, 16:33

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Panda »

^ samaa mieltä. Minusta pitää mennä sillä mistä suomalaiset itse tykkää. Harvemmin sillä tavalla mitään viisujen voittajia käsistä päästetään. Eiköhän ne kovimmat biisit ja esitykset miellytä sekä suomalaista että muuta maailmaa. Okei Erikan joku ehkä huutaa tähän, mutta se pilattiin livellä.
Call me what you may, see if I care, see me slay

Avatar
viisuilta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2210
Liittynyt: 08 Tammi 2022, 14:13

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja viisuilta »

Varmaan menee koko kevät että pääsen nauramatta läpi sen gameshown sanajutun :rofl: TuRRRRRRRboahdin menee jo mut taru sorbspkalsla pettää melkein aina pokka :heh:
✨Must tuntuu et must ei tuu fiksumpaa tai kauniimpaa mä en saanu vaikuttaa siihen millaset kortit saan vuodet eikä kilsatkaan tee must kai tän viisaampaa mut viel voin vaikuttaa siihen mitä näil korteil saan ✨

:voitto: slayrikeskus :voitto:

aihe_
Baaritiskillä
Baaritiskillä
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Touko 2017, 02:06

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja aihe_ »

Jos miettii erilaisia valinta- ja äänestystapoja Suomen euroviisukarsintojen historiassa niin onko olemassa vielä joku tapa jota ei oltaisi joskus kokeiltu? Eikö viisufaneillakin ollut oma raati ainakin 1998? Silloin ne yhdistettiin kv.asiantuntijaraatiin sekä katsojien ääniin ja saatiin lopputulos jossa kenenkään suosikkia ei valittu.

Avatar
Elvis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 6397
Liittynyt: 01 Marras 2013, 13:06

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Elvis »

Minusta äänestyssysteemi on ihan toimiva, ja toivon kovasti, että Teemu ja Henri päättävät lähteä viisuihin. Olivathan he ylivoimaisesti kansan suosikkeja. Rohkea rokan syö :peukku:
"It Has Always Been Now Or Never.
The Decision Has Got To Be Made"

Melovin - Under The Ladder

Avatar
toivo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4905
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 23:18
Paikkakunta: jyväskylä

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja toivo »

Tässäkö Suomen euroviisu, jos kukaan ei suostu lähtemään. Bess & Benjamin. Pituuskin olis 2:59 :heh:

https://www.youtube.com/watch?v=Hn-1HzSJ7pw

Vastaa Viestiin