ESC 2024: säännöt

Euroviisut 2024 länsinaapurissa
Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11936
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja sziget »

Säännöt ja sääntömuutokset ansaitsevat oman ketjun. Viime kaudella taisivat hukkua järjestelyjen sekaan, vaikka merkittäviä uudistuksia tapahtui (raatien poistaminen semifinaaleista).

Kesäkuussa kerrottiin, että Norjan NRK kävi virallisia keskusteluja EBU:n kanssa raatijärjestelmän muuttamisesta. Euroviisujen referenssiryhmä arvioi asian ja tekee päätöksen tammikuussa. https://www.iltalehti.fi/musiikki/a/98e ... e910c13217

Jos muutos kohdistuu raatien painoarvoon, pisteidenlaskukin muuttunee. Voisi sopia yhteen sen järjestelyketjussa käsitellyn suunnitelman kanssa, että SVT haluaa lyhentää finaalia tunnilla.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Kasper_
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5391
Liittynyt: 29 Maalis 2022, 22:01
Paikkakunta: Kotka

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja Kasper_ »

Ruotsilla on tosiaan järjestämissään viisuissa ollut tapana tehdä joitain isojakin sääntömuutoksia, joten nähtäväksi jää mitä tällä kertaa keksivät :miettii:
Bejba, it's kajnda krezja :kaunis:

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8164
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Kunhan eivät vaan tuo sitä mellojen alkuerissä käytössä olevaa pisteidenjulkistusfiaskoa viisuihin. Missään muodossa. :pliis:
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Kasper_
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5391
Liittynyt: 29 Maalis 2022, 22:01
Paikkakunta: Kotka

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja Kasper_ »

Mielestäni kyllä finaalista karsiutuneiden sijoitukset voitaiisiin näyttää finalistien julkistuksen jälkeen lähetyksessä vilaukselta niin kuin ainakin vuonna 2004 tehtiin. Miksiköhän siitä käytännöstä luovuttiin? :mitvit:
Bejba, it's kajnda krezja :kaunis:

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12865
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

^ En tiedä. Ilmeisesti vuonna 2005 odotettiin, että semikarsiutujien sijat ja pisteet olisi näytetty, mutta näin ei kuitenkaan tehty.
Viimeksi muokannut MIH96, 26 Joulu 2023, 16:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
iiiduli
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5977
Liittynyt: 30 Touko 2010, 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja iiiduli »

Ruotsi tosiaan rakastaa tehdä muutoksia viisuihin. Voin hyväksyä ne, jos ovat fiksuja eivätkä vie kisoja yhtään enempää kohti Melloja.
Elämä ajaa ohi kohta
Joten skippaa se kotisohva

Avatar
Kasper_
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5391
Liittynyt: 29 Maalis 2022, 22:01
Paikkakunta: Kotka

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja Kasper_ »

Säännöt on julkaistu

https://eurovision.tv/about/rules
Bejba, it's kajnda krezja :kaunis:

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33178
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja Pete »

Tuomariston pisteiden painoarvoa ei siis ole vielä päätetty. Muoks. Ketjun ensimmäisessä szigetin viestissä mainittiinkin, että se päätetään vasta tammikuussa.
In the Final; the points of the National Audiences and of the National Juries shall be combined according to a ratio which is determined by the EBU, subject to the Reference Group approval, to calculate the official result of the Final.

For example, if the ratio is 50-50, the points of the National Jury carry the same weight as the points of the National Audiences.
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Mikseesrekisteröidyn
Vielä yhdet
Vielä yhdet
Viestit: 725
Liittynyt: 15 Tammi 2023, 13:23
Paikkakunta: Minäminämaa

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja Mikseesrekisteröidyn »

^Juuri tuosta olin kirjoittamassa. Etsin vielä saman kohdan viime viisujen säännöistä että miten silloin luki (jos mistään enään käsiini löydän)
:termari: :gente:
Ruotsi joka ikiselle jo valmiiksi hyvin toimivalle jutulle

Avatar
sienimursu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2225
Liittynyt: 28 Huhti 2015, 21:42

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja sienimursu »

Tosi outoa että junnuviisuissa aletaan ensimmäistä kertaa pakottamaan live-taustalaulut mutta aikuiskisassa saa käyttää taustoja nauhalta? :mitvit:
This is bread. I mean, heh, this is bread aaand like it's really good it's good bread. :joojoo:
- Viki Gabor, 2019

Avatar
Mikseesrekisteröidyn
Vielä yhdet
Vielä yhdet
Viestit: 725
Liittynyt: 15 Tammi 2023, 13:23
Paikkakunta: Minäminämaa

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja Mikseesrekisteröidyn »

Koskahan se "huhuttu" autotune saadaan viisuihin? Kauanko menee että tekoäly saa osallistua?
:termari: :gente:
Ruotsi joka ikiselle jo valmiiksi hyvin toimivalle jutulle

Avatar
viisuilta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2208
Liittynyt: 08 Tammi 2022, 14:13

Re: Yleiskeskustelu edustuskappaleista ja karsinnoista

Viesti Kirjoittaja viisuilta »

No voi persus :draamaa:

https://wiwibloggs.com/2024/03/05/no-ch ... al/280459/

En tiedä onko oikea ketju tälle mut laitetaan nyt tähän

Siirsin. // E93
✨Must tuntuu et must ei tuu fiksumpaa tai kauniimpaa mä en saanu vaikuttaa siihen millaset kortit saan vuodet eikä kilsatkaan tee must kai tän viisaampaa mut viel voin vaikuttaa siihen mitä näil korteil saan ✨

:voitto: slayrikeskus :voitto:

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12865
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleiskeskustelu edustuskappaleista ja karsinnoista

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

^ Jaa että vielä sitten "virallinen" vahvistus asialle. Pidin itse ainakin asiaa selvänä jo etukäteen.

Avatar
viisuilta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2208
Liittynyt: 08 Tammi 2022, 14:13

Re: Yleiskeskustelu edustuskappaleista ja karsinnoista

Viesti Kirjoittaja viisuilta »

MIH96 kirjoitti: 05 Maalis 2024, 10:35 ^ Jaa että vielä sitten "virallinen" vahvistus asialle. Pidin itse ainakin asiaa selvänä jo etukäteen.
No kyllähän siitä tuli paljon kommentteja ja oli pari sellaista mitäs ne nyt oli… no mihin piti laittaa allekirjoitus. No näillä mennään… Toivottavasti vielä joskus muuttuu.
✨Must tuntuu et must ei tuu fiksumpaa tai kauniimpaa mä en saanu vaikuttaa siihen millaset kortit saan vuodet eikä kilsatkaan tee must kai tän viisaampaa mut viel voin vaikuttaa siihen mitä näil korteil saan ✨

:voitto: slayrikeskus :voitto:

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12865
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

^ Niin, toivottavasti.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8164
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Jurypisteistä luopuminen tarkoittaisi myös pisteidenjulkistustavan muutosta, enkä itse ole ainakaan valmis siihen. Nykyinen tapa julkistaa pisteet, erityisesti yleisöpisteet, on oikein toimiva. Itse pitkästyn siihen perinteiseen ruljanssiin jossa otetaan yhteys kaikkiin osallistujamaihin ja annetaan pisteet tipoittain. Erityisesti silloin kun parin kolmen maan jälkeen alkaa olla selvä, mille maalle alkaa kärkipisteitä satelemaan. Jos raadeista luovuttaisiin, luovuttaisiin samalla nykyisestä yleisöpisteiden julkistustavasta ja palattaisiin niiden osalta vanhaan tapaan.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36885
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Hmm, näen erittäin mahdollisena skenaariona sen, että Ruotsi voittaa uudelleen raatiäänien turvin Marcuksella ja Martinuksella, samalla kun yleisön suosikki Kroatia jää kakkoseksi. :miettii:
Meow cat, please meow back.

Avatar
viisuilta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2208
Liittynyt: 08 Tammi 2022, 14:13

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja viisuilta »

Siis toki raadit pitää pitää mut aivan järjetöntä et muutama ihminen päättää 50% maan pisteistä kun taas jopa miljoonat (?) ihmiset maksaa, viime vuonnakin aivan turhaan. 30-40% ois oikein hyvä.
Viimeksi muokannut viisuilta, 05 Maalis 2024, 11:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
✨Must tuntuu et must ei tuu fiksumpaa tai kauniimpaa mä en saanu vaikuttaa siihen millaset kortit saan vuodet eikä kilsatkaan tee must kai tän viisaampaa mut viel voin vaikuttaa siihen mitä näil korteil saan ✨

:voitto: slayrikeskus :voitto:

Avatar
kapineiti
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3341
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 21:53
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja kapineiti »

Yllätyittekö, minä en. :heh: Ruotsi varsinkaan ei raadeista luovu tai niihin kajoa.
Smash your competition, baby
Show us some good entertainment
Victory's your only payment
Gladiator, gladiator

Avatar
Aleksi
Majakanvartija
Majakanvartija
Viestit: 20479
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Aika suuri Tattoo-riski kuten Tomppa mainitsikin. Myrsky palaa entistä pahempana jos käy samalla tavoin toista kertaa peräkkäin.
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
Nekku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2959
Liittynyt: 06 Marras 2017, 10:47

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja Nekku »

Mites raatien koot? Tuleeko niihin muutoksia? Ja siihen että sinne ei hankita genrerajoitteisia tyyppejä.

Jos Maria Sur edustaa Ruotsia niin voittakoot, ei haittaa yhtään! :mrgreen:
"Kyllä tämä minun puolestani saa Lissaboniin lähteä." (TomppaJr)

I, I, I know you're living a lie
I, I, I see the scars in your eyes

Avatar
jdjj22
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2974
Liittynyt: 29 Maalis 2014, 20:58

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja jdjj22 »

Jaahas eli päivän uutiset; vesi on edelleen märkää ja äänestystä ei muuteta. Minulle asia kyllä on melko lailla se ja sama, lupaan kyllä silti huutistella itsekseni jos yllä esitetty ruotsin tuplavoitto tapahtuu mainitulla tavalla.
Pieni ripaus örgyn pörgöniä parantaa viisua kuin viisua - Terveisiä kielipuolueesta :kaunis:
Kaikesta pitäisi olla jotain mieltä ja jos et ole, olet kuukauden joka toinen lauantai Putinin tukija,
joka syö makkarakeittoa suoraan saappaasta.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11936
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja sziget »

Hyvä 50/50! :tapu: - Kun ei parempaa mallia ole työpöydällä, olisi tyhmää valita huonompi. Raadin painoarvon vähentäminen on keinotekoista populan mielistelyä.
Aleksi kirjoitti: 05 Maalis 2024, 11:06 Aika suuri Tattoo-riski kuten Tomppa mainitsikin. Myrsky palaa entistä pahempana jos käy samalla tavoin toista kertaa peräkkäin.
Jos teleääniykkösen laulutaito on luokkaa Baby Lasagna, antaa myrskytä vain. Sketsihahmoillle on jo oma kilpailu. MTV3 voi myydä formaatin Kroatiaan. Raatisuosikin ei ole pakko olla väsynyt kompromissi. Se voisi olla vaikka Sveitsi.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Kasper_
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5391
Liittynyt: 29 Maalis 2022, 22:01
Paikkakunta: Kotka

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja Kasper_ »

En yllättynyt. Ehkä sitten saadaan muutosta kun joku raatien syrjimä maa saa Viisut itselleen.
Bejba, it's kajnda krezja :kaunis:

Avatar
viisuilta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2208
Liittynyt: 08 Tammi 2022, 14:13

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja viisuilta »

Tänä vuonna ei siis tarvitse äänestää :joojoo: Tai no sen lupaamani äänen Norjalle annan ja ehkä semissä äänestän, kun siellä on kuitenkin varmasti merkitystä.
✨Must tuntuu et must ei tuu fiksumpaa tai kauniimpaa mä en saanu vaikuttaa siihen millaset kortit saan vuodet eikä kilsatkaan tee must kai tän viisaampaa mut viel voin vaikuttaa siihen mitä näil korteil saan ✨

:voitto: slayrikeskus :voitto:

Avatar
Creeperqueen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2002
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 00:34
Paikkakunta: Lahti

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja Creeperqueen »

Saadaan taas ylpeinä kuulla kuinka Suomen 12p menee Ruotsiin :roll:
2024: The Code, 2023: Cha Cha Cha, 2022: In Corpore Sano, 2021: Shum, 2020: Chains On You, 2019: Hatrið mun sigra, 2018: Viszlát nyár, 2017: Line, 2016: LoveWave

Avatar
kapineiti
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3341
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 21:53
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja kapineiti »

Positiivisintahan tässä on se, ettei Ruotsi ole isäntämaana viemässä kenenkään finaalipaikkaa. :joojoo:
Smash your competition, baby
Show us some good entertainment
Victory's your only payment
Gladiator, gladiator

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42034
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Kumpi muuten mielestänne olisi parempi: Tämä nykyinen 50/50 -äänestys finaalissa ja semeissä vain yleisöäänestys, vai niin että 50/50 olisi semeissä ja finaalissa vain yleisöäänestys? Oikeastaan minua kiinnostaisi tuo jälkimmäinen enemmän. Kyllä sinne finaaliin silläkin tavoin yleisönsuosikkeja saataisiin, ja eipä olisi sitten ainakaan raati viemässä niiltä viisuvoittoa.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Creeperqueen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2002
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 00:34
Paikkakunta: Lahti

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja Creeperqueen »

Tuo on hyvä kysymys. Kun miettii mitä kaikkea semeihin on jäänyt raatien takia (ikinä en anna raadeille anteeksi Igrankan kohtaloa!), niin sikäli varmaan yleisöäänestys semeissä on parempi. Plus, nykyinen 100% teleäänet semeissä estää ettei mitään 2022 Azerbaidjaneita pääse tapahtumaan. 0 pistettä telestä semeissä ja silti jatkoon on varmaan yksi viisuhistorian irvokkaimpia tapoja päästä finaaliin :sekava:
2024: The Code, 2023: Cha Cha Cha, 2022: In Corpore Sano, 2021: Shum, 2020: Chains On You, 2019: Hatrið mun sigra, 2018: Viszlát nyár, 2017: Line, 2016: LoveWave

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11936
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: ESC 2024: säännöt

Viesti Kirjoittaja sziget »

Rousku kirjoitti: 05 Maalis 2024, 14:43 Kumpi muuten mielestänne olisi parempi: Tämä nykyinen 50/50 -äänestys finaalissa ja semeissä vain yleisöäänestys, vai niin että 50/50 olisi semeissä ja finaalissa vain yleisöäänestys?
Jälkimmäinen vaihtoehto on teoreettinen, koska raadit poistettiin semeistä sopuliepäilyn takia. Finaalissa raadit jatkavat, koska äänestäviä maita on niin paljon, että sopulien on vaikea myllätä tuloksia. Kun raateja mielestäni tarvitaan, niitä tarvitaan enemmän finaalissa, koska se on tärkeämpi. Niiden päätarkoitus ei ole (tai ei pitäisi olla) estää suosittuja viisuja voittamasta vaan hillitä diasporaefektiä. Se kiinnostaisi Suomeakin, jos Käärijä olisi taistellut voitosta esim. Ukrainaa vastaan.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Vastaa Viestiin