Levyraatiwiki

Een speeldoos - foorumin omat levyraadit
Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33570
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyraatiwiki

Viesti Kirjoittaja Pete »

Voisiko joku taas päivittää wikiä? :kaunis:
Siellä on kiva puksuttaa, Köpsi kuvailee arkeaan eduskuntauran jälkeen. –Marjut Köpsi–

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 43266
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Levyraatiwiki

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^ Minua kiinnostaisi, mutta juuri nyt pitää (varmaan ainakin pääsiäiseen asti) kiirettä muutaman muun vähän pakollisemman homman kanssa.

Mutta voithan päivittää itsekin?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33570
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Levyraatiwiki

Viesti Kirjoittaja Pete »

^ Taitoni riittävät vain oman sivuni päivittämiseen. :puna:
Siellä on kiva puksuttaa, Köpsi kuvailee arkeaan eduskuntauran jälkeen. –Marjut Köpsi–

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1851
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Hei joku Joensuu!

Re: Levyraatiwiki

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

(Naputtelin tämän viestin alun perin Lorttoraadin ketjuun, kun siellä pohdittiin (jälleen) wikisivujen päivittämättömyyttä, mutta ehkä viestini sopii tänne paremmin.)

Mitä wikin päivittämiseen tulee, niin vanhana wikipedistinä sormeni välillä syyhyävät käydä taistoon punaisia linkkejä vastaan. Olen kuitenkin nykyisin ymmärtänyt realiteetit. Wikin päivittäminen on työlästä. On paljon sivuja, joihin pitää käydä päivittämässä samat tiedot (raatisivu, maasivut, käyttäjäsivut). Siihen saisi menemään ihan tuhottomasti aikaa käsipelissä - etenkin, kun raateja on niin usein. Minulla hädin tuskin riittää aikaa ja motivaatiota oman sivuni päivittämiseen, kun olen sinnekin tehnyt tarpeettoman suuren määrän itselleni kiinnostavia tilastotaulukoita, joita pitää päivittää. Lisäksi, koska olen kuullut, että jotkut täällä ovat osanneet koodilla automatisoida sivujen päivittämistä, taulukoiden vääntäminen käsin tuntuu vieläkin tyhmemmältä ajankäytöltä. Siksi en wikiä päivitä, vaikka osaisinkin. Wikipediankin ylläpitämisen olen jättänyt jo muille.

Luulen, että juuri työläys on suurin syy wikin alennustilalle. Kukaan ei ehdi tai jaksa nähdä sitä vaivaa. Minusta olisikin wikiä fiksumpaa, että meillä olisi tietokanta (esim. Access tai LibreOfficen Base), johon vietäisiin kappaleiden esittäjä-, sijoitus-, piste- yms. tiedot. Sieltä pystyisi helposti etsimään haluttujen biisien tietoja, koska tiedot olisi standardoitu ja "yhdellä sivulla". Tietoja pystyisi helposti rajaamaan, sorttaamaan ja hakemaan minkä tahansa ominaisuustiedon perusteella. Samojen biisien tietoja ei tarvitsisi kirjoittaa kantaan kuin kerran. Niitä ei tarvitsisi viedä raati-, maa- ja käyttäjäsivuille erikseen. Tietokanta ei toki mahdollista mitään omia persoonallisia käyttäjien wikisivuja, mutta aika harva taitaa sellaisia ylläpitää. Ja voisivathan kai osaajat luoda jonkun automaation, jolla standardoidusta kannasta päivitettäisiin wikiäkin, jos sen haluaisi säilyttää rinnalla. :miettii:

Näkemyksiä tästä?
Olen tehnyt asioita, joita ei olisi pitänyt tehdä / Mennyt perässäsi paikkoihin, joihin ei olisi pitänyt mennä / Olen nähnyt unia, joita ei olisi pitänyt nähdä / Kuullut sanottavan sanoja, joita en olisi halunnut kuulla

Ultra Bra: Itket ja kuuntelet

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 43266
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Levyraatiwiki

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Ehtisinköhän tässä elokuun aikana vielä jotakin? Kunhan saan kaikki ristikot ratkottua ensin.

^ Kannatan tietokantaa minäkin ja olenkin puhunut sen puolesta, mutta en tiedä, mikä tähän tarkoitukseen olisi käytännöllisin. Toisaalta: Mitä kaikkea siellä esitettäisiin? Pitäisikö esittää kaikki mahdolliset pisteytystavat? Pitäisikö ei-latinalaisin aakkosin kirjoitetuista nimistä olla jotkin standardiversiot, ja sitten taulunsa eri varianteille? Ynnä muuta.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1851
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Hei joku Joensuu!

Re: Levyraatiwiki

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

^Joku alusta ja standardi olisi varmasti kehitettävissä, jos vain tahtoa löytyy tietokannan luomiseen. :joojoo:
Olen tehnyt asioita, joita ei olisi pitänyt tehdä / Mennyt perässäsi paikkoihin, joihin ei olisi pitänyt mennä / Olen nähnyt unia, joita ei olisi pitänyt nähdä / Kuullut sanottavan sanoja, joita en olisi halunnut kuulla

Ultra Bra: Itket ja kuuntelet

Avatar
GuoZu8
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2488
Liittynyt: 25 Helmi 2019, 00:27
Paikkakunta: Teekkarikylä

Re: Levyraatiwiki

Viesti Kirjoittaja GuoZu8 »

Toisaalta itse olen kertonut luoneeni Python-ohjelman, joka kääntää kaikki kappaletiedot ja piste-excelit wikikoodiksi. Toimii sekin.
Ei vaan ole ollut oikein aikaa eikä voimavaroja päivitellä.

Tuleeko muuten tietokantoihin vanhojen kappaleiden tiedot, jota voi hakusanoihin hakea?
We're the liars in the face of facts
Different weapon but the same attack
No I ain't throwing stones
No I ain't throwing stones

Every lesson lost in the past
Pardon me but I don't wanna go back
No I ain't throwing stones
No I ain't throwing stones ❤️‍🩹

Vastaa Viestiin