Terminal 3 (Matkustaminen)

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista

Kuinka monessa maassa olet vieraillut?

vain Suomessa
5
4%
1-5
33
24%
6-10
29
21%
11-15
22
16%
16-20
11
8%
21-30
20
15%
31-40
5
4%
41-50
4
3%
51-
6
4%
 
Ääniä yhteensä: 135

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16667
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Tulin eilen Barcelonasta vampyyrimatkalta. Turismin osalta ei ole juurikaan raportoitavaa, koska istuin kahdeksan päivää aamusta iltaan sisätiloissa läpsimässä korttia, mutta mainittakoon nyt, kun kerran tuli täällä keskustelua. Ainoa tekemäni ei-vampyyriasia oli ensimmäisen sunnuntain perusteellinen perehtyminen Montjuïciin, joka oli aiemmin tullut tutuksi vain öisenä kauttakulkupaikkana.

UsvaAuer
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2009
Liittynyt: 15 Touko 2005, 15:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja UsvaAuer »

jee euroviisut kirjoitti: 17 Loka 2023, 17:55 Matkaisin todennäköisesti yksin, ja monet tuttuni ovat jo ihmetelleet, että uskallanko minä nyt oikeasti lähteä yksin Romaniaan.
Saturnus Psycho kirjoitti:Mulla Egypti on varmaan top5 maita missä haluaisin käydä. Hurghada ei kiinnosta mua pätkääkään - sen sijaan mua kiinnostaa esimerkiksi Kairo ja Luxor,
Oikeesti! Mun on vaikea ymmärtää, miksi Romaniaan ei uskaltaisi matkustaa. Olen huomannut sen, että lempipaikkojani ovat ne, joita olen etukäteen pelännyt. Se tunne, kun selättää pelkonsa, on palkitseva.

Kairo on yksi näistä paikoista. Menin sinne bussilla Tel Avivista, joka oli hurmannut minut. En ajatellut, että likaisella megalopolilla olisi mitään tarjottavaa, mutta kun aikaa oli reissata, niin sinne tie vei. Hui hai! Kairo oli jännä ja pökerryttävä kokemus. Oli huumaavaa opetella ottamaan niin suuri kaupunki haltuun: liikkuminen, syöminen, kulkeminen paikasta toiseen. Kairo on yksi parhaita paikkoja maailmassa nautiskella arabikulttuurista.

Tosin en ole sen koommin palannut Kairoon. Tiedän, ettei ensikokemus ole toistettavissa.

Hurghadaa myydään jo alennushinnoin. Sieltä pääsee helposti Luxoriin ja päivässä Kairoon bussilla.

Romaniassa on muitakin kohteita kuin Bukarest. Bukarestista on vaikea tykätä.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42036
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

UsvaAuer kirjoitti: 31 Loka 2023, 23:17 Oikeesti! Mun on vaikea ymmärtää, miksi Romaniaan ei uskaltaisi matkustaa. Olen huomannut sen, että lempipaikkojani ovat ne, joita olen etukäteen pelännyt. Se tunne, kun selättää pelkonsa, on palkitseva.
Oletko sattunut piipahtamaan Iranissa? Se ehkä kiinnostaisi minua. Monella varmasti on ennakkoluuloja. Olen lukenut muutamia matkapäiväkirjoja, mm. keskenään reissaavien nuorten naisten, ja ihan hyvältä on vaikuttanut.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Saturnus Psycho
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3233
Liittynyt: 16 Maalis 2022, 15:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Saturnus Psycho »

UsvaAuer kirjoitti: 31 Loka 2023, 23:17 Olen huomannut sen, että lempipaikkojani ovat ne, joita olen etukäteen pelännyt. Se tunne, kun selättää pelkonsa, on palkitseva.
Mua itse asiassa paljon Kairoa enemmän kuumottaisi ajatus vaikkapa Riosta, mutta jos toivottavasti joskus siellä pääsen käymään, tulen olemaan innoissani siitä! Eiköhän Rion reissu (ja muutkin latinalaisen Amerikan paikat) kuumota etukäteen selkeästi enemmän kuin siellä paikan päällä ollessa.
UsvaAuer kirjoitti: 31 Loka 2023, 23:17 Kairo on yksi näistä paikoista. Menin sinne bussilla Tel Avivista, joka oli hurmannut minut. En ajatellut, että likaisella megalopolilla olisi mitään tarjottavaa, mutta kun aikaa oli reissata, niin sinne tie vei. Hui hai! Kairo oli jännä ja pökerryttävä kokemus. Oli huumaavaa opetella ottamaan niin suuri kaupunki haltuun: liikkuminen, syöminen, kulkeminen paikasta toiseen. Kairo on yksi parhaita paikkoja maailmassa nautiskella arabikulttuurista.

Tosin en ole sen koommin palannut Kairoon. Tiedän, ettei ensikokemus ole toistettavissa.

Hurghadaa myydään jo alennushinnoin. Sieltä pääsee helposti Luxoriin ja päivässä Kairoon bussilla.
Nyt kyllä Egypti-kuume kasvoi entisestään ja tuohan tosiaan olisi ihan mahdollista lentää Hurghadaan lähes ilmaiseksi ja sieltä sitten matkustaa ensin Luxoriin ja sitten Kairoon. Nautin suunnattomasti siirtymistä matkakohteissa - esimerkiksi Armeniassa parasta oli siirtyminen Georgiasta Armeniaan vuoristobussilla.
Määränpää on tärkeä, mutta joskus matka sinne voi jo itsessään olla vielä tärkeämpi.
UsvaAuer kirjoitti: 31 Loka 2023, 23:17 Romaniassa on muitakin kohteita kuin Bukarest. Bukarestista on vaikea tykätä.
Vietin Bukarestissa lähinnä yön ja muistan siitä lähinnä hotellin, sen lähialueen ja maisemat taksista. Bukarest ei sen perusteella ollut lainkaan mukava paikka, mutta olen tietysti väärä ihminen arvioimaan kun kokemus jäi noin lyhyeksi.
Vietin n. viikon Romaniassa ja kohteina oli suurimmaksi osaksi Brașov ja Sighișoara. Branin linnassa ja siinä lähialueella myös kävin.
Sighișoara oli ehdottomasti kauniimpi kuin Brașov, mutta ei sielläkään pitkää aikaa kannata viettää.

Mullekin kyllä jäi ihan turvallinen fiilis Romaniasta. Ainoa kuumottava hetki oli se, kun lähdin viimeisenä iltana bussilla Sighișoarasta Bukarestiin, eikä sitä bussia millään näkynyt pysäkillä vielä siinäkään vaiheessa kun lähtöajasta oli jo tovi. Ei siinä ollut ketään keneltä olisi voinut asiaa tiedustella ja ehdin jo pohtia millä keinolla Bukarestiin pääsee jos bussi ei tulekaan. Onneksi bussi lopulta tuli, ja seuraavana päivänä oli sitten ihan mukava palata Suomeen takaisin.

Että joo, on näitäkin tilanteita missä se matka paikasta a paikkaan b ei ehkä ole se reissun kohokohta vaan lähinnä stressiä aiheuttava pakollinen paha. Nuo ovat silti ihan kasvattavia kokemuksia ja Suomessa muistaa sitten ainakin seuraavien viikkojen aikana pohtia kannattaako sitä ulista jos ratikka on 7 minuuttia myöhässä.
So unimpressed but so in awe
Such a saint but such a whore
So self aware so full of shit
So indecisive so adamant

UsvaAuer
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2009
Liittynyt: 15 Touko 2005, 15:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja UsvaAuer »

Air Balticilla on meneillään tarjouskampanja vielä yhdeksän päivän ajan. Helsinki-Bukarest-Helsinki alk 58e, Helsinki-Chisinau-Helsinki alk 68e, Helsinki-Sofia-Helsinki alk 78e. Näissä kaikissa ilmeisesti vaihto Riikassa.

Chisinau on kätevä, jos haluaa käydä samalla matkalla Romaniassa Brasovin seudulla (myös minun suositukseni Romaniaan), Transnistriassa tai - yllätys, yllätys - Ukrainassa. Chisinausta pääsee bussilla päivässä Odessaan tai toiseen suuntaan Tsernivtsyiin, josta taas pääsee Kamianets-Podilskyiin, jossa on kuuluisa linnoitus kivikaupunkineen. Myös Karpaattien vuoristo on lähellä. (HS teki viime talvena jutun laskettelukeskuksesta Karpaateilla).

Moldovan kakkoskaupunki Balti mainitaan usein Euroopan rumimmaksi kaupungiksi. Jonkinlainen nähtävyys siis sekin.

Hmh... pitäisikö minunkin varailla matkaa?

PS. Noita Balticin lentoja voi tietenkin myös yhdistellä, esim. Helsinki-Chisinau...Sofia-Helsinki alk. 66e.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42036
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Äh, en osaa matkustaa! :niinpa:
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Aleksi
Majakanvartija
Majakanvartija
Viestit: 20518
Liittynyt: 06 Joulu 2010, 11:16
Paikkakunta: Hamina

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Aleksi »

Rousku kirjoitti: 01 Marras 2023, 12:52 Äh, en osaa matkustaa! :niinpa:
Samaistun. Kotimaan matkustus on eri juttu, siitä nautin, mutta siivekkäät vempeleet kulkuneuvona ja vieras maa on vähän luotaantyöntävä käsite tälle.
Got a fire and a country heart 🔥

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2136
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

UsvaAuer kirjoitti: 01 Marras 2023, 11:43 Air Balticilla on meneillään tarjouskampanja vielä yhdeksän päivän ajan. Helsinki-Bukarest-Helsinki alk 58e, Helsinki-Chisinau-Helsinki alk 68e, Helsinki-Sofia-Helsinki alk 78e. Näissä kaikissa ilmeisesti vaihto Riikassa.
Asuispa etelässä niin vois matkustaa noilla hinnoilla… laskee Oulu-Helsinki välin niin vähintään tuplaa hinnan

UsvaAuer
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2009
Liittynyt: 15 Touko 2005, 15:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja UsvaAuer »

Asuispa etelässä niin vois matkustaa noilla hinnoilla… laskee Oulu-Helsinki välin niin vähintään tuplaa hinnan
Air Baltic lentää myös Tampereelta, mistä on itse asiassa useampi suora lento Eurooppaan. Helsingistä suora vain Riikaan. (Mutta kun katselin noita vaihtoyhteyksiä, niin mahdollista olisi lentää myös iltalennolla Riikaan ja jatkaa seuraavana päivänä tai iltana varsinaiseen kohteeseen. Kaksi kaupunkia yhden hinnalla!)

Oululaisille on tänä talvena tarjoutunut mahdollisuus lentää halvalla maailmalle: Rovaniemeltä! Ryanair lentää Roista viiteen kohteeseen mm. Dubliniin alk 25e suuntaansa. Dublinista voi ottaa jatkolennon, tarjolla mm. Madeiraa, Marrakechiä ja Maltaa. Ryanairin alekampanja alkaa myöhemmin marraskuussa. Sitä odotellessa...

Näköjään myös Easyjet lentää talvikaudella Rovaniemelle. Suorat lennot Amsterdamiin, Napoliin, Edinburghin, Pariisiin ja Lontooseen. Vähän tyyriimpi kuin Ryanair, mutta eiköhän sieltäkin pukkaa alekampanjaa marraskuussa.

Rovaniemi on valikoimaltaan paras halpalentokenttä Suomessa tällä hetkellä!

UsvaAuer
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2009
Liittynyt: 15 Touko 2005, 15:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja UsvaAuer »

Itärajan sulkeminen alentaa lentojen hintoja!

Lappeenrannasta Ryanair lentää vain Milanoon, mutta tuo lento on kätevämpi kuin yksikään Helsinki-Vantaalta lähtevä Rynkky-lento: lähtö klo 11:05/25 mikä tarkoittaa sitä, että Milanossa ehtii vaihtamaan jatkolennolle. Lappeenrannan-lentoihin voi yhdistää mm. Marrakech, Madeira, Amman (Jordania) ja tammikuusta alkaen Tel Aviv. Kahteen viimeksi mainittuun pääsee Lrannasta 30-40 eurolla suunta!

Helsingistä lähtevä aamun eka juna 06:55 on perillä Lrannassa 09:07. Junalta ehtii lentoasemalle kävellenkin. Kävelyaika vain 35min!

Avatar
sienimursu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2225
Liittynyt: 28 Huhti 2015, 21:42

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja sienimursu »

Enpä ole tainnut turinaterassilla vielä käydä niin onko kellään ideoita mitä muita kohteita on joihin pääsee säännöllisesti halvemmalla kuin ~80-100€ (pelkkä edestakaisin matka siis, laskematta hotelleja ym.) joka ei ole Ruotsi tai Viro :miettii:

Nyt pitkään ollut kaveriporukan kanssa puhetta että olisi kiva lähteä ulkomaille ryhmänä mutta suurin osa halvemmista lennoista muualle Eurooppaan tuntuu olevan näitä hetken aikaa auki olevia tarjouksia lentoyhtiöillä, joilla hinta tuplaantuu yhdestä matkalaukusta.

Nythän pääsee aika halvalla ja mukavasti vaikka Puolaan asti (tai jää välissä Riiassa) kun Flixbus kulkee nyt suomen ja Varsovan väliä, itse varmaan tuon Varsovan reissun teen mutten usko että kaikki jaksavat istua bussissa melkein kokonaista vuorokautta. Valitettavasti Pietariin lähtö ei onnistu enää, litania ilmiselviä syitä.

Harmi toisaalta, että Tegelin lentokenttä suljettiin kun sinne pääsi Easyjetillä 40-50€ käytännössä mihinkä aikaan vaan. Nyt Berliinin lennot taas kalliita. :lohduton:
This is bread. I mean, heh, this is bread aaand like it's really good it's good bread. :joojoo:
- Viki Gabor, 2019

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19799
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

^Jos mikä tahansa kohde kelpaa, kunhan on halvat lennot, niin tässä muutamia poimintoja, kun hain kiwistä lähtöjä Helsingistä minne tahansa milloin tahansa (nämä ovat siis vain menolentoja):
*Wien (Itävalta) alk. 28€
*Oslo (Norja) alk. 39€
*Berliini (Saksa) alk. 67€
*Pristina (Kosovo) alk. 75€
*Amsterdam (Alankomaat) alk. 85€
*Praha (Tsekki) alk. 91€

Huomaa kuitenkin, että nämä hinnat eivät sitten tosiaan sisällä mitään ylimääräistä, vaan ruumaan menevästä laukusta saa luultavasti maksaa useita kymppejä ekstraa, samoin sallittu käsimatkatavara on halpalentoyhtiöillä luultavasti totuttua pienempi, lähtöselvityksen teko kentällä saattaa maksaa ekstraa jne.. Mutta kiwi on kyllä havaintojeni mukaan aika kätevä halpojen lentojen etsintään. :joojoo:

UsvaAuer
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2009
Liittynyt: 15 Touko 2005, 15:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja UsvaAuer »

säännöllisesti halvemmalla kuin ~80-100€
Ei oo Helsingistä.

sienimursu kirjoitti: 28 Marras 2023, 00:29 suurin osa halvemmista lennoista muualle Eurooppaan tuntuu olevan näitä hetken aikaa auki olevia tarjouksia lentoyhtiöillä, joilla hinta tuplaantuu yhdestä matkalaukusta.
Se on just näin. (Airbalticin kampanja oli paras.)

Itse olen seurannut Ryanairin hinnoittelua ja näyttää siltä, että nykyään halvat lennot ovat kuukausien päähän tai seuraavalle viikolle (7 - 10 päivän päähän). Mutta eivät nämäkään lennot mitään överihalpoja ole. Epäilen vahvasti, että kartellisopimus on tehty halpayhtiöiden kesken.

Wizzair tuo Rooman valikoimiinsa Turusta huhtikuussa. Nyt varattavat lennot ovat kalliita, mutta laskevat aivan varmasti. Rooma ei mennyt kaupaksi aiemminkaan (todella huonot lentoajat), lennot olivat koko ajan alennuksessa, 25-40e. En tajua, miksi Roomaa (tai Turkua roomalaisille) yritetään edelleen ajaa kuin käärmettä pyssyyn.

Gdansk, se toinen Wizzairin kohde Turusta, on muuten yllättävän kiva. Voittaa Varsovan. Ainoa säännöllisesti halpa lentokohde Suomesta.

Olen seurannut myös pakettimatkanjärjestäjien äkkilähtöjä. Ne ovat nykyään hintatietoisen varmin valinta. Joka viikko on ollut Kanariaa tarjolla n. 100e meno-paluu. Loppiaisesta talvilomien alkuun on eniten äkkilähtöjä halvalla. Ja kaksi viikkoa ennen joulusesonkia.

UsvaAuer
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2009
Liittynyt: 15 Touko 2005, 15:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja UsvaAuer »

Haluaisin vinkata Viisukuppilalle, että nyt on halpa lentotarjous Meksikoon. Tui myy Cancunin jämäpaikkoja perjantain lähdölle seuraavasti: 2vko 434e, 3vko 545. Kahdessa viikossa ehtii kierrellä Meksikoa, kolmessa viikossa kiertää Cancun- Belize-Guatemala-Cancun.

Nämä ovat halvimmat äkkilähtöhinnat kaukomaille tällä talvisesongilla tähän mennessä. (Valikoima on ollut harmittavan suppea ja kallis. Esimerkiksi
ei Gambiaa eikä Karibiaa ollenkaan.)

Avatar
Unihiekkamyrsky
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2136
Liittynyt: 27 Tammi 2021, 19:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Unihiekkamyrsky »

UsvaAuer kirjoitti: 04 Joulu 2023, 18:47 Haluaisin vinkata Viisukuppilalle, että nyt on halpa lentotarjous Meksikoon. Tui myy Cancunin jämäpaikkoja perjantain lähdölle seuraavasti: 2vko 434e, 3vko 545. Kahdessa viikossa ehtii kierrellä Meksikoa, kolmessa viikossa kiertää Cancun- Belize-Guatemala-Cancun.

Nämä ovat halvimmat äkkilähtöhinnat kaukomaille tällä talvisesongilla tähän mennessä. (Valikoima on ollut harmittavan suppea ja kallis. Esimerkiksi
ei Gambiaa eikä Karibiaa ollenkaan.)
No perhana jos ei ois ensviikolla töitä tarttuisin kyl tuohon

Avatar
Saturnus Psycho
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3233
Liittynyt: 16 Maalis 2022, 15:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Saturnus Psycho »

Kiitos UsvaAuer kun annat näitä vinkkejä! <3
En taida nyt pystyä Meksikoon tarttumaan, mutta kiinnostusta olisi kyllä!
So unimpressed but so in awe
Such a saint but such a whore
So self aware so full of shit
So indecisive so adamant

UsvaAuer
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2009
Liittynyt: 15 Touko 2005, 15:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja UsvaAuer »

Onko kukaan käynyt Kiotossa?

Luen parhaillaan Mia Kankimäen kirjaa Asiat jotka saavat sydämen lyömään nopeammin. Kuinkakohan moni kirjan lukenut on saanut Kioto-kuumeen?

Olen käynyt Japanissa kerran. 17 vuotta sitten vietin Tokiossa kymmenen päivää... vai peräti kaksi viikkoa? Olin matkustanut Venäjän halki kuukaudessa, viettänyt tovin Seoulissa ja sitten lensin Tokioon.

Muistan olleeni yksinäinen Tokiossa, kävelleeni pitkiä matkoja öisin, koska metro lakkasi kulkemasta aikaisin. Pilvenpiirtäjien ja kirkkaiden valojen takapihoilla oli pieniä, kylämäisiä kaupunginosia. Eikä missään ketään. Valvoin joskus aamukuuteen asti. Niin käy helposti, kun matkustaa itään.

Tokiossa en tutustunut yhteenkään ihmiseen, en edes hostellissa. Toisin oli Venäjällä, missä ravasin yöjalassa kaikki yöt. Seoulissakin onnistuin tutustumaan paikallisiin ja expateihin. Ehkä tästä syystä Tokio jäi etäiseksi.

Nyt olen kuitenkin Mia Kankimäen johdattamana innostunut Kiotosta. Olisiko se matkan väärtti? Nykyään pitää suunnitella matkat tarkemmin, kun matkustaminen on kallistunut.

Mistä Itä-Aasian (kaupunki)kohteista olet eniten pitänyt? Kiina, Korea, Japani vai Taiwan?

UsvaAuer
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2009
Liittynyt: 15 Touko 2005, 15:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja UsvaAuer »

Haulla löytyi, että on Kiotossa käyty.
Pete kirjoitti: 01 Helmi 2016, 20:01 Yllättävän vähän näin länsimaalaisia lukuun ottamatta Itaewonin aluetta Soulissa. Minua ei kuitenkaan tuijotettu niin silmiinpistävästi kuin Taiwanissa. :heh:
Outoa.

Taipeissa oli ihanaa, kun kukaan ei kiinnittänyt mitään huomiota, toisin kuin Vietnamissa. Olin vielä pukeutunut kuin variksenpelätin, päällä ja päässä kaikki kesäpuvuston rätit, sen verran vilpakkaa oli Vietnamiin verrattuna.

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8929
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

UsvaAuer kirjoitti: 10 Joulu 2023, 15:18 Onko kukaan käynyt Kiotossa?
Pari kertaa olen käynyt pikaisesti, viimeksi viime talvena opiskeluvaihdossa ollutta siskoani tapaamassa. Länsimaalaisten runsauteen muistan kiinnittäneeni huomiota – osasyynä voi tosin olla koronanjälkeinen matkustusbuumi, ja asuin itse tuolloin Sapporossa, jossa ulkomaalaisiin ei pahemmin törmännyt. Mitään erityisen päheää vaikutelmaa en Kiotosta saanut (omaan makuuni ehkä vähän liian turistiorientoitunut kaupunki), mutta luonto oli kaunista ja kulkeminen helppoa, kuten Japanissa yleensäkin. Siskoni, joka asusti Kiotossa puoli vuotta, tykkäsi kyllä kaupungista kovasti.
Qaj.

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16667
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Kioto on paras :voitto: Neljästi olen muistaakseni ollut. Sieltä löytyy paljon kaikenlaista, mukaan lukien maailman romanttisin paikka. Siellä ollessaan kannattaa samalla käydä muissakin Kansain-kohteissa, kuten Narassa (peuroja), Himejissä (linna) ja Osakassa (akvaario).

Avatar
Saturnus Psycho
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3233
Liittynyt: 16 Maalis 2022, 15:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Saturnus Psycho »

UsvaAuer kirjoitti: 10 Joulu 2023, 15:18 Muistan olleeni yksinäinen Tokiossa, kävelleeni pitkiä matkoja öisin, koska metro lakkasi kulkemasta aikaisin. Pilvenpiirtäjien ja kirkkaiden valojen takapihoilla oli pieniä, kylämäisiä kaupunginosia. Eikä missään ketään. Valvoin joskus aamukuuteen asti. Niin käy helposti, kun matkustaa itään.

Tokiossa en tutustunut yhteenkään ihmiseen, en edes hostellissa. Toisin oli Venäjällä, missä ravasin yöjalassa kaikki yöt. Seoulissakin onnistuin tutustumaan paikallisiin ja expateihin. Ehkä tästä syystä Tokio jäi etäiseksi.
Vaikka olen ekstrovertti niin kuvailit tämän asian jotenkin niin kauniisti että ihan ihmettelin lopputulemaa jossa tuollainen kaupunki jää etäiseksi jossa yksinäisenä tulee haahuiltua öisin. :mrgreen:
So unimpressed but so in awe
Such a saint but such a whore
So self aware so full of shit
So indecisive so adamant

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36912
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Minä en ole melkein koskaan tutustunut matkoilla kehenkään. :aivanmaassa:
Meow cat, please meow back.

Avatar
inomu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2681
Liittynyt: 31 Joulu 2010, 01:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja inomu »

UsvaAuer kirjoitti: 17 Loka 2023, 15:21 Eikö kukaan ole käynyt reissussa viime aikoina?
Oma pidempi syysmatkani peruuntui, kun jouduin sairaalaan pari päivää ennen lähtöä :mrgreen: Tulipahan testattua matkavakuutus peruuntuneen matkan korvaamisessa ja hyvin toimi Ifin palvelu :peukku: (ei maksettu mainos). Ehdin kyllä käydä ennen sitä Lontoossa, jossa ohjelmaan kuului mm. Käärijän keikka upeassa Roundhousessa. Lontoo on kyllä aina varma kohde, jos haluaa vain nauttia suurkaupungin tunnelmista.
UsvaAuer kirjoitti: 10 Joulu 2023, 15:18 Mistä Itä-Aasian (kaupunki)kohteista olet eniten pitänyt? Kiina, Korea, Japani vai Taiwan?
Olen käynyt vain Japanissa tuolla alueella ja sielläkin vain Tokiossa ja lähistöllä (Nikko, Kamakura). Upea kaupunki ja suosittelen kaikille. Tarkoitus olisi tänä vuonna mennä Kiinaan, katsotaan onnistuuko.
UsvaAuer kirjoitti: 01 Marras 2023, 11:43 Air Balticilla on meneillään tarjouskampanja vielä yhdeksän päivän ajan.
Itse nappasin tuolta Chisinaun lennot kesälle :mrgreen: Taas yksi uusi Euroopan maa omalle listalle ja itse asiassa viimeinen Itä-Euroopasta, missä en ole käynyt.
Aiemmin täällä oli myös keskustelua Romaniasta. Haluaisin käydä Bukarestissa ja muuallakin, kun oma kokemus Romaniasta on vain Cluj-Napoca (long story...). Mielenkiintoinen kaupunki kylläkin ja suosittelen sinnekin piipahtamaan jos olette naapurustossa.
Dancing to electropop like a robot from 1984

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19799
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Kas noin. Ensi kesäkuussa kun on lomaa, niin täytin uudenvuodenlupaukseni käydä vuoden 2024 aikana jossain kunnolla Euroopan ulkopuolella. :uujee: Otin siis kesäkuulle meno-paluulennot Tokioon Japaniin.🇯🇵 Viikko olisi aikaa nousevan auringon maassa, ja Tokion lisäksi kiinnostaisi käydä myös ainakin Kiotossa ja Hiroshimassa. Hieman jännittynein mielin odotan varmaankin tähänastisen elämäni eksoottisinta kohdetta.

Osaisiko joku antaa Itä-Aasiaan vinkkejä ensikertalaiselle, joka on tätä ennen matkaillut käytännössä vain Euroopassa? :kaunis:

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16667
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

jee euroviisut kirjoitti: 14 Tammi 2024, 12:16 Osaisiko joku antaa Itä-Aasiaan vinkkejä ensikertalaiselle, joka on tätä ennen matkaillut käytännössä vain Euroopassa? :kaunis:
Vaikka kuinka. Ensimmäinen olisi ollut "älä mene kesällä, siellä on tuskallinen ilmasto" :pannu:

Avatar
akuankka13
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8929
Liittynyt: 10 Touko 2008, 13:08
Paikkakunta: Vanajan taka

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja akuankka13 »

^ Itse olen kyllä nauttinut kesäkuisesta Tokiosta, sillä silloin ilmasto on vielä suhteellisen leutoa ja luonto kauneimmillaan – toki sadekausi voi vähän hidastaa menoa. Heinä-elokuussa on siedettävää korkeintaan Hokkaidolla, jos sielläkään.
Qaj.

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19799
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Tänään Helsingin matkamessuilla tulikin taas tutustuttua mitä moninaisimpiin ja eksoottisimpiin kohteisiin. Toki sattuneesta syystä hain eniten siantuntijavinkkejä Japaniin, mutta ystävyysseurojen ständeillä sai kuulla myös hyvinkin eksoottisista kohteista kuten Namibiasta, Nepalista ja Nicaraguasta. Ja olihan siellä jälleen jopa se Suomi-Korea seuran (siis tosiaan Pohjois-Korean ystävyysseuran) ständi. Myös lavoilla olleilta puhujilta sai kuulla hyvinkin eksoottisista kohteista kuten Ugandasta, Sao Tome & Principestä ja Madagascarista.

Matkamessut olivat tosiaan viime vuoden tavoin jälleen erittäin mielenkiintoiset. Suosittelen messuilla joku vuosi käyntiä. :joojoo: Vaikkei maailman ääriin matkaaminen kiinnostaisikaan, niin on siellä myös kaikki tavallisimmat turistikohteet esittelyissä.

Avatar
Mattan
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3319
Liittynyt: 20 Huhti 2012, 20:09

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Mattan »

jee euroviisut kirjoitti: 20 Tammi 2024, 18:41 ständeillä sai kuulla myös hyvinkin eksoottisista kohteista kuten Namibiasta
Namibia mainittu! :surrur: Kävin siellä viime syksynä, ja kyllä sinne turistejakin oli eksynyt; useimmat varmaankin maan vaikuttavan luonnon perässä, ja saksalaiset käyvät Swakopmundin aurinkorannoilla, mutta itse pysyttelin aikataulusyistä Windhoekissa työasioissa. Yhteiskuntana varsin samankaltainen kuin Etelä-Afrikka (maan itsenäistyttyä siitä vasta 1990), joskin se oli aikoinaan Saksan siirtomaa, mikä kyllä näkyy (ja kuuluu) edelleen. Oikein mukava kokemus, joskaan en ehtinyt kiertää maata sen syvemmin.
Lopuksi haluaisin vielä todeta, että tänä vuonna on Euroviisut.

Avatar
jee euroviisut
Press
Press
Viestit: 19799
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:20
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja jee euroviisut »

Ja mä en sitten edelleenkään voi itselleni mitään. :hiips: Ensi kesäkuussa tosiaan on muutama viikko lomaa, niin oli aikaa ottaa Japanin lisäksi toinenkin reissu. Tällä kertaa tuli otettua yhdistelmämatka Länsi-Balkanille. Ensin lennot Turkish Airlinesillä Istanbulin kautta Sarajevoon, jossa muutama päivä. Sitten bussilla
Belgradiin, jossa myös muutama päivä. Sieltä taas bussilla Skopjeen, jossa pari päivää ennen lentoja Turkish Airlinesillä Istanbulin kautta takaisin Suomeen. Ja tälle matkalle tosiaan vain muutama päivä Japanista paluun jälkeen. :heh:

Tiedossa olisi tosiaan taas kolme minulle uutta maata (Bosnia-Hertsegovina, Serbia ja Pohjois-Makedonia) sekä uusi lentoyhtiö, en ole ennen lentänyt Turkish Airlinesillä.

Osaako joku antaa vinkkejä? Ja uskallanko luottaa omaan turvallisuusarviooni? Olen taas lähdössä yksin, ja muutama tuttuni on jo ihmetellyt, että "Uskallatko sä nyt oikeasti lähteä yksin Bosniaan/Serbiaan/Makedoniaan? :shock: "

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33181
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Terminal 3 (Matkustaminen)

Viesti Kirjoittaja Pete »

^ Todellakin uskallat mennä yksin, jos et vaan yöllä kulje sivukujilla. Sarajevo on ihana. <3 Bussimatka Belgradiin voi olla jännittävä, jos kiinalaiset eivät ole rakentaneet uusia teitä vuoden 2010 jälkeen. Ne vuoristotiet olivat välillä todella kapeita ja rotkot syviä.

Sarajevossa kannattaa vierailla serbien piirityksen aikaisissa tunneleissa ja moskeijassa, jossa voit päästä kiipeämään minareettiin. Opastettu kävelykierros oli mainio. Ainakin vuonna 2010 piti mennä Sarajevon serbitasavallan puolelle, jos tuli Serbiasta tai halusi sinne matkustaa. Se bussiasema on aika keskellä ei mitään. Taksi oli ainakin tuolloin halpa kulkuneuvo.
Riskinä seniorilaumat

Vastaa Viestiin