Yleisurheilu

Just nu! - keskustelua tv-ohjelmista ja ajankohtaisista asioista
Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33178
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja Pete »

-kaitsu87- kirjoitti: 08 Loka 2023, 21:20 Paavo Nurmi Gamesit 12.kesäkuuta
Pieni korjaus: 18. kesäkuuta. :tosion: https://paavonurmigames.fi/
Riskinä seniorilaumat

Avatar
-kaitsu87-
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7182
Liittynyt: 04 Huhti 2009, 06:09
Paikkakunta: Pori

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja -kaitsu87- »

Ohoh Camilla Richardsson juossut Valencian maratonilla uuden Suomen ennätyksen 2.24,38 & samalla alittui kirkkaasti Pariisin olympialaisten tulosraja!! Lähes kolme minuuttia lähti Alisa Vainion entisestä Suomen ennätyksestä!
Nyt lähden tanssimaan
Niinku cha cha cha
Enkä pelkääkään tätä maailmaa
Niinku cha cha cha
Kun mä kaadan päälleni samppanjaa

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33178
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja Pete »

-kaitsu87- kirjoitti: 03 Joulu 2023, 11:55 Lähes kolme minuuttia lähti Alisa Vainion entisestä Suomen ennätyksestä!
Ohhoh! :shock:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33178
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja Pete »

Mitäköhän saamme nähdä Roomassa ja Pariisissa! :tapu:
Yleisurheilu.fi kirjoitti:Seiväshyppääjä Wilma Murto avasi talven kilpailukautensa ylivoimaisella voitolla ja halliratojen Suomen ennätyksellä 481 Kuortaneella lauantaina. Voittotulos on myös pikku hiljaa käynnistyvän hallikauden kärkitulos maailmassa.
Murto päätti kilpailun kolmeen yritykseen korkeudesta 486.
Riskinä seniorilaumat

Avatar
-kaitsu87-
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7182
Liittynyt: 04 Huhti 2009, 06:09
Paikkakunta: Pori

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja -kaitsu87- »

Jos Wilma avasi kautensa mainiosti niin samoin myös Santtu Heikkinen juosten Luxemburgissa 3000 metrillä uuden Suomen ennätyksen 7.52,21! Aiemmin SE oli Pekka Päivärinnan nimissä vuodelta 1973!!

Enni Virjonen taas rikkoi Saga Vannisen Suomen ennätyksen alle 17 -vuotiaiden viisiottelussa! Uusi SE on 4287
Nyt lähden tanssimaan
Niinku cha cha cha
Enkä pelkääkään tätä maailmaa
Niinku cha cha cha
Kun mä kaadan päälleni samppanjaa

Avatar
-kaitsu87-
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7182
Liittynyt: 04 Huhti 2009, 06:09
Paikkakunta: Pori

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja -kaitsu87- »

Eveliina Määttänen avasi kautensa juoksemalla sisäratojen 800 metrillä uudeksi Suomen ennätykseksi 2.01,87 parantaen omaa ennätystään kolmella sekunnilla! Aiempi SE oli Sara Lappalaisen nimissä.

Reetta Hurske taas koki kovia hallikauden avauskisassaan, sillä hän kaatui ja joutui keskeyttämään! Ei onneksi käynyt sen pahemmin Reetalle.

Urho Kujanpää on tänä talvena hypännyt uudeksi ennätykseksi 570.

Hallikauden päätapahtuma on Skotlannin Glasgowissa pidettävät MM-kisat maaliskuussa!

Apurahat taas herättäneet keskustelua, kun mm. Saga Vanninen jäi ilman suurinta apurahaa :shock:. Sen saajissa viime kaudella ei niin mainiosti suoriutuneet Topi Raitanen, Lassi Etelätalo & Kristiina Mäkelä.
Nyt lähden tanssimaan
Niinku cha cha cha
Enkä pelkääkään tätä maailmaa
Niinku cha cha cha
Kun mä kaadan päälleni samppanjaa

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12864
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

-kaitsu87- kirjoitti: 09 Helmi 2024, 10:29 Sen saajissa viime kaudella ei niin mainiosti suoriutuneet Topi Raitanen, Lassi Etelätalo & Kristiina Mäkelä.
Münchenin 2022 EM-mitalisteja kaikki. Tulivatkohan ne takautuvasti siitä johtuen?

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8164
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Maikkarin tekstitv:n urheilu-uutisissa maininta, että pituushyppyyn kaavailtaisiin muutosta ja ponnistuslankusta luovuttaisiin ja hyppyjen pituudet mitattaisiin hyppyalueelta lähtevien ponnistusten perusteella. Näin kaikista hypyistä saataisiin tulos. Muutosta jotkut vastustavatkin, kuten yleisurheilun legenda Carl Lewis.

Hupaisaa, itse olen jo pitkään ajatellut, että nykyteknologialla ponnistuslankusta voitaisiin luopua ja mitata hyppyjen todelliset pituudet. En tosin tiedä onko tuo hyvä idea. Menisihän siinä samalla yksi pituushypyn olennaisista piirteistä. Lisäksi hyppyjen vertailu hiekkalaatikon reunalla olevalla mitta-asteikolla tv-kuvassa vaikeutuisi, tai ainakaan ei onnistuisi samalla tavalla kuin ennen.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42033
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^ Entäs kilpailut jossain pikkukylässä, jossa tarvittavaa mittalaitteistoa ei ole? Hypättäisiinkö entiseen tapaan ja harjoiteltaisiin lankulle osumisen jaloa taitoa (joka sitten isoissa kilpailuissa olisikin tarpeeton, ja josta pitäisi ehkä jopa oppia pois)?
Rise, angel, shine, love!

Avatar
-kaitsu87-
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7182
Liittynyt: 04 Huhti 2009, 06:09
Paikkakunta: Pori

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja -kaitsu87- »

Saga Vanninen teki temput & otti MM-hopeaa sisäratojen MM-kisojen viisiottelussa Glasgowissa!! :tuuletus: :uujee:. Lähes 30 vuotta edellisestä suomalaisen voittamasta mitalista! Samalla Saga rikkoi viisiottelun Suomen ennätyksen, joka aiemmin Tiia Hautalan nimissä.

Ryan Crouserille taas yksi arvokisojen voitto kuulassa lisää! On kyllä Pariisissa ylivoimainen ennakkosuosikki, että löytyykö edes yhtään kunnon haastajaa?

Nicola Olyslagers otti ensimmäisen voittonsa arvokisojen korkeushypyssä! :peukku:. Yaroslava Mahuchikh oli vähän pettymys.
Nyt lähden tanssimaan
Niinku cha cha cha
Enkä pelkääkään tätä maailmaa
Niinku cha cha cha
Kun mä kaadan päälleni samppanjaa

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33178
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja Pete »

-kaitsu87- kirjoitti: 01 Maalis 2024, 23:34 Saga Vanninen teki temput & otti MM-hopeaa sisäratojen MM-kisojen viisiottelussa Glasgowissa!!
Nyt sallin kaksi peräkkäistä huutomerkkiä – mahtava juttu! :tapu:
Riskinä seniorilaumat

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12864
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

Ennen tätä Suomen ainoa halli-MM-kisojen mitali oli ollut Mika Halvarin kulta kuulantyönnössä vuodelta 1995. Samana vuonna hän voitti myös hopeaa ulkoratojen MM-kisoissa Göteborgissa.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8164
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

-kaitsu87- kirjoitti: 01 Maalis 2024, 23:34 Ryan Crouserille taas yksi arvokisojen voitto kuulassa lisää! On kyllä Pariisissa ylivoimainen ennakkosuosikki, että löytyykö edes yhtään kunnon haastajaa?
Tyyppi pukkaa kuulaa yhtä pitkälle kuin minä heitin keihästä kun tuli kerran kokeiltua. Ehkä pituutta olis saanut enemmän jos tekniikasta osais edes jotain.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12864
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

Ei vain Crouser, kuulantyönnön taso näyttää menneen muutenkin niin paljon eteenpäin, että esim. Arsi Harjun Sydneyn olympiakultatulos 21,29 olisi riittänyt Dohassa 2019 ja Eugenessa 2022 vasta kahdeksanteen sijaan eikä viime vuonna Budapestissä periaatteessa edes siihenkään (kun kolme ensimmäistä työntökierrosta oli käyty, niin kolmelle viimeiselle kierrokselle pääsi 21,29:ää heikommilla tuloksilla, mutta lopulta USA:n Payton Otterdahl, Kroatian Filip Mihaljević ja Brasilian Darlan Romani paransivat kaikki siitä).

Avatar
-kaitsu87-
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7182
Liittynyt: 04 Huhti 2009, 06:09
Paikkakunta: Pori

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja -kaitsu87- »

Tänään nimettiin ensimmäiset urheilijat Rooman EM-kisoihin! Eiköhän siellä nähdä Suomelta isokin joukkue. Seuraavat urheilijat nimetään toukokuun 29.päivä.

Viivi Lehikoinen, 400 metrin aidat
Eveliina Määttänen, 800 metriä
Reetta Hurske, 100 m aidat
Camilla Richardsson, puolimaraton
Saga Vanninen, 7-ottelu
Silja Kosonen, moukari
Wilma Murto, seiväs
Ella Junnila, korkeus
Anni-Linnea Alanen, keihäs
Veli-Matti "Aku" Partanen, 20 km kävely
Topi Raitanen, 3000 m esteet
Samuli Samuelsson, 100 m
Elmo Lakka, 110 m aidat
Aaro Davidila, kolmiloikka
Oliver Helander, keihäs
Nyt lähden tanssimaan
Niinku cha cha cha
Enkä pelkääkään tätä maailmaa
Niinku cha cha cha
Kun mä kaadan päälleni samppanjaa

Avatar
-kaitsu87-
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7182
Liittynyt: 04 Huhti 2009, 06:09
Paikkakunta: Pori

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja -kaitsu87- »

Jahas ensi vuoden MM-kisoista alkaen pikamatkoilla, 400 metrillä, 800 metrillä sekä 100 metrin aidoissa & 400 metrin aidoissa yhdeksän juoksijaa finaalissa! Myös viesteissä.

https://yle.fi/a/74-20080070?utm_campai ... Ww0yByvn8I

Wilma Murrolla kävi vähän huonosti noissa halli MM-kisoissa, kun jätti sen finaalin kesken. Nyt on varmistunut, että Wilmalla akilleksessä pieni repeämä. Toivottavasti ei mene pahemmaksi, kun kesällä isot kisat edessä.

Ruotsin Andreas Almgren juoksi viime viikonloppuna 10 000 metrillä Euroopan kaikkien aikojen tilaston kolmanneksi ajalla 26.52,87! Voi olla kova luu Pariisin 10 000 metrillä elokuussa
Nyt lähden tanssimaan
Niinku cha cha cha
Enkä pelkääkään tätä maailmaa
Niinku cha cha cha
Kun mä kaadan päälleni samppanjaa

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12864
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

-kaitsu87- kirjoitti: 20 Maalis 2024, 14:36 Ruotsin Andreas Almgren juoksi viime viikonloppuna 10 000 metrillä Euroopan kaikkien aikojen tilaston kolmanneksi ajalla 26.52,87! Voi olla kova luu Pariisin 10 000 metrillä elokuussa
Ainakin Rooman EM-kisoissa, mutta maailman parhaat kympillä tulevat tietenkin Afrikasta Joshua Cheptegein johdolla.

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36882
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Kappas, on syntynyt uusi miesten kiekonheiton maailmanennätys. Heittäjänä Liettuan Mykolas Alekna, mittana 74,35 m.

Minua aina naurattaa kun näitä maailmanennätyksiä parannellaan tuommoisilla randomeilla perunapelloilla. :heh:
Meow cat, please meow back.

Avatar
-kaitsu87-
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7182
Liittynyt: 04 Huhti 2009, 06:09
Paikkakunta: Pori

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja -kaitsu87- »

No huh huh! :shock:. Tiesin että Mykolaksesta on koviin heittoihin, mutta että noin kovaan! Morjes. Samalla ohitti isänsä kaikkien aikojen listalla! :heh:. Varmaan täälläkin osa muistaa Virgilijus Aleknan! Meni muuten miesten puolella vanhin ME samalla katki!

Naisten puolella Kuuban Yaime Perez oli täräyttänyt 73,09!! Kovin tulos 35 vuoteen.

Porissa järjestetään Kalevan kisat 2027! :peukku:. Tänä vuonna ne kisataan Vaasassa! 2025 Espoossa & 2026 Jyväskylässä.
Nyt lähden tanssimaan
Niinku cha cha cha
Enkä pelkääkään tätä maailmaa
Niinku cha cha cha
Kun mä kaadan päälleni samppanjaa

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 36882
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

-kaitsu87- kirjoitti: 15 Huhti 2024, 08:44 Samalla ohitti isänsä kaikkien aikojen listalla! :heh:. Varmaan täälläkin osa muistaa Virgilijus Aleknan!
Minusta tämä on jotenkin hupsu kärki moniin uutisiin, joita olen nähnyt aiheesta. :hihi: Jos tekee maailmanennätyksen, niin kai sitä nyt samalla isänsäkin ohittaa. :heihaloo:

Ja tietenkin muistan Virgilijuksen! Eräs lapsuuteni suurista urheilijoista.
Meow cat, please meow back.

Snude
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1571
Liittynyt: 25 Syys 2016, 11:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja Snude »

TomppaJr kirjoitti: 15 Huhti 2024, 08:21 Minua aina naurattaa kun näitä maailmanennätyksiä parannellaan tuommoisilla randomeilla perunapelloilla. :heh:
Siihen vaikuttaa kai ainakin osaltaan se, että olosuhteiden potentiaalinen vaikutus on suurempi tuollaisilla paikoilla kuin isoilla stadioneilla. :joojoo: Mutta hienoa, että tämäkin ennätys meni rikki, en olisi kyllä yhtään odottanut näin vielä käyvän.
-kaitsu87- kirjoitti: 15 Huhti 2024, 08:44 Naisten puolella Kuuban Yaime Perez oli täräyttänyt 73,09!! Kovin tulos 35 vuoteen.
Ja silti kaikkien aikojen listalla vasta yhdeksäs. Tämä kyllä oikeasti lienee aika rikkoutumsaton ennätys.
Lähden kyllä taas kellariin dokaamaan. Siellä ei ainakaan uskota, että Suomi valitsi oikein Euroviisuihin 2024.

Avatar
-kaitsu87-
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7182
Liittynyt: 04 Huhti 2009, 06:09
Paikkakunta: Pori

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja -kaitsu87- »

Armand Duplantis kauden ekassa Timanttiliigan seiväskisassa Xiamenissa heti uusi maailmanennätys 524! Kovassa vireessä näyttää olevan jo nyt!
Nyt lähden tanssimaan
Niinku cha cha cha
Enkä pelkääkään tätä maailmaa
Niinku cha cha cha
Kun mä kaadan päälleni samppanjaa

MIH96
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12864
Liittynyt: 16 Syys 2015, 21:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja MIH96 »

^ Toivottavasti lopettaa mahdollisimman pian Pariisin jälkeen. :synkka: Ainakin hänen dominanssinsa on loputtava ennen Los Angelesia 2028.

Bubka rikkoi yhteensä 35 maailmanennätystä (17 ulkona, 18 sisällä) pitkän uransa aikana. Mondo on olettaakseni nyt vasta kahdeksassa. Maailmanmestaruuksien määrässä ruotsalainen voi sivuta Bubkaa aikaisintaan vuonna 2031 ja ohittaa ukrainalaisen 2033.

Avatar
-kaitsu87-
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7182
Liittynyt: 04 Huhti 2009, 06:09
Paikkakunta: Pori

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja -kaitsu87- »

Nairobista kuuluu kummia sillä viime vuoden maailmanmestari Ethan Katzberg heittänyt moukaria lukemiin 84,38! :shock:. Kaikkien aikojen yhdeksänneksi paras tulos & kovin 16 vuoteen!

Gudaf Tsegay juoksi Xiamenin Timanttiliigan kisassa kolmanneksi kovimman ajan ikinä 1500 metrillä 3.50,30!

Nathalie Blomqvist juossut uuden kovan ennätyksensä Kaliforniassa 5000 metrillä 14.59,70! Samalla alittui Rooman EM-kisojen tulosraja. Meni samalla Suomen tilastoissa toiseksi!
Nyt lähden tanssimaan
Niinku cha cha cha
Enkä pelkääkään tätä maailmaa
Niinku cha cha cha
Kun mä kaadan päälleni samppanjaa

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8164
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Yleisurheilu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

MIH96 kirjoitti: 20 Huhti 2024, 15:24 Bubka rikkoi yhteensä 35 maailmanennätystä (17 ulkona, 18 sisällä) pitkän uransa aikana. Mondo on olettaakseni nyt vasta kahdeksassa.
Duplantisin suorituksen arvoa ja vaikeusastetta nostaa se, että hän joutui aloittamaan siitä, mihin Bubka lopetti.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Vastaa Viestiin