Apua tarvitaan taas! - Yleisiä tietokoneongelmia

Ik heb zorgen - palautteet ja tiedotteet. Voit kirjoittaa tänne ilman rekisteröitymistä.
Avatar
Tegu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5597
Liittynyt: 08 Helmi 2019, 00:44

Re: Apua tarvitaan taas! - Yleisiä tietokoneongelmia

Viesti Kirjoittaja Tegu »

Rousku kirjoitti: 30 Loka 2023, 21:10 Ostin uuden käytetyn läppärin.
Käytetystä läppäristä isot propsit! :peukku:

En nyt ole Windows 11 -koneeni ulottuvilla, eikä se itse asiassa ole läppäri lainkaan, niin en kosketuslevyä ylipäänsä voi edes kokeilla. Itse lätkin joskus starttimenuun jotain, mutta nyttemmin olen poistanut kaiken, koska en oikeastaan edes käytä sitä. Painan vain windows-näppäintä ja kirjoitan muutaman kirjaimen haluamastani ohjelmasta.

Windows 11:a en tosin välttämättä jaksaisi viritellä koneeseen, jossa on vanhempi prosessori kuin Intelin kahdeksannen sukupolven Core-prosessori tai jokin AMD:n vastaava, joka on tuettu virallisesti. No, saa sen tosiaan vanhemmillekin koneille halutessaan, en ole tarkemmin selvitellyt.. Joten hm, saatanpa nyt kumota itseni samassa kappaleessa, ja ehkä kuitenkin voisin kokeilla vanhemmalle raudalle asentamista. Tai sitten vain vaihtaisin Linuxiin, kuten DenEurovisekin mietti.

On kyllä toisaalta vähän ankeaa, että Windows 11:llä on joku tommoinen raja prosessoreille, vaikka vanhemmillakin voisi toimia ihan kelvollisesti. Kannatan sitä, että käytetään rautaa mahdollisimman pitkään, ja että sitä tuetaan softallakin.
Rousku kirjoitti: 30 Loka 2023, 22:48 Valitan tässä nyt vielä sitä, että olin niin pönttö, etten tajunnut tilata englanninkielistä käyttistä.
Eipä hätää. Toisin kuin ennen, nykyään Windowsiin voi asentaa lisää kieliä halutessaan ostamatta toista kieliversiota. Ohjeet Microsoftin sivustolla.

DenEurovise kirjoitti: 30 Loka 2023, 21:49 Olen siis itse tehnyt omasta käyttiksestäni edellä mainituilla ohjelmilla ja vinkeillä hybridin Windows Vistan, 7:n ja 10:n parhaista ominaisuuksista. Tykkään. :peukku: Tässä oma Käynnistä-valikkoni.
Arvostan tuollaista modailua. :peukku:

Oma rekisterimuokkaukseni taitavat tällä läppärillä rajoittua siihen, että muutin yhden neljästä hiiren napista keskinäppäimeksi. Vai olikos se siihen, että saisi olmella sormella napautuksen tulkittua hiiren keskinäppäimenä eikä jonain Windowsin sivupalkin avaajana..?

Joskus XP-aikana latasin netistä (DeviantArtista?) tummat ikkunatyylit, jotka olivat vieläpä vähän kapeampia kuin alkuperäinen, eli sai pikkuisen lisätilaa (tai ainakin pidin niitä tyylikkäämpinä). Tyyli taisi mukailla jotain silloista Linux-puolen Gnome-teemaa, mutta kuvaa en tähän hätään löytänyt.

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1592
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio/Joensuu

Re: Apua tarvitaan taas! - Yleisiä tietokoneongelmia

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

Tulipa muuten tämä video mieleen, kun tässä puhuttiin Windows 11:stä ja 10:stä. Tämä ei siis liity muuten aiheeseen mitenkään, mutta on mielenkiintoinen video siitä, mitä tapahtuu, kun Windows 11:ä hajottaa tarpeeksi. Se nimittäin muuttuu hajotessaan pala palalta Windows 10:ksi. (Videossa n. kohdasta 9:20 eteenpäin.) :heh: Muissakin vastaavissa Windows 11:n hajottamisvideoissa olen nähnyt käyvän näin. Onkohan tämä tarkoituksellista? :miettii: Joka tapauksessa ilmeisesti Windows 10 pyörii aika vahvasti edelleen Windows 11:n pohjalla.



EDIT:
Nytpä tuli teknisiä ongelmia minullekin. Langattoman hiireni USB-liittimen metalliosa nimittäin jäi koneeni USB-aukkoon, kun irrotin liittimen. Mukaan lähti siis vain muovipää ja metalliosan sisällä oleva piirilevy, eikä sitä metalliosaa yksinään sieltä kolosesta saa ilman apuvoimia. Sain sen väännettyä talttapäisellä ruuvarilla irti koneesta, ja nyt metalliosa on teipattu muuhun liittimeen kiinni, koska kaikenhan pystyy korjaamaan teipillä tai rakkaudella. :heh: Samalla tavalla kävi aikanaan edellisellekin hiirelleni, eli siinäkin piti teippifixaus tehdä. Onkohan koneessani jotenkin erityistiukat USB-koloset, kun se irrottelee noita metallipäitä, vai ovatko langattomien hiirien USB:t vain noin heikkotekoisia? :miettii:
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Suomi viisuihin
Siemailija
Siemailija
Viestit: 135
Liittynyt: 18 Helmi 2024, 14:25

Re: Apua tarvitaan taas! - Yleisiä tietokoneongelmia

Viesti Kirjoittaja Suomi viisuihin »

Pystyykö oman profiilin poistamaan?

Avatar
Happy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 16997
Liittynyt: 10 Marras 2011, 20:58

Re: Apua tarvitaan taas! - Yleisiä tietokoneongelmia

Viesti Kirjoittaja Happy »

^ ylläpitö pystyy. Harmi etten mä pysty: osa lentäis heti hevonkuuseen :heh:
Never miss a good chance to shut up.

Avatar
Kasper_
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5397
Liittynyt: 29 Maalis 2022, 22:01
Paikkakunta: Kotka

Re: Apua tarvitaan taas! - Yleisiä tietokoneongelmia

Viesti Kirjoittaja Kasper_ »

^ Ehkä ihan hyvä ettei kun se saattaisi olla minun lähtöpassit sitten
Bejba, it's kajnda krezja :kaunis:

Vastaa Viestiin