UMK24: yleiskeskustelu
- Creeperqueen
- Kanta-asiakas
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 20 Huhti 2011, 00:34
- Paikkakunta: Lahti
Re: UMK24: yleiskeskustelu
Kun tän hetkisestä kokonaiskuuntelumäärästä vähentää sen ensimmäisen tunnin 12 445, ja tän päivän Suomi-striimaukset, niin silleenhän tuon laskeen. Itsellä ei oo sovelluksen kuuntelumäärät tälle päivälle vielä päivittyneet, niin itse en pysty just nyt laskeen.
2024: The Code, 2023: Cha Cha Cha, 2022: In Corpore Sano, 2021: Shum, 2020: Chains On You, 2019: Hatrið mun sigra, 2018: Viszlát nyár, 2017: Line, 2016: LoveWave
Re: UMK24: yleiskeskustelu
Olisikohan Robin jo seuraavana vuotena yrittämässä uudelleen viisuihin kun IS:n tänään julkaistussa videohaastiksessa pitää tätä alkanutta vuotta välivuotena. Englanninkielinen albumi edelleen tekeillä vaikka julkaisee pari suomenkielistä biisiä. Alan Walkerin kiertueelta sanoi oppineensa että pitää olla ympärillä osaajia muualtakin kuin tutuista. Ehkä Ylenkin kannattaisi tuota vähän pohtia jos viisukarsinnat Ylellä vielä aikoo kehittyä musiikkikisana eikä vain uusien ja vanhojen huumorihahmojen pelikenttänä.
On muuten ongelmallista kun UMK sisäpiiristä Mon Cheri sanoittaja, UMK-showtuottaja Elias Koskimies tulee tekemään rahaa biisillä joka nousee Spotifyn kärkeen UMK:n avulla. Jos näin toimitaan niin pitäisi Ylellä jonkun tajuta mitä tässä on mätää. Ei riitä että sanotaan esim. että tilanne tuli sattumana tai vaikka että on vapaus tehdä mitä itse halutaan. Yleä vahtivat poliittiset voimat ja iltapäivälehdet voisi ottaa tämän esille Yle-rahoituksen pian tullessa tarkempaan tarkasteluun. Niitä osaavia biisintekijöitä välinumeroihin löytyy muualtakin kuin UMK-tiimistä.
Pohdintaa siis mahdollisesta väärinkäytöstä julkisen rahoituksen yleisradioyhtiön sisällä. Voiko muissa EBU-maissa tapahtua samanlaista touhua? Olemmeko yhtään parempia kuin ne ns. korruptoituneet maat?
On muuten ongelmallista kun UMK sisäpiiristä Mon Cheri sanoittaja, UMK-showtuottaja Elias Koskimies tulee tekemään rahaa biisillä joka nousee Spotifyn kärkeen UMK:n avulla. Jos näin toimitaan niin pitäisi Ylellä jonkun tajuta mitä tässä on mätää. Ei riitä että sanotaan esim. että tilanne tuli sattumana tai vaikka että on vapaus tehdä mitä itse halutaan. Yleä vahtivat poliittiset voimat ja iltapäivälehdet voisi ottaa tämän esille Yle-rahoituksen pian tullessa tarkempaan tarkasteluun. Niitä osaavia biisintekijöitä välinumeroihin löytyy muualtakin kuin UMK-tiimistä.
Pohdintaa siis mahdollisesta väärinkäytöstä julkisen rahoituksen yleisradioyhtiön sisällä. Voiko muissa EBU-maissa tapahtua samanlaista touhua? Olemmeko yhtään parempia kuin ne ns. korruptoituneet maat?
Re: UMK24: yleiskeskustelu
Työnantaja ei voi kieltää tekemästä muita töitä, jotka eivät kilpaile työnantajan oman työn kanssa. Yle ei ole musiikkituottaja, joten musiikkituottajan sivutöiden tekeminen ei millään tasolla voi olla kiellettyä. Valtion virkamiehillä on hieman tiukemmat säännöt sivutoimien ilmoittamisessa, mutta Ylen työntekijät eivät ole valtion virkamiehiä.
Boikotoin vuoden 2024 viisuja. EBU on munaton, siksi Suomi tuo munan mukanaan! #farkkumuna #jegg
Re: UMK24: yleiskeskustelu
On kuitenkin vähintään erikoista euroopankin tasolla että julkisista rahoista tehdään miljoonabudjetin ohjelmaa tällaisella tavalla. Ehkä on parempikin että Yle-laki estää sponsoroinnit ja sen myötä UMK:n laajenemisen. Toki ehkä sekin olisi täysin ok ja lain mukaista että hypoteettisesti valtion rahapelilain salliessa UMK välinumerobiisi päätyisi ulkomaisen laillisen rahapeliyhtiön mainokseen. Kun kerran on todettu hyväksi ja toimivaksi konseptiksi niin mitäpä sitä UMK-showtuottajaa estämään tekemästä uudestaan sama ilman kilpailutusta.
Selväähän on että jo tämä Mon Cheri biisi ei menestyessään tule rajoittumaan vain Spotify-listoille ja Ylen radioon vaan esim. joku mainostajakin sen voi ottaa osaksi tuote/palvelukampanjaa TIktokeissa ja ties missä. Eliashan siellä on valmiina ohjaamaan kansainvälisesti omistetun, Pilvin biisin julkaisseen Universal Musicin kanssa yhteistyössä nekin videokampanjat omalla tuotantofirmallaan, tietysti. Ja vaikka ei näin kävisikään ja kaikki meni sääntöjen mukaan, niin Ylellä on peiliin katsomisen paikka.
Selväähän on että jo tämä Mon Cheri biisi ei menestyessään tule rajoittumaan vain Spotify-listoille ja Ylen radioon vaan esim. joku mainostajakin sen voi ottaa osaksi tuote/palvelukampanjaa TIktokeissa ja ties missä. Eliashan siellä on valmiina ohjaamaan kansainvälisesti omistetun, Pilvin biisin julkaisseen Universal Musicin kanssa yhteistyössä nekin videokampanjat omalla tuotantofirmallaan, tietysti. Ja vaikka ei näin kävisikään ja kaikki meni sääntöjen mukaan, niin Ylellä on peiliin katsomisen paikka.
Re: UMK24: yleiskeskustelu
UMK:n historian tuottoisin väliaikanumero on Antti Tuiskun Peto on irti, eikä siinäkään ole mitään ongelmaa. Kappaleen omistaa sen tekijätiimi, samoin kuin Mon Cherinkin omistaa sen tekijät. Tai en ainakaan usko, että suostuivat luovuttamaan tekijänoikeutensa Ylelle. Se on ihan puhtaasti sopimusasia.
Kyseessä ei siis ole tilauskappale UMK:lle, joten ei siitä ole suuria summia maksettukaan. Se ei näin ollen kuulu kilpailutuslainsäädännön piiriin.
Kyseessä ei siis ole tilauskappale UMK:lle, joten ei siitä ole suuria summia maksettukaan. Se ei näin ollen kuulu kilpailutuslainsäädännön piiriin.
Boikotoin vuoden 2024 viisuja. EBU on munaton, siksi Suomi tuo munan mukanaan! #farkkumuna #jegg
Re: UMK24: yleiskeskustelu
Siis mikä tässä nyt olisi mahdollinen väärinkäyttö? Koskimiehelle on maksettu show-tuottajana toimimisesta, ei suoranaisesti tuon biisin sanoittamisesta. Oletko siis sitä mieltä, että tekijänoikeustulot kuuluisivat tekijän sijasta Ylelle? Sehän sotisi koko tekijänoikeuskorvauksien tarkoitusta vastaan ja vasta epäeettistä sitten olisikin.xyz09 kirjoitti: ↑24 Helmi 2024, 22:03 On muuten ongelmallista kun UMK sisäpiiristä Mon Cheri sanoittaja, UMK-showtuottaja Elias Koskimies tulee tekemään rahaa biisillä joka nousee Spotifyn kärkeen UMK:n avulla. Jos näin toimitaan niin pitäisi Ylellä jonkun tajuta mitä tässä on mätää. Ei riitä että sanotaan esim. että tilanne tuli sattumana tai vaikka että on vapaus tehdä mitä itse halutaan. Yleä vahtivat poliittiset voimat ja iltapäivälehdet voisi ottaa tämän esille Yle-rahoituksen pian tullessa tarkempaan tarkasteluun. Niitä osaavia biisintekijöitä välinumeroihin löytyy muualtakin kuin UMK-tiimistä.
Pohdintaa siis mahdollisesta väärinkäytöstä julkisen rahoituksen yleisradioyhtiön sisällä. Voiko muissa EBU-maissa tapahtua samanlaista touhua? Olemmeko yhtään parempia kuin ne ns. korruptoituneet maat?
Yle-rahoituksen vetäminen tähän mukaan kuulostaa myös aika tarkoituksenhakuiselta. Jos Koskimies tuolla biisillä muutaman tonnin tienaa tekijänoikeustuloja, niin sillä ei ole missään skenaariossa mitään merkitystä Ylen rahoituksen kannalta.
” Tämä kappale on todella erilainen, ainutlaatuinen ja persoonallinen, ja se onnistuu todella erottumaan massasta.”
- Viisu-Alno kuvaillessaan Kyprosen kappaletta 24.3.2023
- Viisu-Alno kuvaillessaan Kyprosen kappaletta 24.3.2023
Re: UMK24: yleiskeskustelu
Voi kuitenkin myös kääntäen kysyä mihin Koskimies sen pari tonnia tarvitsee? Ja miksi Ylen pitäisi juuri hänen sivutöitään tukea? Näihin ei virallista vastausta ikinä saada joten asia jäänee selvittämättä.
Re: UMK24: yleiskeskustelu
Mon Chéri jatkaa Suomen Spotify-listan ykkösenä 179 968 striimauksen voimin. Top5:ssa kolmantena on Käärijä ja Erika ja viidentenä Sara. No Rules ponnistaa myös takaisin top20:een sijalle 19.
Pilvin kappaleen avaus on ollut komea ja mielenkiinnolla seuraan, onko kappaleella samanlainen kisakunto listalla kuin esimerkiksi Mirallan Timanttei-kappaleella.
Pilvin kappaleen avaus on ollut komea ja mielenkiinnolla seuraan, onko kappaleella samanlainen kisakunto listalla kuin esimerkiksi Mirallan Timanttei-kappaleella.
Re: UMK24: yleiskeskustelu
Ei jumalauta nyt. Suomessa siis todellakin on lähes täysi oikeus tehdä työkseen sitä mitä tahtoo, eikä työnantajalla todellakaan ole oikeutta estää työntekijän sivutöitä ja niistä saatavia tuloja, ellei kyseessä ole suoraan työnantajan kanssa kilpaileva toiminta. Sivutyöstä saatu palkka ja muut palkkiot luonnollisesti kuuluvat työntekijälle.
Jos väliaikanumerona ei olisi ollut Mon Cheri, se olisi ollut joku muu kappale. Jonkun oikean artistin kappale, joka olisi joko vastikään ilmestynyt tai olisi ollut ensiesitys, levytetty kappale joka tapauksessa. Se, että Mon Cheri päätettiin levyttää vasta UMK:n jälkeen, ei muuta asetelmaa eikä tee sitä ongelmalliseksi miltään kantilta.
Sekä Yle että kaupalliset kanavat esittävät jatkuvasti uutta ja vanhaa musiikkia ja jos kappale nousee levyraadin/vainelämään/idolsin/umk:n kautta hitiksi kaikkien huulille, se on vain hyvä juttu.
Jos väliaikanumerona ei olisi ollut Mon Cheri, se olisi ollut joku muu kappale. Jonkun oikean artistin kappale, joka olisi joko vastikään ilmestynyt tai olisi ollut ensiesitys, levytetty kappale joka tapauksessa. Se, että Mon Cheri päätettiin levyttää vasta UMK:n jälkeen, ei muuta asetelmaa eikä tee sitä ongelmalliseksi miltään kantilta.
Sekä Yle että kaupalliset kanavat esittävät jatkuvasti uutta ja vanhaa musiikkia ja jos kappale nousee levyraadin/vainelämään/idolsin/umk:n kautta hitiksi kaikkien huulille, se on vain hyvä juttu.
Boikotoin vuoden 2024 viisuja. EBU on munaton, siksi Suomi tuo munan mukanaan! #farkkumuna #jegg
Re: UMK24: yleiskeskustelu
Ylellehän on ehdottomasti vain hyväksi, että UMK-brändi saa nostetta siksi, että siellä esiintyneet kappaleet menestyy. Mitä järkeä olisi järjestää musiikkikilpailua, jos sieltä ei saisi nousta kaupallisesti kannattavia biisejä??
Kuori mua pussikulli
Käsittääkseni pyramidi ei kuitenkaan ole selfie
Käsittääkseni pyramidi ei kuitenkaan ole selfie
Re: UMK24: yleiskeskustelu
Jos muuten olisi menty vanhan aikataulun mukaan, Suomen edustaja olisi ratkennut vasta eilen. Ihan hirvittävän pitkä väli biisien julkaisemisesta itse finaaliin.
Elämä ajaa ohi kohta
Joten skippaa se kotisohva
Joten skippaa se kotisohva
Re: UMK24: yleiskeskustelu
Ei sillä että asialla ihmeemmin merkitystä olisi, mutta Koskimieshän ei ole Ylen työntekijä.
Miehen 50-vuotishaastattelu:
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010068868.html
"...Olen freelancer ja ehdin tehdä myös muita tuotantoja,..."
Miehen 50-vuotishaastattelu:
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010068868.html
"...Olen freelancer ja ehdin tehdä myös muita tuotantoja,..."
Vielä eilen moni piti tätä päivää tulevaisuutena, mutta huomenna se on jo historiaa
Re: UMK24: yleiskeskustelu
Miten tää ”UMK: n jälkeinen masennus” vaan jatkuu ja jatkuu? Oli aivan ihana ilta ja varsinkin se että voittajasta sai oikeasti yllättyä No ehkä tää vielä joskus menee ohi
Must tuntuu et must ei tuu fiksumpaa tai kauniimpaa mä en saanu vaikuttaa siihen millaset kortit saan vuodet eikä kilsatkaan tee must kai tän viisaampaa mut viel voin vaikuttaa siihen mitä näil korteil saan
slayrikeskus
slayrikeskus
Re: UMK24: yleiskeskustelu
Jenni Vartianen on kyllä uudistunut hienovaraisesti ja tyylikkäästi. Rakastan tätä tarttuvaa, herkkää mutta voimaannuttavaa musaa. Ihan eri maailma kuin niissä aikaisemmissa ranteet auki hautajaisbiiseissä. Mihin saa laittaa nimensä että hän laittaisi biisin UMK:hon?
Nyt ne verhot kii
Re: UMK24: yleiskeskustelu
^ Näppärä biisi, mutta heti tuli mieleen, että onko tehty jollekin kivennäisvesifirmalle tunnari? Tykkään kyllä biisin nimestäkin.
Riskinä seniorilaumat
Re: UMK24: yleiskeskustelu
Riskinä seniorilaumat
Re: UMK24: yleiskeskustelu
Tiedä sitten onko tämä hyvä vai huono uutinen. Toivottavasti UMK:lla on vetovoimaa uusien talenttien vetämiseksi tuotantoon. Ellei Yle sitten valitse omista joukoistaan shown vetäjän.Erika Vikmanin UMK-esitys sai aikanaan kritiikkiä lavashow'sta. Moni oli sitä mieltä, että karhut olivat liikaa. Koskimiehen mielestä karhut olivat mahtavat.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin
- Mä elän vieläkin
Re: UMK24: yleiskeskustelu
Erika pyörinyt nyt viime päivät mielessä olisiko hän tulossa takas UMK:hon. Kun ei päässyt yhdessä Käärijän kanssa niin miksei yksin. Selvästi kiinnostus UMK-sirkusta kohtaan on vaikka vuosia ja vuosia sitten sanoi että ei enää. Erika on niitä harvoja suomalaisia jotka vaan tehtailee hittejä hitin perään. Live vaan pitäisi osata naulita. Toki nämä ovat menneet niin paljon eteenpäin suunnittelun osalta että sieltä voisi tulla oikeesti laadukasta ja hyvää.
Nyt ne verhot kii
Re: UMK24: yleiskeskustelu
Luin tästä Jodelista ja koska itsellä on termit täysin hukassa niin pelästyin ensin, että Tapio Hakanen on jättämässä UMK:n. Ei onneksi sentään.
Voisin kuvitella UMK:n olevan sellaisissa mittasuhteissa, että kiinnostusta tuohon hommaan kyllä löytyy. Melkein ehkä toivoisin, että Yle järjestäisi vaikka avoimen haun hommaan, kuin valitsisi omistaan jonkun. Ehkä vienosti toivon myös, että vaihtuminen näkyisi siinä, ettei UMK:ssa joku vuosi ole mukana sitä biisiä, jonka lavaesitys on lähes katastrofi.
Voisin kuvitella UMK:n olevan sellaisissa mittasuhteissa, että kiinnostusta tuohon hommaan kyllä löytyy. Melkein ehkä toivoisin, että Yle järjestäisi vaikka avoimen haun hommaan, kuin valitsisi omistaan jonkun. Ehkä vienosti toivon myös, että vaihtuminen näkyisi siinä, ettei UMK:ssa joku vuosi ole mukana sitä biisiä, jonka lavaesitys on lähes katastrofi.
Elämä ajaa ohi kohta
Joten skippaa se kotisohva
Joten skippaa se kotisohva