UMK24: yleiskeskustelu

Euroviisut 2024 länsinaapurissa

Suosikkisi UMK24-kappaleista? (max 2)

Cyan Kicks – Dancing with demons
42
11%
Sexmane – Mania
17
4%
Sara Siipola – Paskana
154
39%
Jesse Markin – Glow
36
9%
Windows95man – No rules!
52
13%
Sini Sabotage – Kuori mua
57
15%
Mikael Gabriel x nublu – Vox populi
35
9%
 
Ääniä yhteensä: 393

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8348
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

No jaa. 2016 Sing it awaytä parempia olisi ollut joukko, mutta moni niistä jäi semiinsä. Varsinkin kakkossemi oli murhaa.

Attention 2 "Ready for the Show"
Cristal Snow "Love Is Blind"
Annica Milán & Kimmo Blom "Good Enough"
Ylona "Blazing Fire"
Pietarin Spektaakkeli "Liian kuuma"

Eikä tarvinnut listata edes Mikael Saarta. Blazing Fire oli paras biisi ja kamera tuntui rakastavan Ylonaa, mutta lavaylöspano näytti raavitun kasaan Ylen ylijäämärekvisiittavarastosta. Jäi semiinsä.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Bandido1
Siemailija
Siemailija
Viestit: 154
Liittynyt: 11 Helmi 2024, 20:46

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Bandido1 »

Oli biisikin huono, ruma ja paskainen pop-soulrevitys, Addicted to You 2.

Avatar
viisuilta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Tammi 2022, 14:13

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja viisuilta »

Ai varmistus tuli viime vuonna heti finaalin jälkeen :eeek: Saas nähdä milloin tällä kertaa tulee (vai tuleeko :heh: ) :miettii:
✨Must tuntuu et must ei tuu fiksumpaa tai kauniimpaa mä en saanu vaikuttaa siihen millaset kortit saan vuodet eikä kilsatkaan tee must kai tän viisaampaa mut viel voin vaikuttaa siihen mitä näil korteil saan ✨

:voitto: slayrikeskus :voitto:

Avatar
YourMother
Vielä yhdet
Vielä yhdet
Viestit: 981
Liittynyt: 04 Maalis 2018, 15:43
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja YourMother »

En tiennyt oikein mihin laittaa tämän, joten jos se on väärässä paikassa, siirtäkää kaikin mokomin jonnekin järkevämpään paikkaan.

Mä en tiedä kuinka muut täällä yleisesti tuntee tätä asiaa kohtaan, mutta itse toivon että jos Israel on edelleen mukana ensi vuoden viisuissa, niin Suomi jättäytyy pois. En kestä toista tällasta paskamyrskyä, enkä halua suomalaisen artistin joutuvan enää keskelle sellaista. Selvästi artistit eivät voineet hyvin tämän vuoden kisoissa ja EBUn suhmurointi saavutti lakipisteensä.
Kansanmurhaajille annettiin kaikki tila ja massiivinen yleisö, ja samalla kaikki sympatian ja solidaarisuuden osoitukset Palestiinalle kiellettiin rangaistuksen uhalla.
Artisteja ilmeisesti ahdisteltiin, eikä EBU reagoinut mitenkään vaikka sääntöjä rikottiin tässä kuuluisassa nollatoleranssissa.
Lopulta ääntenlaskussa raadit kylmästi torppasivat Israelin tekemällä häpeilemättömästi juuri sitä mistä niitä vaaditaan tilille vuosi toisensa jälkeen, mutta tällä kertaa jopa minä olin tyytyväinen.
Välillä luulin että olin jossain kuumehoureissa ja vaan hallusinon nämä Orwellilaiset Euroviisut.

Niin kauan kun siellä on kilpailemassa joku äärioikeiston sotaisa lemmikki, on puhelinäänestys pilalla (ja sen myötä myös raadit jotka joutuvat laittamaan peukalonsa vaa'alle). Suomen euroviisufanit eivät junailleet Israelille 12 telepistettä ja kaikki tietävät sen.
Olen jokseenkin vakuuttunut että se syy miksi jotkut maat eivät menestyneet teleäänissä tänä vuonna, johtui ainakin osittain siitä että monet keskittivät äänensä enemmän kuin aiempina vuosina, toivoen että ryhmittäytymällä voittajasuosikkien kuten Kroatian tai Sveitsin taakse, niillä olisi mahdollisuus päihittää Israel ja pelastaa viisut. Tällainen pelon ilmapiiri tuskin on Euroviisujen hengen mukaista.
Oli kyllä kokemus, jumalauta.
CV: Pessimistien Ompeluseuran pj, Soppatieteen Vihtori, kolminkertainen ehdokas, edellisen elokuvan tekijä.

Cha Cha Cha,
toinen silmä jo karsastaa,
ja puhe sammaltaa,
kun tää toinen puoli must vallan saa.

Avatar
granaattiomena
Press
Press
Viestit: 5341
Liittynyt: 27 Helmi 2016, 21:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja granaattiomena »

Niin. Jos ensi vuonna kaikki asiat ovat samalla tavalla kuin tänä vuonna ja Israel edelleen osallistuu, mikä muka estäisi kilpailua olemasta samanlainen shitshow kuin tänä vuonna? Vai uskooko joku optimistisesti, että lähi-itään saadaan rauha ja vuoden päästä kukaan ei ole enää vihainen Israelille heidän tekemistään sotarikoksista?
Jaskanko
Voi vittu
Khanaa.
– ESC Addict 98

Avatar
pikkukettu
Laulaa viisuja
Laulaa viisuja
Viestit: 279
Liittynyt: 15 Touko 2009, 00:55

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja pikkukettu »

Mäkin toivoisin, että Yle ottaisi kantaa Israelin osallistumiseen jo hyvissä ajoin ennen UMK-hakuja, koska tällaisesta tilanteesta lähtiessä on turha toivoa hyvälaatuista UMK:ta ensi vuodelle. Kuka artisti muka lähtisi vapaaehtoisesti tuohon, vaikka olisi millainen kappale, kun nyt on nähty, että Yleltä tai EBUlta on turha odottaa tukea…

Ylen kannan pitäisi olla vähintään sellainen, että jos sota on edelleen käynnissä ensi vuoden puolella eikä Israel ole vetäytymässä, Suomi ei osallistu, jos Israel osallistuu. Omasta puolestani voisi olla tiukempiin (esim sellainen että oli Israelin tilanne mikä hyvänsä, Suomi ei osallistu samaan aikaan sen kanssa). Vain tällöin voitaisiin UMK pitää sellaisena Euroviisuista erillisenä laulukilpailuna, jollaisena sitä muka yritettiin nähdä tänä vuonna.

En toki valitettavasti hetkeäkään usko, että Yle tällaista kantaa ottaa, eli pelkään ensi vuoden UMK:sta tulevan vielä enemmän välivuosi kuin tästä vuodesta. Toivottavasti UMK:n hyvä momentum ei kaadu siihen, että voidaan palata hyvään nousuun parin vuoden päästä.

Primavera
Maistelija
Maistelija
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Touko 2023, 16:41

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Primavera »

Milloin Lähi-idässä olisi ollut rauha?

Se, että laajennetaan sodankäyntiä Euroviisuihin ja pisteidenjakoon on käsittämätöntä. Jos ja kun siellä Israelin puolellakin on avuntarvetta, mikseivät nämä äänestykseen reippaalla kädellä investoineet voisi tukea israelilaisia kohteita sillä rahalla?

Ukrainan sotaan on väki turtunut ja moni toimii kuten ukrainalaiset vetoavat toimimaan eli laittamaan rahaa avustusjärjestöille tai vaikka suoraan Ukrainan puolustusvoimille. Ukrainalaiset eivät ole hakemassa viisuvoittoa. Zelenskyille on tärkeää, että ukranailaista musiikkia ja kulttuuria esitellään maan ulkopuolella ja siksi he osallistuvat Euroviisuihin ja osa käy ulkomaankiertueillakin,

Ukrainalaiset haaveilevat rauhasta ja mahdollisuudesta elää tavallista elämää.

Avatar
DenEurovise
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1739
Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
Paikkakunta: Kuopio/Joensuu

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja DenEurovise »

Ylen kanta taitaa edelleen olla, että "luotetaan EBU:n harkintaan." Näin Vilén taisi ainakin mainita jossain israel-jutussa kisojen aikana. Eli Yle ei uskalla tehdä itse vaikeita päätöksiä. Pahoin kyllä pelkään minäkin, että se tulee heijastumaan ensi vuoden UMK:hon. Euroviisut ei ole enää samanlainen kiva ponnahduslauta uralle kuin se oli hyvin lyhyen aikaa 2021-23. Nyt se näyttäytyy helposti pelottavana sekoiluna, jossa täytyy ottaa kantaa kompleksisiin ulkopoliittisiin asioihin mahdollisesti oman uran kustannuksella. Harmi. :/
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad

Miss Li: Komplicerad

Primavera
Maistelija
Maistelija
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Touko 2023, 16:41

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Primavera »

Yksi vaihtoehto on tehdä UMK:sta uuden suomalaisen musiikin juhlaa. Niitä iltoja ja semifinalisteja voisi olla enemmän. Tottakai olisi hyvä jos koko maailma saisi nähdä ohjelman Areenan kautta ja vieläpä englanniksi käännettynä. Ylen pitää lähteä liikkeelle sillä asenteella, että käännetään jokainen kivi lahjakkuuksien löytämiseksi.

Kaiken ei tarvisi olla edes mitään suoraan kanaville menevässä muodossa olevaa kaupallista musiikkia. Jos Aija Puurtisen saisi mukaan valmentamaan artisteja lavalle, olisi kansalla mielenkiintoista katsottavaa.

Sehän olisi mukava vastaisku niille, jotka sanovat ettei Ylen kanavilla ole ikinä mitään mielenkiintoista. Uskon, että semifinaalien kautta finaaliin säilyttäen mahdollisuuden muokata kappalettaan ennen finaalia, toisi näytille uusia kasvoja ja kykyjä. Vielä kun se muistettaisiin, että Suomi on menestynyt Euroviisuissa parhaiten ei-viisumaisilla kappaleilla. Parempi tehdä sitten sitä omaa ja sellaista, jota kestää kuulla radiosta marraskuisena räntäsadeaamuna.

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33308
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Pete »

Ehdottomasti täytyy olla selvyys ennen syyskuuta, voivatko sotaa käyvät maat osallistua viisuihin. Muuten varmasti monen maan karsinnoissa käy artistikato.
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Yiorgos
Ryystäjä
Ryystäjä
Viestit: 334
Liittynyt: 25 Tammi 2013, 14:37
Paikkakunta: Κοτκα

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja Yiorgos »

Laitetaan tämä nyt tänne, mut joo tosiaan olisi mukava, jos tulisi jo UMK25-ketju. Spekulaatio ajanjakso nopeuttaa mukavasti palautumista jo nyt menneestä viisuvuodesta.

Avatar
hra47
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8348
Liittynyt: 29 Tammi 2007, 12:53
Paikkakunta: Espoo

Re: UMK24: yleiskeskustelu

Viesti Kirjoittaja hra47 »

Yleistä-alueella on jo avattu Suomi 2025-ketju.
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin

Vastaa Viestiin