VAIN ÄÄNESTÄNEILLE: Tornerò -kommentit

Sanoituskilpailukausi 2006
Avatar
itikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5636
Liittynyt: 21 Kesä 2004, 08:29
Paikkakunta: Helsinki

VAIN ÄÄNESTÄNEILLE: Tornerò -kommentit

Viesti Kirjoittaja itikka »

Onkos sitä jo äänetetty?

Mikäli ei, niin HUS siitä lukemasta tätä ketjua. Kisakäännökset on sivulla http://kotisivu.mtv3.fi/itikka/rom06.txt ja pisteet voi laittaa minulle Kuppilan ykstityisviestinä.

Sen jälkeen olet enemmän kuin tervetullut lukemaan tätä ketjua.

Ja tietenkin myös kommentoimaan itse kisakäännöksiä. :peukku:









Kuusi käännöstä siis on mukana. Mikä teksteissä sykähdytti ja mikä vaikutti pisteisiin. Kerro se meille muillekin!









Kommentointi siis alkakoon!









Siis NYT! ;)
Życie jest drogą, życie jest snem
A co będzie potem? - nie wiem, i wiem
O nic nie pytaj, dowiesz się gdy
Skończy się droga, życie... i sny

Avatar
Metsis
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3253
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 14:26
Paikkakunta: Turku

VAIN ÄÄNESTÄNEILLE: Tornerò -kommentit

Viesti Kirjoittaja Metsis »

Jättefin. Parin hyvätasoisen kisan jälkeen tuli sitten ah niiiiin ihana, mutta vaikeasti käännettävä Romania. Käännöksistä ei löytynyt oikeestaan yhtään helmeä (omaani olen jäävi arvostelemaan tässä suhteessa) ja tämä on pahasti sanottu, mutta viimeistä sijaa joutui oikein pohtimaan... Nimittäin siltä kantilta, että sinne oli tungosta :/

1. TANSSIMAAN?
Niin mitä tässä kappaleessa okeen sanottiinkaan? ;) Ai että tanssimaan! Niin, tosiaan. Toistoa, toistoa ja toistoa. Synkka huono, todella harvoissa kohdissa keksin, miten tavut tungetaan/venytetään paikoilleen. Kertosäkeen riimityksessä ei oikein logiikka toiminut. Yritystä oli ja ideasta plussaa. Tanssibiisi :)

2. TURHAANKO?
Kertosäe ei napannut, laulettavuus kyllä toimi koko kappaleen ajan. 2. säkeistö nosti pisteitä rutkasti, ei erikoinen, mutta hyvä. Kaiken kaikkiaan toimiva, muttei helmi.

3. LINTUNEN
Olen varmaan tässä mielessä aika hassu, mutta tuntuu, etteivät lintuaiheiset käännökset ikinä valkene minulle kauneudessaa :D Synkka... naah, ei paha. Toimiva, muttei helmi tämäkään.

4. OLET MUN
Laulettavuus? Laulettavuus? Voi apua... Sanoissa ei sinäänsä mitään vikaa, mutta eihän sitä piiloleikkiäkään leikitä niin että etsijä vain huutaa siinä pihalla :D okei, mistäköhän toikin tuli :D

5. KESTÄN SEN
Voi että, olisin kauheasti halunnut pitää tästä! Lukemalla hyvä, mutta kun yrittää laulaa... ei. Onhan tälläkin hetkensä, esimerkiksi kertosäe on hyvä.

6. SIITÄ ON AIKAA
Oma. Ärsyttävän vaikea käännettävä, osan huonosynkka-syytöksistä voi siis laittaa sen piikkiin. Mitenköhän tämä syntyi... Piti keksiä sanalle "takaisin" riimipari :D Tätä käännöstä olen kyllä vatvonut eniten koko käännösurani aikana ja tuollainen siitä sitten tuli... naah.
Katsos, onni on kuin päivänpaiste, mitä kirkkaampi paiste on, sen mustempi varjo vierelläsi. Pilvisellä säällä ei ole varjojakaan.
Hilja Valtonen - Neekerityttö peilaa

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30536
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

VAIN ÄÄNESTÄNEILLE: Tornerò -kommentit

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Yllättävän vähän tekstejä. Toisaalta hyvä, kahdentoista Tornerò-tekstin kanssa olisi joutunut viettämään tuskallisia hetkiä paljon pitempään.

Sanoitus 1. TANSSIMAAN?
Tanssimaanpa tosiaan. Olikos tässä tekstissä muita sanoja ollenkaan? Jos nyt oikein laskin, niin tanssittomia lauseita taisi olla kuusi, neljä niistä C-osassa. Tanssittomia virkkeitä ei C-osan ulkopuolelta löydy ensimmäistäkään. Sanavalintojen kannalta vähän köyhiä ratkaisuja siis. Oikeaa sisältöä näin lyhyestä tekstistä ei minun puolestani välttämättä tarvitse löytyä mutta jos sitä ei ole, niin voisi sentään feikata käyttämällä vähän vaihtelevampia sanoja. Varmaankin juuri sen vaihtelevuuden C-osa tuntui tässä onnistuneimmalta kohdalta.

Sanoitus 2. TURHAANKO?
Eräiden kuppilalaisten kommenteista tutuiksi tulleet ei sais -voihkaisut herättivät hilpeyttä. Ei sais toki. ;) Varsin hyvin ne tekstiin ja biisiin silti sopivat. Toiveikkaalta tunnelmaltaan ja sisällöltään teksti on erittäinkin onnistunut. Pari ongelmallista kohtaa silti löytyy, ensinnäkin "usko he ei" (he-pronominia käytettäessä verbiä taidetaan taivuttaa järjestelmällisesti oikein, ts. tässä käytetty muoto ei esiinny sen enempää puhe- kuin kirjakielessäkään) ja C-osan logiikka. Kertoja löytää keinon saada ihastuksensa kohde omakseen, "kunhan kuulla saa", että on hänen. Höh, eihän siinä vaiheessa mitään keinoja tarvita. Kunhan-lauseet jäävät häiritsevän irrallisiksi, kun ne eivät ole sivulauseita millekään. Lisäksi vaikka luettaessa kertosäe on mainio, laulettaessa tauotukset muuttavat toisen rivin tulkinnan helposti tarkoitetun sijasta muotoon "Sut haluan, tuon uskonko?". Laulettavuudeltaan teksti on hyvä mutta ehkä vähän tällaista muuta sanoitusteknistä hiomista vailla.

Sanoitus 3. LINTUNEN
Hmm... mistä vetoa, että tätä on alunperin kirjoitettu preesensissä ja sitten päätetty muuttaa imperfektiin? :miettii: Noista "tuon"- ja "loit"-sanoista tuli vain mieleen... Aika harras teksti ja periaatteessa tyyliltään biisiin sopiva, tai no, ehkä vähän ylätyylinen. En tiedä, oliko näissä lintusessa ja enkelissä jotain elämää suurempaa symboliikkaa, minua ne kummastuttivat, etenkin näin rinnastettuina. Muuten ihan OK.

Sanoitus 4. OLET MUN
Laulettavuuden kanssa tuli ylitsepääsemättömiä ongelmia. Paikoin löytyi reippaasti ylipitkiä säkeitä ("Pidän mielessäni kosketuksesi") ja paikoin tavumäärältään sen verran vajaita ("Tää on turhaa" -säkeet), että tavuja sai venyttää jo luonnottomasti. Painotuksistakin on vähän vaikea saada tolkkua. Teksti vaikuttaa siltä, että laulettavuuttakin on mietitty, mutta en vain saa siitä kiinni. Sen verran kielenvastaisia venytyksiä ja painotuksia jouduin ainakin itse harjoittamaan.

Sanoitus 5. KESTÄN SEN
Oma tekstini, jonka syntyprosessi oli varsinainen Via Dolorosa. Tiesin, etten saisi tavallisin keinoin mitään puoliksikaan järkevää tekstiä aikaan, koska ärsyyntyisin biisiin alta aikayksikön ja siirtäisin tekstin tekemistä tuonnemmaksi, kunnes se olisi ollut pakko lopulta tehdä viimeisessä puolessa tunnissa ennen deadlinea. Koska en halunnut menettää mielenrauhaani koko viikoksi näin kammottavan biisin takia, otin maanantaina järeämmät aseet käyttöön. Lähdin lenkille, laitoin Torneròn soimaan repeatilla ja vannoin itselleni, ettei takaisin ole tulemista ennen kuin teksti on mielessä puhtaaksikirjoitusta vaille valmis. Tuskallinen 75 minuutin lenkki tuotti sitten tällaisen tuloksen. Osannettekohan muuten arvata, miksi äänestän jo tässä vaiheessa? ;) Äänestämiseen ei tosin löytynyt yhtä tehokasta strategiaa.

Sanoitus 6. SIITÄ ON AIKAA
Säkeistöt tässä olivat ehdottomasti kisan parhaat, teksti istuu napakasti niin rytmiin kuin tunnelmaan. Säkeistöillä teksti sitten ratsastaakin arvioissani aika pitkälle. Kertosäe on turhahko mutta toisaalta tuskinpa se voi tässä biisissä muutakaan olla. :roll: C-osan wonder why -vaikerointeihinkin olisi voinut keksiä jotain vähemmän ilmeistä ja jotain enemmän säkeistöjen tyylin kaltaista mutta menihän se näilläkin. Tekniikassa ei ollut ongelmia ja sisältökin on ilahduttavan helposti seurattavissa. Mutta niille säkeistöille :peukku:.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3100
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

VAIN ÄÄNESTÄNEILLE: Tornerò -kommentit

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Pientä kommentointia täältäkin tulee nyt jo :shock:

1. TANSSIMAAN?
No son siin hilkul lähdenkö, no joo vois sitä yhden biisin keinahdella! Siel tääl vähän kohtia, joita itse viel muuttaisin, mut muuten ihan toimiva paketti. Ehkä tää tanssi-teema on jo hieman tuttu, mut sopinee tähän biisiin.

2. TURHAANKO?
Aika lähel kyl ollaa! Laulettuna tästä ei välttämättä saa sanomaa selville. Tai sitten laulajan täytyy heittää pilkut ja huutomerkit käsimerkeiksi.
Turhaanko, turhaanko
Sut haluan tuon uskonko

3. LINTUNEN
Juu oli todella nopea kyhäelmä tämäkin, mutta lopulta melko tyytyväinen. Ei mikään helmi, mutta ihan mahtava teksti sijoittumaan esim. sijalle 5.

4. OLET MUN
No enkä ole, en täl vonkauksel. Suoraa toimintaa ja lopulta siihen jopa tykästyi. Harmi vain kun ei ollut muita mahdollisuuksia tän pisteyttämiseen kuin tämä. Yks kertsi uupu.

5. KESTÄN SEN
Tätä kyl kestää! Sanailu ehkä hieman ylilentosta tähän poppiin, mut hei soli aika hyvä tehokeino. Paketti kasassa ja siitä saa ol ylpee!

6. SIITÄ ON AIKAA
Ei siitä ny niin kauaa ol, just pisteytin ja erittäin ansioituneesti viel tän tekstin muistaakseni! Ei ihan päässyt tuon edellisen mittoihin, mutta tosi lähelle kuitenkin!

Avatar
wigwam
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2922
Liittynyt: 27 Tammi 2006, 14:42
Paikkakunta: Kouvola

VAIN ÄÄNESTÄNEILLE: Tornerò -kommentit

Viesti Kirjoittaja wigwam »

Tässä pienet kommentit käännöksistä.....


1. TANSSIMAAN?
:/ huono :'(

2. TURHAANKO?
Loppujen lopuksi aika hyvä käännös joka erottui joukosta edukseen.

3. LINTUNEN
Ihan ok teksti, laulettavuus oli ihan hyvä ja muutenkin ihan kelpo käännös.

4. OLET MUN
Jaa a tästä kyllä puuttui jotain ihan kirjaimellisesti mutta eipä anneta sen haitata,
laulettavuudessa oli ylitsepääsemättömiä ongelmia ja muutenkin kehnohko käännös.

5. KESTÄN SEN
Tämä oli suosikkini. Erinomainen kertosäe ja muutenkin hyvä laulettavuus.
Pitäisi tästä varmaan lähteä lenkille seuraavaa käännöstä tekemään :hiips:

6. SIITÄ ON AIKAA
Hyvä peruskäännös jonka laulettavuus oli koko kisan paras mutta mielestäni kertosäkeeseen olisi voitu keksiä jotain omaperäisempää.
Mutta laulettavuudelle :tapu:
www.sodadream.is
Dare to Dream

Avatar
itikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5636
Liittynyt: 21 Kesä 2004, 08:29
Paikkakunta: Helsinki

VAIN ÄÄNESTÄNEILLE: Tornerò -kommentit

Viesti Kirjoittaja itikka »

Tää on tänkin kisan kommentoinnit laiminlyönyt. Anteeksi! :puna:

Tosin nuo omat pisteet noudatteli täysin tuota lopputuloslinjaa, joten mitä sitä sen enempää selittelemään... :cool:
Timoteus kirjoitti:Eräiden kuppilalaisten kommenteista tutuiksi tulleet ei sais -voihkaisut herättivät hilpeyttä. Ei sais toki. ;) Varsin hyvin ne tekstiin ja biisiin silti sopivat.
IhQa, joku sentään tajus... :mrgreen:

Ei sais TOKI käyttää insideläppää näissä teksteissä, mutku ei voinut vastustaa kiusausta... ;)
Życie jest drogą, życie jest snem
A co będzie potem? - nie wiem, i wiem
O nic nie pytaj, dowiesz się gdy
Skończy się droga, życie... i sny

Lukittu