Jos meillä olisi ollut avoin kilpailu...
Vs: Jos meillä olisi ollut avoin kilpailu...
Kutsuartistien ja avoimen kilpailun noin selvärajaisessa yhdistämisessä on mielestäni se merkittävä vika, että sillä luodaan ammattilaiset vs amatöörit -vastakkainasettelu, jota en osaa pitää mitenkään toivottavana. Varmasti huippunimet lähtevätkin häviämään jennieille semifinaaleissa, joita kukaan ei katso.
Jos nyt avoin kilpailu aivan välttämättä halutaan osittain tai kokonaan palauttaa, mielestäni sitä on ainakin rajusti uudistettava. Miksi ihmeessä televisioitavan kilpailun ensimmäinen karsintavaihe suoritetaan pelkillä ääninauhoitteilla? Eurovision laulukilpailu on nykyään niin paljon enemmän kuin sävellyskilpailu, ettei todennäköisimpiä menestyjiä saa seulottua esiin vain sävellyksiä puhkianalysoimalla tietämättä esittäjistä mitään. Kokonaispaketin, konseptin, pitää olla kunnossa. Demokarsinnalla kisaan päästetään "ihan kivoja" kappaleita, joilla ei välttämättä ole edes esittäjää olemassa, kun valmiit ja tehokkaatkin konseptit taas saattavat pudota, koska eivät pelkästään kuunneltuna vakuuta tai sovi raadin janoamaan formaattiin.
Siispä: videokarsinta tai koe-esiintymiset kehiin. Sillä tapaa voisin hyväksyä tämän avoimen kilpailun. Silloin siihen olisi toivoa saada jotakin tasoa. Vanhanaikaista demokarsintaa ei enää ikinä, kiitos.
Enkä voi olla edelleen muistuttamatta, että avoin karsinta ei ole tuottanut euroviisuvoittajaa vuoden 2002 jälkeen. Vuosina 2003-06 kaikki voittajat ja yli puolet kakkosista ja kolmosista valittiin sisäisesti tai kutsukilpailusta. Menestymistä ajatellen avoin karsinta on siis huonompi tapa. Ainakin Suomessa se näyttäisi olevan merkittävästi huonompi tapa myös kotimaan markkinoille hittien tuottamista ajatellen (mihin on toki paljon muitakin tekijöitä kuin kappaleiden taso mutta kuitenkin, eikö niitä kotimaan hittejä ole haluttu?). So I'm asking why? Tuskin jenniesusannmirellat juuri katsojamääriä nostavat.
Jos nyt avoin kilpailu aivan välttämättä halutaan osittain tai kokonaan palauttaa, mielestäni sitä on ainakin rajusti uudistettava. Miksi ihmeessä televisioitavan kilpailun ensimmäinen karsintavaihe suoritetaan pelkillä ääninauhoitteilla? Eurovision laulukilpailu on nykyään niin paljon enemmän kuin sävellyskilpailu, ettei todennäköisimpiä menestyjiä saa seulottua esiin vain sävellyksiä puhkianalysoimalla tietämättä esittäjistä mitään. Kokonaispaketin, konseptin, pitää olla kunnossa. Demokarsinnalla kisaan päästetään "ihan kivoja" kappaleita, joilla ei välttämättä ole edes esittäjää olemassa, kun valmiit ja tehokkaatkin konseptit taas saattavat pudota, koska eivät pelkästään kuunneltuna vakuuta tai sovi raadin janoamaan formaattiin.
Siispä: videokarsinta tai koe-esiintymiset kehiin. Sillä tapaa voisin hyväksyä tämän avoimen kilpailun. Silloin siihen olisi toivoa saada jotakin tasoa. Vanhanaikaista demokarsintaa ei enää ikinä, kiitos.
Enkä voi olla edelleen muistuttamatta, että avoin karsinta ei ole tuottanut euroviisuvoittajaa vuoden 2002 jälkeen. Vuosina 2003-06 kaikki voittajat ja yli puolet kakkosista ja kolmosista valittiin sisäisesti tai kutsukilpailusta. Menestymistä ajatellen avoin karsinta on siis huonompi tapa. Ainakin Suomessa se näyttäisi olevan merkittävästi huonompi tapa myös kotimaan markkinoille hittien tuottamista ajatellen (mihin on toki paljon muitakin tekijöitä kuin kappaleiden taso mutta kuitenkin, eikö niitä kotimaan hittejä ole haluttu?). So I'm asking why? Tuskin jenniesusannmirellat juuri katsojamääriä nostavat.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Vs: Jos meillä olisi ollut avoin kilpailu...
Tätä ongelmaa ei kyllä ole kun karsinnassa on Jann Wilde:n & Rose Avenue:n ja Katra:n kaltaisia ammattilaisia…Timoteus kirjoitti: Kutsuartistien ja avoimen kilpailun noin selvärajaisessa yhdistämisessä on mielestäni se merkittävä vika, että sillä luodaan ammattilaiset vs amatöörit -vastakkainasettelu, jota en osaa pitää mitenkään toivottavana.
Mitkä huippunimet? Aika harvassa sellaiset ovat olleet… Enkä usko, että mahdollinen häviäminen ”jennieille” on ratkaisevassa osassa päätettäessä, että lähteekö artisti/yhtye viisuihin, sitä paitsi jos artisti/yhtye luulee, tai pitää edes mahdollisina, että häviää ”jennieille” semifinaaleissa niin artistin/yhtyeen ei edes kannata harkita koko viisuihin lähtemistä.Timoteus kirjoitti: Varmasti huippunimet lähtevätkin häviämään jennieille semifinaaleissa, joita kukaan ei katso.
Itse löydän omasta karsintajärjestelmäehdotuksesta (löytyy ketjun edelliseltä sivulta) paljon enemmän hyviä kuin huonoja puolia verrattaessa nykyiseen järjestelmään.
Vs: Jos meillä olisi ollut avoin kilpailu...
Ei ole, koska nämäkin on valittu kutsukilpailun kautta. Vastakkainasettelua ei synny, koska kaikki kilpailijat on valittu mukaan samalla tapaa. JWRA:n ja Katran valintaa olen kylläkin kritisoinut alusta alkaen ja olen sitä mieltä, ettei näin kokemattomia ehdokkaita pidä Suomen karsintaan ottaa, vaan mieluummin pitäisi pienentää karsintaa.wigwam kirjoitti: Tätä ongelmaa ei kyllä ole kun karsinnassa on Jann Wilde:n & Rose Avenue:n ja Katra:n kaltaisia ammattilaisia…
Jaa. Onhan noita nytkin. Eivät ne olennaisesti tämän huipummiksi mene mutta mielestäni on tärkeää, että ovat edes tämän verran huippuja. Viisuissa ei juuri täysamatööreillä menestytä.wigwam kirjoitti:Mitkä huippunimet? Aika harvassa sellaiset ovat olleet…
"Jennieille" on helppo hyvänkin artistin tai yhtyeen hävitä pellesemifinaalissa, jossa aktivoituvat vain rantaruotsalaiset ja viisufanit. Huomaan kuitenkin, etten tehnyt kantani perusteluja selväksi. Ongelma on nimenomaan vastakkainasettelussa, joka ehdottamallasi karsintamallilla luodaan lähes automaattisesti. Jos puolet kilpailijoista valitaan tavalla 1 ja puolet tavalla 2 ja tuodaan selvästi julki, mitkä kilpailijat milläkin tapaa on valittu, on luotu tapa 1 vs tapa 2 -vastakkainasettelu. Se on se epätoivottava asia.wigwam kirjoitti:Enkä usko, että mahdollinen häviäminen ”jennieille” on ratkaisevassa osassa päätettäessä, että lähteekö artisti/yhtye viisuihin, sitä paitsi jos artisti/yhtye luulee, tai pitää edes mahdollisina, että häviää ”jennieille” semifinaaleissa niin artistin/yhtyeen ei edes kannata harkita koko viisuihin lähtemistä.
Epätoivottavuuden syyt eriteltynä:
1) absurdia. Kuvitelkaa nyt heikki ja jaana latelemassa monotoninen litania: "Tänä vuonna Yleisradio on kutsunut kaksitoista kilpailijaa suoraan Eurovision laulukilpailun Suomen karsinnan semifinaaleihin. Lisäksi järjestettiin avoin karsinta, josta mukaan on päässyt niin ikään kaksitoista kilpailijaa. Tässä Eurovision laulukilpailun Suomen karsinnan kolmannessa alkuerässä kutsukilpailijoina ovat mukana Katri Helena, Kwan ja Samuli Edelmann. Heitä haastavat vasta 17-vuotias r'n'b:n luonnonlahjakkuus Matilda, läpimurtoaan tekevä punkbändi Puhkiruostunut kahvipannu ja energinen drag act SHedonic." Jee.
2) Nykyinen no-lose-tilanne menetetään. Nykyään osallistuminen ei ole kutsutulle artistille tai yhtyeelle riski. Ehdotetulla tavalla olisi. Luodulla vastakkainasettelulla kutsuartistit ovat oletusjatkoonmenijöitä ja jos joku heistä ei pääse jatkoon, se on arvovaltatappio. Joku voi nähdä no-lose-tilanteen menettämisen positiivisenakin sillä ajatuksella, että se pakottaa kutsuartistitkin osallistumaan tosissaan. Ajatuksessa on pointtinsa mutta valitettavasti siinä jätetään huomiotta Suomen karsinnan semifinaalien vähäiset katsoja- ja (oletettavasti) äänestäjämäärät, joiden takia se r'n'b:n luonnonlahjakkuus saattaa kiilata parempien esittäjien ja biisien ohi olemalla kotoisin Pietarsaaresta. Siinä häviävät kaikki - paitsi tietenkin kielivähemmistö ja r'n'b:n luonnonlahjakkuus Matilda.
3) äänestysväsymys. Edelliseen viitaten, harvaa kiinnostaa äänestää euroviisuja kuuteen otteeseen. Useampi äänestyskierros ei tällöin paranna kansan tahdon toteutumista. Juu, eivätköhän ne potentiaaliset voittajat selvitä tiensä finaaliin mutta finaalin kokonaistaso ei välttämättä parane laisinkaan. Tämä pätee tietenkin nykyisessäkin mallissa mutta nyt äänestysväsymys ei aiheuta mitään dramaattista.
4) vastakkainasettelun mahdollisesti vääristämät kansan äänestyspäätösten perusteet. Luodulla vastakkainasettelulla kisaa alettaisiin luultavasti pitää suunnilleen kykykilpailuna, ts. amatöörejä arvostettaisiin ja äänestettäisiin siksi, että he olivat lähtökohtiinsa nähden hyviä, vaikka eivät oikeasti olisikaan parhaita. Katri Helenan on vaikeampi ylittää odotuksia. On mahdollista, että aliarvioin kansaa, mutta en silti halua nähdä tätä testattavan.
Euroviisuilla ei ole ennestään Suomessa vahvaa mainetta. Seuraus 1 tekee siitä uudestaan vitsin. Seuraukset 1, 2 ja 4 yhdessä hyvinkin mahdollisesti vähentävät kenenkään itseään kunnioittavan artistin halua lähteä kisaan mukaan. Ylläoleva kirjoitteluni on paikoin tietoisesti kärjistettyä, ehkä vielä ensi vuoden karsinnan kutsuartistit olisivat samaa tasoa kuin nyt mutta jos semit menisivät sellaiseksi pelleilyksi kuin pelkään, on peli tulevia vuosia ajatellen hävitty ja mahdollisuus euroviisujen brändin nostamiseen pilattu.
Itse haluaisin nähdä Suomen karsintaa vietävän suuntaan, jossa siihen on kunnia osallistua ja päästä mukaan ja jossa ei ole häpeä jäädä edes viimeiseksi. Pelkkä finaali ilman mitään semifinaaliruljanssia on siihen nähdäkseni paras ratkaisu. Tätä semifinaalifriikkiyttä en edes yritä ymmärtää. Vielä viisi vuotta sitten harva viisukarsinta sisälsi semifinaaleja eikä karsintojen hohdokkuus siitä mitenkään kärsinyt. Nyt Ruotsin onnistuneen esimerkin takia puoli Eurooppaa yrittää enemmän tai vähemmän samaa mallia, vaikka se ei ole missään muualla lähelläkään olla samanlainen menestys. Asioita voi ihan oikeasti tehdä aivan toisinkin kuin Ruotsissa. Ruotsin malli alkaa toimia täällä ehkä, jos vaihdamme kansan. Se ei kuitenkaan liene realistista.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
-
- Kanta-asiakas
- Viestit: 4724
- Liittynyt: 18 Tammi 2004, 15:15
- Paikkakunta: Helsinki
Vs: Jos meillä olisi ollut avoin kilpailu...
Puhkiruostunut Kahvipannu vetää varmasti keikoillaan covereita Katri Helenan tuotannosta.
-Semifinaaleja näissä olosuhteissa en ymmärrä minäkään. Tokikin sen, että nämäkin katsojaluvut ovat kakkoselle ihan ok. Oikeastaan vasta Lovexin esiintyminen tänä vuonna kristallisoi mulle sen, miten idiootti tuo systeemi on esiintyjille ja kuinka katsojia aliarvioiva. Kahdesta biisistä toinen on hyvä, se, jonka bändi haluaa eteenpäin ja johon uskoo, ja kertoo vielä sen suoraan katsojille. Ja ihmiset kaivaa kännykät kasseistaan.
Ruotsit semit on -tasosta en sano mitään- onnistuneita viihdekokonaisuuksia, Suomen kiusallisia ruuduntäytteitä, jotka pahimmillaan syövät euroviisuinnostusta, eivät suinkaan lisää sitä.
-Semifinaaleja näissä olosuhteissa en ymmärrä minäkään. Tokikin sen, että nämäkin katsojaluvut ovat kakkoselle ihan ok. Oikeastaan vasta Lovexin esiintyminen tänä vuonna kristallisoi mulle sen, miten idiootti tuo systeemi on esiintyjille ja kuinka katsojia aliarvioiva. Kahdesta biisistä toinen on hyvä, se, jonka bändi haluaa eteenpäin ja johon uskoo, ja kertoo vielä sen suoraan katsojille. Ja ihmiset kaivaa kännykät kasseistaan.
Ruotsit semit on -tasosta en sano mitään- onnistuneita viihdekokonaisuuksia, Suomen kiusallisia ruuduntäytteitä, jotka pahimmillaan syövät euroviisuinnostusta, eivät suinkaan lisää sitä.
Men jag vara stark, jag kan få allt.
Jag kan sprida färg, jag kan regera.
Men det blir nog en till kaffe och en cigarett.
Jag kan sprida färg, jag kan regera.
Men det blir nog en till kaffe och en cigarett.
Vs: Jos meillä olisi ollut avoin kilpailu...
Olen toisaalta täysin samaa mieltä, mutta toisaalta puskee ajatus, että artisteilla soisi olevan taustajoukoissaan pätevää porukkaa. Katran tyrkyt olivat kauhiaa kuunneltavaa, koska nähtävästi klassinen musiikki/ooppera kuulostaa korvissani ujellukselta. Mutta se LIVEosuus olisi voinut saada ääniäni, jos olisi Katra-paralla ollut sen verran fiksua porukkaa taustajoukoissaan, että olisi pyytänyt harkitsemaan uudemman kerran sitä jumppa-asutoteutusta. Voin olla väärässä, mutta uskon, että pätevä taustajoukko voi kompensoida sitä artistin amatöörimaisuutta siinä, ettei ihan älyttömiä viisulavalla esitä.Timoteus kirjoitti:JWRA:n ja Katran valintaa olen kylläkin kritisoinut alusta alkaen ja olen sitä mieltä, ettei näin kokemattomia ehdokkaita pidä Suomen karsintaan ottaawigwam kirjoitti: Tätä ongelmaa ei kyllä ole kun karsinnassa on Jann Wilde:n & Rose Avenue:n ja Katra:n kaltaisia ammattilaisia…
JWRA:n esityksiä en ole nähnyt, mutta... niin tässä lainaus bändin kotisivun foorumilta, jonka JW-niminen on kirjoittanut:
Niinpä, eipä tässä voi välttyä ajatukselta, että euroviisujen suunta vaikuttaisi olevan enemmän ja enemmän jotain semmoista, joka ajaa minutkin siihen joukkoon, joka ei viisuista piittaa... itse en koe sitä mitenkään viihteenä, jos viisut alkaa olemaan sitä, että kuka vetää pitemmän korren siinä, miten hyppii/riisuutuu/pomppii/juoksee/pukeutuu jne.äänestäkää vaikka sitä kummassa on hassummat vaatteet! avaruuspukua ja kaikenlaisia härpäkkeitä on rakenneltu ja luvassa on myös huikaisevaa kosmetiikkaa! näytetään että suomessakin kehdataan!
Vs: Jos meillä olisi ollut avoin kilpailu...
Istahdanpa nyt tähän tuomaan oman painavan panoksenitähän keskusteluun.
Mielestäni ei ole ristiriitaista pistää samaan kisaan kutsuartisteja ja avointa kilpailua. Voisi olla esim. 4 kutsuttua ja 8 valitaan avoimen kilpailun kautta. Voidaanhan avoimeen osallistuvilta edellyttää levytyksiä tms. kilpailupätevyyden saavuttamiseksi. Lisäksi tyrkkyjä tulee niin paljon, että amatöörit putoavat pelistä.
Yksi avoimen kilpailun ongelma on, että varsinaiseen kisaan pääsevien valinta vie paljon aikaa (eli siis paljon rahaa). Yleensä kaikenlaisten juryjen tuomaroinnit menevät metsään siksi, että siellä on kiintiöammattilaisia. Karsintavaiheen tuomariston pitäisi koostua taviksista, koska tavikset äänestävät voittajan loppukilpailussakin. Osa voisi vaikka tulla valituksi täältä Viisukuppilasta.
Ja olen samaa mieltä: nämä semifinaalit ovat syvältä. Suomalaiset eivät ole tarpeeksi kiinnostuneita. Siispä yksi finaali, jossa 4 kutsuttua ja 8 avoimen kautta tullutta kisaavat ja voittajan valitsee yleisö saman illan aikana. Piste.
Mielestäni ei ole ristiriitaista pistää samaan kisaan kutsuartisteja ja avointa kilpailua. Voisi olla esim. 4 kutsuttua ja 8 valitaan avoimen kilpailun kautta. Voidaanhan avoimeen osallistuvilta edellyttää levytyksiä tms. kilpailupätevyyden saavuttamiseksi. Lisäksi tyrkkyjä tulee niin paljon, että amatöörit putoavat pelistä.
Yksi avoimen kilpailun ongelma on, että varsinaiseen kisaan pääsevien valinta vie paljon aikaa (eli siis paljon rahaa). Yleensä kaikenlaisten juryjen tuomaroinnit menevät metsään siksi, että siellä on kiintiöammattilaisia. Karsintavaiheen tuomariston pitäisi koostua taviksista, koska tavikset äänestävät voittajan loppukilpailussakin. Osa voisi vaikka tulla valituksi täältä Viisukuppilasta.
Ja olen samaa mieltä: nämä semifinaalit ovat syvältä. Suomalaiset eivät ole tarpeeksi kiinnostuneita. Siispä yksi finaali, jossa 4 kutsuttua ja 8 avoimen kautta tullutta kisaavat ja voittajan valitsee yleisö saman illan aikana. Piste.
True Fantasy - totta mutta harhaa kuitenkin
Vs: Jos meillä olisi ollut avoin kilpailu...
Mielestäni vuonna 2005 ei syntynyt juuri minkäänlaista vastakkainasettelua, vaikka esittäjiä valittiin kahdella eri tavalla.Timoteus kirjoitti:Ei ole, koska nämäkin on valittu kutsukilpailun kautta. Vastakkainasettelua ei synny, koska kaikki kilpailijat on valittu mukaan samalla tapaa.wigwam kirjoitti: Tätä ongelmaa ei kyllä ole kun karsinnassa on Jann Wilde:n & Rose Avenue:n ja Katra:n kaltaisia ammattilaisia…
Kuka on sanonut, että avoimen sävellyskilpailun kautta tulisi täysamatöörejä?Timoteus kirjoitti:Jaa. Onhan noita nytkin. Eivät ne olennaisesti tämän huipummiksi mene mutta mielestäni on tärkeää, että ovat edes tämän verran huippuja. Viisuissa ei juuri täysamatööreillä menestytä.wigwam kirjoitti: Mitkä huippunimet? Aika harvassa sellaiset ovat olleet…
Kyllä minä luulen, että sitä kautta tulisi Safe Sixejä ja Katroja nimekkäämpiä artisteja.
Ja vaikka tuntemattomia esittäjiä avoimen karsinnan tulisikin niin kuka voi väittää ettei suurelle yleisölle tuntematon voisi esiintyä loistavasti Eurovision laulukilpailujen finaalissa?
Eikö "Jenniet" voi olla hyviä artisteja? Eikö rantaruotsalaiset ja viisufanit voi äänestää hyviä artisteja? Tarkoittaako "pellesemifinaali" että väliaika esiintyjänä on Pelle Hermanni? (Jee Pelle Hermanni jee)Timoteus kirjoitti:"Jennieille" on helppo hyvänkin artistin tai yhtyeen hävitä pellesemifinaalissa, jossa aktivoituvat vain rantaruotsalaiset ja viisufanit.wigwam kirjoitti: Enkä usko, että mahdollinen häviäminen ”jennieille” on ratkaisevassa osassa päätettäessä, että lähteekö artisti/yhtye viisuihin, sitä paitsi jos artisti/yhtye luulee, tai pitää edes mahdollisina, että häviää ”jennieille” semifinaaleissa niin artistin/yhtyeen ei edes kannata harkita koko viisuihin lähtemistä.
Juu… Ei se nyt välttämättä juontajien suusta kuulostaisi noin miellyttävältä, ehkä se voisi kuulosta tällaiselta: "Tänä vuonna Yleisradio on kutsunut kaksitoista kilpailijaa suoraan Eurovision laulukilpailun Suomen karsinnan semifinaaleihin. Lisäksi järjestettiin avoin karsinta, josta mukaan on päässyt niin ikään kaksitoista kilpailijaa. Tässä Eurovision laulukilpailun Suomen karsinnan kolmannessa alkuerässä kutsukilpailijoina ovat mukana supersuositut: Heikki & Ilkka Jääskeläinen, Mikko Mäkeläinen & Myrskylyhty ja uusi tuttavuus The Rubber ducks, joka herätti suurta kohua julkistaessaan singlen kilpailukappaleestaan ”Rubber duck dance” jo joulukuussa, pitkän pohdinnan jälkeen YLE kuitenkin hyväksyi kappaleen mukaan karsintoihin. Avoimesta sävellyskilpailusta tiensä raivasivat semifinaaleihin Arja Saijonmaa, SEMA ja Patrick Linman…”Timoteus kirjoitti: 1) absurdia. Kuvitelkaa nyt heikki ja jaana latelemassa monotoninen litania: "Tänä vuonna Yleisradio on kutsunut kaksitoista kilpailijaa suoraan Eurovision laulukilpailun Suomen karsinnan semifinaaleihin. Lisäksi järjestettiin avoin karsinta, josta mukaan on päässyt niin ikään kaksitoista kilpailijaa. Tässä Eurovision laulukilpailun Suomen karsinnan kolmannessa alkuerässä kutsukilpailijoina ovat mukana Katri Helena, Kwan ja Samuli Edelmann. Heitä haastavat vasta 17-vuotias r'n'b:n luonnonlahjakkuus Matilda, läpimurtoaan tekevä punkbändi Puhkiruostunut kahvipannu ja energinen drag act SHedonic." Jee.
Jaa a, tuskin se on artistille/yhtyeelle mikään riski tippua semifinaalissa, (jos niitä ei kukaan katso, kun eihän siitä silloin kukaan edes tiedä), jos vertaa siihen, että jää karsinnanfinaalissa (jota joku saattaa katsoakin) viimeiseksi. Sehän on pelkästään artisteista kiinni keitä voitaisiin pitää ”oletusjatkoonmenijöinä”, jos artisteina olisivat mainitsemasi artistit niin totta kai heitä pidettäisiin varmoina jatkoon menijöinä, ja varmasti he jatkoon menisivätkin ellei Matilda, puhkiruostunut kahvipannu tai SHedonic olisi keksinyt mitään tajunnan räjäyttävää. Toisaalta jos artisteina olisivat minun mainitsemani niin varmana jatkoonmenijänä voitaisiin ehkäpä pitää vain Ilkkaa & Heikkiä...Timoteus kirjoitti: 2) Nykyinen no-lose-tilanne menetetään. Nykyään osallistuminen ei ole kutsutulle artistille tai yhtyeelle riski. Ehdotetulla tavalla olisi. Luodulla vastakkainasettelulla kutsuartistit ovat oletusjatkoonmenijöitä ja jos joku heistä ei pääse jatkoon, se on arvovaltatappio.
En todellakaan usko, että kukaan todellinen huippunimi tippuisi semifinaaleissa, jos vastassa olisi monta täysin tuntematonta artistia. Luulisin kuitenkin, että tilanne ei olisi se, että jokaisessa semifinaalissa olisi kolmea hyvin tunnettua ja kolme täysin tuntematonta artistia kuten esimerkissäsi, todellisuudessa artistien tasoero tunnettuisuus ero olisi pienempi.Timoteus kirjoitti: Joku voi nähdä no-lose-tilanteen menettämisen positiivisenakin sillä ajatuksella, että se pakottaa kutsuartistitkin osallistumaan tosissaan. Ajatuksessa on pointtinsa mutta valitettavasti siinä jätetään huomiotta Suomen karsinnan semifinaalien vähäiset katsoja- ja (oletettavasti) äänestäjämäärät, joiden takia se r'n'b:n luonnonlahjakkuus saattaa kiilata parempien esittäjien ja biisien ohi olemalla kotoisin Pietarsaaresta. Siinä häviävät kaikki - paitsi tietenkin kielivähemmistö ja r'n'b:n luonnonlahjakkuus Matilda.
Vs: Jos meillä olisi ollut avoin kilpailu...
Ei mutta silloin kilpailussa painotettiinkin olennaisesti enemmän sävellysten valintaa. Kutsuttukin oli nimenomaan säveltäjiä eikä esittäjiä (vaikka lauluntekijöistä pari sitten biisinsä itse esittikin). Kutsuttujen artistien tapauksessa uskon tilanteen olevan toinen.wigwam kirjoitti:Mielestäni vuonna 2005 ei syntynyt juuri minkäänlaista vastakkainasettelua, vaikka esittäjiä valittiin kahdella eri tavalla.
ABBA on sen sanonut: "the history book on the shelf is always repeating itself". Safe Sixejä ja Katroja nimekkäämpiä toki tulisikin mutta ei oikeasti isoja nimiä (koska oikeasti isot nimet saadaan hoidettua mukaan kutsukilpailun kautta, jos ne mukaan haluavat). Avoimen kilpailun koko osallistujajoukko olisi todennäköisesti vuosia 2002 - 05 runsaslukuisempi ja amatöörimäisempi. Melkoinen meedio tarvittaisiin seulomaan audiodemojen joukosta lavalla toimivimmat paketit - ja kun se ei tähänkään asti ole avoimissa karsinnoissa onnistunut. Kuten jo aiemmin totesin, jos audiodemot hyllytetään videokarsintavaiheen tai koe-esiintymisten tieltä, alkaisi hommassa olla edes jokin pointti.wigwam kirjoitti:Kuka on sanonut, että avoimen sävellyskilpailun kautta tulisi täysamatöörejä? Kyllä minä luulen, että sitä kautta tulisi Safe Sixejä ja Katroja nimekkäämpiä artisteja.
ABBA, sama lainaus kuin edellä. Aika vähän noita kokemattomia artisteja Eurovision laulukilpailujen finaalissa nykyään menestyy ja ennen kaikkea vähenevässä määrin. Viime vuonna ainoa kokemattomaksi väitettävissä ollut kärkikymmenikön artisti oli Tina Karol ja hänkin oli maassaan tunnettu jo ennen karsintaosallistumistaan. Euroviisut on kasvanut sellaiseksi spektaakkeliksi, että rutiini tv-esiintymisestä ja esiintymisestä isolla lavalla isolle yleisölle on tarpeen. Toinen vaihtoehto on olla luonnonlahjakkuus. On niitäkin, harvemmassa vain.wigwam kirjoitti:Ja vaikka tuntemattomia esittäjiä avoimen karsinnan tulisikin niin kuka voi väittää ettei suurelle yleisölle tuntematon voisi esiintyä loistavasti Eurovision laulukilpailujen finaalissa?
Paitsi että viimeisessä karsintafinaalissa ei lähetyksessä kai edes näytetty ensimmäisen kierroksen kokonaisia äänestystuloksia. Ja toisaalta aika vähän on esmex Munckin Petristä kuulunut karsinnan semifinaalin jumbosijan jälkeen... semifinaalit takaisin ja heti ja mukaan ainaskin Valvomo ja Anssi Kela. Ja ei muuta kuin Puhkiruostuneen kahvipannun äänestysnumeroa valmiiksi valitsemaan...wigwam kirjoitti:Jaa a, tuskin se on artistille/yhtyeelle mikään riski tippua semifinaalissa, (jos niitä ei kukaan katso, kun eihän siitä silloin kukaan edes tiedä), jos vertaa siihen, että jää karsinnanfinaalissa (jota joku saattaa katsoakin) viimeiseksi.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.
Vs: Jos meillä olisi ollut avoin kilpailu...
Itse en yhdistäisi aloittelijoita ja ammattilaisia samaan karsintaan.
Suomen tapauksessa kuitenkin se tunnetuin henkilö voittaa..
Näin on käynyt ainakin neljänä viimeisenä kertana kun Suomi on edustajansa valinnut (eli aina kun katsojat ovat saaneet edustajan valita).
Sen sijaan haluaisin mahdollisuuden tuntemattomille säveltäjille tarjota omia sävellyksiään tunnetuille artisteille..
Suomen tapauksessa kuitenkin se tunnetuin henkilö voittaa..
Näin on käynyt ainakin neljänä viimeisenä kertana kun Suomi on edustajansa valinnut (eli aina kun katsojat ovat saaneet edustajan valita).
Sen sijaan haluaisin mahdollisuuden tuntemattomille säveltäjille tarjota omia sävellyksiään tunnetuille artisteille..
Viimeksi muokannut Tiana, 10 Helmi 2007, 14:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- nkorppi
- Kanta-asiakas
- Viestit: 2731
- Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
- Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia
Vs: Jos meillä olisi ollut avoin kilpailu...
Jos kilpailu olisi ollut avoin, tässä olisi mun siirappinen balladi
http://people.pwf.cam.ac.uk/nk283/What' ... r_Mind.mp3
Sävelsin sen tänään parissa tunnissa.
Tässä lyriikat:
What's On Your Mind
When you talk to me I turn into a child.
Oooh, Oooh... Oooh, Oooh...
When you talk to me, I fly away
and leave my clone behind,
It dries, evaporates in your silent shine.
Your thoughts, they are a code,
I cannot crack them, I'm alone,
Forever and again, I'm searching,
For a thick-leaved path away from my Safe Mode.
Tell me what's on Your Mind.
Why is it so hard to find
words to show me what's behind
Those deep dark eyes
What do they have to hide?
I don't need you to be kind,
Just tell me what is on Your mind this time.
Oooh, Oooh... Oooh, Oooh...
When I talk to you, the world's alight,
There's no-one else in sight,
In silence there's a storm and I'm its kite.
I twitch and turn past barren fields,
I'm searching for a sea of dreams,
My flight takes a downward turn,
Fate chuckles as I drown into a pond.
Swallow me or spit me into polar orbit,
Finally, I proved the special theory of transparency.
Yeah, Tell me what's on Your Mind!
Why is it so hard to find
words to show me what's behind
Those deep dark eyes
What do they have to hide?
I don't need you to be kind,
Just tell me what is on Your mind this time.
When I talk to you I turn into a child.
Oooh, Oooh... Oooh, Oooh...
http://people.pwf.cam.ac.uk/nk283/What' ... r_Mind.mp3
Sävelsin sen tänään parissa tunnissa.
Tässä lyriikat:
What's On Your Mind
When you talk to me I turn into a child.
Oooh, Oooh... Oooh, Oooh...
When you talk to me, I fly away
and leave my clone behind,
It dries, evaporates in your silent shine.
Your thoughts, they are a code,
I cannot crack them, I'm alone,
Forever and again, I'm searching,
For a thick-leaved path away from my Safe Mode.
Tell me what's on Your Mind.
Why is it so hard to find
words to show me what's behind
Those deep dark eyes
What do they have to hide?
I don't need you to be kind,
Just tell me what is on Your mind this time.
Oooh, Oooh... Oooh, Oooh...
When I talk to you, the world's alight,
There's no-one else in sight,
In silence there's a storm and I'm its kite.
I twitch and turn past barren fields,
I'm searching for a sea of dreams,
My flight takes a downward turn,
Fate chuckles as I drown into a pond.
Swallow me or spit me into polar orbit,
Finally, I proved the special theory of transparency.
Yeah, Tell me what's on Your Mind!
Why is it so hard to find
words to show me what's behind
Those deep dark eyes
What do they have to hide?
I don't need you to be kind,
Just tell me what is on Your mind this time.
When I talk to you I turn into a child.
Oooh, Oooh... Oooh, Oooh...