![Good Enough :peukku:](./images/smilies/peukku.gif)
![MrGreen :mrgreen:](./images/smilies/mrgreen.gif)
![Joojoo :joojoo:](./images/smilies/nyoknyok.gif)
![Iik! :eeek:](./images/smilies/eeek.gif)
![Eiei :eiei:](./images/smilies/eijei.gif)
Viisukuppila . Euroviisuaiheinen uutis- ja keskustelusivusto
celestes kirjoitti:SamaFujiwara kirjoitti:En väitä, etteikö Hero olisi kappaleena hyvä, mutta jotenkin se ei vain iske (niin lujaa kuin tämän ilmeisesti pitäisi). Liian laskelmoitu esittäjä, biisi ja... okei, liian laskettu koko homma!Ja kun itse haluaisi sen iskevän
Kyllä Suomessakin osattaisiin, jos vain olisi rahaa jota voisi laittaa palamaan näihin karsintoihin. Vähän epäreilua verrata Suomen ja Ruotsin viisukarsintoja tässä, kun lähtökohdat Ruotsissa ovat ihan erilaiset.Katten-Gustaf kirjoitti:Jos on tv-kuvauksessa oppimista Ylellä, niin olis kyllä shown ammattimaisuuden hoitamisessa, no paria poikkeusta lukuunottamatta. (Ja siis tarkoitan tällä nimenomaan kokonaispakettia, en pelkästään esitystä karsinnassa tai finaalissa ulkomailla. TB:n finaaliesitys kun on vieläkin näkemättä meikäläisellä)
Samaa olen minäkin toitottanut siitä asti kun biisin kuulin. Liian laskelmoitu ja NIIIIIN ennalta-arvattava, että melkeen puistattaacelestes kirjoitti:SamaFujiwara kirjoitti:En väitä, etteikö Hero olisi kappaleena hyvä, mutta jotenkin se ei vain iske (niin lujaa kuin tämän ilmeisesti pitäisi). Liian laskelmoitu esittäjä, biisi ja... okei, liian laskettu koko homma!Ja kun itse haluaisi sen iskevän
Ma oon laskelmoitu ja ennalta-arvattava.gentedimare kirjoitti:Samaa olen minäkin toitottanut siitä asti kun biisin kuulin. Liian laskelmoitu ja NIIIIIN ennalta-arvattava, että melkeen puistattaacelestes kirjoitti: SamaJa kun itse haluaisi sen iskevän
Kyllähän kameran saa pysymään suorassa samalla rahankäytöllä kuin ennenkin.Violette kirjoitti:Kyllä Suomessakin osattaisiin, jos vain olisi rahaa jota voisi laittaa palamaan näihin karsintoihin. Vähän epäreilua verrata Suomen ja Ruotsin viisukarsintoja tässä, kun lähtökohdat Ruotsissa ovat ihan erilaiset.Olisihan se kiva, jos Suomessakin satsattaisiin yhtä isolla rahalla ja vaivannäöllä, mutta kun eivät ne viisut vaan kiinnosta täällä tavallista kansaa niin paljon, että kannattaisi.
Kun kyse oiskin pelkästä rahasta ja satsauksesta, vaan kun ei ole.Violette kirjoitti:Kyllä Suomessakin osattaisiin, jos vain olisi rahaa jota voisi laittaa palamaan näihin karsintoihin. Vähän epäreilua verrata Suomen ja Ruotsin viisukarsintoja tässä, kun lähtökohdat Ruotsissa ovat ihan erilaiset.
Ketään ei siis edelleenkään näytä kiinnostavan se, että TÄNÄ VUONNA muutamat artistit HALUSIVAT liikkuvaa kuvaa esityksiinsä. Ja yksi artisti halusi myös, mutta ei sitä saanut....Katten-Gustaf kirjoitti:Mutta lähtökohta on se, että kameramieheltä voisi oikeasti edellyttää edes sen vempaimensa hallintaa ja sitä, että se pysyis suorassa.
Kamerakulmien miettiminen ja kuvien leikkaaminen yms. on suunnittelutyötä, johon menee aikaa. Vapaaehtoistyönäkö kameramiesten pitäisi sitten suunnitella, että kuvaa sä tässä kohtaa tätä ja mä kuvaan sitten tätä? Ei YLE voi/halua maksaa kameramiehille ja muulle kuvausryhmälle siitä suunnitteluajasta, vaan kameramiehet laitetaan lähes kylmiltään kuvaamaan, ja silloin tulos on mitä on. Ajatelkaa nyt vähän!Katten-Gustaf kirjoitti:Kato nyt vaikka vuoden 2006 Suomen karsintaa. Kameramies kuvaa Caribian tyhjiä penkkirivejä takaapäin sen sijaan, että kuvais artisteja, jotka lavalla esiintyy. Ketä ne tyhjät penkkirivit kiinnostaa, kun artisti on lavalla? Tai kai niitä muitakin esimerkkejä on. (Toi tuli vaan ekana mieleen). Pointti on se, että jos ne kameramiehet tekisivät työnsä kunnolla ja miettisivät kamerakulmat yhtä huolella Suomen artistien kohdalla kuin esim. tänä vuonna MF:ssä (juu ja monena aikaisempanakin) on ollut nähtävissä, niin sillä saatais jo huomattava parannus aikaan ja viite ammattimaisuudesta.
Toki se on epäreilua verrata naapuriin, ainahan se on. Mutta lähtökohta on se, että kameramieheltä voisi oikeasti edellyttää edes sen vempaimensa hallintaa ja sitä, että se pysyis suorassa.
Siihen laskelmointiin Ruotsissa kuuluu siis sekin, että tällaset asiat mietitään valmiiksi toisin kuin Suomessa ja se ei vaatis niin järjetöntä panostusta edes.![]()
Juuri näin,heittämällä kärkeen!Wilson kirjoitti: Mutta myönnän että Charlotte Perrelli’n ”Hero” on tähän mennessä ylivoimaisesti paras kappale mitä olen kuunnellut tänä vuonna....menee kärkeen ESC-puntarissa jos hän voittaa MF.in.![]()
That sucks.rosetta kirjoitti:Gylleneskor:issa väitettiin, että tilastojen perusteella naislaulaja voittaa viisut tänä vuonna, joten kehotettiin ruotsalaisia äänestämään naista MF:n finaalissa...Jotenkin vinoutunut ajattelutapa minusta... Eikö sitä pitäisi äänestää parasta (mieluisinta) kappaletta, eikä esiintyjän sukupuolen/koostumuksen perusteella (eli siis onko naislaulaja, mieslaulaja, bändi tai duo)..?
En tiedä tapahtuuko tätä muissa MF-semeissä , saati Globenissa, mutta Kiirunassa oli suoraan lavaa kohti olevassa katsomossa paikkoja aikas lailla vapaana, niin se Henke (vai mikä nyt nimi olikaan) sanoi meille sivustolla istuville, että voisimme halutessamme siirtyä sinne ja osa tarttuikin tilaisuuteen. En ihan sanatarkkaan sanojaan muista, mutta jotakin hän siitä nimenomaan mainitsi, miten tyhjät penkit ei näytä hyvältä tv:ssä. Tuosta Kattenin mainitsemasta tapauksesta tuli mieleen sellainen seikka, että mahtaako toi sitten kuitenkin olla enemmänkin ohjaajan moka, tai siis sen, joka päättää siitä, minkä kameran kuvaamaa matskua milloinkin on tv:ssä ? Ellei ollut kyse seinässä tms. kiinniolevasta kamerasta, eipä voi kuin ihmetelllä, ettei kameramies ole tajunnut vaihtaa kuvakohdettaan, jos on kuvannut tyhjiä penkkirivejäKatten-Gustaf kirjoitti:--- Kato nyt vaikka vuoden 2006 Suomen karsintaa. Kameramies kuvaa Caribian tyhjiä penkkirivejä takaapäin sen sijaan, että kuvais artisteja, jotka lavalla esiintyy. Ketä ne tyhjät penkkirivit kiinnostaa, kun artisti on lavalla?
Itse mietin Suomen finaalia 2008 katsellessani, että eipä tainneet he olla kuvaamassa, jotka vastasivat Areenalla Euroviisujen kuvaamisesta. Olihan sielläkin liikkuvaa kameraa ja en ainakaan itse muista, että tv-kuva olisi heittelehtinyt siten kuin teki tämän vuoden Suomi-finaalissa.Katten-Gustaf kirjoitti: --- Pointti on se, että jos ne kameramiehet tekisivät työnsä kunnolla ja miettisivät kamerakulmat yhtä huolella Suomen artistien kohdalla kuin esim. tänä vuonna MF:ssä (juu ja monena aikaisempanakin) on ollut nähtävissä, niin sillä saatais jo huomattava parannus aikaan ja viite ammattimaisuudesta.
Toki se on epäreilua verrata naapuriin, ainahan se on. Mutta lähtökohta on se, että kameramieheltä voisi oikeasti edellyttää edes sen vempaimensa hallintaa ja sitä, että se pysyis suorassa.
-- Edit: oho, Jönskä ehti näköjään kans sanomaan tosta kameratyöskentelystä.
Katten-Gustaf kirjoitti: Siihen laskelmointiin Ruotsissa kuuluu siis sekin, että tällaset asiat mietitään valmiiksi toisin kuin Suomessa---
Kappas, aika mielenkiintoista, jos tuo tilanne on MF:ssäkin.Kollega kirjoitti:En tiedä tapahtuuko tätä muissa MF-semeissä , saati Globenissa, mutta Kiirunassa oli suoraan lavaa kohti olevassa katsomossa paikkoja aikas lailla vapaana, niin se Henke (vai mikä nyt nimi olikaan) sanoi meille sivustolla istuville, että voisimme halutessamme siirtyä sinne ja osa tarttuikin tilaisuuteen.
Toki mahdollista tuokin.Tuosta Kattenin mainitsemasta tapauksesta tuli mieleen sellainen seikka, että mahtaako toi sitten kuitenkin olla enemmänkin ohjaajan moka, tai siis sen, joka päättää siitä, minkä kameran kuvaamaa matskua milloinkin on tv:ssä ?
Niin, no siis mähän en voi sanoa tän vuoden Suomen finaalista, kun en ole nähnyt kuin YouTubesta Teräsbetonin esityksen - toistaiseksi.Itse mietin Suomen finaalia 2008 katsellessani, että eipä tainneet he olla kuvaamassa, jotka vastasivat Areenalla Euroviisujen kuvaamisesta. Olihan sielläkin liikkuvaa kameraa ja en ainakaan itse muista, että tv-kuva olisi heittelehtinyt siten kuin teki tämän vuoden Suomi-finaalissa.
Exactly!Minun mielestäni kyse on (rahavarojen ohella) paljolti asennoitumisesta. Melodifestivalen on musiikin LIVE-tapahtuman televisiointia parhaimmillaan. Kyse ei ole vaan konsertista, joka televisioidaan yksittäisiä lauluesityksiä vaan kyse on nimenomaan tapahtumasta, jossa paneudutaan siihen, että esitykset olisivat mahdollisimman edukseen TV:ssä. Mikä kuvakulma, mikä efekti, mikä koreografia, mikä on artistin vaatetuksen väri tms. kaikki tämä tsekataan ja suunnitellaan tv-katsojaa silmällä pitäen.
Tää on jo sitten taas ihan eri väittelyn aihe, tää...Se, onko valinnat olleet aina niin onnistuneita, ovatkin asia erikseen![]()