Ajattelin matkia Tonia edelliseltä sivulta ja luokitella biisit eri kategorioihin voittomahdollisuuksien mukaan. En vain osannut. Koska ajattelen todennäköisyyksiä kuitenkin numeroina, aloin lätkiä voittomahdollisuuksien numeerisia arvoja ensin kategorioille kokonaisuuksina ja lopulta yksittäisille maille. Sitten huomasin, että sanallisiakin perusteluja tarvittaneen ja siitä se sitten lähti. Tätä viestiä ei kannata lukea, jos pitkät viestit ahdistavat.
Todennäköisyydet noudattavat melko hyvin
Pareton periaatetta (ns. 80/20-sääntöä). Viimeisten maiden voittotodennäköisyydet voivat näyttää absurdin pieniltä mutta seison niiden takana, siksi viimeinen kategoria on nimetty kuin on. Puhelinäänestysajan euroviisuissa voidaan nähdä yllätyksiä mutta yllätyksetkin ovat ennakoitavissa olevia ja loogisia yllätyksiä. Välittömästi unohtuvat tai lajityyppinsä sisäisessä vertailussa pahasti turpiinsa saavat ehdokkaat eivät voi voittaa. Ensimmäiset eivät voi voittaa, koska niitä ei muisteta; toiset, koska häviävät mahdollisen kannatuksensa lajityypin paremmille edustajille.
Tähän kuuluu sama disclaimer kuin semifinaalianalyyseihinikin mutta en jaksa kopioida sitä tähän.
Suosikit (4 maata, yht. 70 %):
Serbia (30 %)
Venäjä (20 %)
Ukraina (10 %)
Armenia (10 %)
Haastajat (6 maata, yht. 20 %):
Kreikka (5 %)
Irlanti (3,75 %)
Turkki (3,75 %)
Espanja (2,5 %)
Romania (2,5 %)
Ruotsi (2,5 %)
Mustat hevoset (10 maata, yht. 9 %):
Belgia (2 %)
Albania (1,5 %)
Bulgaria (1,5 %)
Latvia (1 %)
Suomi (1 %)
Azerbaidzan (0,75 %)
Bosnia-Hertsegovina (0,5 %)
Kroatia (0,25 %)
Tanska (0,25 %)
Viro (0,25 %)
Häviävän pieni mahdollisuus (11 maata, yht. 0,95 %):
Israel (0,15 %)
Makedonia (0,15 %)
Malta (0,15 %)
Norja (0,1 %)
San Marino (0,1 %)
Sveitsi (0,1 %)
Islanti (0,05 %)
Kypros (0,05 %)
Portugali (0,05 %)
Unkari (0,03 %)
Ranska (0,02 %)
Juoksen maratonin, jos jokin näistä voittaa (12 maata, yht. 0,05 %):
Alankomaat (0,01 %)
Slovenia (0,01 %)
Puola (0,007 %)
Valko-Venäjä (0,007 %)
Moldova (0,005 %)
Georgia (0,004 %)
Liettua (0,003 %)
Tšekki (0,002 %)
Saksa (0,001 %)
Andorra (0,0005 %)
Montenegro (0,0003 %)
Iso-Britannia (0,0002 %)
Suosikkeina pidän samoja neljää kuin vedonvälittäjät. Sori, että olen tylsä. Vedonvälittäjien näkemykseen Venäjän ykkössuosikkiudesta en kuitenkaan voi yhtyä, minusta ykkössuosikki on Serbia, melko selvästikin. Ilmeisesti Oro on yleisen näkemyksen mukaan puhelinäänestystä ajatellen Molitvaa heikompi, koska ei noudata iskelmäkaavaa. Tällöin kuitenkin katsotaan sokeasti sijoituksia eikä ratkaisevampaa eli pistemääriä. Iskelmäkaavasta niinikään poikenneen
Lane mojen pistekeskiarvo (263/35 = 7,51) on edelleen Serbian korkein, melkein pisteen Molitvan vastaavaa (268/41 = 6,54) korkeampi heikosta esiintymisnumerosta huolimatta. Molitvan kilpailuvuonna ei vain ollut Ruslanaa. Ei ole nytkään.
Molemmat Željkon aiemmat biisit muuten kilpailivat semifinaalissa Oroa vastaavalla esiintymisnumerolla:
Lane moje löi silloin Ruslanan ja
Lejla hävisi Lordille vain 25 pisteellä ja oli semifinaalinsa kakkonen. Molemmat saivat semissä pisteitä kaikilta osallistujamailta. Joko pelottaa muitakin?
Venäjä, Ukraina ja Armenia eivät kaivanne perusteluja, erittäin yleisesti voittajiksi veikattuja kun ovat.
Haastajista korkeimmalle rankkaan neljästi peräkkäin kärkikymmenikköön sijoittuneen ja samalla kaavalla jatkavan Kreikan. Biisi on huomattavan tarttuva, esittäjä on valitettavasti paketin heikoin lenkki. Turkki kuuluu siirtolaispohjansa vuoksi jo oletusarvoisestikin tähän kategoriaan. Tämänkertainen biisi ei ole puhelinäänestysystävällisimpiä mutta myöhäiseltä esiintymisnumerolta sen tyylikkyys saatetaan bongata. Myös Romania on tässä kategoriassa pitkälti siirtolaisäänipohjansa turvin.
Irlannin ja Espanjan vitsiviisut kuuluvat myös tähän kategoriaan. Kummasta tahansa saisi aikaan
Internet-meemin, jolla - oikein ajoitettuna - päästäisiin ainakin voittotaisteluun mukaan. Muutoin kumpikaan ei liene kyllin vahva, varsinkaan kun vielä joutuvat jakamaan kannatusta keskenään. Kategorian täydentää itseoikeutetusti Charlotte. Vaikka arvioinkin Ruotsin mahdollisuudet heikommiksi kuin ilmeisesti useimmat, aivan niin hauskalta en onnistu vaikuttamaan, ettäkö löytäisin kymmenen todennäköisempää voittajaa.
Kolmas kategoria sisältää enimmäkseen biisejä, joilla on jokin erityinen keino ja mahdollisuus erottua massasta. Tarkkanäköisimmät varmasti huomaavat, että joukossa on jo biisejä, joiden finaalipaikkaan en usko. Tässä ei ole ristiriitaa. Keino erottua massasta on voittoa ajatellen lähes välttämätön, ellei siirtolaistukea ole. Keino erottua massasta ei kuitenkaan takaa mitään pisteitä, jos se ei tepsikään. Niinpä voin pitää esim. Viroa yhtäältä todennäköisenä karsiutujana mutta toisaalta 20 todennäköisimmän voittajan joukkoon kuuluvana.
Pelaamiskelpoisimpia kertoimia tästä kategoriasta saa Belgialle, korkeimmillaan peräti 201. Belgia lieneekin listani suurin yllätyskortti muttei vailla syytä. Belgia on kisan suunnilleen ainoa biisi, joka erottuu minkälaisesta finaalikokoonpanosta tahansa olematta vitsi. Koko Belgradin viisukatraasta ei löydy yhtäkään, joka kamppailisi Belgian kanssa kansanmusiikkiäänistä.
Neljäs kategoria on sekalainen seurakunta kilpailijoita, joiden yhteiset piirteet ovat tavallisuus ja siirtolaispisteiden vähäisyys (voittotaistelua ajatellen, pätee siis myös Makedoniaan). 25 biisin finaalissa, jossa 18 kappaleella on todistetusti puhelinäänestyspotentiaalia, äänten pluraliteettia ei voida ottaa tavallisuudella ilman vahvaa siirtolaistukea. Suuri yllätys se ainakin olisi. Ranskan pliisuilu kuuluisi paremmin kategoriaa alemmas mutta sillä on
benefit of doubt: emme tiedä esityksestä tuon taivaallista. Ehkä Ranska yllättää hyvin harkitulla, viihdyttävällä paketilla, jossa saa näennäiset heikkoutensa käännettyä vahvuuksiksi. Todennäköisenä en sitä toki pidä.
Viimeinen kategoria on nimetty machoiluvedoksi*, ettei koko viesti jäisi aivan tyhjäksi lässytykseksi. Näin voin mätkiä näitä turhakkeita oikealta ja vasemmalta eikä kenelläkään ole siihen mitään sanomista.
Tämän kategorian maista yhdeksän on jo lähtökohdiltaan metsässä. Kuusi (GBR, GER, LTU, MDA, MNE, POL) on valinnut kappaleen, joka vaipuu unholaan seuraavan postikortin aikana - raatiaikana niillä ehkä varmistettiin kohtuutulos mutta puhelinääniä sellaisilla ei tule, kas kun niitä ei kukaan illan päätteeksi edes muista. Kolme maata (AND, BLR, GEO) on skriivannut hampaat irvessä euroviisun peruskaavalla mutta ilman pienintäkään käsitystä siitä, miten se tehdään oikein. Kaava sinänsä ei ole ansio kuin faniäänestyksissä ja kun tämä kolmikko ei erityisemmin pärjää edes niissä, ei puhelinäänestäjiltä kannata liikoja odottaa.
Alankomaat, Slovenia ja Tšekki eivät ole yhtä pahasti hunningolla, ihan OK poppis niillä on kilpailubiisinään ja kappaleilla olisi puhelinäänestyspotentiaalia jossakin muussa kilpailijajoukossa kuin tässä. Poppia laulavia naisia on kuitenkin kertakaikkiaan liikaa ja vaikka fanit kuinka rakastaisivat jokaista, puhelinäänestäjät äänestävät vain parhaita. Kun samassa lajityypissä tehdään parempaa, keskinkertaisella jäädään jalkoihin. Varmasti.
--
* Machoiluveto on veto, jossa on ainoastaan yksi vetoa lyövä osapuoli sekä joukko todistajia. Machoiluvedossa vedonlyöjä lupaa tehdä jotakin tyhmää mielestään epätodennäköisen tapahtuman X sattuessa. Machoiluvetoja voivat lyödä myös naiset mutta käytännössä tämä on harvinaisempaa, ilmeisesti koska naiset ovat liian viisaita lyömään vetoja, joissa on teoriassakin mahdollista vain hävitä tai jäädä omilleen. Machoiluvetojen esiäiti on lupaus syödä hatullinen sitä itseään mutta kulttiarvostaan huolimatta tämä on todellisuudessa vain pseudomachoiluveto, sillä tätä vetoa kukaan ei oikeasti odota pidettävän.