Apricot Stone - Kasvikset (hedelmät, vihannekset, marjat)

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista
Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Violette »

Minä olen rakastunut vihreisiin omeniin. :rakkaus: Vuosi sitten en vielä syönyt omenia sellaisenaan lainkaan mielelläni, hassua, miten maku muuttuu... :mrgreen:
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
skidi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7546
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 17:54

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja skidi »

Omena on paras hedelmä. Koostumukseltaan ja kooltaan sopiva, hyvänmakuinen ja kätevä kuoria.
Homer: The problem in the world today is communication. Too much communication.

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33355
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Pete »

Nyt ostin melonia nimeltänsä Piel de Sapo. Taitaa olla hunajamelonin ja jonkun toisen risteytys. Hyvää on. :peukku:

Kuva

Wikipediasta löytyy muuten kiinnostavaa tietoa eri meloneista. :heh:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42822
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Mikä hedelmä nopeuttaa syljentuotantoasi eli saa veden herahtamaan kielellesi?
Raa'at hedelmät haistettuna. Lisäksi ne aiheuttavat kielen laidoille omituisen kutinaa muistuttavan tunteen (siis jo haistettuina). Valitettavasti kaupassa ei liene sopivaa haistella hedelmiä, joten niitä raakojakin aina välillä päätyy ostoksiin. Itse asiassa kypsiä on suorastaan vaikea löytää.
Mitä hedelmää et nauti mielelläsi?
Raakoja tai kovin happamia hedelmiä, lajista riippumatta. Siis noita edellisen kohdan kutinahedelmiä.
Oletko kenties allerginen jollekin hedelmälle?
En, mutta ananas ja kypsät banaanit voivat panna suun kirvelemään.
Ostatko eksoottisia hedelmiä ihan kokeilun vuoksi?
Joskus.

Suosikkihedelmiäni ovat kypsät, pinnasta jo vähän rypistyneet Gala-omenat. Joskus saa myös hyviä kotimaisia omenoita. Kasvitieteen näkökulmasta omenat eivät tietenkään edes ole hedelmiä.

Avatar
Juurovissön
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9125
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 15:55
Paikkakunta: Turku

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Juurovissön »

Vastasin päärynä. Pari päivää kypsytettynä huoneenlämmössä mukava ja helppo syötävä, jonka maku on sopivan lempeä.

Avatar
Ticoshay
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4911
Liittynyt: 11 Huhti 2008, 16:32

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Ticoshay »

Ananas :pappi: Hyvään makuust
LOBODA

Avatar
Juurovissön
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9125
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 15:55
Paikkakunta: Turku

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Juurovissön »

^Heiluttaakos tuo pastori ananasta tuossa hympässä? Hauska! :rofl:

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33355
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Pete »

Sisko osti tänään kokonaisen vesimelonin Supermarketista hintaan 0,99 e / kg! :kups: <3
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Juurovissön
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9125
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 15:55
Paikkakunta: Turku

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Juurovissön »

Vihannes-ketjun puuttuessa laitan tämän viestin tänne Hedelmiin. :heh:
Viikko sitten oli havaittavissa tällainen ilmiö: kotimaiset tomaatit maksoivat monessa kaupassa 99 senttiä/kilo! :uujee:
Olivatkohan kaikki Suomen tomaatit kypsyneet yhtaikaa ja niistä haluttiin päästä hinnalla millä hyvänsä eroon!

Kuulin arvokkaan vinkin: tomaatteja tulisi säilyttää huoneenlämmössä, koska niiden maku pysyy aromikkaana. Kylmyys vie tomaatin maun. Itse olen ruvennut tunkemaan tomaatteja uunimakkaran tai jonkun muun uunissa paistettavan kylkeen, koska kypsennettynä tomaatti makeutuu eikä se kaipaa mitään mausteita! Sellaisenaan uunissa kypsennettynä parasta. Tämä oli tomaattien ylistyspuheenvuoro. Anteeksi tomaatit, kun jouduitte väärään ketjuun! :tomaatti:

Onkos muilla miellyttäviä tomaattikokemuksia? Ja mitä mieltä olette, pitäisikö perustaa tomaateille ja muille kasviksille oma ketjunsa? Siellä ei saisi keskustella asiattomasti banaaneista ja muista etelän hetelmistä! :eiei:

Avatar
Jónsì
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 22139
Liittynyt: 02 Tammi 2005, 01:59

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Jónsì »

Tomaatti on hedelmä. :tosion:
Mistä tän saa poistettua? Apua!

Avatar
Juurovissön
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9125
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 15:55
Paikkakunta: Turku

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Juurovissön »

Ahh ja voi! Sittenhän pyytelin tomaateilta turhaan anteeksi, itse en kyllä laittaisi niitä omenoiden kanssa samaan pussukkaan... koska ne kumoavat toisensa! :heh: Eikä tuossa lempihedelmä-äänestyksessä ollut tomaattia, mutta ehkä tämä ei ole maailman suurin ongelma :heh: (vasta toiseksi suurin)

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42822
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Juurovissön kirjoitti:Ahh ja voi! Sittenhän pyytelin tomaateilta turhaan anteeksi, itse en kyllä laittaisi niitä omenoiden kanssa samaan pussukkaan... koska ne kumoavat toisensa! :heh:
Omena puolestaan ei ole hedelmä! Vaan turvonnut kukkapohjus. Oikeat hedelmät muodostuvat sikiäimestä eivätkä mistään hiton kukkapohjuksesta. Pitäisikö myös turvonneille kukkapohjuksille olla oma ketjunsa?

Omena samassa pussissa vihanneksen kanssa voi todellakin kumota vihanneksen. Omena erittää etyleeniä, joka nopeuttaa vihannesten kypsymistä ja siten myös pilaantumista. Mulla on tomaatit ja muut hedelmät sekä turvonneet kukkapohjukset aina keittiön kirjahyllyssä, ja vihannekset yleensä niistä hyvin eristettynä jääkaapissa :joojoo:

Avatar
Juurovissön
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9125
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 15:55
Paikkakunta: Turku

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Juurovissön »

^ Hei ihanuutta, Rousku! :hali: En siis ollut ihan pihalla tuosta omenoiden kumoamisasiasta hedelmien suhteen. Tomaatteja kannattaa muuten oikeasti mussuttaa, koska ainakin miehillä se estää tutkitusti eturauhassyöpää ja sydäninfarktin vaaraa suuren lykopeenipitoisuutensa vuoksi! :tomaatti:

Miksihän ne talvella Espanjasta lentäneet eivät maistu niin hyviltä kuin hollantilaiset terttutomaatit? :mitvit:
Niitä terttutomaatteja ei sitten kannata erottaa ulos toisistaan, siis tertuista, koska maku heikkenee kuulemma välittömästi.

Pakkohan tähän on vielä omenien puolustuksena sanoa vanha viidakon sanonta: "Omena päivässä pitää lääkärin loitolla". Huhu kertoo, että punaisissa omenoissa olisi hirvittävän paljon enemmän kaikkea hyödyllistä ravintoarvoa kuin vihreissä! Kotimaisissa omenoissa olisi huhun mukaan kaikkein eniten kaikkea hyödyllistä meille pohjoisen ihmisille, ehkäpä nopeas kesä viihdyttää ihanaiset omenamme niin hillittömään kasvuun, että saamme niistä voimaa koko pimeyden ajaksi!!!

Avatar
Naali
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8498
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 18:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Naali »

Hei jee, nektariiniaika on täällä! Nektariinit ovat jumalan luomus: kaikki hyvä yhdessä paketissa. :surrur: Ei liian veteliä, mutta parhaimmillaan makeita, maukkaita, sopivan kokoisia ja söpöjä. :ihana:
21:15 <@XXX> kuten huomaat, mulla on vähän tautologiaa.

Avatar
skidi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7546
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 17:54

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja skidi »

^Jep mulla on jo kolmas satsi menossa. Nyt viimeksi ostamani ovat vain vielä raakoja, joten niitä joutuu vähän odottelemaan. Ovat loistavia makeanhimoon. Nektariinit <3
Homer: The problem in the world today is communication. Too much communication.

Avatar
Mansikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4876
Liittynyt: 23 Helmi 2007, 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Mansikka »

Juurovissön kirjoitti:
Onkos muilla miellyttäviä tomaattikokemuksia?
Mie rakastan tomaatteja :rakkaus: . Tungen niitä melkein joka sapuskaan ja tietty leivän päälle. Tänäänkin tein eräänlaisen paellan, jonka laitoin lopuksi uunivuokaan ja uuniin ihan vaan sen takia, että sain laittaa pinnalle tomaatinsiivuja ja juustoraastetta. Lisukkeeksi tomaatti- paprika- retiisisalsaa (hyvää). Parvekkeella on kirsikkatomaatteja kasvamassa, mutta niissä on nyt joku vika kun eivät kasva mihinkään. Aiempina vuosina on tullut satoa aivan valtavasti.
Ihminen rakastaa kaikkia lapsiaan. Paitsi niitä, joita ei. - Ville Myllyrinne

Avatar
Juurovissön
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9125
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 15:55
Paikkakunta: Turku

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Juurovissön »

^Mukava kuulla! Olen kans alkanut tunkea tomaattia vähän joka paikkaan, jukurtiin en sentään vielä. :heh: Äippä kans kasvattelee tomaatteja avomaalla ja puhuu kans samaa, että joinakin vuosina satoa pukkaa ihan mielettömät kasat, joinakin vuosina eivät kypsy millään? Oiskohan auringonvalon puute? Pilvessä eivät jaksa kypsyä. Eivätkä kylmyydessä. :mitvit: On muuten oman maan tompskut aivan järkyttävän maukkaita. Mistähän tuokin johtuu?

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42822
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Rousku »

^Viime kesänä kasvatin pihalla (ja loppuviimeksi olohuoneessa) kaksi tainta jotain kotimaista maatiaistomaattilajiketta, en nyt muista sen nimeä. Satoa tuli aika niukasti mutta tulipa kumminkin sen verran että havaitsi että ne on aivan erilaisia kuin kaupan tomaatit, paljon makeampia (hedelmämäisiä suorastaan) ja sitä siemenlöllöä oli sisällä tosi vähän. Kait se sääkin vaikuttaa siihen, millaisia tomaateista tulee? Viime kesän säät ei oikein olleet edullisia...

Ehkä ne kaupan tomaatit on koetettu vain saada kasvamaan kokoa mahdollisimman nopeasti, mausta viis? Eivät ole ehtineet kypsyä ja kehittyä rauhassa. Kyllä minä silti niitäkin syön, paitsi talvella voivat olla niin pahoja ja kalliita ettei kannata.

(Onkohan raparperi niin hedelmä että voisi tässä ketjussa siitäkin haastaa?)

Avatar
Naali
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 8498
Liittynyt: 07 Helmi 2004, 18:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Naali »

Kaupan tomaatit taidetaan myös ottaa puoliraakoina irti ja lähettää kaupan hyllyille. Ite aina kypsyttelen tomaatteja vielä kotona, mutta ei semmosiin puoliraakoihin sitä makeinta makua tule enää millään. Suosittelen kaikille tomaattihulluille ainakin Leppävaaran Citymarketissa myytäviä Jannen (?) tomaatteja. Ne on punaisia ja makoisampia kuin useat muut kauppojen tomaatit. :joojoo:
21:15 <@XXX> kuten huomaat, mulla on vähän tautologiaa.

Avatar
Juurovissön
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9125
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 15:55
Paikkakunta: Turku

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Juurovissön »

^ ja ^^ Mielenkiintoista! Että tekin olette huomanneet kotitomaattien maukkauden ja että jos nuo revitään kasvihuoneista puolikypsinä, makua ei tule... onkohan se Janne jokin kotikasvattaja? Minusta ainakin olisi mukava kuulla myös raparperijuttua tässä ketjussa, ketään tuskin haittaa jos näitä sotkee vähän? :surrur:

Avatar
Mansikka
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 4876
Liittynyt: 23 Helmi 2007, 10:06
Paikkakunta: Turku

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Mansikka »

Itse kasvatetut tomaatit on ihan tajuttoman hyviä :kuolaus: . Mie oon kasvattanut muutamana vuonna Sweet Cherry- merkkisiä kirsikkatomaatteja ja ne ovat nimensä mukaisesti erittäin makeita. Ne vaan kasvavat niin pitkiksi, että kyllästyin niiden tukikeppien kanssa säätämiseen. Tänä keväänä löysinkin kaupasta sellaisen lyhytkasvuisen kirsikkatomaattilajikkeen, minkä pitäisi tuottaa runsaasti satoa. Paskan marjat! Taimet kasvoivat ihan hienosti, tekivät yhden kukkatertun ja siihen raakileet ja lopettivat kasvunsa sitten ihan tykkänään. Eli näilllä näkymin tulen saamaan n. 5 pientä tomaattia per puska. Ei kovin kustannustehokasta. Ensimmäinen kerta kun sato menee näin puihin ja mie olen sentään kasvatellut näitä onnistuneesti jo kymmenisen vuotta. Harmittaa, ens vuonna palaan siihen vanhaan tuttuun merkkiin.
Ihminen rakastaa kaikkia lapsiaan. Paitsi niitä, joita ei. - Ville Myllyrinne

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33355
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Pete »

K-Supermarketeissa on nyt kolmen päivän ajan myynnissä hedelmiä euron kilo-/pakkaushintaan. :joojoo:
Itse ostin hunajamelonin, päärynöitä, omenoita ja viinirypäleitä.
Riskinä seniorilaumat

Avatar
kwak
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9562
Liittynyt: 06 Joulu 2004, 19:09
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja kwak »

Oijoi, kiitos vinkistä! :ruokaa: Huomenna reissu K-Supermarkettiin edessä. :joojoo:
Keep your head high above the water

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Violette »

Täytyypä käydä. Tosin täytyy vähän varoa, ettei osta liikaa pilaantumaan. Edelliset nektariinitkin vielä syömättä. :heh:
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
skidi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7546
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 17:54

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja skidi »

Mä olen ostanut nektariineja sellaisissa valmiissa pakkauksissa (myydäänköhän niitä edes muuten? :raaps:), ja taidan nyt taas lopettaa niiden ostamisen. Viime aikoina jokaisessa pakkauksessa on ollut vähintään yksi pilaantunut.
Homer: The problem in the world today is communication. Too much communication.

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Violette »

^Tuon takia en koskaan osta valmiiksi pakattuja hedelmiä tai vihanneksia, lukuunottamatta kirsikkatomaatteja yms. pieniä rääpäleitä. Tosin nektariinien kohdalla tein vähän aikaa sitten poikkeuksen, kun kaikki yksilöt näyttivät terveiltä. Tosin ne olivatkin sitten raakoja. :rofl:

Nektariinit, luumut, aprikoosit, persikat ja kirsikat :kuolaus:
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33355
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Pete »

Minulle tuli ajatus viedä joku päivä työpaikan kahvihuoneeseen nautittavaksi kumkvatteja. Hedelmien viereen laitan lapun, jossa kerrotaan hedelmästä ja sen nauttimistavoista tarkemmin. :joojoo:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Klodvig
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3010
Liittynyt: 08 Joulu 2006, 07:17
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Klodvig »

Tulipa mieleen, muistaako kukaan, mikä on sellaisen pienen hedelmän nimi? Siinä on (ehkä) kuusi läpikuultavaa lohkoa hedelmälihaa, ja kuori on sellainen ruskeahko ja nahkamainen. Melko pieni, vähän mandariinia pienempi. Kuulemma hyvän makuinen.
Spread our codes to the stars
You must rescue us all

Avatar
Violette
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 24300
Liittynyt: 18 Tammi 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Violette »

Olettekos muuten maistaneet uglia? Se on sellainen suuri, ruma ja erittäin mehukkaan makuinen sitrushedelmä. Pidän. :surrur: Sitä ei vaan saa kovin monesta kaupasta ja se on yleensä aika kallistakin.

P.S. Pete, missä sä olet töissä nykyään? Laita vaikka yksäriä? :uujee:

Klodde: mulle ei tule mieleen muita kuin passionhedelmä, ei kai se se ole?
Take a minute, take a breath to reload
Spell it out and let 'em know
That we're never gonna lose our colours
We're just gonna let 'em show

Avatar
Klodvig
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3010
Liittynyt: 08 Joulu 2006, 07:17
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Hedelmät

Viesti Kirjoittaja Klodvig »

Violette kirjoitti:Klodde: mulle ei tule mieleen muita kuin passionhedelmä, ei kai se se ole?
Ei ollut, mutta googlettelin aikani niin löysin: Hedelmä jota tarkoitin on langsat: http://en.wikipedia.org/wiki/Lansium_domesticum

Näitä vain oli jossain ruokaohjelmassa, ja tuli himo maistaa sellaista. En tosin tiedä saako niitä mistään.
Spread our codes to the stars
You must rescue us all

Vastaa Viestiin