ta1ja kirjoitti:Bääbs taas sai mainosta ainakin Suessa ja ilmeisesti sitten niissä piireissä. Siäpaitsi Turussa kuulin että sitä siellä oli paikallistasolla boostattu.
Voin ihan "virallisestikin" tuoda esiin meidän menestyksemme avaimen: sosiaalinen media.
Bääbs-(soolo)artistin takaahan löytyy ihmisiä toistakymmentä vuotta kotimaisessa indie-kentässä toimineista
Viola- ja
TV-Resistori -yhtyeistä (sekä monista muista "sivujutuista", kuten Black Audio, Hero Dishonest, Echo Is Your Love jne). Kumpikaan akteista ei ole kaupallisesti merkittävästi lyönyt itseään läpi, mutta kuuntelijajoukot ovat uskollisia ja yllättävän suurilukuisia. Lisäksi nämä ovat demografiana melkoisen modernia sakkia ja kiinnostuneina toimimaan proaktiivisesti arvossa pitämänsä artistin hyväksi.
Käytännössä me emme ole tehneet (aivan normaalin sukulaisten ja lähipiirin aktivoinnin lisäksi) juurikaan muuta asiamme edistämiseksi, kuin luoneet
Facebook-ryhmän ja kutsuneet tuttavat siihen. Kaikki muu on tapahtunut enemmän tai vähemmän itsestään puskaradion ja sosiaalisen efektin (mm. pari lehtijuttua, blogikirjoituksia ym.) avustuksella. Itse asiassa tuonkin ryhmän (alunperin "Viola Euroviisuihin") perusti eräs aktiivisimmista Viola-yhtyeemme kuuntelijoista tavoitteenaan töniä meitä tekemään biisi Euroviisuihin, koska tiesi meidät kovasti kilpailusta pitäviksi henkilöiksi ja musiikkiamme viisuihin hyvin sopivaksi. Tämä ryhmä sitten assimiloitiin näppärästi ensin "Viola Bääbsin siivellä Euroviisuihin" ja sittemmin "Bääbs Euroviisuihin" -käyttöihin.
Melkoisen nopeasti ryhmässä olikin jo satoja ihmisiä ja tällä hetkellä 900 ihmisen raja menee piakkoin rikki. Tämä ei tietenkään ole mitään verrattuna "Eläkeläiset Euroviisuihin" -ryhmän melkein 12 000 jäseneen, mutta on se tässä avoimen kontekstissa aika merkittävä määrä. Etenkin kun alusta asti oli ihan selvää, että tätä avointa ei voita pelkällä hyvällä biisillä, vaan tärkeintä on ihmisten onnistunut aktivointi.
Väitän, että ilman Facebookista lähtenyttä asian edistymistä, meitä ei olisi kärkipäässä näkynyt. Itse emme kuitenkaan ole tätä hommaa juurikaan "masinoineet". Itse äänestin meitä n. kymmenisen kertaa, joka on nähdäkseni aika maltillinen määrä ääniä omalle biisille ja yhtyekumppanini äänesti pyöreät nolla.
On toki todella ikävää, että moni hyvä artisti ja biisi karsiutui. Etenkin Saga Bloom olisi ehdottomasti jatkopaikkansa ansainnut, mutta on sanomattakin selvää, että ulkomailla asuva artisti on jo lähtökohtaisesti todella pahasti altavastaajana skabassa, jossa pitää saada Suomessa asuvia liikkeelle. Ikävä kyllä. Itse pistin kyllä yhden kannatusäänen Sagalle ja parille muulle mielestäni onnistuneelle biisille.
Lisäksi, kun nyt tämän radiohiljaisuuden rikoin, kiitos KAIKILLE, jotka ovat biisiämme kommentoineet, riippumatta kommentin sävystä. On aivan mahtavaa, että kerrankin saa näin paljon mielenkiintoista ja kehittävää palautetta tekeleistään, eikä vain oman viiteryhmän hyväksyvää hymistelyä! Aivan huikeaa, että jaksatte täällä tehdä puntareita ja puida biisejä niinkin pieteetillä, kuin teette. Artistin näkökulmasta parempaa itsekehittämisen muotoa ei olekaan, kuin näiden lukeminen!
KIITOS!
Monet ovat kritisoineet biisien yleistä tasoa ja valitelleet, että tasapaksuja ja keskeneräisiä tekeleitä on päästetty mukaan. Kyse on kuitenkin demoista ja väitän, että useimmilla kilpakumppaneistamme on ollut täsmälleen sama luku budjetissa, kuin meillä: 0 euroa. Lisäksi kisahan ilmoitettiin aika myöhään deadlineen nähden (olikohan tuo kesäkuussa, deadlinen ollessa elokuussa), joten kauheasti näitä ei kukaan ole hinkannut. Jokainen skabaaja oli varmasti valmistautunut valinnan kohdalleen sattuessa ehostamaan biisinsä paraatikuntoon ja näin tietysti aiomme mekin tehdä. Kaikki biisimme sovitukseen kohdistunut kritiikki hienoisesta tasapaksuudesta on erittäin osuvaa ja tiedostamme ongelmakohdat erittäin hyvin, emmekä missään tapauksessa jätä niitä korjaamatta. Lisäksi nyt uskallamme sijoittaa biisin viimeistelyyn (sekä esitykseen) ihan oikeaa rahaakin!
Lisäksi pari kommenttia meihin kohdistuneista kommenteista
* Bääbs ei ole siis bändi, vaan sooloartisti. Nimi - kaikessa huvittavuudessaan - on ihan oikeasti ollut Päivin lempinimenä ystäviensä keskuudessa jo erittäin pitkään. Bändin nimenä se olisikin hieman hölmö, mutta yksittäisen ihmisen nimenä just mahtava! Jää ainakin mieleen!
* "You Don't Know Tomorrow" -nimen oikeakielisyyttä on epäilty. Kyllä tuo huomisen tunteminen ihan kelvollinen idiomi Englannin kielessä on. Googlatkaa vaikka termeillä "know tomorrow" ja "knew tomorrow". Saanette tarpeeksi kattavaa otantaa idiomin yleisyydestä. Hyvänä esimerkkinä vaikka
Zoa Sherburnen kirja "The Girl Who Knew Tomorrow".
Mutta vielä kerran kiitos Viisukuppilan jengille! Tämän foorumin stalkkaaminen on ollut ihan mahtavaa hommaa viimeiset pari viikkoa!
Bääbsin puolesta,
Tommi Forsström /
Viola