Je ne sais quoi -tulokset

Sanoituskilpailukausi 2010
Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16664
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Je ne sais quoi -tulokset

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Huippujännittävä Islannin-kisa oli alusta loppuun kahden kauppa. Timoteus ja UFOPOLI vuorottelivat johdossa, ja vielä ennen viimeistä pisteyttäjää vallalla oli tilanne, jota mikään tasapelinratkaisusääntö ei olisi kyennyt ratkaisemaan kummankaan eduksi :shock: Milloin sellaista on viimeksi tapahtunut?
  • :voitto: UFOPOLI - Harhojen kirja - 41
    :hopea: Timoteus - Katoavaa - 39
    :pronssi: Sagapo - Unelmiaan - 25
    4) TOMItu - Utopiaa - 23
    5) akuankka13 - Stercus equi - 20
    6) Serduchka - Lennämme näin - 9

    Tulostaulukko
    Tekstit
Onnea menestyjille ja kiitokset kaikille! :tapu:

- - -

HARHOJEN KIRJA (san. UFOPOLI)

Ei näy prinsessaa, hän prinssinsä on nainut - tai kuollut
Ei kuulu soitantaa, sen mykkä huuto peittää
Kun taivas pilveen piiloutuu

Kuvittakaa kaukaisten maiden kauniit valheet
Kirjoittakaa... niin kuin munkit aikoinaan
Kun viimein harhoistanne satukirjan saatte aikaan
Lahjoittakaa se pois

Ei näy muusaakaan, hän vaihtanut on taiteen harhaan
Ei saa paljastaa luontoaan, tai pelko senkin nielee
Mielen portti sulkeutuu

Kuvittakaa kaukaisten maiden kauniit valheet
Kirjoittakaa... niin kuin munkit aikoinaan
Kun viimein harhoistanne satukirjan saatte aikaan
Lahjoittakaa se pois

Vuosi vuoden päälle kaatuu
Ja vaipuu massaan harmaaseen
Unohtakaa

Kuvittakaa kaukaisten maiden kauniit valheet
Kirjoittakaa... niin kuin munkit aikoinaan
Kun viimein harhoistanne satukirjan saatte aikaan
Lahjoittakaa se pois

Avatar
TOMItu
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 3100
Liittynyt: 11 Marras 2003, 17:08

Re: Je ne sais quoi -tulokset

Viesti Kirjoittaja TOMItu »

Onnittelut voittajalle voitostaan! Vaikka satuprinsessa"satu" ei osunut omaan makuhermoon, sai se ansaitsemansa kannatuksen muualta. Yllättävän vähän oli käännöksiä tässä kisassa, olisin luullut juuri tämän vetävän kisaan enemmänkin kääntäjiä, mutta luulo ei ole tietoa. :peukku:

Avatar
Timoteus
Viinuri
Viinuri
Viestit: 30535
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 08:31
Viesti:

Re: Je ne sais quoi -tulokset

Viesti Kirjoittaja Timoteus »

Täysin oikea voittaja saatiin. :tapu:

Oman sanoitukseni kannatuksesta olen erittäin yllättynyt. Sanoitukseni oli kisan täytteeksi ja osallistumismäärän kasvattamiseksi tarkoitettu perusteksti, johon minulla ei ollut kovin paljon aikaa eikä inspiraatiota. Omasta mielestäni sanoitus ei ollut niin hyvä kuin tulostaulu antaa ymmärtää.
UFOPOLI kirjoitti:ennen viimeistä pisteyttäjää vallalla oli tilanne, jota mikään tasapelinratkaisusääntö ei olisi kyennyt ratkaisemaan kummankaan eduksi :shock: Milloin sellaista on viimeksi tapahtunut?
Romania 2003 oli tällainen tapaus, vaikka äänestäjiä oli peräti kaksitoista.
Jos et pärjää tietokoneellesi shakissa, kokeile potkunyrkkeilyä.

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Je ne sais quoi -tulokset

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

Joo, kärkikaksikolla näköjään oli vielä hetki ennen loppua täysin identtiset pisterivit...

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16664
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Je ne sais quoi -tulokset

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Kiitän kannatuksesta. Hyviä biisejä on aina mukavampi kääntää ja niiden tunnelmaan pääsee helpommin, mikä useimmiten näkyy lopputuloksessakin.
TOMItu kirjoitti:satuprinsessa"satu"
Aika literalistinen tulkinta :miettii: Olen näin alkukaudesta selvästikin joutunut kantaaottavalle vaihteelle. Pilailtuani Albanian-kisassa Yhdysvaltain siirtomaapolitiikalla käänsin katseeni kohti ylikansallisia pikaruokauskontoja. Ote tosin oli tällä kertaa sen verran allegorinen, ettei tämän näkökulman havaitseminen varmastikaan ollut mitenkään ilmeistä.

Avatar
nkorppi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2731
Liittynyt: 08 Marras 2006, 18:25
Paikkakunta: Derby, Iso-Britannia

Re: Je ne sais quoi -tulokset

Viesti Kirjoittaja nkorppi »

Niin, minä mm. inhoan prinsessasatukäännöksiä, mutta UFOPOLIn työ oli kaikkea muuta. :)

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11936
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Je ne sais quoi -tulokset

Viesti Kirjoittaja sziget »

Valvotun yön ja työpäivän jälkeen olin vähällä jättää pisteytyksen väliin, mutta kannatti näköjään vaivautua. Voittokäännös on omalaatuinen jopa UFOPOLIn työksi. Hopeaenkelistä huvituin, peruskäännös tai ei, ja myös akuankka13 onnistui yllättämään. Käännösten tekijöistä ei ollut kuin vääriä aavistuksia.
UFOPOLI kirjoitti:käänsin katseeni kohti ylikansallisia pikaruokauskontoja. Ote tosin oli tällä kertaa sen verran allegorinen, ettei tämän näkökulman havaitseminen varmastikaan ollut mitenkään ilmeistä.
Tuo auttoi vähän, vaikka luultavasti hyväksyisin minkä tahansa selityksen. Arvostelussa olin pelkkien mielikuvien varassa. Eivät kai nekään kovin harhaisia olleet, kun näin käännöksessä kilpailun voittajan.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16664
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Je ne sais quoi -tulokset

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

nkorppi kirjoitti:Niin, minä mm. inhoan prinsessasatukäännöksiä, mutta UFOPOLIn työ oli kaikkea muuta. :)
Täytyy tunnustaa (ihan kuin kaikki eivät jo valmiiksi tietäisi), että minulla on sellaisten tekemiseen tietty mieltymys :hihi: Valitsemalla juuri prinsessan perinteisten satukäsitteiden edustajaksi parodioin siis samalla myös hieman itseäni.
sziget kirjoitti:Voittokäännös on omalaatuinen jopa UFOPOLIn työksi.
Varsinkin sinun sanomanasi tuo on selvästi kohteliaisuus, joten kiitos. Tyylillisesti teksti onkin lähempänä omiin sävellyksiini tekemiäni sanoituksia kuin keskimääräistä käännöstäni.
sziget kirjoitti:Arvostelussa olin pelkkien mielikuvien varassa. Eivät kai nekään kovin harhaisia olleet, kun näin käännöksessä kilpailun voittajan.
Ja mikäs sen osuvampaa, kun katoavat harhautopiaunelmat kerran olivat kisan teemana :heh:

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16664
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Je ne sais quoi -tulokset

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Senkin uhalla, että menee uskontokeskustelun puolelle, ajattelin hieman lisää avata tekstini takana olevia ajatuksia.

Itse en ole tunnustuksellisesti hengellinen, mutta antropologisesti aihe kiinnostaa minua, minkä lienee voinut päätellä joistakin käännöksistänikin (esim. Valo (SWE08)). Standardoiduissa ajattelujärjestelmissä sinänsä ei ole mitään vikaa. Arvostan ihmisiä, jotka ovat tutkineet itseään ja maailmaa ja siten löytäneet oman paikkansa. Sen sijaan siinä ei ole minusta mitään erityisen hienoa, että kannattaa jotain uskontoa vain siksi, että on perinyt sen vanhemmiltaan, ja pitää sitä ainoana oikeana totuutena. Se on jotakuinkin sama asia kuin äänestää jotain puoluetta koska muutkin tekevät niin, vaikka oma elämäntilanne olisi kuinka toisenlaisen.

Kaikkein käsittämättömintä on muinaisten pyhien tekstien toteuttaminen sanasta sanaan. Sillä, millaista elämä oli tuhansia vuosia sitten jossain kaukaisessa maassa, on aika vähän tekemistä nykypäivän kanssa. On totta, ettei ihminen sinänsä ole kovin paljon ehtinyt muuttua, mutta kulttuuri, tiede ym. sitäkin enemmän.

Tätä näkökantaani vahvisti puolisen vuosikymmentä sitten kokemani "valaistuminen", jossa opin, miten kristinusko luultavasti todellisuudessa syntyi. Näiden tutkimusten mukaan se oli alkujaan hyvin tasa-arvoinen, suvaitsevainen, filosofinen ja omaa ajattelua rohkaiseva elämäntapa, joka korosti sekä yksilöyttä että ykseyttä. Se, minkä nykyään tunnemme kristinuskona (ja islamina) on vain pinnallinen lasten satukirjaversio tarinoista ja vertauskuvista, joita ei ollut tarkoitettu otettavaksi kirjaimellisesti.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11936
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Je ne sais quoi -tulokset

Viesti Kirjoittaja sziget »

^ Kiinnostavaa tuokin. Luin juuri kosmologi Kari Enqvistin Kuoleman ja unohtamisen aikakirjat. Enqvist, itse uskonnoton, valaistui luettuaan Pascal Boyerin kirjan Ja ihminen loi jumalat, jonka mukaan oppi ei ole uskontojen tärkein elementti. Uskovalla on usein keskenään ristiriitaisia uskomuksia. Kaiken yllä on epämääräinen "Minä uskon", mutta uskon sisältö voi olla yhtä pitkää kuin leveää ja muuttua tilanteen mukaan. Uskonto on viruksen kaltainen ja leviää kuin virus, Enqvist uskoo.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16664
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Je ne sais quoi -tulokset

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

sziget kirjoitti:Uskonto on viruksen kaltainen ja leviää kuin virus, Enqvist uskoo.
Meemihän sekin on siinä missä muukin kulttuuri.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11936
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Je ne sais quoi -tulokset

Viesti Kirjoittaja sziget »

^ Meemi hyvinkin. :joojoo: Kosmologi vertaa uskontomeemiä virukseen valaistakseen asiaa maallikolle, ehkä myös provosoidakseen. Uskontomeemi tarttuu pyytämättä ja ilman harkintaa kuten virus, iskee osaan ihmisistä rajummin kuten influenssa, etenee Aids-vaiheeseen yksilöllisesti kuten HI-virus. Fundamentalistia Enqvist kutsuu Aids-vaiheen meeminkantajaksi.

Muuten hänen kirjoitustyylinsä on hyvin sopuisa verrattuna vaikka Christopher Hitchensiin (Jumala ei ole suuri). Tuskin järkyttää uskontomyönteistä lukijaakaan.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16664
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Je ne sais quoi -tulokset

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

sziget kirjoitti:Uskontomeemi tarttuu pyytämättä ja ilman harkintaa kuten virus, iskee osaan ihmisistä rajummin kuten influenssa, etenee Aids-vaiheeseen yksilöllisesti kuten HI-virus.
Niinhän tuo tekee. Tosin meemit ovat usein symbioottisempia kuin virukset.

Lukittu