Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
Taitaa tarkoittaa tekstiviestinä ostettavia lippuja. Kaikilla ei ole älykännykkää edelleenkään (minä mukaanlukien), joten mobiiliosovelluksella ostettava lippu ei tule kyseeseen.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d0de ... 9c0b36d0be
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d0de ... 9c0b36d0be
"Mä nousin tähtiin palata en sieltä voi..."
- Mä elän vieläkin
- Mä elän vieläkin
- DenEurovise
- Kanta-asiakas
- Viestit: 1734
- Liittynyt: 22 Touko 2019, 19:15
- Paikkakunta: Kuopio/Joensuu
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
^Aivan. Noita juuri ajattelinkin, mutta kuvittelin, että nuo tekstiviestiliput ovat vain tekstiviestejä, joista linkkiä painamalla pitää avata lippu johonkin verkkoselaimeen. Siksi en nähnyt eroa siinä, miten sen lipun ostaa, jos joka tapauksessa vaadittaisiin puhelimelta tiettyjä älykkyysominaisuuksia. Tosi tympeää kyllä tuollaisen mahdollisuuden poistaminen.
Itse olen tuohon VR:n järjestelmäuudistukseen siinä mielessä tyytyväinen, että vihdoin päästään eroon ikävästä kahden järjestelmän tilanteesta. VR:llähän oli pitkään kahdet eri nettisivut ja kaksi eri mobiilisovellusta, joissa oli eri lipunmyyntijärjestelmät. Oli vähän rasittavaa tehdä hintavertailua saman yhtiön sisällä, kun nuo järjestelmät tarjosivat erihintaisia lippuja. Nyt taitaa riittää, että katsoo hinnan yhdestä sovelluksesta (tai yhdeltä sivustolta) ja valitsee niistä, mitä siinä on tarjolla.
Itse olen tuohon VR:n järjestelmäuudistukseen siinä mielessä tyytyväinen, että vihdoin päästään eroon ikävästä kahden järjestelmän tilanteesta. VR:llähän oli pitkään kahdet eri nettisivut ja kaksi eri mobiilisovellusta, joissa oli eri lipunmyyntijärjestelmät. Oli vähän rasittavaa tehdä hintavertailua saman yhtiön sisällä, kun nuo järjestelmät tarjosivat erihintaisia lippuja. Nyt taitaa riittää, että katsoo hinnan yhdestä sovelluksesta (tai yhdeltä sivustolta) ja valitsee niistä, mitä siinä on tarjolla.
Jag fattar om du inte orkar med mig / Det är helt okej / Inom kort så vet jag att du kommer bli helt matt och irriterad / För jag är komplicerad
Miss Li: Komplicerad
Miss Li: Komplicerad
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
^Joo, sitä tarkoitin. Eli itse suosimani tapa ostaa lippu ja kuljettaa sitä mukana nyt jostakin syystä poistui.
Rise, angel, shine, love!
- TomppaJr
- Koordinaattori
- Viestit: 37024
- Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
850 € lasku autokorjaamolta.
Meow cat, please meow back.
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
Toisesta ketjusta lainattua (varmaan hirveä moka, sillä kyseessä on Kellarikabinetin ketju ), aiheena siis Tampereen ratikka:
Eli samaan tyyliin kuin ensimmäisten autojen kanssa 1800-luvulla: Edellä täytyi kulkea jalankulkija, joka heiluttaa punaista lippua vaaran merkiksi! (Tähän brittiläiseen lakiin voi tutustua Wikipedian auto-artikkelin historia-osiossa.) Nykyään punaisen lipun tietenkin korvaavat nuo jalan kulkevien saattajien keltaiset huomioliivit.
Ehkä huomioon on otettu legendaariset ratikkakeskustelut Tampereen kaupunginvaltuustossa: Vastustajat valittivat sekä sitä, että ratikka kirskuu sietämättömästi, että sitä, että tulee liikenneonnettomuuksia, kun sokeat eivät kuule ratikkaa.
Nyt siitä on saatavilla kuvakin, ja tällä lailla ratikkaliikenne aiotaan hoitaa:
Eli samaan tyyliin kuin ensimmäisten autojen kanssa 1800-luvulla: Edellä täytyi kulkea jalankulkija, joka heiluttaa punaista lippua vaaran merkiksi! (Tähän brittiläiseen lakiin voi tutustua Wikipedian auto-artikkelin historia-osiossa.) Nykyään punaisen lipun tietenkin korvaavat nuo jalan kulkevien saattajien keltaiset huomioliivit.
Ehkä huomioon on otettu legendaariset ratikkakeskustelut Tampereen kaupunginvaltuustossa: Vastustajat valittivat sekä sitä, että ratikka kirskuu sietämättömästi, että sitä, että tulee liikenneonnettomuuksia, kun sokeat eivät kuule ratikkaa.
Rise, angel, shine, love!
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
^ Juu hieno on ja eroaahan tuo infraltaan Helsingin muun liikenteen seassa kulkevista hitaista ratikoista eli siinä mielessä pikaratikka on kyllä ihan oikea termi. Värityskin on poliittisesti korrekti
Itselle ei ratikasta ole juuri hyötyä kun Tampereella käynnit painottuvat Tesoman suunnalle ja suorat yhteydet keskustassa korvautuvat pakkovaihdolla ratikkaan. Jotain kivaa sentään Tesoman suunnallekin on luvassa kun lähijunat alkavat pysähtyä Tesomalla ensi elokuussa ja lähijunalla pääsee jatkossa keskustaan 9 minuutissa!
Tampereelle piti tulla tänä vuonna myös nivelbusseja linjalle 1 helpottamaan ruuhkia mutta korona laski joukkoliikenteen matkustajamääriä niin TKL:n nivelbussihankinnat laitettiin jäihin. Voi olla että niitä ei ole tulossa ollenkaan mikä on harmillista, sillä nivelbussit on hienoja
Itselle ei ratikasta ole juuri hyötyä kun Tampereella käynnit painottuvat Tesoman suunnalle ja suorat yhteydet keskustassa korvautuvat pakkovaihdolla ratikkaan. Jotain kivaa sentään Tesoman suunnallekin on luvassa kun lähijunat alkavat pysähtyä Tesomalla ensi elokuussa ja lähijunalla pääsee jatkossa keskustaan 9 minuutissa!
Tampereelle piti tulla tänä vuonna myös nivelbusseja linjalle 1 helpottamaan ruuhkia mutta korona laski joukkoliikenteen matkustajamääriä niin TKL:n nivelbussihankinnat laitettiin jäihin. Voi olla että niitä ei ole tulossa ollenkaan mikä on harmillista, sillä nivelbussit on hienoja
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
Minäpä olin paikalla , kun Tampereen ratikka ekan kerran Hämeensillan ylitti! Kansaa oli hirviästi ja yksi ruotsinkielinen totesi, että tilanne muistutti jotain uskonnollista kulkuetta. Ihmiset seurasivat ratikkaa kuin jotakin johtajaa.
Upea oli ratikka ja vaarallisen hiljainen, alle jäänti on todennäköistä. Onneksi ratikka kilautti aina ennen pysäkiltä lähtöä! Helsingistä ja muista kaupungeista tuttu kitinä, vongunta ja klonksunta puuttui kokonaan. Ratikka suhisi hiljaa etiäppäin.
Pyynikin torilla oli vielä semmoinen ihme, että sähköbussia ladattiin ylhäältä päin. Näinpä nämä 2 ihmettä yhdellä kertaa, samalla kun jonotin Tofu kääg annosta ihanasta kiinalaisesta kojusta An Lac.
Upea oli ratikka ja vaarallisen hiljainen, alle jäänti on todennäköistä. Onneksi ratikka kilautti aina ennen pysäkiltä lähtöä! Helsingistä ja muista kaupungeista tuttu kitinä, vongunta ja klonksunta puuttui kokonaan. Ratikka suhisi hiljaa etiäppäin.
Pyynikin torilla oli vielä semmoinen ihme, että sähköbussia ladattiin ylhäältä päin. Näinpä nämä 2 ihmettä yhdellä kertaa, samalla kun jonotin Tofu kääg annosta ihanasta kiinalaisesta kojusta An Lac.
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
^Arvelin että on tungosta, joten en vaivautunut ryysimään hurmioituneen joukon jatkeeksi.
Aah, kääg! Se oli sellainen juttu että eksäni kanssa pitkään piti tilata, mutta ei saatu tehtyä, kun se nimi on niin hassu. Se taidetaan kyllä oikeasti lausua jotenkin toisin? Lopulta sitten saatiin sana juuri tuon pikkukiinalaisen tiskillä sanottua, vaikka nauratti niin ettei siitä ollut mitään tulla.
Edit: Kääg päätyi myös erääseen silloisten opintojeni harjoitustyöhön. Piti rakentaa jokin ravintolasimulaatio, ja siihen kuului menu, johon keräsin kaikkia hassuja ruoannimiä mitä oli tullut vastaan (esim. erittäin pieleenkännetystä kiinalaisravintolan ruokalistasta siannuppuja).
Aah, kääg! Se oli sellainen juttu että eksäni kanssa pitkään piti tilata, mutta ei saatu tehtyä, kun se nimi on niin hassu. Se taidetaan kyllä oikeasti lausua jotenkin toisin? Lopulta sitten saatiin sana juuri tuon pikkukiinalaisen tiskillä sanottua, vaikka nauratti niin ettei siitä ollut mitään tulla.
Edit: Kääg päätyi myös erääseen silloisten opintojeni harjoitustyöhön. Piti rakentaa jokin ravintolasimulaatio, ja siihen kuului menu, johon keräsin kaikkia hassuja ruoannimiä mitä oli tullut vastaan (esim. erittäin pieleenkännetystä kiinalaisravintolan ruokalistasta siannuppuja).
Viimeksi muokannut Rousku, 19 Marras 2020, 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rise, angel, shine, love!
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
Tunnen, miten tuuli liikuttaa parin tonnin metallikasaani ihan paikallaankin. Yläkerran herra päätti lasettaa pienen myrskyn.
Got a fire and a country heart
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
Onko joku kokeillut Omagoa, Whimiä tai jotakin muuta vastaavaa palvelua?
Nuo kokoavat monenlaiset liikkumistavat yhden maksun alle. Välillä tulee itselle tarvetta henkilöauton käytölle eikä aina viitsisi lainata siskon autoa, joten on tullut mietittyä tuollaisen palvelun kokeilemista.
Nuo kokoavat monenlaiset liikkumistavat yhden maksun alle. Välillä tulee itselle tarvetta henkilöauton käytölle eikä aina viitsisi lainata siskon autoa, joten on tullut mietittyä tuollaisen palvelun kokeilemista.
Riskinä seniorilaumat
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
Raportoin jo aiemmin bonganneeni Tampereen tulevan ratikan koeajolla. Tänään näin sitten ihan kunnolla, kun sellainen oli opetusajolla keskustassa. Olisin voinut vaikka jäädä alle, kun olin suunnitellut ylittäväni kadun juuri kohdasta, johon se ilmestyi. On se vaan hieno!
Jufo mainosti koematkustajuutta, ja se olisi kiinnostanut, mutta vaati sitoutumista hommaan niin että ennalta arvaamattomana päivänä joutuu lähtemään reissuun. En sitten uskaltanut, kun en ole oikein varma kevään aikatauluistani.
Jufo mainosti koematkustajuutta, ja se olisi kiinnostanut, mutta vaati sitoutumista hommaan niin että ennalta arvaamattomana päivänä joutuu lähtemään reissuun. En sitten uskaltanut, kun en ole oikein varma kevään aikatauluistani.
Rise, angel, shine, love!
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
Tänään sattui Tampereella sitten jo ensimmäinen ratikkakolari. Siis ennen kuin varsinainen liikenne on edes alkanut Onneksi se oli vain auton kanssa, eli henkilövahingoilta vältyttiin.
Rise, angel, shine, love!
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
Helsingin metron opetusfilmi vuodelta 1982. Jännää että aikoinaan metrossa oli käytössä painonapit ovien avaamiseksi ja videolla kohdalla 5:05 matkustajan tekemä asia on nykyään ehdottomasti kielletty. Hauskaa, että tuollainenkin näytettiin opasvideolla
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
Hauskaa nähdä tuollaisia videoita!
Kommenteissa oli sanottu osuvasti:
Kommenteissa oli sanottu osuvasti:
Hymähdin itsekin toistaiseksi-sanalle. Sen sijaan tiesin länsimetron lyhyemmistä laitureista, mutten ihan suorilta yhdistänyt sitä tuohon. Lopussa mietin vain, onko oikea muoto "Eskoni" vai "Eskoseni". Näköjään ihan vain "Eskoni".ei ole paljoa muuttunut. Vieläkin on kuski toistaiseksi, mutta enää ei pääse koko laiturin matkalta junaan :D
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
^ Juu, toistaiseksi. Taisi olla tuolloin luulo että metro kulkee automaattisesti jo muutaman vuoden päästä.
Täällähän oli myös junaharrastajia niin tässä toinen videopätkä junaliikenteestä (ja vähän metrosta) vuodelta 1985. Eikös tämä luokitella pornoksi
Täällähän oli myös junaharrastajia niin tässä toinen videopätkä junaliikenteestä (ja vähän metrosta) vuodelta 1985. Eikös tämä luokitella pornoksi
- ESC93
- Siivooja
- Viestit: 16260
- Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
- Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
- Viesti:
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
^ Hauskaa että melkein olin jo päivällä linkkaamassa juuri tuota videota vatsuakseksi, tuli jlf:lla vastaan.
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
^ Joo sieltä mäkin sen bongasin ja ajattelin et se vois kiinnostaa täällä. Nykyään luen jlf:ää aika harvakseltaan...
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
Kävin koeajamassa Tampereen ratikan Tämä on samalla myös julkkisbongaus sillä kuvan keltatakkinen henkilö on eräs ex-kansanedustaja
- Liitteet
-
- IMG_20210510_124015 – kopio.jpg (325.35 KiB) Katsottu 1285 kertaa
Viimeksi muokannut Jufo, 10 Touko 2021, 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
Uskon, että ratikka tulee helpottamaan Tampereen-työmatkoillani kaupungin sisäistä liikkumista huomattavasti. (Vaikka en toki Tampereella jatkuvasti ramppaa, mutta silloin tällöin kuitenkin.)
Nyt on pääkaupunkiseudulla julkisilla liikkuminen edullista, kun HSL myy noin kuukauden ajan kausilippuja puoleen hintaan. Toteutus on vaan hieman ontuva, koska kautta ostaessa sovellus näyttää normaalin hinnan. Vasta ostohistoriasta näkee, että hinta oli lopulta puolitettu.
Nyt on pääkaupunkiseudulla julkisilla liikkuminen edullista, kun HSL myy noin kuukauden ajan kausilippuja puoleen hintaan. Toteutus on vaan hieman ontuva, koska kautta ostaessa sovellus näyttää normaalin hinnan. Vasta ostohistoriasta näkee, että hinta oli lopulta puolitettu.
Riskinä seniorilaumat
- TomppaJr
- Koordinaattori
- Viestit: 37024
- Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
^ Opiskelijahintaisestakin läks vitonen pois. Pakkohan se nyt oli ostaa.
Meow cat, please meow back.
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
Haitaribussit tekivät eilen paluun pääkaupunkiseudulle 15 vuoden tauon jälkeen Niitä kulkee tiheästi liikennöivillä runkolinjoilla 20, 30 ja 40.
- Kuolonkurki
- Vielä yhdet
- Viestit: 990
- Liittynyt: 23 Huhti 2015, 23:28
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
^Tuollaisen näinkin jo eilen ensimmäistä kertaa kun kävin iltalenkillä ja piti vähän hieraista silmiä. Vähän vaatii totuttelua silmälle mutta eiköhän noihin totu, kun luulen että noiden kyydissäkin tulee jonkin verran oltua.
Tämän viestin lähetti Kuolonkurki, joka on hylkäyslistallasi.
- TomppaJr
- Koordinaattori
- Viestit: 37024
- Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
Minäkin bongasin sellaisen eilen Viiskulmasta. Vähän näytti kimurantilta kulku keskikaupungin kapeilla kaduilla. Täytyy kyllä joskus hypätä kyytiin.
Meow cat, please meow back.
- ESC93
- Siivooja
- Viestit: 16260
- Liittynyt: 26 Maalis 2010, 15:35
- Paikkakunta: Järvenpää / ex-Nastola
- Viesti:
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
Jostain luin kommenttia että haitaribussi olisikin jopa ketterämpi kuin aiemmat telibussit lyhyemmän akselivälin takia.
Lauantaina ajattelin käydä koeajamassa Tampereen ratikan kun en koeliikenteen aikana vielä ehtinyt.
Lauantaina ajattelin käydä koeajamassa Tampereen ratikan kun en koeliikenteen aikana vielä ehtinyt.
Kur protestojmë e nga dremitja kolektive zgjohemi
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim
Ne përsërisim, përsërisim, përsërisim
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
Sähköautojen kolaripalot yleistyvät, uutisoi Yle. Ja tämä siis tietysti ihan siksi, kun sähköautotkin yleistyvät, ja joutuvat kolareihin siinä kuin muutkin autot. Pelastuslaitoksilla on hieman sormi suussa, mutta sammutustekniikoita kehitellään. Uutisessa kiinnitetään kuitenkin huomiota siihen, että jokaisella tielläliikkujalla on onnettomuustilanteessa auttamisvelvollisuus. Sähköauton palaessa siviili ei niin vain osaakaan toimia. Artikkelissa annetaan ohjeita, mutta en ymmärrä niitä:
Mitä nuo tuollaiset auton merkinnät oikein ovat? Mistä kohti autoa niitä löytää? Ja ruvetaanko siellä kolaripaikalla plaraamaan Autoliiton nettisivuja ja koetetaan selvittää, mikäs auto tämä oikein onkaan, joka tässä roihuaa?Palomestari Jussi Noponen vinkkaa, että auttajan kannattaa ensin selvittää, millainen auto onnettomuuteen on joutunut.
Jos auton kuljettajalta ei voi kysyä, visuaalisia vinkkejä saa auton merkinnöistä. Sähköä voimanlähteenä käyttävissä ajoneuvoissa on usein sinisiä merkintöjä.
Autoliiton sivulta löytyy myös merkki- ja mallikohtaiset perustiedot sekä tiedot turvajärjestelmistä niin sanotuista rescue sheet -korteista.
Rise, angel, shine, love!
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
Olen nyt pari kertaa käynyt synnyinkaupungissani Tampereella, kun pikaratikat ovat oikein virallisesti liikennöineet ja katsellut äimistyksissäni niitä tyhjiä tai melkein tyhjiä vaunuja!?? En ole omaa korttani kekoonkaan laittanut, kun eivät mene mihinkään mihin olen ollut menossa/normaalisti menen ja ihan ajelemista ajelemisen vuoksi en ole viitsinyt tehdä.
"With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion."
Steven Weinberg
Steven Weinberg
Re: Probka (keskustelua ajoneuvoista ja liikenteestä)
Ällistyin Tampereella, ettei mobiilinysselipun näyttäminen kuskille riitä, vaan sen QR-koodi pitää avata ja näyttää lukijaan. Kyllä vaan on Helsingissä tämä helpommin hoidettu!
Tampereen ratikka puolestaan on kaunis ja hiljainen. Oli kiva ajella kolmosen päättäreille. Yllätyin, kuinka kauas se keskustasta menee. Sen avulla bongasin Hervannasta aasialaisen kaupan, jossa poikkesinkin.
Tampereen ratikka puolestaan on kaunis ja hiljainen. Oli kiva ajella kolmosen päättäreille. Yllätyin, kuinka kauas se keskustasta menee. Sen avulla bongasin Hervannasta aasialaisen kaupan, jossa poikkesinkin.
Riskinä seniorilaumat