Kielikysymyksiä ja -huomioita

La dolce vita - vapaata keskustelua arjesta ja harrastuksista
Avatar
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9787
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 20:41
Paikkakunta: Riika, Latvia

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Aancon »

Jónsì kirjoitti:^ Se viittaa tohon requestiin.
wulfila kirjoitti:^ Mäkin kyl oletin et toi tarkoittaisi että sen requestin pitäisi olla in written form. (osaan suomea :D)
Olitte sittenkin väärässä! :draamaa: Myöhemmässä asiayhteydessä kävi ilmi, että se viittaa kohtaan "owner or operator of the underground structure".
Ir laiks, viss kādreiz beidzas. Viens vārds, ej, lai tev veicas. Durvis vējš tūlīt aizraus ciet,
arī man jāaiziet.

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12020
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sziget »

Jalkapallon EM-kisoissa jokainen merkittävä potkupalloilija oli "maailmanluokan pelaaja". Miksei olisi, nappasihan Eurooppa kaikki mitalit viime MM-kisoissa, mutta Ylen maailmanluokan selostajat ja studioviisaat voisivat joskus keksiä muitakin arvonimiä.

Enemmän hassu kuin ärsyttävä on sanonta, että "tämä ottelu on nyt taputeltu", kun toisen joukkueen voitto näyttää varmalta. Yleisö läpsii käsiään yhteen 80 minuuttia, sitten joku huomaa, ettei tarvitse enää, me taputeltiin jo neljä maalia, lähdetään kaljalle.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37186
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Onpi vai ompi? :mitvit: Esim. iloinen onpi/ompi mielemme.
And when I cry I cry for both of us.

Avatar
Leonardo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2983
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 09:00
Paikkakunta: Turku

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Leonardo »

Onpi. :joojoo:

Avatar
TomppaJr
Koordinaattori
Koordinaattori
Viestit: 37186
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 11:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja TomppaJr »

Tämä sivu väittää kyllä toista. :shock: :mitvit:
And when I cry I cry for both of us.

Avatar
Leonardo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2983
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 09:00
Paikkakunta: Turku

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Leonardo »

Se on ihan oikeassa, kun tuo on tuollainen runollinen muoto. En ajatellut taas riittävän pitkälle.

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11678
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja romualdo »

onko täälä murteille omaa ketjua...? kaipaan enemmän niitä tänne, siis näytteitä, maamme rikkaalta murrekartalta..... kun nuo Kuppilankin Viestit on määrätty kirjoitettavaksi (osin ymmärrettävääkin,toki!) tylsällä yleiskielellä,mutta onneksi on meitä Tipi Tottelemattomia kuten esim. meitsi.... (kunnes ehkä vielä...jonain kauniina kasteisena aamuna tulee Mode ja talloo ja ohjeistaa ja ravistaa minua hennoista hartioistani huutaen megafooniinsa : että nyt jätkä vaihdat tummun- ja äiddddinkielelle tahi muutoin ei ole enää asiaa tänne meidän rakkaaseen foorumiimme!)

no, tuo mielikuva oli ehkä lähinnä painajaisunesta.....

Valkealalainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5198
Liittynyt: 09 Syys 2008, 16:19
Paikkakunta: ... (Kouvola)

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Valkealalainen »

Moi!

Ai tänne haluttii murrenäytteit? No täs tulee yks!

Mie oon Valkealalainen, ja mie oon siis valkealalain. Vaikka nykysin mie asun kyl Inkeroisis. Mut Valkeala on kyl hienoin paikka koko meijän Suur-Kouvolas! Mie oon asunu melkein koko pienen ikäni yhel Valkealan syrjäkyläl, paitsi et syntymäs mie kävin Kuusankoskel.

Mitähän mie muuta kertosin? Tää on vähä tämmöst tyhjän jauhamist, mut koittakaa kestää. No mie tykkään paljo kissoist, hevosist, busseist ja tietysti Euroviisuist. Ja tykkään kirjotella kaikkii jännii juttui, tarinoit ja joskus runoikii. En kyl meinaa saada ikiin mun tarinoi valmiiks, ne tuppaa ain jäämää vähä kesken... Mut nyt mul on tavotteena saada yks kummitusjuttu kirjotettuu valmiiks viel tän vuoden puolel. Saa nähä, toteutuuko tää aie! Vähä kyl ite epäilen.

Mun mielest on kiva ku suomes on nii paljo erilaisii murteit! Täst munki murteest joku varmaa osais heti kättelys sanoo, mistä päin Suomee mie oon kotosin? Vaik ehän mie taija mitää nii hirveen ihmeellist murretta puhuu... Iha tavallist mie-kieltähän tää on.

Kirjottakaaha muutki tänne jotaa pientä omal murteellanne! Ois ihan kiva nähä, mil taval muut kuppilalaiset yleensä puhuu.

No mie lopettelen ny. Tais tulla aika turha viesti. Tulkaa käymää Kouvolas!
Bussi tytön aina ohi onnen vie
Kun toiset löytää sen


- Marion Rung: "Pikku rahastaja" (Suomen viisukarsinnat -62)

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33355
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pete »

SonyMusicFinland kirjoitti:Käy laikkaamassa Rita Oran Facebook -sivustoa ja saat ensimmäisenä tietoa tämän hetken kuumimman nimen liikeistä
En halua laikata mitään, mutta saattaisin kyllä käydä tykkäämässä, jos asia olisi niin ilmaistu. Joo, tiedän, että kieli kehittyy, mutta jokin raja teennäisyyksille. :pliis:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12020
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sziget »

romualdo kirjoitti:onko täälä murteille omaa ketjua...? kaipaan enemmän niitä tänne, siis näytteitä, maamme rikkaalta murrekartalta.....
Ennen oli Murrepulina, mutta se vanheni ja putosi arkistoon. Uuden saa toki avata ja laittaa vaikka linkin vanhaan avausviestissä. En osaa enää puhua saati kirjoittaa omaa lounaismurrettani, kotoisalta se silti kuulostaa.

Kuppilaan tullessa oli vaikeaa tottua minä-pronominin välttelyyn. Joidenkin suosima "tämä" näytti hassulta, ja "mä" olisi aivan mahdoton. Enää en viitsi pingottaa vaan sanon olevani minä silloin kun olen.
Pete kirjoitti:En halua laikata mitään, mutta saattaisin kyllä käydä tykkäämässä, jos asia olisi niin ilmaistu.
Aika paha. Sydän kylmänä saa odottaa, joko vuoden päästä kaikki laikkaavat. :heh:
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

Avatar
Margot
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 17668
Liittynyt: 28 Elo 2005, 09:46
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Margot »

Tuo "tämä" (tai "tää") oli joskus vuosia sitten jonkinlainen kuppilaläppä. En edes muista/tiedä, mistä se sai alkunsa. En ole törmännyt sen (säännölliseen) käyttöön missään muualla.
What color is your life?

Avatar
ta1ja
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 13804
Liittynyt: 17 Tammi 2008, 23:14

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja ta1ja »

^ se "tää menis nyt lenkille" oli joku erityisesti naisten puheessa levinnyt muoti, jonka minusta kielenhuolto nimesi yhdeksi helposti suurta yleisöä ärsyttäväksi jutuksi kun oli tällainen "yleisö on tiukkapipoisempi kuin kielenhuolto" - tyyppinen artikkeli tässä ihan vähän aikaa sitten. Tai sitten luin pohdintaa tästä jostain muualta :miettii:

Minulla on mielikuva, että se tulee tyttöjen rooli/nukke/barbileikeistä, joissa siis siinä leikissä rakennetaan sitä juonta ja käsikirjoitusta. Pikkutytöilla kuulee usein. Ja sitten veikkaisin että siitä tuli muoti Krisse-shown seurauksena, kun Krissellä oli niitä barbileikkejä ja minusta se poimi juuri tuon esiin. Ettei Kumman kaa?:ssakin olisi sittemmin ollut niiden naisten puheessa?

Mutta ihan mutua on :heh: , olen kyllä huomannut, että sillä vitsaillaan kuppilassa, mutta itselle tuttu jo ennen kuppilaa, mutta mähän löysin ja aloin seurata vasta 2007 Helsingin aikoihin ja liityin 2008.
Ihmiset kuuntelevat tänä päivänä radioista kappaleita, jotka vain heitetään heille. Ja heille sanotaan, että teidän täytyy pitää tästä kappaleesta, koska me soitamme sitä 60 kertaa päivässä. He pakottavat pitämään kappaleista.
- Salvador Sobral

Avatar
skidi
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 7546
Liittynyt: 18 Huhti 2008, 17:54

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja skidi »

ta1ja kirjoitti:Minulla on mielikuva, että se tulee tyttöjen rooli/nukke/barbileikeistä, joissa siis siinä leikissä rakennetaan sitä juonta ja käsikirjoitusta. Pikkutytöilla kuulee usein. Ja sitten veikkaisin että siitä tuli muoti Krisse-shown seurauksena, kun Krissellä oli niitä barbileikkejä ja minusta se poimi juuri tuon esiin. Ettei Kumman kaa?:ssakin olisi sittemmin ollut niiden naisten puheessa?
Minullakin on se tuntuma, että se olisi lähtenyt yleistymään voittopuolisesti nuorten aikuisten puheeseen jonkin televisio-ohjelman myötä. Tosin se taítaa olla jo vähän "last season" jo nyt. Jostain syystä linkitän sen myös homopuheeseen, ja olen kuullut juoruja, että Kuppilassa olisi yksi homo, joten jos olen oikeassa, ei olisi mikään ihme, että ilmiö on täälläkin yleinen. Tosin aika monet kielelliset innovaatiot liitän jostain syystä homopuheeseen (kuulen ne päässäni hinttiaksentin kera), joten kyseessä voi olla ihan vain joku oma vammani :miettii:
Homer: The problem in the world today is communication. Too much communication.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42822
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Rousku »

skidi kirjoitti:olen kuullut juoruja, että Kuppilassa olisi yksi homo
Tästä johtuikin mieleeni kielikysymys, jolla vaivasin päätäni lapsena: Jos sanotaan, että Kuppilassa on yksi homo, niin tarkoittaako se että on tasan yksi, eli että ei voi olla toista homoa. Vai tarkoittaako se, että on ainakin yksi, jolloin väite voidaan todentaa näyttämällä tämä yksi homo, mutta ei tarvitse todistaa että kaikki muut ovat heteroita tai biseksuaaleja tai aseksuaaleja tai jotain vielä kummempaa. En jotenkin silloin huomannut ajatella, että on hyvin kontekstuaalista, kumpaa tarkoitetaan. Minusta sanoilla piti olla tasan yksi tarkkarajainen aina sama merkitys :joojoo:.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Leonardo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2983
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 09:00
Paikkakunta: Turku

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Leonardo »

^Minusta "Kuppilassa on yksi homo" tarkoittaa, että homoja tosiaan on vain yksi ja että muut ovat sitten jotain muita.
sziget kirjoitti:Kuppilaan tullessa oli vaikeaa tottua minä-pronominin välttelyyn. Joidenkin suosima "tämä" näytti hassulta, ja "mä" olisi aivan mahdoton. Enää en viitsi pingottaa vaan sanon olevani minä silloin kun olen.
Vähän samoja pohdintoja minäkin läpikävin, mutta en kertakaikkiaan kykene kirjoittamaan tekstissä (puheessa toki käytän sitä, tosin turkulaisena tietysti muodossa mää :heh: ). Niinpä minä on minulle se ainoa oikea vaihtoehto. Tosin useinhan pronomini on tarpeeton kun verbin persoonapääte riittää.
Pete kirjoitti:En halua laikata mitään, mutta saattaisin kyllä käydä tykkäämässä, jos asia olisi niin ilmaistu.
sziget kirjoitti:Aika paha. Sydän kylmänä saa odottaa, joko vuoden päästä kaikki laikkaavat. :heh:
Tämä on kyllä todella kylmäävä kauhuskenaario. :eeek: Toivottavasti laikkaaminen ei sentään leviä, tätä ennen en ollut sitä koskaan kuullutkaan. Toisaalta ei tuo Peten viittaama tykkääminenkään ihan alkuperäinen suomenkielinen sana ole... minulle tosin svetisismit käyvät paljon anglismeja paremmin.

Avatar
Aancon
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 9787
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 20:41
Paikkakunta: Riika, Latvia

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Aancon »

Tosin laikkaaminenkin on parempi kuin diggaaminen :nohyi:
Ir laiks, viss kādreiz beidzas. Viens vārds, ej, lai tev veicas. Durvis vējš tūlīt aizraus ciet,
arī man jāaiziet.

Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5372
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

Sziget ja Leonardo, miksi "minä"-pronominia olisi pitänyt vältellä Kuppilassa? :mitvit: Minua ärsyttäisi suunnattomasti, jos sitä pitäisi vältellä, silloinhan kaikkien pitäisi koko ajan kirjoittaa "tää" osoittaakseen, että he eivät ole itserakkaita :heh:

Ja minäkin ymmärrän lauseen "Kuppilassa on yksi homo" siten, että siellä olisi tasan yksi, jolloin seuraava kysymys on, minkä hymiön laittaisi tähän perään: :heh: vai :rofl: vai :repeilee:

Avatar
Leonardo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 2983
Liittynyt: 03 Maalis 2008, 09:00
Paikkakunta: Turku

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Leonardo »

^Ei sitä minä-pronominia minusta sinänsä olisi pitänyt vältellä, mutta huomasin aika harvan sitä käyttävän - tai sitten mä on vain suurimmalle osalle ihan normaali kirjoitusmuotonakin. Minä on oikein kaunis sana. Olen siis itserakas. :mrgreen:

Avatar
sziget
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 12020
Liittynyt: 03 Touko 2006, 20:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sziget »

Aancon kirjoitti:Tosin laikkaaminenkin on parempi kuin diggaaminen :nohyi:
Sano tuo nimimerkki Diggarille. :mrgreen: Ei, älä sanokaan, ryhtyy vielä Laikkariksi. :apuva: - Digata-verbiin totuin jo pentuna popparien ansiosta. En vain tiennyt, pitikö digata jotakin vai jostakin, joten tein molempia.
Huilumies kirjoitti:Sziget ja Leonardo, miksi "minä"-pronominia olisi pitänyt vältellä Kuppilassa? :mitvit:
On rakenteita, joihin persoonapronomini kuuluu (esim. omistusrakenne). Näytti siltä, että niitä ei paljon käytetty vaan asiat ilmaistiin muilla keinoin. Olin oma ainutlaatuinen itseni, kuka ei olisi, mutta minäily ei ole välttämättä se tapa, jolla uusi kirjoittaja haluaa erottua muista.

Miksikö sitä välteltiin? Ehkä siksi, että pronominivalinnalla liitytään joko mä- tai minäjengiin. Molemmilla on sosiaalisia rasitteita. Jos "jengitunnus" on helposti kierrettävissä, sen voi tehdä vaistomaisesti. Minä kyllä käytin minää, mutta tietoisen säästeliäästi. Ilman sitäkin persoonani on sama kuin jokaisella ihmisellä, kyykäärmeellä ja robotilla eli yksikön ensimmäinen.
If you only see one movie this year, it should be FRANKENHOOKER. - Bill Murray, 1990

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11678
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja romualdo »

HUOM: Tämä viesti on luomumaisesta maalaisliitto-ochkoe-eläinpuisto-luonnonlapsenomaisuudestaan johtuen sarjaa K - alle 14 v. ... ja kiitos Nimierkille Valakialainen tuosta itäisestä murrenäytteestä... kuka on seuraava rohkea....?

Mun Murteet TOP 5 ... suunnilleen seuraavanlainen :
1.Itä-suomen murtheet, karjala... tms. ja nämä, niitä riittääpi.... Elähän sie luule miunkaan vieterin venyvän taivaisiin ... minnuu kurkkuu rupiaa käkiämmmäään ja ipottammaaan....
2.turun seudun murre, huvittaa kun sanat jäävät ikään kuin kesken... hyvin hellyttävää kuunneltuna... Onk mull kukka soittanu? Ny mult jo tuli, tuliks sulta... (nämä ovat siis aivan mun pään sisäistä mutu-tuntuman ottoa ja esimerkin omaista tunnelmointia eli arvelen och kuvittelen että ao. murre kuulostaisi jotakuinkin ja suunnilleen tältä.... !)
3.oulun seudun murre, - ookkonää Tuirasta?!, haluukko nää munnaa.... tms. ....
4....?eteläpohojanmaan murre ... kaksfooninkinen.... lähetähän käymähän tuosa yhyres larooos.... (panemasa lihaa piilohon = piiloon)... hiihtäjälekenda ja entinen (onneksi! tai ei sentäs, tämän upean karjun tilalle on tullut aivan liikaa noita kauhistuttavia älykääpiöitä joita myös Persuiksi kutsutaan...!) kansanedustaja Juha Mieto on kiitettävästi tuonut esille tätä hänen kotiseutunsa (Kurikan) murretta....
5.-7.sija ... ? .. uudenmaan seudun murre ja stadin slangi joka ei siis ole murretta vaan jotain omituista laina-sanojen ja niiden muokkausten sekasotkua mutta aika huvittavaa ja viehättää silti johon olemme saaneet tutustua mm. Radio Suomessa, lauantaisin klo 22.00 - 00.00 lähetettävässä Gösta Sundqvistin kirjoittamassa ja ohjaamassa radio-hupaelmassa Koe-eläinpuisto, jonka navanalus aiheisten juttujen lomassa olemme saaneet jälleen nauttiintua jo niin monet lauvantai-ehtoot..... ! ai minun suosikkini ao. sarjassa... ? no kaikki toki, vaikea eritellä mutta esim. merikapteeni Monica Aaltonen sekä talonmiehen rouva Senni ovat varsin hersyviä persoonia, samoin homo-Repe ... ja iso-pitkä-Tenkanen... ja ... puhumattakaan tavarastaan ei lainkaan tarkka/pihi matkaemäntä Tarja Loponen .... sekä hänen pikkusiskonsa, jonka ääni on lähinnä luokkaa : minnihiiri-väärä-c-kasettinauhan-pikanopeuden mieleen tuova kitinä..., hiihtomestari Antsa "Anders Halogen" Halonen.... ym. ...... täälläkin on varmaan monta tämän lekendaarisen radio-ohjelman ystäviä .... oletan ... !??
Viimeksi muokannut romualdo, 28 Elo 2012, 21:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
wulfila
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 1673
Liittynyt: 25 Maalis 2012, 23:46
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja wulfila »

Mä kyllä rakastan kaikenlaisia murteita (ne on mulle vähänku vieraita kieliä, joita kuitenki ymmärtää :heh: ). Lapsena puhuin Turun murretta, josta valitettavasti pyrin aktiivisesti eroon Helsinkiin muutettuani; 7-vuotiaan pikkusuden mielestä murteeni oli noloa ja junttimaista ja stadin puhekieli ja etenkin slagisanat sen sijaan todella cool. Turun murteen kuuleminen kuulostaa nykyisin kotoisalta, mutta en itse osaa feikata sitä kovin hyvin. Sen sijaan itämurteilla on paha taipumus tarttua, ja kun seurustelin imatralaisen tytön kanssa, aloin itsekin käyttää mm. pronomineja mie ja sie ynnä muita kyseisen murteen sanoja. Siitäkin jouduin ihan opettelemalla opettelemaan eroon, kun uudet ihmiset aina kysyivät mistä olen kotoisin, ja oli vähän hassua vastata että "Mie oon Turusta." :D Haluaisin oikeasti sen Turun murteeni takaisin.

Muttajoo, murteet on ihania. Vähän samalla tavalla kun hyvännäköisen naisen kuolattavuus nousee uusiin ulottuvuuksiin jos hänellä on miellyttävän kuuloinen ääni, myös selkeästi kuuluva murre lisää naisen viehättävyyttä silmissäni. Ja kiinnostavuutta, silloin kun kyse on itselleni vähän tuntemattomammista murteista, jolloin vastaan voi tulla minulle uusia sanoja ja muita hassuja puheen piirteitä :)
Na svakom prstu jedan niko me nije vrijedan
Dosta sam ljubila, gubila, sebe ubila

Avatar
Samiasd
Pelinhoitaja
Pelinhoitaja
Viestit: 14532
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 01:47

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Samiasd »

romualdo kirjoitti: 3.oulun seudun murre, ookkonää Tuirasta?!, haluukko nää munnaa.... tms. ....
:hihi:
I will take the fight, I will stay up all night
I'm not running away
Mun jearán áddjás
Chain me to the wall, they cannot break us all
I'm not running away

Avatar
Huilumies
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5372
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 15:20
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Huilumies »

^ Joo :rofl: , sekä:
romualdo kirjoitti:2.turun seudun murre
Ny mult jo tuli, tuliks sulta...

romualdo kirjoitti:4....?eteläpohojanmaan murre ...
lähetähän käymähän tuosa yhyres larooos.... (panemasa lihaa piilohon = piiloon)...
:repeilee:

Mutta sen sijaan tämä kohta
romualdo kirjoitti:1.Itä-suomen murtheet, karjala... tms.
kurkkuu rupiaa käkiämmmäään....
toisi minun mieleeni pikemminkin juuri etelä-pohojanmaan murteita… tuo ”rupiaa” varsinkin. Eikös juuri siellä ole tapana vaihtaa e i:ksi, kuten myös sanassa ”kauhia”?

Ja tuo ”murtheet” viittaisi Lappiin päin...

Oulun murteesta vielä kontekstiin liittyvä esimerkki, firman puhelinkeskus yhdistettyään puhelun toivotulle henkilölle: ”Hän alkaa nyt sua” :joojoo:

Valkealalainen
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 5198
Liittynyt: 09 Syys 2008, 16:19
Paikkakunta: ... (Kouvola)

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Valkealalainen »

Huilumies kirjoitti:Mutta sen sijaan tämä kohta
romualdo kirjoitti:1.Itä-suomen murtheet, karjala... tms.
kurkkuu rupiaa käkiämmmäään....
toisi minun mieleeni pikemminkin juuri etelä-pohojanmaan murteita… tuo ”rupiaa” varsinkin. Eikös juuri siellä ole tapana vaihtaa e i:ksi, kuten myös sanassa ”kauhia”?
Minusta kyllä ainakin tuntuu, että täällä idänkin (no kaakon, ihan sama) suunnalla jotkut puhuisivat nimenomaan noin. Yritin tässä miettiä eräänkin myllykoskelaisen henkilön puhetapaa, ja tuo "rupiaa" sopisi mielestäni hänen puheeseensa. :miettii: Itse taidan puhua jotakin tuoreempaa murretta tai jotain, kun en koskaan "rupia" mitään. Enkä myöskään koskaan sano: "Voip olla." Jotkut kymenlaaksolaiset tyrkkäävät tuonne väliin tuollaisen ylimääräisen p:n, mutta mie en tee niin ikiin! :ylppis:
Bussi tytön aina ohi onnen vie
Kun toiset löytää sen


- Marion Rung: "Pikku rahastaja" (Suomen viisukarsinnat -62)

romualdo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 11678
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 18:38
Paikkakunta: Kälviä, Keski-pohjanmaa
Viesti:

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja romualdo »

¨¨¨^^ no kiva jos edes jollaki on kivaa.... That´s what friends (or people) are for .... Ireland 1975 :ihana:

ai Käläviän murrettako... no täsä tulee... äläkääs ny hätäilkö, ettei tarvi mennä rappusilla tuupermullikkaa ja tollonkoppia...! ( = kaatuilla)

"Käläviän murtheella

Siinä kans meijän pellon halakasee semmonen leviä ja syvä ns. veto-oja, jonka pyörtänöt ottaa kaikenlaista vesakkua kasvahan joka kesä. Net kasvaa meleken miehen (miähen?) mitan kesäsä nii että kyllä siinä töitä riittää, pitää ne ojan reunat kurisa. Ko minä olin siinä pellon reunasa työn touhusa, nii siihen tuli semmonen pieni kirijava pikkulintu. Sen kylijisä oli keltasia ja ruskeita pilikkuja. Soli kaunis pieni lintu. Sitte se vain nokki maasta syötävää aivan minun kengän vierestä, eikä se näyttänny pelekäävän ollenkaan minua. Se vainhypähteli risujen oksille ja keikisteli minulle päätäns ja sirkutteli joka välisä. Kyllä se tuo luanto on vieläki upiaa rauhallisisa paikoisa ja pieni on aina kaunista.

Pauli A. Koskela" (Kälviän Seudun Sanomat 41/20.10.2011)

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33355
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pete »

Jos joku paikka on ruokaravintola, niin halutaanko sillä vaan painottaa: EMME OLE RÄKÄLÄ! :mitvit:
Riskinä seniorilaumat

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42822
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Pete kirjoitti:Jos joku paikka on ruokaravintola, niin halutaanko sillä vaan painottaa: EMME OLE RÄKÄLÄ! :mitvit:
En ole tulkinnut termiä näin. Minulle se sanoo, että paikkaan kannattaa poiketa, jos on nälkäinen päivällä tai alkuillasta tai joissakin tapauksissa myöhemminkin illalla. Onhan sellaisia ryypiskelypaikkoja, jotka eivät ole räkälöitä, mutta joista ei silti voi sanoa että ne olisivat ruokaravintoloita.
Rise, angel, shine, love!

Avatar
Pete
Press
Press
Viestit: 33355
Liittynyt: 14 Marras 2003, 11:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pete »

^ Okei. :miettii: Haagassa näin tänään yhdessä kyltissä tuon kai melko harvinaisen etuliitteen ja mietin mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa.
Riskinä seniorilaumat

Avatar
UFOPOLI
Yllätysvauva
Viestit: 16734
Liittynyt: 01 Touko 2004, 12:54
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja UFOPOLI »

Pete kirjoitti:Jos joku paikka on ruokaravintola, niin halutaanko sillä vaan painottaa: EMME OLE RÄKÄLÄ! :mitvit:
Minusta se tarkoittaa, että ko. paikasta saa ruokaa. Tämä juontaa käsittääkseni juurensa lainsäädäntöön, jonka mukaan voidakseen olla auki tarpeeksi pitkään paikan pitää olla määritelmällisesti "ravintola" ja näin ollen tarjota jotain mitä tahansa syötävää täyttääkseen ehdon. Tästä syystä meillä on muun muassa "ravintola dtm" jne. Joku korjatkoon, jos näkemykseni on harhainen.

Avatar
Rousku
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
Viestit: 42822
Liittynyt: 17 Helmi 2007, 22:57

Re: Kielikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Joo, ruokaravintolasta saa muutakin syötävää kuin suolapähkinöitä tai pizzaviipaleita. Ruokaravintolassa pitää olla ruokalista.
Rise, angel, shine, love!

Vastaa Viestiin